AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 http://casakaos.blogg.no/1402255494_la_n_barna_f_seg_en_p.html http://casakaos.blogg.no/1402765666_la_n_barna_f_kjenne_p.html http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/loey-om-sommerferien-sin/a/23224552/ Skal man holde kjeft om "ferieprat" mellom barn ? Skal vi vise hensyn til de som ikke reiser på dyre ferier og de som ikke reiser på noe i det hele tatt ? Anonymous poster hash: 905e7...a55
Kjempeliten Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. På den ene siden så forstår jeg jo at man ikke skal drive med forskjellsbehandling og liksom at de "rike" skal få skryte om sine turer til Asia på 5-stjernes hotell. Men samtidig så heller jeg nok mest mot at barn må forstå at verden kan være litt urettferdig. Hvis de lærer gjennom hele livet at alle er like, så får de seg et sjokk når de fks skal flytte for seg selv og studere. Plutselig drar hun i klassa med rike foreldre på en dyr ferie, får seg fin, dyr bil og shopper hele tida, mens en selv må jobbe i kassa på Statoil i feriene for å i det hele tatt få råd til å finansiere studiene. Om man skal lære hvordan verden egentlig fungerer først når man er 20 så er det kanskje litt for sent.. Ikke at man skal skryte så mye av de "rikes" ferier og dra ned hytteturer som dårlig ferie. De burde jo likestilles som like gode ferier, men å kunne takle at alle er forskjellige er jo ganske viktig. 3
Leini Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Skal ikke de barna som har hatt en spennende ferie med masse nye ting få vise sin glede? En medalje har alltid to sider! Det finnes mange måter å si ting på. "Skolerett ved kateteret" er vel noe ut datert tror jeg. Tror det er rimelig standard at en lekse bruker å være stil om sommerferien. En løsning kan jo være at de kan velge stil om enten sommerferien eller drømmeferie.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Jeg er selv oppvokst med alenemor og jeg har selv i dag aldri vært i syden. (15 år siden jeg flyttet hjemmefra). Jeg har bedre råd enn min mor, men vi tar oss ikke råd til ferie nå når barna er mindre enn 10. Rett og slett fordi jeg ønsker at vi skal ha råd til bra ferier når de blir større og det blir viktigere. Jeg tenker at barn skal skjønne at det er foreldrenes dårlige valg (utdannelse, innsats) som gjør at vi ikke har råd til super ferie hvert år. Så lærer de hvorfor de skal jobbe hardt på skolen. Anonymous poster hash: 31a78...8ee
AnonymBruker 42 Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Skjønner ikke helt hvorfor ferie skal være en del av "opplæring" på skolen jeg heller... Når det er sagt, så tror jeg uansett IKKE at barn er spesielt opptatt av fem stjerners-hotell og den slags. Selv er et av de beste ferieminnene jeg har en kampingtur, og "den sommern" vi var hjemme, og ikke den gangen vi var i på "fancy-tur" i Karibia... Menmen....Voksne som barn er vel forskjellige de også... Jeg er selv oppvokst med alenemor og jeg har selv i dag aldri vært i syden. (15 år siden jeg flyttet hjemmefra). Jeg har bedre råd enn min mor, men vi tar oss ikke råd til ferie nå når barna er mindre enn 10. Rett og slett fordi jeg ønsker at vi skal ha råd til bra ferier når de blir større og det blir viktigere. Jeg tenker at barn skal skjønne at det er foreldrenes dårlige valg (utdannelse, innsats) som gjør at vi ikke har råd til super ferie hvert år. Så lærer de hvorfor de skal jobbe hardt på skolen. Anonymous poster hash: 31a78...8ee Seriøst? JAJA, alle skal jo få lov til å lære sine egne barn "gode verdier" :D
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er selv oppvokst med alenemor og jeg har selv i dag aldri vært i syden. (15 år siden jeg flyttet hjemmefra). Jeg har bedre råd enn min mor, men vi tar oss ikke råd til ferie nå når barna er mindre enn 10. Rett og slett fordi jeg ønsker at vi skal ha råd til bra ferier når de blir større og det blir viktigere. Jeg tenker at barn skal skjønne at det er foreldrenes dårlige valg (utdannelse, innsats) som gjør at vi ikke har råd til super ferie hvert år. Så lærer de hvorfor de skal jobbe hardt på skolen. Anonymous poster hash: 31a78...8ee Lurer litt på om det er "dårlige valg".... ikke alle i dette landet kan ha jobber som er ekstremt godt betalt. Ikke alle kan ha lange utdannelser. De fleste av oss har vel helt vanlige jobber og gjør så godt vi kan for å få endene til å møtes. Og en ferie som koster mindre kan fortsatt være super. Anonymous poster hash: 905e7...a55
NoFuss Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er selv oppvokst med alenemor og jeg har selv i dag aldri vært i syden. (15 år siden jeg flyttet hjemmefra). Jeg har bedre råd enn min mor, men vi tar oss ikke råd til ferie nå når barna er mindre enn 10. Rett og slett fordi jeg ønsker at vi skal ha råd til bra ferier når de blir større og det blir viktigere. Jeg tenker at barn skal skjønne at det er foreldrenes dårlige valg (utdannelse, innsats) som gjør at vi ikke har råd til super ferie hvert år. Så lærer de hvorfor de skal jobbe hardt på skolen. Anonymous poster hash: 31a78...8ee Eh.. skal man jobbe hardt på skolen for å ha råd til super ferie? Og er super ferie kun utenlandsreiser? Mine barn har vært to ganger i "syden", de vil ikke på flere turer for de er ikke glad i veldig mye varme så deres behov på denne fronten er dekket. Men vi har gjort mye annet, og jeg tenker at en superferie ikke er avhengig av reisemålet men av oss foreldre og vår innsatsvilje. En ferie barna mine snakker om ennå er den hvor vi leide en liten hytte på en campingplass hvor vi måtte dusje og gå på do i et fellesanlegg, vi fanget krabber, fisket, badet og kun tok livet med ro og på ungenes premisser. Masse barn å leke med. Nå er de store og kan reise alene.
septemberbrura Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Hva som er en super ferie er jo helt individuelt. Den ferien mine barn kanskje har snakket mest om, er den sommeren vi passet hus og dyr for venners venner på Sørlandet. En av de billigste feriene vi har vært på - men fylt av gode opplevelser og stor frihet for barna. For øvrig kan en Norgesferie bli vel så kostbar som en all inclusive-ferie til Tyrkia. Utenlandsferier behøver slett ikke koste all verden dersom man reiser i lavsesong, leter litt etter rimelige alternativer og er litt kreativ. Når det er sagt, er jeg faktisk enig med Abid Raja om at ferie ikke uten videre bør være en del av plenumsamtalen i klasserommet. Samtalen bør i så fall styres av læreren og søke å være såpass nyansert at det er mulig å få frem at en god ferie ikke er ensbetydende med en dyr ferie.
Gjest Bud Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Jeg hadde en kollega som sammen med sin kone har rundt 900 000,- i årsinntekt. Et vennepar av disse snakket mye om at de hjalp sine barn med blant annet å betale bilholdet deres (forsikring, årsavgift, rep. mm.), så da måtte kollegaen min gjøre det samme for sine 3 barn. En annen kollega av oss reiser mye til eksotiske steder så da måtte jo vår kollega gjøre det samme, da både med og uten barn/barnebarn. I omgangskretsen til denne kollegaen er det poppis med nye biler så min kollega måtte også ha ny bil. Hvordan tror du økonomien til et ektepar med 900 000,- i årsinntekt ser ut når de bytter ny bil annenhvert år, holder bil til sine 3 barn OG reiser på 4 storbyturer og 2 asiaturer årlig? 900 000,- i årsinntekt er helt ok, men ikke når du ikke forstår hva en utgift er. Det er jaggu meg litt av en lærdom folk sender videre til avkommene sine...
Anciol Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg har vokst opp med en mor som tjener 1000000 i året og en far som har 500.000 i året, vi investerte i en ferieleilighet på Geilo, og siden har vi dradd der hver ferie, og vi har vært litt Rundtom i Norge, men vi gikk aldri i fornøyelsesparker, men historiske steder og så på historiske bygninger ! Så jeg hadde alltid noe spennende å fortelle i klassen:) De første ukene før mamma tok ferie, pakket pappa bilen og dro på hytten med oss, hvor vi jobbet med å male , bære stein, hugge ved og bygge ut tomten så jeg har jobbet de første ukene i ferien siden jeg var liten:) Skikkelig villmarksferie helt gratis, fordi vi fisket middag og dyrket grønnsaker, bær og frukt på hytten, og hadde svære forekomster av blåbær:) Glemte å nevne at vi ofte tok med en eller to venner av meg som ikke hadde rå til ferie, så de fikk litt ferie, på hytten vår eller Geilo:) Endret 16. juni 2014 av Anciol
Gjest celine Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Jeg tror ikke at barn har vondt av å lære at folk er forskjellige, at folk gjør forskjellige ting i sin ferie, og at folk prioriterer ulikt. Det som derimot blir feil, er når én ferieform fremstilles som bedre enn en annen. Det kan være like spennende med telttur i skogen, som det er å dra på en all inclusivetur til Tyrkia. Og med litt sunn prioritering vil jeg påstå at alle har råd til ferie, i en eller annen form Mine barn har vært i flere forskjellige land, men den ferien de har snakket aller mest om i etterkant, er teltturen i hagen til mormor. Barn er i utgangspunktet ikke opptatt av luksusferier, og vi voksne trenger ikke lære dem akkurat det 2
aquiz Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Hele opplegget er så forbanna tullete! Jeg har ikke god råd i år, men å dra på stranda koster 0,-! Det å ta med en ryggsekk med mat og saft koster 0,-! Det å slå telt opp i hagen/ ta med sovepose på verandaen koster 0,-! (satt på spissen!) I stedet for å sutre over at man ikke har råd til å dra til tyrka i sommerferien burde man heller tenke "Hmmm... Stranda og kose seg teller faktisk mye!". Jeg har muligheten for å kjøpe en flybillett til 500,- og bo gratis i syden en ukes tid. At vi dro på stranda hjemme i Norge og møtte nye mennesker, badet og løste sudoku i gresset var det som var tingen i fjor. At vi satt i skyggen i hagen til min bestemor og leste en god bok høyt har barnet mitt mast om å få gjøre igjen hele vinteren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå