Gå til innhold

Mindreårige søsken og alkohol-greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 20 år som har en lillebror på 17. Han drikker nesten hver eneste helg, og har også sett han ranglende ute i byen med vennene sine, pluss sett han har vært med på noen videoer jeg har fått sett på snapchat. Jeg hat sagt i fra til mamma når jeg har sett han har drukket (har ikke sagt noe når jeg ikke har sett noe)

Og nå er han skikkelig sur på meg fordi jeg har "sladret" som han sier. Det er noe jeg ikke bryr meg om i det hele tatt, han er ikke gammel nok, han vil forstå når han blir eldre.

Hva synes dere om det? Hadde dere sagt i fra til foreldrene, eller hadde dere latt vær fordi han er 17 og "nesten gammel nok" ?

Anonymous poster hash: b27d1...744

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok at du sier ifra! :)

Anonymous poster hash: 8bff8...066
Skrevet

Tja, både og! Jeg forstår deg veldig godt. Men samtidig tror jeg det eneste du oppnår er at han vil skjule for deg at han drikker, slik at du ser det mindre, fordi han har mistet tilliten til deg. Jeg tenker det hadde vært smartere å informert moren din "anonymt" om at han faktisk gjør det, istedetfor å fly til henne hver bidige gang. For du får jo ikke gjort noe med det uansett, så jeg hadde heller ville opprettholdt tillit og heller sagt ifra på nytt til din mor en gang det virkelig gjelder. Det er jo hennes problem, og ikke ditt.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært min bror ville jeg nok tatt en søster og bror samtale.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drakk du ikke selv da du var 17??? Han er 17, ikke 13, jeg ville aldri sagt noe.....

Anonymous poster hash: ba347...e17

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde ikke sladret på en 17åring. Ærlig talt.

Hadde heller pratet med broren min, om hvor viktig det er å ta vare på seg selv, ikke drikke for mye etc..

• Liker 7
Skrevet

Haha, snakk om å være en kjip søster. Hva er problemet med at han drikker? Er det på mirakuløst vis mye bedre om noen måneder, når han er 18? :-)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sagt ifra nei. Men syns heller det er rart at foreldrene deres ikke selv har merket at han er ute å drikker om det skjer hver helg.

Anonymous poster hash: f8252...863

• Liker 1
Skrevet

Du kunne kanskje snakket med han først.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sladret til foreldrene. Det er skikkelig kjipt (dessuten skjønner vel de fleste foreldre at tenåringen bare drikker Cola når de rangler ute nattestid til en stadighet). Men en søster-bror-samtale hadde ikke vært dumt. Denne burde også inneholde "husk at du kan alltid ringe meg, samme hvor beruset du er".

Anonymous poster hash: 8f668...07f

Gjest Yellowrose
Skrevet

Han skal være glad for at han har en så smart søster! :) Veldig realt av deg å sifra, og han kommer nok til å sette pris på det når han blir eldre.

Skrevet

Hadde ikke sagt noe på at han drakk, men om han drakk mye/ofte, ville jeg definitivt holdt et lite foredrag om hva alkohol faktisk gjør med kroppen, hvorfor det er viktig å begrense seg, aldri legge seg på stigende rus, osv.

At folk drikker før de er myndige får man uansett ikke gjort så mye med. Alkohol i seg selv er ikke det farligste; problemet er at man i den alderen (gjelder for så vidt en del voksne folk også) gjerne vet altfor lite om hvordan det påvirker kropp og hjerne, utover at "man blir full og alt blir mer gøy, men man kan bli kvalm hvis man drikker for mye". Da har man ikke akkurat de beste forutsetningene for å ta gjennomtenkte valg.

Skrevet

Jeg hadde en samtale med eksen sin lillesøster, både om hva alkohol gjør med kroppen og dersom hun trengte hjelp skulle hun ringe meg eller broren. Pr i dag, hvor vi ikke lenger er sammen ringer hun meg. Jeg plukker hun opp og slipper hun av hjemme. Hvorfor gjør jeg det? Fordi hun blir 16 og broren kjøper både vin og øl når hun spør.

Jeg vokste opp i et hjem hvor alkohol alltid var tilgjengelig, enten i form av øl, sprit eller vin. Pappa lot meg smake på skummet av ølen når jeg var 13, men de godtok at vi drakk når vi var 16, 17 fordi de visste at vi ville ringe dem dersom det var noe. Selvfølgelig var det kleint å sitte i bilen med mamma drita full. Poenget er hvertfall at en god dialog med foreldre og personen som drikker kan være et alfa omega og den som drikker trenger hjelp.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt.

Yvonne (mod)

Skrevet

Jeg hadde ikke sladret. Det er ikke store forskjellen på en 17 og en 18-åring når det kommer til modenhet. Tror ikke du oppnår noe positivt ved å sladre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...