AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Jeg syns de porsjonspakkene med Bjørn Havregrøt er helt ufattelig gode, favoritten er den med melk. Nå har jeg kjøpt en vanlig stor pakke med lettkokte havregryn og vil lage grøten selv. Hvor mye melk må jeg ha til en porsjon, og hvor mange dl gryn? 1 dl gryn og 2 dl melk? Og er det like sunt? Anonymous poster hash: d6ea1...e09
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Oppskrift står vel på pakken. Og kan ikke helt se hvorfor det skal være sunnere med den ferdige. Men alt er jo relativt når det kommer til hva som er sunt da.....kommer alt an på hvem man hører på det Anonymous poster hash: 32a75...8fd
Notisblokk Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Jeg tar 3-5 ss havregryn (kommer an på hvor sulten jeg er). 1,2 dl vann til 5ss havregryn og en liten sipp med melk. Litt salt i mens det koker (får frem smaken). Du finner fort ut selv hvordan du liker grøten prøv deg frem! Jeg liker den litt bløt bytt ut vannet med mer melk osv..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Jeg koker grynene med vann til den blir tykk og seig. Så tar jeg oppi melk til den er nesten flytende og koker videre til den er passe. Sper med mer melk om jeg har bomma og den blir for tynn. Liker best å få unna det meste av kokingen før jeg har oppi melk, fordi det enten brenner seg eller koker over så lett med melk. Tipper jeg ender opp med noe sånt som 50/50 melk og vann. Anonymous poster hash: fc715...459
Satellites Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Jeg lager havregrøt veldig enkelt - 1 dl store gryn (ikke lettkokte, da blir konsistensen som lim) og 2 dl vann 3 min i mikro. Rør om etter to minutt og ha i litt salt. Kjempegodt👍
Gjest Artistina Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Jeg bruker Bjørns store havregryn og koker grøt hver morgen på følgende måte: 2 dl havregryn 1 dl melk 4 dl vann Kokes opp under omrøring og kokes til det tykner ... 7-10 min. Når det er kokt ferdig så tilsetter jeg litt salt og rører godt om. Denne holder til to personer.
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 Jeg lager havregrøt veldig enkelt - 1 dl store gryn (ikke lettkokte, da blir konsistensen som lim) og 2 dl vann 3 min i mikro. Rør om etter to minutt og ha i litt salt. Kjempegodt Synes det er omvendt - grøt kokt på store havregryn er som lim! Det er vel en grunn til at de små heter "lettkokte"... Jeg bare tar litt gryn og heller opp litt vann og melk, og tar mer hvis det trengs. Å koke havregrøt er jo omtrent det enkleste man kan lage.
-D- Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 2 dl melk + 1 dl havregryn, rører om til det begynner å koke, så skrur jeg av varmen og lar det hvile mens jeg tar meg en dusj. Nam nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå