Gå til innhold

Vi kan ikke gi ungene en dyr utenlandsferie i år, men vi kan..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Like koselig med hjemmeferie. Selv har vi råd til å reise utenlands, og har alltid gjort det. I år vil derimot alle ungene at vi skal tilbringe ferien vår på hytta og det blir nok minst like kjekt :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere har planlagt en veldig fin familieferie. Dette typen ferie kan man ha enten man har råd til utenlandsreise eller ikke. Å skape minner og ha tid sammen er det viktigste for barna. Det er ingen grunn til å tro dette ikke blir bra.

Jeg kjenner mange som ikke reiser til utlandet om sommeren. Jeg tror også mye kommer an på hvordan man tar det, som en over her nevnte. Hvis man legger det frem som at dette er familieønsket for ferie i år er det uproblematisk. Sier man det derimot som om "stakkars oss, vi har ikke råd til annet" får det en helt annen virkning.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skjønt at eneste ferielykke skal være Syden.

Nå pleier vi riktignok å reise til varmere strøk om sommeren, men de feriene vi har i Norge innmellom er da like fine (dersom været er OK).

Anonymous poster hash: 639b4...a9b
Skrevet

For min del dreier det seg mye om været. Som barn hadde jeg mange magiske sommerferier i Norge, der vi besøkte familie, og tilbrakte mange uker på "hytta" (stor feriehus) ved sjøen. Den gangen hadde jeg åtte uker sommerferie, og en hjemmeværende mamma, samt at bestemor alltid var med på hytta (hennes barndomshjem), og pappa pendlet derfra til jobb. Vi fisket, fanget krabber, badet og utforsket naturen. Men siden dette var på vestlandet var det mye regn, tåke og vind. Når man har åtte uker sommerferie gjør det ikke noe om halvparten "regner bort", men som voksen, med fire uker sommerferie, så ønsker jeg at i hvertfall halvparten skal inneholde sol, varme, bading og strandliv.

Derfor reiser vi til syden hvert år. Som regel to uker på sommeren, og en uke på vinteren. Og det trenger ikke være så veldig dyrt. Vi er to voksne, og to tenåringer, i praksis altså fire voksne, og det meste vi har betalt for to uker i syden er 16 tusen. Med små barn er det jo enda billigere, både med fly og hotell.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyreparken er ikke akkurat billig nei. Bare inngangsbiletten er en god slump med penger, reisen koster og hvis man må ha overnatting så blir det tilsammen ganske dyrt.

Vi reiser ikke til syden på ferie og jammen overlever vi også ;) kunne nok tatt oss råd til det, men jeg syns det er bortkasta å bruke 30-40.000kr på en ferietur. Da ønsker jeg heller å bruke pengene på ting som gir langvarig glede.

Det er godt å komme seg litt bort og finne på noe annet i ferien, men det behøver jo ikke være luksusferie til fancy land. Vi reiser til familie, finner på ting i nærområdet osv.

Tror nok foreldrene er mer opptatt av type ferie enn barna er. Det blir hva man gjør det til og gode ferieminner kan skapes uten store kostnader

Anonymous poster hash: c92f7...e28

Skrevet

Dere får sikkert en flott ferie på Geilo :-). Vi var på Langedrag for ikke lenge siden - var der hele helgen - og jeg tror neppe sommerferien vår slår den helgen for eldstejenta som eeelsker dyr - uansett hvor vi drar og hva vi finner på.

Vi reiser ikke til syden fordi vi syns vi må, eller fordi det er press fra barnas venner. Jeg er oppvokst med strand om sommeren, og det er det jeg vil ha. Vi har ikke råd til hytte eller båt som vi kan bo i i Norge, og prioriterer å reise bort. Vi har ikke vært i syden på sommeren før, men etter mange dårlige somre (unntatt i fjor), har vi bestilt oss to uker i Hellas i juli. Turen er bestilt for oss voksne sin del, for at vi skal komme oss vekk fra hverdag og huset vårt, og få se og oppleve noe annet. Barna har det fint uansett, om vi har det fint og har tid til dem. Kanskje blir dette en engangsopplevelse, eller kanskje vi gjør det igjen. Dyrt er det - men med barn i skolealder må vi forholde oss til skoleferien, og betale det det koster om vi er i norge eller utenfor. Jeg er slett ikke sikker på om vi ville fått en billigere ferie her hjemme, om vi ikke ble i huset vårt da (noe som er uaktuelt).

Skrevet (endret)

Tenker å ta en tur innom middelalder dagene i Uvdal:) også, for å gi ungene litt historisk input, de må lære historie tidlig:) det er bare kort vei fra Geilo så vi rekker tilbake til Geilo før leggetid for barna:)!

Vi skal og feire sønnen vår sin 7 års dag i sommer, med en tur til Tropicana:) (vant noen lapper i lotto)!

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir veldig feil når dere alle sammen beskriver "syden" som sild i tønne situasjoner på stranden og andre utriviligheter, når de sydlige landene dere nevner er så sykt mye mer enn charterhelvete. Det er mye kultur og mye å oppdage der nede også, i Spania, Hellas, Thailand, Portugal, Italia osv.

Også moro hvor mange som ikke har råd til å reise på ferie til utlandet, men tilbringer ukene på hytta. Har ikke så gale økonomi når du har råd til enda et hus i tillegg til det du allerede eier!

Jeg personlig har vokst opp med en 50/50 sommer. 50% hjemme og på hytten, og 50% på fine strender og nye steder. Ville ikke vært foruten noen av dem, og synes romantiseringen av den ene over den andre blir litt for "jeg er egentlig bitter, men jeg har ikke tenkt til å vise det".

Anonymous poster hash: 24f3a...56d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette oppstyret med at det er synd at familier ikke kan reise til syden er for meg helt sinnsykt. Det er ikke en menneskerettighet å dra til utlandet fordi det er sommerferie!

Selv var jeg ikke på sydenferie med familien før jeg var 19 år og det er nå snart 7 år siden.

Frem til da har vi reist på campingturer eller til familie rundt om i Norge og hatt noen fantastiske somre!

Er vel like mye ferie det som at annet?

Jeg har aldri lidd noen nød ihvertfall.

Dette feriepresset er utelukkende foreldreskapt mener jeg. Det er foreldre som skaper sommerferie og det gode stemningen!

Vi har det virkeklig godt her i landet når man klager fordi man ikke kan reise til syden om sommeren, mener jeg.

Selv har vi ikke råd til å dra til utlandet før på noen år, men synes på ingen måte synd på barna vår fordi. Det er alltid noe man kan finne på selvom man ikke kan dra langt.

Dette var ikke ment som noe kritikk til hva noen har skrevet her, altså. Måtte bare lufte tankene og fortelle at sydenferie ikke er synonymt med sommerferie:)

:klappe:

TS sin ferie høres fantastisk ut både for voksne og barn :)

Når det er sagt vil jeg kalle det også en relativt priviligert og fin ferie, mer enn hva mange andre familier kan gjøre. Men de igjen kan nok feriere hjemme hvor det for mange er både badestrender/elver, masse fint vær og spising av is ;)

Synes hjemmeferie er deilig!

Anonymous poster hash: da366...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir veldig feil når dere alle sammen beskriver "syden" som sild i tønne situasjoner på stranden og andre utriviligheter, når de sydlige landene dere nevner er så sykt mye mer enn charterhelvete. Det er mye kultur og mye å oppdage der nede også, i Spania, Hellas, Thailand, Portugal, Italia osv.

Også moro hvor mange som ikke har råd til å reise på ferie til utlandet, men tilbringer ukene på hytta. Har ikke så gale økonomi når du har råd til enda et hus i tillegg til det du allerede eier!

Jeg personlig har vokst opp med en 50/50 sommer. 50% hjemme og på hytten, og 50% på fine strender og nye steder. Ville ikke vært foruten noen av dem, og synes romantiseringen av den ene over den andre blir litt for "jeg er egentlig bitter, men jeg har ikke tenkt til å vise det".

Anonymous poster hash: 24f3a...56d

Tenkte det samme :ler: Ikke om TS altså, men at folk beskriver hytteferie som "ferie som ikke koster". Hytte er faktisk for de fleste i langtidskostnad langt dyrere enn Sydenferier.

Jeg vokste opp som et såkalt "relativt fattig" barn, altså i dårlige kår i norsk sammenheng.

Hytte var fremmedord, og min første ferie utenlands fikk jeg når jeg betalte selv på vgs med klassen. Vi besøkte familie noen ganger i Norge(men gjorde aldri noe spesielt der), og det var det maksimale av ferie.

Var på feriekoloni i regi av Røde Kors og kommunen for barn som ellers ikke får ferie("ferie for alle") hvert år hele barneskolen, og det var helt topp :) Var masse i skjærgården, og lærte om alt av båtliv/dyreliv i fjæra og måtte sløye fisker/padle i kano/robåt og altmulig. Så var det også fritt for de klasseskillene man ellers hadde i dagliglivet, der var det ingen som hadde behov for å være nedlatende over materielle mangler og vanskelig familiebakgrunn(alle hadde det jo selv og var vel bare lettet over at det ikke var et tema).

Men, vi ungene i nabolaget dro mye på strender og badebukter og hadde det igrunnen ganske gøy i sommerferiene uten foreldrene våre.

Anonymous poster hash: da366...79a

Gjest Evans
Skrevet

Jeg var hver eneste sommer en måned hos mine besteforeldre. Det var sommerferie for meg, og det var helt topp. Utrolig mange gode minner og storkoste meg gjennom hele sommeren.

Jeg forstår ikke helt jaget etter å måtte oppleve noe ekstraordinært hele tiden, men samtidig vokste jeg opp da dette ikke var så vanlig som nå. Barna som vokser opp nå har vel generelt kanskje et større press på seg enn da jeg vokste opp. Men, når det er sagt så er jo ikke ekstraordinære ferieturer noe barna foreslår selv, det er det foreldrene som gjør. Så da bør foreldrene også lære barna sine at det er koselig og fin, men det er ikke noe must. Det å være hos besteforelderen på Vestlandet kan være like bra og like spennende som en tur til Syden eller lignende.

Skrevet

Den typen ferie du beskriver, Anciol, er den beste ferien :) Ha god tid, ikke bruke for mye krefter og tid på reising, være sammen med familie/venner, se nye og gamle steder ... sukk. Sånn skal det være. Chartertur til Syden er ikke ferie for meg, i hvert fall ikke med barn. Men så er jeg heller ikke noen Syden-person, trives bedre i nord-Europa. Har vært på turer til Skottland, Orkenøyene, Estland, Tyskland med foreldrene mine - det var mer enn spennende nok og er fortsatt mye mer interessant for meg enn å ligge på en strand i altfor varmt vær.

Dog, man kan sikkert for rimelige Sydenferier, Norge er jo ikke akkurat billig å feriere i (men det hjelper å bo hos familie, da) - men jeg forstår ikke attraksjonen med den typiske "Sydenferien" uansett. Skulle jeg dradd til sydligere strøk, f.eks. Italia, hadde det i hvert fall ikke vært for å ligge på en strand.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Høres ut som en bra ferie det, men jeg synes Norgesferie er dyrt, jeg. Det er jo ofte dyrere å reise i Norge (hotellopphold eller leie av hytte etc), dyrere å spise, og billett til fornøyelsesparker er IKKE billig. Så samlet kan det fort bli dyrere med Norgesferie enn utenlands.

Ellers har jeg ikke merket noe til dette "syden-presset", tror det handler mest om voksne som er opptatte av fasaden og å "overgå" andre.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Den typen ferie du beskriver, Anciol, er den beste ferien :) Ha god tid, ikke bruke for mye krefter og tid på reising, være sammen med familie/venner, se nye og gamle steder ... sukk. Sånn skal det være. Chartertur til Syden er ikke ferie for meg, i hvert fall ikke med barn. Men så er jeg heller ikke noen Syden-person, trives bedre i nord-Europa. Har vært på turer til Skottland, Orkenøyene, Estland, Tyskland med foreldrene mine - det var mer enn spennende nok og er fortsatt mye mer interessant for meg enn å ligge på en strand i altfor varmt vær.

Dog, man kan sikkert for rimelige Sydenferier, Norge er jo ikke akkurat billig å feriere i (men det hjelper å bo hos familie, da) - men jeg forstår ikke attraksjonen med den typiske "Sydenferien" uansett. Skulle jeg dradd til sydligere strøk, f.eks. Italia, hadde det i hvert fall ikke vært for å ligge på en strand.

Helt enig med deg. Ligge på stranda kan man gjøre i Norge også.. Skal jeg reise utenlands er det for å oppleve noe jeg ikke kan oppleve hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Ok:) så flott:) kos dere:)

Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Ligge på stranda kan man gjøre i Norge også.. Skal jeg reise utenlands er det for å oppleve noe jeg ikke kan oppleve hjemme.

Foretrekker ja takk begge deler når jeg reiser, både strand og kulturelle opplevelser.

Det er jo nettop fraværet av finvær, temperert sjøvann og fine strender som gjør at man ikke har den samme opplevelsen i Norge. Man kan ligge på stranda i Norge også ja, men det er ikke akkurat sammenliknbart.

Skrevet (endret)

AB: foreldrene mine eier 2 ferie leiligheter på geilo , en stor og en liten:) Vi hadde faktisk ikke hatt råd til Geilo ferie eller andre korte dagsturer ikke så langt fra Geilo om vi ikke fikk låne en av foreldrene mine sine leiligheter!

Det er takket være mamma og pappa vi kan reise på geilo, og oppleve naturen!

Endret av Anciol
Gjest celine
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en toppers ferie, Anciol :) Ungene får oppleve mye, og det er det som er viktig - ikke hvor i verden de opplever ting!

Vi reiste en god del ifjor (en kombinasjon av mange tilfeldigheter som gjorde at det ble mye ferie på oss), og jeg fikk et hjertesukk fra ungene før den siste turen : "Sukk, kan vi ikke bare være hjemme til neste år..?" Da var de lei av å ha sitt liv i koffert, slitne av innsjekkingskøer, og hadde fått evig nok av restaurantmat. Hadde vi droppet utenlandsturen og heller satt opp telt i hagen, hadde de nok blitt overlykkelige!

Så i år tar vi det mer med ro :) Sommeren i Norge er deilig!

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker ja takk begge deler når jeg reiser, både strand og kulturelle opplevelser.

Det er jo nettop fraværet av finvær, temperert sjøvann og fine strender som gjør at man ikke har den samme opplevelsen i Norge. Man kan ligge på stranda i Norge også ja, men det er ikke akkurat sammenliknbart.

Jeg har aldri ligget på stranden i Norge eller badet i havet i Norge. Vi bor langt fra kysten (ja, mange i Norge bor faktisk flere timers kjøring fra kysten). Skal vi først leie et feriehus/hytte ved kysten, drar vi like gjerne til Dannmark. Ellers tar vi fly til sydligere strøk,

Norgesferie blir rett og slett alt for dyrt (for oss "fattige uten hytte" ;) )

Anonymous poster hash: 0e5ab...72c

Skrevet

Jeg har aldri ligget på stranden i Norge eller badet i havet i Norge. Vi bor langt fra kysten (ja, mange i Norge bor faktisk flere timers kjøring fra kysten). Skal vi først leie et feriehus/hytte ved kysten, drar vi like gjerne til Dannmark. Ellers tar vi fly til sydligere strøk,

Norgesferie blir rett og slett alt for dyrt (for oss "fattige uten hytte" ;) )

Anonymous poster hash: 0e5ab...72c

Ja, norgesferie er rådyrt!

Jeg er oppvokst med båtferie og base i Drøbak, så har badet mye på norske strender. Nå har vi sommerhus ved en nydelig liten strand i Trøndelag. Men selv om det er sjarmerende å fryse ræva av seg og vasse i brennmaneter blir det noe ganske annet å nyte strender lenger sør. Er ikke så herdet at jeg syns det går ut på det samme nei. :fnise: Har faktisk omtrent ikke badet i Norge i voksen alder, blitt for kresen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...