Plonk Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Noen der ute med ekstra god peiling på ris? Vi hadde tenkt å spise risengrøt til middag i dag (litt slapp søndagsmiddag, men men...), men har bare litt under en desiliter med grøtris igjen i skapet. Hva skjer om jeg blander vanlig, langkornet ris oppi melken, sånn at det blir halvt om halvt med grøtris og middagsris? Vi KAN jo ta turen til en bensinstasjon, men hadde vært litt deilig å slippe... Hilsen Plonk
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 Huff - det hørtes ikke godt ut, men hva med å prøve? Det kan jo hende at det skjer noe i pannen på komfyren ettersom du rører og rører i grøten?
-Fisken- Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 Jo, det funker bra. Jeg har gjort det flere ganger. Men det er kurt å lage litt gjevning å ha i, hvis ikke blir den veldig tynn. Det blir ikke helt den samme smaken, men blir godt likevel
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #4 Skrevet 20. juni 2004 Du kan gjøre det, men det blir ikke samme smak og konsistens. Grøtris er ment å skulle klistre sammen til nettopp en grøt mens middagsris er separate korn (om du skjønner). Jeg ville i allefall blandet halvt om halvt.
Gjest Lea Skrevet 20. juni 2004 #5 Skrevet 20. juni 2004 Mamma lager alltid grøt av vanlig, langkornet ris til jul. Den blir MYE bedre enn grøt laget av grøtris, men den koker i en eviget. Har ikke peiling på hvordan hun gjør det desverre.
Gjest Fighter Skrevet 20. juni 2004 #6 Skrevet 20. juni 2004 Går fint. Ha litt ekstra vaniljesukker i.
Plonk Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2004 OK, den som intet våger... nå har jeg satt i gang grøtprosessen. Får prøve meg med jevning og/eller vaniljesukker hvis den blir for tynn - og må kanskje la den koke ekstra lenge. Takk for svar alle sammen - og hvis noen flere har gode råd, tar jeg i mot i ennå en times tid til grøten er ferdig! Skal legge ut noe etterpå om hvordan det gikk!
Plonk Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2004 OK, da er eksperimentet fullført... Jeg kokte risgrøt til to personer med 1/2 dl grøtris og 1 dl basmatiris. Den så nøyaktig ut som vanlig grøt (ikke tynn i det hele tatt, tvert imot!), men den var en del tammere i smaken enn grøt kokt med grøtris. Burde kanskje prøvd med vaniljesukker eller mer salt, jeg vet ikke helt... men den gikk da ned og vi ble mette, men tror jeg skal passe på å få kjøpt inn grøtris til neste gang! Ingen stor ny matoppfinnelse som har sett dagens lys, med andre ord...
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #9 Skrevet 20. juni 2004 Jeg har laget risgrøt etter å ha hatt mye kokt ris til overs etter en middag. Da hadde jeg rett og slett i en masse melk, rørte godt og lot det stå og småkoke på lav varme i et par timer eller kanskje enda litt til. Hadde i litt salt og sukker også. Den ble kjempegod!
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #10 Skrevet 20. juni 2004 Ingen stor ny matoppfinnelse som har sett dagens lys, med andre ord... Bedre lykke med neste eksperiment.
-Fisken- Skrevet 20. juni 2004 #11 Skrevet 20. juni 2004 Bedre lykke med neste eksperiment. Når jeg har laget det med vanlig ris og gjevning, har det blitt veldig godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå