AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Opplevde ei på jobb idag. Hun snakker ekstremt dårlig norsk og hun skulle ha rapporten ved et vaktskifte. Når jeg skulle gi henne rapport rett før jeg skulle gå hjem, sa jeg at XXX var smertepåvirket under xxx situasjoner. Da sier denne thai dama; Ja, pot. Jeg; pot? Hun; ja pot. Og etter å ha prøvd å forstå hva hun mente en stund, sier hun pot og peker hun nedover bena sine. Etter en stund skjønte jeg at hun mente at pasienten hadde vondt. Hvordan i alle dager skal jeg skjønne at pot betyr vondt? Hadde det vært en pasient så hadde jeg selvsagt ikke sagt noe, men en ansatt, som i tillegg skal rapportere videre til neste skift Jeg lurer virkelig på hva neste skift fikk rapport om idag fra denne thai dama. Jeg tror mye informasjon forsvant, å det er ene og alene pga hennes språkproblemer. Vi opplever stadig at hun ikke skjønner hva vi mener, men hun gir likevel uttrykk for at hun har forstått. Er det et sånt helsevesen vi vil ha? Anonymous poster hash: 286b6...1da 7
Djungelvrål Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Opplever slike misforståelser daglig på jobben. Man gir en beskjed, de nikker og bekrefter også gjør de enten motsatt eller så blir det ikke gjort i det hele tatt. 3
Deer Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Siden de som arbeider i helsen ikke får godt nok betalt tar utlendiger jobbene midlertidig fordi de har lavere standard. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Opplever slike misforståelser daglig på jobben. Man gir en beskjed, de nikker og bekrefter også gjør de enten motsatt eller så blir det ikke gjort i det hele tatt. Ja, det opplever vi også stadig. Veldig frustrerende. Siden de som arbeider i helsen ikke får godt nok betalt tar utlendiger jobbene midlertidig fordi de har lavere standard. Helsevesenet har blitt en slags anstalt der innvandrere blir satt til å jobbe for å lære seg språk og kultur. Ofte har de ingen bakgrunn fra hjemlandet sitt - annet enn kunnskapen fra egen hygiene og stell av barn. Tenk deg der de afrikanske kvinnene står i sølevann i hjemlandet sitt og regelrett skrubber sine barn. De skrubber eldre mennesker med nesten samme kraft, og de eldre blir redde for å bli stelt av dem. Anonymous poster hash: 286b6...1da 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 En ting er positivt - at innvandrere kommer inn i arbeidslivet! Anonymous poster hash: b8602...b50
Sylvari Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 En ting er positivt - at innvandrere kommer inn i arbeidslivet! Anonymous poster hash: b8602...b50 På bekostning av syke mennesker ve og vel.... 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 En ting er positivt - at innvandrere kommer inn i arbeidslivet! Anonymous poster hash: b8602...b50 Til hvilken pris? En annen ting er at dette er bare midlertidig. I helsevesenet får de ikke fast jobb annet enn helgestilling om de ikke er fagutdannet. Anonymous poster hash: 286b6...1da 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 Er forsåvidt enig i at det TS beskriver er et problem, men trådtittelen har jo liten eller ingen sammenheng med innholdet. Anonymous poster hash: ac290...e99 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Er forsåvidt enig i at det TS beskriver er et problem, men trådtittelen har jo liten eller ingen sammenheng med innholdet. Anonymous poster hash: ac290...e99 Hva mener du er feil med tittelen, å hvilken tittel mener du det burde vært? Tittelen spør jo hvor langt vi skal gå for disse innvandrerne. Kunne sikkert lagt til på hvilken bekostning osv, men de fleste ser nok sammenhengen mellom tittelen og innholdet. Anonymous poster hash: 286b6...1da
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #10 Skrevet 15. juni 2014 En annen ting er at jeg skal vel ikke være nødt til å bruke mye tid på å prøve å finne ut hva innvandrerne mener. Når de blir plassert i en sånn type jobb så bør de ha lært såpass mye norsk at de kan gjøre seg forstått. Å når jeg men god hørsel har problemer med å forstå henne, kan jeg bare tenke meg hvordan det må være for de eldre med dårlig hørsel. Anonymous poster hash: 286b6...1da 3
Brunhilde Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 En annen ting er at jeg skal vel ikke være nødt til å bruke mye tid på å prøve å finne ut hva innvandrerne mener. Når de blir plassert i en sånn type jobb så bør de ha lært såpass mye norsk at de kan gjøre seg forstått. Å når jeg men god hørsel har problemer med å forstå henne, kan jeg bare tenke meg hvordan det må være for de eldre med dårlig hørsel. Anonymous poster hash: 286b6...1da Tja, det er jo ikke sikkert at det er hørselen som er problemet. Jeg vil tippe at holdning og vilje, for ikke å snakke om evne, til å forstå også spiller en rolle. Hva med å hjelpe ved å si rett ord en gang til heller enn å henge vedkommende ut på et forum?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Tja, det er jo ikke sikkert at det er hørselen som er problemet. Jeg vil tippe at holdning og vilje, for ikke å snakke om evne, til å forstå også spiller en rolle. Hva med å hjelpe ved å si rett ord en gang til heller enn å henge vedkommende ut på et forum? Nå er jo ikke dette et problem som gjelder en spesiell person, men et generelt problem at innvandrere blir plassert på arbeidsplasser for å lære språket. Å da blir det ofte på kommunale arbeidsplasser som eldreomsorgen. Anonymous poster hash: 286b6...1da
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 Det kan jo være direkte livsfarlig. Anonymous poster hash: de928...579 1
Brunhilde Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Nå er jo ikke dette et problem som gjelder en spesiell person, men et generelt problem at innvandrere blir plassert på arbeidsplasser for å lære språket. Å da blir det ofte på kommunale arbeidsplasser som eldreomsorgen. Anonymous poster hash: 286b6...1da Du brukte en spesiell person som eksempel. Da gjelder det vel denne personen?
altflyter Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Mye språkproblemer i helsevesenet ja... Dessverre. Men sånn er det når vi ikke er mange nok norske som tar de jobbene. Er det bedre at det ikke er noen der? Jobber selv med masse flinke innvandrere... Andre kan være frustrerende når det kommer til språk, men når ingen andre søker på jobben... hva er alternativet? De burde selvsagt fått bedre norskopplæring...
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Har opplevd mange skumle situasjoner på sykehjem med ansatte som ikke forstår eller snakker norsk godt nok. To ganger kunne det virkelig gått ille for de gamle hvis det ikke hadde blitt oppdaget. Det verste er egentlig ikke at de ikke forstår, men at de later som om de forstår. Ender med at jeg må gå i hælene deres og dobbeltsjekke alt de gjør, og da blir det enda travlere arbeidsdag for meg. Ja til høyere språkkrav for jobb generelt, i helsevesenet spesielt! Anonymous poster hash: 4058d...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 Heldigvis, generelt så er det et krav om å kunne godt norsk skriftlig og muntlig. Men dessverre gjelder ikke dette på mange plasser... Anonymous poster hash: 74d24...f0c
Amarinda Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Har opplevd mange skumle situasjoner på sykehjem med ansatte som ikke forstår eller snakker norsk godt nok. To ganger kunne det virkelig gått ille for de gamle hvis det ikke hadde blitt oppdaget. Det verste er egentlig ikke at de ikke forstår, men at de later som om de forstår. Ender med at jeg må gå i hælene deres og dobbeltsjekke alt de gjør, og da blir det enda travlere arbeidsdag for meg. Ja til høyere språkkrav for jobb generelt, i helsevesenet spesielt! Anonymous poster hash: 4058d...a8d Jeg er enig i dette, språk er viktig i helsevesenet. Men samtidig er noen av mine dyktigste og mest populære kollegaer på jobben fra andre land. Ja, de kan (i ulik grad) ha litt kommunikasjonsproblemer, men de er så faglig dyktige og varme som personer at pasienter og kollegaer digger dem. Men er som sagt enig, språkopplæringen burde vært bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå