Ramona Skrevet 16. juni 2014 #21 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er billigere å finne en restplass til Hellas, bo billig og lage noen av måltidene sine selv, enn å reise på bil- og campingferie i Norge. men jeg håper dere har det gøy. God tur 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14629597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. juni 2014 #22 Del Skrevet 16. juni 2014 Ser ikke helt problemet jeg! Var ikke syden før i 2012 og jeg skal aldri tilbake! Ikke noe for meg Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14629686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chifru Skrevet 16. juni 2014 #23 Del Skrevet 16. juni 2014 Synes denne trenden med at alle "skal" reise til syden ol i ferier er litt dum. Jeg og familien dro ikke til syden før jeg var 18 år første gangen. Bare for det er sommerferie, trenger ikke man å blakke seg for en tur til syden. Kos dere på ferien deres! Barna kommer garantert til å kose seg. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14629707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoFuss Skrevet 16. juni 2014 #24 Del Skrevet 16. juni 2014 Må man reise til utlandet for at det skal gjelde som ferie? Det er mye man kan gjøre når man ferierer i Norge også, og som barna kan snakke om etter ferien. Fisketurer, overnatting på fjellet eller i skogen, overnatting ved et fiskevann osv. Da jeg var barn så dro vi til besteforeldrene mine, og der var vi det meste av sommeren enten sammen med mor og far eller kun vi barna. Hos farforeldrene var det en gård med dyr og hos morforeldrene var det hav og mye friareal. Mine barn har vært på litt av hvert i feriene, kun to ganger i "syden" da de ikke er så glad i sol og varme. Familieferie hos slekt har vært populært, å treffe søskenbarn som de sjelden møtte ellers. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #25 Del Skrevet 16. juni 2014 Vi har heller ikke hatt muligheten til å gi våre barn dyre ferier. Heldigvis har barna våre fått være med besteforeldre til storby i utlandet som belønning for skoleprestasjoner, og tidligere har de vært på tur med besteforeldre til Danmark sammen med andre fettre/kusiner. Dette er noe besteforeldre setter pris på og gjør for barna i familien, ikke bare våre. Vi har også vært i Portugal en gang sammen med dem for flere år siden. Resten av sommerferiene har vi vært på "gratisferie" på landet, da vi har landsted ved sjøen som hele familien bytter på å bruke. Der har vi egen båt, fisker, griller, bader, reiser til butikken i båt osv. Vår eldste har med noen venninner og vår minste har med to jevn aldrende. Neste år tenker vi at vi skal spare opp til en danmarksferie ettersom vi begge skal være i jobb. De tilbakemeldingene vi får fra de andre barna som er med oss er at de syns det er så kjekt fordi vi har så god tid til å spille spill, være sammen med dem og prate. Jeg syns vi er veldig heldig. Selv om vi ikke har råd til de største og dyreste feriene i utlandet. Hilsen en pappa Anonymous poster hash: 773ea...bf8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RockOn Skrevet 16. juni 2014 #26 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg har aldri forstått dette fenomenet med sydentur på sommeren. Da vi endelig har det varmt og godt her så skal man dra til Syden? Jeg hadde en familie som hadde veldig god råd, men vi reiste rundt i en campingbil rundt om i Norge hver sommer. Jeg tror jeg har vært omtrent overalt i Norge. Vi hadde også en årlig sverige/danmarktur sammen med flere søskenbarn, tanter og besteforeldre. Det er dette jeg husker og dette jeg ønsker å gi videre til mitt barn. De få sydenturene vi var på var ikke all verden. . Og som voksen har jeg dratt dit kun to ganger før jeg fikk barn, og det hadde ingenting med økonomi og gjøre. Men, det er faktisk billigere og reise til synde en uke enn å feriere i Norge. Å dra til Kristiansand vil for oss koste mer enn en sydentur. Antageligvis to-tre hvis du reiser til Syden på riktig årstid. Men jeg må innrømme at vi kommer nok til å være hjemme om sommeren til barna begynner å bli større, kanskje en tur til Sverige eller noe sånn. Men for meg er ikke gleden en lang biltur eller flytur med små barn. Mye bedre og være hjemme og slappe av, leke med barna i hagen, sette opp badebasseng, dra på til en dyrepark/familie park en gang osv. Og vi blir ikke hjemme og økonomi. Og dette med alt maset om ferier osv, jeg kan ikke huske at det var sånn da jeg var liten. Ingen barn og heller ingen voksne. Og om man ikke gjorde noe i ferien, så var det ingen som kommenterte det. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinduskarmen Skrevet 16. juni 2014 #27 Del Skrevet 16. juni 2014 Dette oppstyret med at det er synd at familier ikke kan reise til syden er for meg helt sinnsykt. Det er ikke en menneskerettighet å dra til utlandet fordi det er sommerferie! Selv var jeg ikke på sydenferie med familien før jeg var 19 år og det er nå snart 7 år siden. Frem til da har vi reist på campingturer eller til familie rundt om i Norge og hatt noen fantastiske somre! Er vel like mye ferie det som at annet? Jeg har aldri lidd noen nød ihvertfall. Dette feriepresset er utelukkende foreldreskapt mener jeg. Det er foreldre som skaper sommerferie og det gode stemningen! Vi har det virkeklig godt her i landet når man klager fordi man ikke kan reise til syden om sommeren, mener jeg. Selv har vi ikke råd til å dra til utlandet før på noen år, men synes på ingen måte synd på barna vår fordi. Det er alltid noe man kan finne på selvom man ikke kan dra langt. Dette var ikke ment som noe kritikk til hva noen har skrevet her, altså. Måtte bare lufte tankene og fortelle at sydenferie ikke er synonymt med sommerferie:) Tommel opp for dette. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 16. juni 2014 #28 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er billigere å finne en restplass til Hellas, bo billig og lage noen av måltidene sine selv, enn å reise på bil- og campingferie i Norge. men jeg håper dere har det gøy. God tur kunne ikke vært mer enig. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 16. juni 2014 #29 Del Skrevet 16. juni 2014 Vi har mer enn god nok råd til å reise til syden på sommeren, men jeg ser rett og slett ikke poenget med det. Når det endelig er varmt og godt hjemme, hvorfor skal man da reise vekk fra dette? Da sparer jeg heller den turen til det er kaldt og vått her hjemme, og tar sommerferien her i landet, Sverige eller Danmark. Tur til Geilo og Langedrag høres ypperlig ut! Kos dere! 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #30 Del Skrevet 16. juni 2014 For meg er ikke sommerferien fullkommen uten å ha vært på ferie i varmere strøk. I år skal jeg ikke reise noe sted fordi jeg er høygravid - det er litt uvant faktisk. Så lenge en har en stabil og fast inntekt, så handler det i stor grad om prioriteringer. Men dersom en ikke har råd eller er nødt til å prioritere andre ting, er det selvfølgelig fornuftig å feriere i Norge fremfor å betale ferien med kreditt. Det går også an å reise til Sverige, vil tro det er billigere enn en Norges-tur. Anonymous poster hash: 6ccf8...198 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 16. juni 2014 Forfatter #31 Del Skrevet 16. juni 2014 Geilo er mitt favorittsted, og godt for helsen min, er alltid friskere når jeg kommer fra Geilo, etter å ha fart rundt i fjellet med barna mine og foreldrene mine:) Langedrag er et flott sted har vært der før derfor ville ungene tilbake dit:) Foreldrene mine er rike men vi dro rundt i Norge og holdt oss mest på geilo da jeg var ung og tenåring:) Var aldri hjemme i feriene. Pappa avskyr varme og blir lett dårlig pga hjertet sitt, så vi har ikke dradd til syden! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoFuss Skrevet 16. juni 2014 #32 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg er glad i sol og varme, og det er bra for kroppen min så jeg reiser stort sett alene.. utenfor familieferien som tilbringes alle andre steder. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14630495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humla90 Skrevet 17. juni 2014 #33 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Men sydenturer trenger da virkelig ikke være dyre? For er rom for 2 foreldre og 2 barn koster det 3-600 euro. Flybilletter får man også billig med Ryanair, eller restebiletter. Husk at barn også kan gå under ungdomsbilett som koster fra 400-1000kr. Mat er jo også veldig billig i syden. Handler om prioriteringer og også selvfølgelig å planlegge i forveien, hotellpriser og fly øker i juli/august. Da går det ann å ta en uke i syden i slutten av juni fexp. Selv er de beste minnene mine fra hytteturer, men så var det ekstra stas å få dra til utlandet inniblandt. Spar 1500kr måneden i ett år, så har man fint råd til en billig, men fin opplevelse Endret 17. juni 2014 av Humla90 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #34 Del Skrevet 17. juni 2014 Men sydenturer trenger da virkelig ikke være dyre? For er rom for 2 foreldre og 2 barn koster det 3-600 euro. Flybilletter får man også billig med Ryanair, eller restebiletter. Husk at barn også kan gå under ungdomsbilett som koster fra 400-1000kr. Mat er jo også veldig billig i syden. Handler om prioriteringer og også selvfølgelig å planlegge i forveien, hotellpriser og fly øker i juli/august. Da går det ann å ta en uke i syden i slutten av juni fexp. Selv er de beste minnene mine fra hytteturer, men så var det ekstra stas å få dra til utlandet inniblandt. Spar 1500kr måneden i ett år, så har man fint råd til en billig, men fin opplevelse Vel, her vi bor, er Widerøe nærmeste flyselskap. De flyr ikke lenger sør enn Danmark, så vidt jeg kan se på deres nettsider? De ligger også en del høyere oppe i pris, fant vi ut en gang søsteren min skulle komme på besøk hit. Ryanair flyr ikke lenger nord her til lands enn Oslo, ser det ut til. Da står valget mellom SAS eller Norwegian, som har nærmeste flyplass i Bergen(SAS+Norwegian) eller Førde(SAS), hvis vi ikke skal ta buss og tog til Oslo og fly med Ryanair videre. 5 timer med buss til Bergen eller 8 timer med buss til Oslo. Vi hadde sikkert fått det til likevel altså, med nøye planlegging. Men resteplasser er det vel kort varsel på? Jeg har ikke barn selv enda, så jeg får se litt hva som skjer når den tid kommer. Men det blir kanskje langt mellom sydenferiene, siden jeg blir så utslått av varmen. Dessuten bygger vi opp et småbruk nå, så vi er, og vil alltid være, avhengige av hjelp til dyrepass hvis vi skal noe sted. Slåtten er også noe vi må planlegge litt etter, siden 7 mål gress i bratt terreng tar sin tid å få bukt med. Men det blir nok å fokusere på opplevelser og lek for barna, tror jeg, heller enn bare sydlige reisemål der mamma og pappa ligger som to slakt på stranden mens barna må aktivisere seg selv mellom frokost, middag og kvelds. Feriene våre som barn hadde det med å bære litt preg av dette, selv om vi aldri var lenger sør enn Danmark. Pappa ville ha færrest mulig folk rundt seg, og både mamma og pappa var opptatte av å få slappe av i sola. Det gikk greit det, helt til jeg og den nest eldste kom i tenårene og skled litt fra øvrige barn i nærheten, som stort sett var yngre. Anonymous poster hash: bf18c...87a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 17. juni 2014 #35 Del Skrevet 17. juni 2014 Syns ferien dere har planlagt høres helt magisk ut jeg! Definitivt noe jeg ville satt pris på Beste minnene jeg har fra barmdommen var når vi dro ut med snekka på fisketur og gjerne telta et sted i en ukes tid Var også på ferie til syden i to uker med pappa og søstra mi når jeg var liten, husker ferien godt enda og vi storkoste oss, men er ikke mine beste ferieminner Det var teltturer og når vi var å så på kaptein Sabeltann da. *snipp* Men opphold og , hotell , el camping koster ekstra visst vi skal dra til dyreparken. Og vi bor på Vestlandet langt unna Kristiansand så vi må regne med 1- 2 dgr for å komme dit! Svigers betaler oppholdet hos dem:)= Et spm bare, hvorfor trenger dere fler dager for å komme dere dit? Vi bor på Østlandet, og når vi var i dyreparken for noen år siden, så dro vi bare tidlig på morgenen og var fremme på ettermiddagen. Tok med oss mat og stoppet opp der det passet oss å strakk på bena Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. juni 2014 #36 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Syns ferien dere har planlagt høres helt magisk ut jeg! Definitivt noe jeg ville satt pris på Beste minnene jeg har fra barmdommen var når vi dro ut med snekka på fisketur og gjerne telta et sted i en ukes tid Var også på ferie til syden i to uker med pappa og søstra mi når jeg var liten, husker ferien godt enda og vi storkoste oss, men er ikke mine beste ferieminner Det var teltturer og når vi var å så på kaptein Sabeltann da. Et spm bare, hvorfor trenger dere fler dager for å komme