Gå til innhold

Oppgitt over bekjent som skal kjøpe hund!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en bekjent som skal kjøpe hund i disse dager. Drar langt avsted for å kjøpe en billig hund uten stamtavle, for den oppdretteren i nærheten var så stiv på pris. Dog med god stamtavle. Og en del krav såklart. Men det falt ikke i god jord at oppdretter ville vite hvordandet går med valpen, at den skal forsikres osv. Forsikring skal de visst ikke ha. Valpen blir alene hjemme etter et par dager, lurer seriøst på hvordan man trener en valp til å være hjemme alene i 7-8 timer på 2-3 dager??? Det funker ikke i min verden i alle all!

Bah! Blir så oppgitt over enkelte som bare springer å kjøper hund mot bedre vitende, etter et innfall, uten å sette seg inn i hva det dreier seg om! Samboeren er ikke enig heller, ingen har faste jobber og de bor i en liten leid leilighet. Hva gjør man med slikt??

Anonymous poster hash: 71f2e...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring mattilsynet. Med én gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rett og slett trist. Jeg ser for meg at den hunden om få år kommer til å ende opp på finn, under "gis bort".

Anonymous poster hash: c23ba...ffb
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Rett og slett trist. Jeg ser for meg at den hunden om få år kommer til å ende opp på finn, under "gis bort". Anonymous poster hash: c23ba...ffb

"har dessverre utviklet allergi, så må derfor gi fra meg min fantastiske og herlige schæfer/pitbull-blanding Killer. Sliter litt med samtlige kommandoer, seperasjonsangst, lyder ikke navnet sitt og bjeffer til tider ukontrollert i timevis. Pris: 5000"

Endret av Alice123
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mange har ikke tenkt nøye igjenom sine avgjørelser og kanskje disse er i denne gruppen..

SAMTIDIG opplever jeg mye snobberi rundt kjæledyr! Er det virkelig nødvendig å kjøpe en urimelig dyr valp bare for at den skal ha en god stamtavle? Greit nok for entusiaster, men en vanlig familiehund? Ofte har jeg inntrykk av at mange tror at dyr valp/kattunge = seriøs oppdretter, men det er ikke alltid tilfellet.

Og til slutt synes jeg faktisk at mange oppdrettere har vel mange urimelige krav i sine kontrakter. En ting er å forvente at valp/katt blir forsvarlig tatt vare på og ønske seg tilbakemeldinger, noe annet er det å begynne å kreve forsikringer, spesielle merkevarer etc.

Anonymous poster hash: 25186...b41
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er oppdretter selv, og enig med AB over her. I mine år som oppdretter av hund og katt har jeg ofte opplevd at de dyreste kommer fra oppdrettere som kan skryte og er gode selgere. Noen kommer med helt horible tilleggskrav. Blant annet en katt jeg skulle kjøpe en gang, heldigvis kom det frem før kjøpet var helt i boks at jeg ikke ville få bruke denne katten i avl mot flere av egne katter uten å bryte kontrakten da denne selgeren ikke likte et individ bak i stamtavla til noen av mine

Som oppdretter krever jeg selvsagt en del av de jeg selger valp til, men det går på hva slags liv de kan gi hunden, at min rase skal passe deres ønsker for en hund og at de ikke har urealistiske ønsker og krav til valpen.

Prismessig har jeg en dialog med en annen oppdretter av samme linjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB over...

Bra det ikke er bare meg som reagerer litt på holdninger hos både kjøpere og oppdrettere... Det er helt klart rimelig å se til at kjøper og hunderase/valp passer sammen og at hundeholdet er forsvarlig, noe annet å legge personlige preferanser inn i kontrakten og kreve at kjøper følger disse.

For en tid til bake var jeg på søken etter en ny kattunge og kom da over mye rart i oppdrettermiljøet. Jeg fant et kull jeg ønsket å se nærmere på (faktisk inneholdt det drømmekattungen...) og alt så bra ut på papiret. Seriøst oppdretter som hadde drevet i flere tiår, men da jeg kom dit ble jeg faktisk ganske sjokkert. Vi snakker om en eldre dame med flere TITALLS katter! Greit nok, om jeg hadde syntes at de ble godt nok ivaretatt, men de fleste trengte en grundig runde med børsten (norske skogkatter, det tar ganske lang tid før manglende pelsstell blir et problem...), kattene fikk ikke gå ute alle for naboene klagde (!) og flere var så gamle og skrante at de sikkert burde sluppet... Kattungene så fine ut, men da jeg stilte litt spørsmål om hun rakk å stelle kattungene, om katteforeldrene var avlsgodkjente (hun hadde en uoversiktlig papirmølje å vise frem...) fordi hun ikke stilte ut...Da fikk jeg IKKE kjøpe kattunge, fikk beskjed om å sette meg inn i avl og kattehold og ble svartelistet hos alle oppdrettere hun kjente! :sjokkert: Snakk om å ikke takle kritiske spørsmål... Like greit, siden det vanlige var å kreve at kattene måtte være innekatter (for noe kunne jo skje..).. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

SAMTIDIG opplever jeg mye snobberi rundt kjæledyr! Er det virkelig nødvendig å kjøpe en urimelig dyr valp bare for at den skal ha en god stamtavle? Greit nok for entusiaster, men en vanlig familiehund? Ofte har jeg inntrykk av at mange tror at dyr valp/kattunge = seriøs oppdretter, men det er ikke alltid tilfellet.

Dette er jeg litt usikker på. Mener du at man likegodt kan kjøpe blandingshund, eller at det er greit å kjøpe "rasehunder" uten stamtavle til en billigere penge enn å kjøpe med stamtavle? Eller mener du snobberi som at stamtavle må være stapp full av champions og det hele?

AnonymBruker
Skrevet

Synes seriøst man bør innføre nye regler for å ha hund i Norge. Alle som skal få seg hund, bør bli godkjent av oraklene på Kvinneguiden.

Anonymous poster hash: a4de4...9fa
Gjest Lights
Skrevet

Om du er seriøs så håper jeg du skjønner at hvis folk rapporterer slike ting så gjør du bare at det blir mye vanskeligere for dem å skille ut de tilfellene hvor det faktisk skjer brudd på norsk lov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og si hva? "Hei, jeg har en bekjent, og han har planlagt å bare bruke 2-3 dager på hjemme alene-trening med valpen sin"? Tror du virkelig mattilsynet kommer til å bruke ressurser på en sånn ting?

Anonymous poster hash: 14b97...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en dårlig idé, men hvis hun har bestemt seg så kan du egentlig ikke gjøre noe annet enn å hjelpe valpen med å få en trygg oppvekst. Overtal henne til å dra på valpekurs, still opp som besøk når de er borte fra valpen og gi tips. Er enig i at oppdrettere krever mye, men jeg synes det er greit. Det viser at de bryr seg om valpene utover å tjene penger, og om du selv bryr deg så bør de fleste kravene være selvsagte for også deg. Forsikring f.eks er et krav fordi de ikke vil at valpene skal ende opp på finn.no fordi du ikke har 40 000 til en hofteoperasjon. Terskelen er også lavere for å oppsøke veterinær om man har forsikring, selv om det er snakk om det som ser ut som småproblemer. Levestandarden til hunder i Norge kan absolutt bli bedre, og det hjelper ikke å motarbeide seriøse oppdrettere som bryr seg om hundenes liv.

Anonymous poster hash: 24069...f06

Skrevet

Syntes ikke oppdretters krav er for strenge... det er nok av dårlig hundehold her i landet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...