Gå til innhold

Vi kan ikke gi ungene en dyr utenlandsferie i år, men vi kan..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kan ikke gi barna en dyr utenlandsferie i år eller besøke dyreparken selv om det er en trend blant barna på skolen til min sønn, men vi kan:

Dra på Geilo og være noen uker i ferieleiligheten til foreldrene mine, og gå tur i fjellet mens vi studerer og lærer ungene om planter og dyr.

Og ta en Dagstur til Langedrag naturpark, ta en tur på kunstutstilling på blaafarve værket:) og besøke historiske steder og gå i stavkirker og på museumer:)

Så tar vi en ukes tur til Jølster og går tur og fiske:) Før vi drar nordover til svigers:)

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. God ferie!

• Liker 5
Skrevet

Hva er det du bruker pengene på, siden du ikke klarer å spare 3000 kroner på et år?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du bruker pengene på, siden du ikke klarer å spare 3000 kroner på et år?

En familieferie til utlandet koster mye mere enn 3000kr da....

Anonymous poster hash: f1e4d...958

• Liker 24
Skrevet

Dyreparken gjør ikke..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har mistet jobben rett før jul, så vi har stram økonomi, og en familieferie koster langt mer enn 3000 ,- . og dessuten var vi i Danmark og Sverige i fjor, (men dette hadde vi spart til en god stund)!

Men opphold og , hotell , el camping koster ekstra visst vi skal dra til dyreparken. Og vi bor på Vestlandet langt unna Kristiansand så vi må regne med 1- 2 dgr for å komme dit!

Svigers betaler oppholdet hos dem:)=

Endret av Anciol
Gjest Ciegus
Skrevet

Dyreparken gjør ikke..

Hvis man ikke bor på Sørlandet eller Østlandet gjør det fort det, jo...

• Liker 3
Skrevet

Jo ok - ser den.. Jeg bor selv i avstand til å kunne kjøre, men behøver overnatting.. Kommer da et godt stykke med 3000 kr, men forstår at andre ikke nødvendigvis gjør..

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en kjempe fin ferie med familien samlet på en hytte og gå fjellturer sammen og hyttekos. Barna kan få vel så mye og mer ut av det.

• Liker 11
Skrevet

Drit i trenden! Ferien hørtes helt topp ut den! :) Mine beste minner er fra tiden på hytta vår, ikke på øyhopping i Hellas eller ferie i Frankrike.

• Liker 4
Skrevet

Dette oppstyret med at det er synd at familier ikke kan reise til syden er for meg helt sinnsykt. Det er ikke en menneskerettighet å dra til utlandet fordi det er sommerferie!

Selv var jeg ikke på sydenferie med familien før jeg var 19 år og det er nå snart 7 år siden.

Frem til da har vi reist på campingturer eller til familie rundt om i Norge og hatt noen fantastiske somre!

Er vel like mye ferie det som at annet?

Jeg har aldri lidd noen nød ihvertfall.

Dette feriepresset er utelukkende foreldreskapt mener jeg. Det er foreldre som skaper sommerferie og det gode stemningen!

Vi har det virkeklig godt her i landet når man klager fordi man ikke kan reise til syden om sommeren, mener jeg.

Selv har vi ikke råd til å dra til utlandet før på noen år, men synes på ingen måte synd på barna vår fordi. Det er alltid noe man kan finne på selvom man ikke kan dra langt.

Dette var ikke ment som noe kritikk til hva noen har skrevet her, altså. Måtte bare lufte tankene og fortelle at sydenferie ikke er synonymt med sommerferie:)

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Trenden er vel sprengte mastercard kort. Mange tror de har råd, men bankene har masse penger. Vet om sååå mange som bruker forbrukslån og mastercards på ferier, bare for å imponere naboer og venner. Så kommer høsten og de spiser suppe og flatbrød frem til jul. Så dette imponerere ikke meg. Ikke mange har råd til å blåse bort 40-70 000 kr på feriebudsjetter, men bankene har pengene. Bedre med hytteferier som er billigere, de gir enda beder opplevelser enn overfylte strender og skitne bassenger.

Anonymous poster hash: aa946...8fd
  • Liker 3
Skrevet

Da jeg var liten dro vi til bestemor og bestefar, bada, fiska, sov i telt i hagen, plukka blåbær. Var på tur i Danmark endel ganger, overnatta på herberger, det var billig ferie! Vi hadde det utrolig morsomt og fint, og når alle i klassen skulle fortelle om sin ferie følte jeg at det var jeg som hadde hatt den beste ferien. Ferien blir det man gjør den til, den er ikke hva den koster. Jeg var ikke i syden før jeg var 18 år, og jeg følte aldri at jeg mangla noe :)

• Liker 3
Skrevet

Men er det egentlig sånn at det er så om å gjøre for ungene å reise til syden, at de konkurrerer om hvem som har den beste ferien osv, eller er det bare noe vi voksne tror? Norgesferie er jo mye dyrere enn uspesifisert til diverse "syden"-destinasjoner.

For oss som ikke bor i hovedstaden, men langt unna kan man nærmest velge mellom ei uke i Tyrkia eller en tur til Kristiansand og kaptein Sabeltann. Og jeg ser at barna mine absolutt ikke favoriserer å reise utenlands.

Jeg tror rett og slett ikke det er sånn syden-hysteri som folk skal ha det til. Så lange man finner på noe med ungene som man ikke gjør utenom ferien holder det lenge, om det så er telttur.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre var bønder, så vi reiste aldri noe sted. Ikke skikkelig norgesferie en gang. Men jeg syntes somrene mine var fantastiske likevel. Vi badet i hagen, plukket jordbær osv når vi var små. Da vi ble større raste vi rundt i bygda på sykkel, til venner, til kiosken for å kjøpe is, til skogen, dro på små (og etter hvert lengre) overnattingsturer sammen med venner. Kan ikke skjønne at vi skulle hatt noe mer moro om vi hadde flydd noe sted. Det var jo varmt vær og bademuligheter hjemme også. Og ikke minst venner! Noen reise jo bort litt, men aldri alle på en gang.

Jeg elsket dessuten å lese, den gang som nå, og tilbragte mye tid i hengekøya med en bok. Og drar vi på ferie nå, ender jeg ofte opp i skyggen med en bok da også...

Anonymous poster hash: 0e5ab...72c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Familien min var èn gang på luksusferie under oppveksten min. Da var vi 2 uker i Florida og var innom alt fra Epcot Centre og Sea World til Disney World og Tampa Bay. En helt utrolig og flott ferie som jeg fremdeles tenker tilbake på med magi, nå over 20 år senere. Vi var aldri på typiske Sydenferier og jeg savnet det heller aldri. Nå som voksen har jeg heller ingen trang til å reise sydover for å grilles i solsteika. Mannen min og jeg er glad i storbyferier, men nå som vi har fått barn så har det blitt 1-2 små turer til Sverige eller Danmark hvert år. Barna er fremdeles veldig små og vi bruker heller pengene på oppussing og oppgradering av hage og hus. Vi skal definitivt på en drømmeferie til Florida når barna er mellom 7 og 10 år, men utover det så kommer vi ikke til å legge masse penger i dyre, lange sydenferier.

Har en kollega på jobb som er helt panisk etter å dra til Syden 1-2 ganger i året og hvis barn maser om det samme. Det var et år de måtte nedprioritere det pga økonomi og ungene ble fly forbanna og potte sure. Slik ønsker jeg IKKE å ha det!

Anonymous poster hash: 26fd2...d92
AnonymBruker
Skrevet

Ferien deres høres helt fantastisk ut!

Masse å gjøre og se, Natur, frisk luft, aktivitet, koselige dager og kvelder med foreldre. Langedrag er det flotteste stedet jeg vet.

Hva er egentlig så fantastisk med disse syden-turene?

Jeg husker på skolen, mine foreldre hadde liten interesse av å dra noe sted, vi var som oftest hjemme, noenganger en campingtur til Sverige eller Danmark ett sted hvor dagene gikk med på å drive på samme stranden dag etter dag. Da hadde det vært bedre å vært hjemme, da slapp jeg ihvertfall å ligge i henger-vogn presset opp imot mine søsken og foreldre.

Det jeg gruet meg til var den obligatoriske skole-stilen" "Hva har du gjort i ferien"

Dine barn vil ha (om disse fremdeles gjøres) masse å fortelle.

God ferie!

Anonymous poster hash: 6bd0b...148
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Vel, når vi forteller folk at vi ikke skal utenlands i sommer, men bare være hjemme og en tur på fjellet, er det faktisk sånn at folk ikke vet hva de skal si. Og det selv om vi har en liten baby og man skulle tro det i seg selv var forklaring nok. Så ja, mitt inntrykk er at det i mange kretser oppfattes som rart å ikke dra på en lengre ferie, aller helst utenlands.

Høres ut som en flott ferie, ts. Når jeg så hvordan min snart 2,5-åring koste seg på fjellet nå nylig, ble jeg ikke mindre overbevist om at barna ikke er så opptatt av hvor de er. Å være sammen som familie er det viktigste, og man kan dessuten oppleve mye fint i Norge. Vi har dessuten planer om å være turister i nærmiljøet foruten fjellturen. Mye morsomt man kan gjøre med småbarn hvertfall, som man ikke gjør så ofte i hverdagen. Det der med at gode opplevelser med barn må være så dyrt, tror jeg er veldig misforstått.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tror dere får den flotteste famileferien noen kan tenke seg, Anicol.

Det er et 'vestlandsfenomen' den hysterien med å reise til det såkalte 'syden' hver sommerferie og på hytta på fjellet (for det må man jo selvsagt ha... hvis ikke er man ikke 'vellykket') i vinterferien.

Høstferien tilbringes også gjerne i dette ubestemmelige landet 'syden'.

Så sett fra en annen generasjon. De fineste og mest minnerike feriene var de feriene hvor vi hadde tid til å gjøre noe sammen, gå turer på fjellet, fiske ørret, studere blomster og dyr og fugler.

Jeg vet hvorfor jeg er rimelig oppegående på fuglelyder og på det meste av det som vokser på fjellet.

Takk til mine foreldre for disse feriene.

Jeg tror dine barn vil kjenne på den samme følelsen Anicol.

Med de beste ønsker om en fin ferie for dere alle sammen. :klemmer:

Skrevet

De fineste og mest minnerike feriene var de feriene hvor vi hadde tid til å gjøre noe sammen, gå turer på fjellet, fiske ørret, studere blomster og dyr og fugler.

Det er de feriene jeg også husker og ikke utenlandsreisene.

I år skal vi et par uker til Spania, men 8-åringen vår sa i går; "mamma, jeg har et forslag; hva om vi dropper Spania og er i sommerhuset i hele ferien i stedet?". Han gleder seg mest av alt til å lete etter krabber og gjenoppleve de samme ferieminnene år etter år. :)

Alle har jo ikke et landsted å reise til, men jeg tror det er viktig å lære ungene gleden over "de nære ting". Som å oppleve naturen, og norsk sommer på godt og vondt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...