dere dit? Vi bor på Østlandet, og når vi var i dyreparken for noen år siden, så dro vi bare tidlig på morgenen og var fremme på ettermiddagen. Tok med oss mat og stoppet opp der det passet oss å strakk på bena Vestlandet er stort, og bor man f.eks oppi Ålesund/Molde/Kristiansund området, så er det ikke bare-bare å dra på dagstur til Kristiansand. Spesielt ikke med små barn. Endret 17. juni 2014 av SmallTalk 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #37 Del Skrevet 17. juni 2014 Vestlandet er stort, og bor man f.eks oppi Ålesund/Molde/Kristiansund området, så er det ikke bare-bare å dra på dagstur til Kristiansand. Spesielt ikke med små barn. Nemlig. I følge 1881 sine veibeskrivelser kan man regne litt over 11 timer eksklusive mat- og tissepauser fra Kristiansund til Kristiansand, da kjører man fra bysentrum til bysentrum. Så skal man gjerne ha litt mat på veien, og små barn klarer neppe å holde blæra stengt i 12 timer ... Hvis man kommer seg avgårde kl 8 om morgenen, er man kanskje ikke framme før kl 22 den kvelden... Jeg syns jeg ser det for meg ved ankomst: "Ja, det var den dagsturen, dere! Nå må vi komme oss i seng, og i morgen skal vi kjøre hele den flotte veien tilbake! Dyreparken?! Nei, vi skulle ta en dagstur til Kristiansand, det var det som var avtalen! I seng med dere nå :)" Anonymous poster hash: bf18c...87a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunSpring Skrevet 17. juni 2014 #38 Del Skrevet 17. juni 2014 Når jeg vokste opp dro vi ofte på camping til Sverige sammen med andre i familien, men den gang var det ikke så vanlig med sydenturer. Vi var også hos besteforeldre på begge sider og fisket, hjalp til med slåttonna, koset med lammene, fikk ri litt på hesten, fisket og plukket bær og badet. Jeg tok aldri med mine barn til syden på sommeren. Norge var vårt ferieland, med fiske- og fjellturer. Barna klaget aldri. Vi var også innen dyreparken i Kristansand, Nordkapp og andre steder. Tror det viktigste er at man er tilstede og finner på noe. Det ble også telting i Oslomarka med fisking, turer ut til øyene med bading og grilling. Sommerferie i Norge er helt topp. Det er ikke for ingenting at mange fra andre land kommer hit. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 17. juni 2014 #39 Del Skrevet 17. juni 2014 Vestlandet er stort, og bor man f.eks oppi Ålesund/Molde/Kristiansund området, så er det ikke bare-bare å dra på dagstur til Kristiansand. Spesielt ikke med små barn. Okei, da forstår jeg. Mente ikke noe med det altså, var bare oppriktig nysgjerrig Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #40 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er da vel ferie det? Verden er slik at en skaper seg den reaksjonen en vil ha. Så når en skal være hjemme heeele fellesferien så er det mye lurere å fortelle kollegaer, venner, familie og barna at vi gleder oss til å utforske lokalområdet og virkelig ta seg tid til å bare nyte livet med slow living. Og at vi virkelig synes dette er flotte saker og så mye bedre enn i fjor da det var å stå opp tidlig og rekke fly, og stresse etter solsenger og solbrenthet. Nei, i år skal vi rett og slett unne oss det gode liv! Og det finnes på verdens beste sted: hjemme. Med verdens beste senger. Det er ikke rart at ungene griner på nesa og folk sier "men stakkars dere, da, har dere virkelig ikke råd?" om en legger det frem slik folk ofte gjør. "Vi skal bare være hjemme, vi, det gikk så mye penger til badet. Kanskje blir det en tur på hytta til svigers. Får ta det igjen neste år." (sagt med trist stemme og lut rygg) Jeg opplever aldri at folk stiller spørsmål ved mine to ferieuker tilbrakt på terrassen. Fordi de kan høre at jeg er oppriktig i mitt valg av to herlige hjemmeferieuker som jeg aldri behøver unskylde med noe som helst. Kanskje mye fordi jeg kunne ha tilbragt dem på spa i Thailand. Det er ikke pengene som holder meg hjemme, jeg liker bare ikke å ligge på rad med bleikfeite folk på en overopphetet strand langt fra folkeskikken der eneste underholdning er hvor lite "mousakkaen" ligner originalen. Anonymous poster hash: 7c4a4...ab4 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/845813-vi-kan-ikke-gi-ungene-en-dyr-utenlandsferie-i-%C3%A5r-men-vi-kan/page/2/#findComment-14635779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå