Pludre Skrevet 20. juni 2002 #1 Skrevet 20. juni 2002 Heisann alle sammen ! Jeg er så forbanna om dagen :evil: :evil: !! På tirsdag ringte svigermor og fortalte at svigerfar nekter å komme i bryllupet vårt hvis vi skal ha koldtbord på menyen :o :o Han mener det går ikke an å servere sånn mat i et bryllup, det skal være middag og den skal være varm !! Jeg ble så paff at jeg mista munn og mæle. Det var det siste jeg hadde venta fra den kanten :x Svigerfar pleier å være en omgjengelig person, men nå har jeg ham helt oppe i vrangstrupen :evil: :evil: Svigermor var helt på gråten da hun ringte og snakka med sambo, hu ante ikke hva hu skulle gjøre Men egentlig er de jo enig om at koldtbord IKKE går an i et bryllup. Svigers kommer fra et lite sted og det er visst viktigere at de har et godt rykte enn at man kan ha egne meninger :o :o De er levende redd for hva alle andre måtte SI, MENE og TRO om dem !!!! Og man skal for all del ikke gjøre noe utenom det vanlige :evil: Stakkars samboeren min aner ikke hva han skal gjøre !! Han står midt mellom barken og veden, og har vel til dags dato ikke sagt sine foreldre imot :o :o !!!! Tenk å nekte å komme i sin EGEN sønn sitt bryllup pga. maten :cry: :evil: Jeg har ikke ord !!!!! En annen ting er at de følte seg oversett i planleggingen, men så har de da f....en ikke vist noen interesse heller !!! Hver gang jeg har ymta frempå med å snakke om bryllup har de ikke tatt hintet litt engang !! Jeg er ikke den typen som bare legger ansvaret på folk,jeg mener dem bør få komme frivilllig, mange folk føler seg lett presset til ting dem ikke vil :-? :-? Og først nå kommer dem med dette !!! For å si det slik; det kom som lyn fra klar himmel :o :o Må legge til at de har IKKE kommet med bidrag på hverken den økonomiske fronten eller andre steder, men det hadde jeg ikke forventet heller. Kan dem da KREVE å få det som de vil ????? Jeg syns ikke det :evil: !!! Vi skal betale alt selv, middag til 60 pers. og alt som kommer i tillegg til maten !! Så hva skal vi gjøre da ?? Jeg aner ikke ! Jeg ble så såra og lei meg at jeg har ikke ord :cry: :cry: :cry: Og stakkars sambo, han har det heller ikke lett !! Jeg mener det er VÅR dag ikke DERES !!! Og da er det vi som setter retningslinjene, for all del vi er åpne for innspill og ideer, men ikke sånne krav som svigers har kommet med !!!! Jeg er såå lei meg, vil jo gjerne at faren til sambo skal komme i bryllupet vårt Skal vi gi etter og beholde husfreden eller skal vi stå på vårt ??? Værsåsnill og hjelp oss, vi er helt fortvila :cry: :cry: :cry: Hilsen en fortvila Pludre med sambo
Ada=) Skrevet 20. juni 2002 #2 Skrevet 20. juni 2002 Skjønner godt at dere er fortvila!!! Når er det egentlig dere skal gifte dere? Er det denne sommeren?? Synes at det virker MERKELIG å ikke komme i sin egen sønns bryllup pga maten!! Mitt råd er at din kjære tar seg en telefon og snakker med faren sin. Men at han tenker godt igjennom hva han skal si på forhånd. Dagen deres blir jo ødelagt om han ikke kommer -det ville jeg i hvert fall ha sagt fra om... Håper det ordner seg for dere!!!!!!
CEL. Skrevet 20. juni 2002 #3 Skrevet 20. juni 2002 Jeg blir helt sjokkert! At det går an å si noe slikt. Greit nok at de er uenig med dere i avgjørelsen, men å nekte å komme er litt drøyt! Folk har det med å blande seg oppi ting og kreve noe de ikke har grunnlag for. Jeg mener at dere bør sette dere ned å si det du skrev i innlegget. At så lenge det er deres bryllup og dere som betaler det er det dere som bestemmer. Legg det frem slik at de begynner å tenke over hva de krever. Ønsker virkelig faren å nekte å komme? Sønnen hans skal jo gifte seg og det skjer kun én gang i livet... Føler virkelig med deg Pludre! Mine foreldre blander seg mye i det som skal skje, men det har de rett til når de betaler så mye. De krever som regel ikke noe, men kommer med små hint og tips, det gjør meg ingen ting. Lykke til!
Gjest Nathalie Skrevet 20. juni 2002 #4 Skrevet 20. juni 2002 Ikke gi deg!!! Ikke la svigerforeldrene få overtaket en eneste gang, for da gir de seg aldri! Jeg tror nok at selv om de er vrange (og selv om jeg ikke kjenner dem), så kommer de nok i bryllupet til sønnen sin likevel. Men jeg personlig synes ikke du skal gi deg og la dem få viljen sin. Er de (spes. svigerfar om jeg forsto riktig) kampklare, så gjør deg klar du også! De skal IKKE bestemme dette!!! Kjenner jeg blir litt :evil: jeg også, når jeg hører om slike folk. Det er liksom ikke lenger den onde stemoren, men de onde svigerforeldrene... Tro meg, jeg kjenner til typen. (Bare at der er det svigermor som er verst) STÅ PÅ! Og hvis svigerfar ikke skulle gi seg, så si at du vil gjerne at han skal komme i bryllupet, og at han kan jo ta med seg nistepakke.... (Hvis du blir sint nok...) Kanskje ikke akkurat det beste rådet jeg har, men jeg måtte bare svare. Jeg blir ikke lei meg av sånne folk som det der, jeg blir SINNA! :evil: :evil: :evil: Lykke til iallfall! Og la oss få høre hva løsningen blir...
Babyface Skrevet 20. juni 2002 #5 Skrevet 20. juni 2002 Det er selvsagt dere som bestemmer hva slags mat som skal serveres siden det er deres bryllup og dere som skal betale. Dere burde snakke rolig og behersket med din svigerfar og si at dere blir lei dere hvis han ikke kommer, men at dere skal ha koldtbord samme hva han måtte mene om det. Tror han kommer likevel jeg, når han får tenkt seg om. Hvis ikke, kan han i hvert fall regne med at det blir snakk fra naboene, pga det han selv gjør!
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2002 #6 Skrevet 20. juni 2002 Heisann........huffa meg.....bryllupsnerver rammer visst både foreldre, svigerforeldre, venner og alle.... Tror ikke de egentlig mener at de nekter å komme i bryllupet pga. maten dere har valgt, men jeg er enig med andre her at dette er deres dag og at du og sambo blir nødt til å ta en telefonsamtale til Svigers. Forklar på en pen måte at dette er slik dere ønsker det og hvis dere er villige til å endre planene for å tilfredsstille Svigers, må de jo evnt. være villige til å spytte inn litt i potten, da.......... Selv planlegger vi bryllup og begges foreldre er meget involverte, men så har de virkelig tenkt å hjelpe til også, så da synes jeg situasjonen blir litt annerledes. Det viser seg ofte at bryllup og følelsene rundt det er minst like viktig for våre kjære familier som for oss, og at man må møtes litt på halvveien for å gjøre alle til lags, men da synes jeg det er rett og rimelig at alle hjelper litt til, for å tilrettelegge disse planene også..... Lykke til - dette ordner seg nok skal du se.........keep us posted! S.
Frøya*0803 Skrevet 20. juni 2002 #7 Skrevet 20. juni 2002 Er det virkelig mulig??? Din kommende svigerfar virker som litt av en kontrollfrik på meg. I stilen "får jeg det ikke som jeg vil, så blir jeg ikke med og leker". Skjønner godt at dere er fortvilet; det er jo nærmeste familie og det er klart at man ønker å holde på husfreden. Men jeg syns dere skal lage til bryllupet deres slik dere selv ønsker det. Når det er dere som holder kalaset er det dere som bestemmer. Og det er da vanlig folkeskikk å rette seg etter det. Men hva om dere setter dere ned sammen med ham og prøver å snakke fornuft med ham. Forklar ham at det er sånn dere vil ha det, at dere vil at han skal komme og at dere syns det er forferdelig trasig om han ikke kommer. Men at det er opp til ham selv. Det er lettere å råde andre i sånne vanskelige saker enn å stå i dem selv. Men jeg håper det ordner seg. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2002 #8 Skrevet 21. juni 2002 Jeg tror ikke han egentlig mener det jeg, jeg tror bare det har blitt sagt på den måten bare for å virkelig vise hva han mener om koldtbord i bryllup. Jeg er forsåvidt enig med ham, men jeg hadde aldri gått så langt at jeg ikke hadde kommet i bryllupet! Men bed samboeren din prate med ham og si akkurat til ham hvor såret dere ble. Og tro meg, han dukker opp uansett...det er typisk sånne mennesker det. De vil bare få høre noen ekstra ganger hvor viktig det er at de kommer, og derfor har han også gjort som han har gjort.
scorpion73 Skrevet 21. juni 2002 #9 Skrevet 21. juni 2002 Jeg har akkurat opplevd noe liknende, men heldigvis har min svigermor tatt av den værste stormen der. Familien til min kjære dvs noen tanter, har hatt store problemer med at vi skal ha koldtbord, og har vistnok peppret min stakkars svigermor med dette. Hvor forkasteøig osv videre dette var, grit nok med koldtbord i en barnedåp, men ikke et bryllup. Her er det mange meninger ute og går, men mitt råd er " gjør som dere selv føler for". Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt min svigerfar, eller fått sambo til å gjøre det, og forklare han at det ikke blir aktuelt å bytte, hvor vondt det gjorde å få høre en sånn ting, og ikkeminst så hadde jeg spurt om det virkelig var maten som hadde en betydning når sønnen hans giftet seg, eller om det ikke var at han hadde det bra, og var lykkelig. Jeg tror svigerforeldre og foreldre for den del har en egen evne til å tenke at nei dette klarer de ikke, de er så små ennå, og så må de alltid av gammel vane ytre sine meninger ( foreldre har vanskelig for å legge av seg denne (u) vanen. Håper ihvertfall ting ordner seg for dere. Lykke til videre i planleggingen
scorpion73 Skrevet 21. juni 2002 #10 Skrevet 21. juni 2002 Jeg har akkurat opplevd noe liknende, men heldigvis har min svigermor tatt av den værste stormen der. Familien til min kjære dvs noen tanter, har hatt store problemer med at vi skal ha koldtbord, og har vistnok peppret min stakkars svigermor med dette. Hvor forkasteøig osv videre dette var, grit nok med koldtbord i en barnedåp, men ikke et bryllup. Her er det mange meninger ute og går, men mitt råd er " gjør som dere selv føler for". Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt min svigerfar, eller fått sambo til å gjøre det, og forklare han at det ikke blir aktuelt å bytte, hvor vondt det gjorde å få høre en sånn ting, og ikkeminst så hadde jeg spurt om det virkelig var maten som hadde en betydning når sønnen hans giftet seg, eller om det ikke var at han hadde det bra, og var lykkelig. Jeg tror svigerforeldre og foreldre for den del har en egen evne til å tenke at nei dette klarer de ikke, de er så små ennå, og så må de alltid av gammel vane ytre sine meninger ( foreldre har vanskelig for å legge av seg denne (u) vanen. Håper ihvertfall ting ordner seg for dere. Lykke til videre i planleggingen
Sannasol Skrevet 21. juni 2002 #11 Skrevet 21. juni 2002 Hei! Jeg tror virkelig din kommende svigerfar har litt behov for å markere seg her. Veldig tydelig at han har veldig lyst til egentlig ha et ord med i laget. Men men, han minner meg meget om min mormor, som faktisk kunne funnet på noe sånt bare fordi at hun mååå ha noe å klage på, eller true med å ikke komme på diverse arrangementer på grunn av et eller annet tåpelig. Det jeg pleier å gjøre med henne, er å overse henne. Jeg sier kun at det er VI/JEG som bestemmer og ikke henne. Hun får ta valget selv, om hun vil komme eller ikke. Det ender alltid med at hun kommer! Hva med å sette til kokte poteter og saus til koldtbordet deres, så har dere møtt ham litt på halv-vegen? For husfredens skyld mener jeg. Det er kjedelig om man blir skikkelig uvenner rett før en så stor begivenhet. Det kan jo få gjenspeile seg i flere år om man ikke er litt forsiktig. Ønsker deg/dere iallefall lykke til, og håper alt ordner seg til det beste.
Pludre Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #13 Skrevet 21. juni 2002 Hei igjen Må få legge til litt flere opplysninger som jeg glemte å ta med i det første innlegget mitt. 1. Sambo er av den forsiktige typen, hater å skuffe folk, liker ikke å si nei, klarer ikke å ha egne meninger, og i hvertfall ikke uttrykke dem ovenfor andre mennesker. 2. Han har ALDRI sagt sine foreldre imot, og spesielt sin mor. Hun er ganske dominerende, styrer hele familien på en måte. 3. Svigers slipper ikke folk innpå seg, jeg er ikke litt trygg på hvor jeg har dem, selv etter å ha "kjent " dem i snart 7 år. 4. Svigers kommer ofte med sine meninger ETTERPÅ, sånn som med dette med maten osv. Under planleggingen har dem ikke ytra ett ord om at de ville være med å planlegge, og hver gang de har vært på besøk har jeg spora samtalen inn på bryllup, men til liten nytte. Hva skal jeg finne på nå da, skal jeg ta dem med eller ikke :-? :-? . 5. Svigers bor langt unna oss, ca. 8 mil, og det er ALLTID vi som må besøke dem, skulle tro det var dobbelt så lang vei til oss som fra oss til dem. Søstra har ikke besøkt oss mer enn 3 ganger på snart 7 år, og hu og bor langt unna, men ikke mer enn 6 mil. Jeg er lei av at det alltid er oss som må gi etter :o Så spørsmålet mitt er nå, hva skal vi finne på ??? Jeg aner ikke, fordi hvis jeg snakker med dem, gjør jeg det bare verre. Har hatt på følelsen lenge at de ikke liker meg og vil prøve å få sambo fra dette med bryllup. Intuisjonen min sier at jeg ikke er bra nok :cry: :cry: Jeg har ikke gjort dem noe vondt, bare vært meg selv, og turd å si hva jeg mener om ting, kanskje det er det jeg har gjort feil ??? Ikke vet jeg ! Svigermor har blant annet tatt sambo til side og diskutert MIN økonomi med henne bak min rygg. En annen ting dem har sagt til sambo er at han må ikke la meg styre og herse med ham, ikke la meg ta styringen. Jeg er sjokkert :o :o :o Hva sier dere til dette ???? Men jeg akter ikke å gi meg, de skal ikke få ødelegge forholdet vårt. Og bryllup skal det bli UANSETT !!!!! Frustrert hilsen fra Pludre
Bella* Skrevet 21. juni 2002 #14 Skrevet 21. juni 2002 Hei Pludre, Nei, det er ikke alltid like lett med svigerforeldre. Det er liksom bare to personer man får med på kjøpet ..... og så var det ikke mer å si om den saken, liksom. Jeg tror det er veldig viktig at du, på dere begges vegne, gjør det klart for dem at det er koldtbord det blir og ferdig med det. Ofte er det jo noen varmretter på et koldtbord også. Koldtbord, eller buffeer som det også litt mer "fancy" kalles, er veldig vanlig i utlandet (USA, Sverige +++). Jeg foreslår at du forteller "svigers" litt om hva dere har tenkt å ha på koldtbordet, hvorfor dere ønsker å servere nettopp dette osv. Kort sagt argumentere litt for deres valg, det hender noen ganger at det er nødvendig selv om man føler at man har all rett på sin side. I alle fall, stå på og ikke la andre bestemme hvordan dere skal forme dagen deres! I alle fall ikke dersom de ikke skal putte en krone i det selv. Du skal nok se at svigerfar kommer likevel! :D Hilsen Bella
Gjest gjest 0 Skrevet 21. juni 2002 #15 Skrevet 21. juni 2002 Det er iallefall svært tydelig at svigermor er redd for å miste sønnen sin! I allefall redd for å miste makten hun har over han! Jeg synes du skal kreve av den samboer at han skal snakke med sin familie. Det er jammen på tide at han retter seg i ryggen og viser at han er mann!! En skikkelig voksen man ville vel aldri latt sin mor herse sånn??? Og hvis han virkelig elsker deg bør han også ta opp dette med at moren burde ikke synke så lavt at hun må snakke dårlig om deg!! Herregud!! Er dette virkelig voksne mennesker??? Sett deg ned med han og si akkurat hva du mener om dette. Si at du er der for han uansett hva familien hans sier og gjør, men at du ikke takler denne barnslige oppførselen. Be han vise hva han stå for og ikke minst få sin mor til å forstå at han kommer til å gifte seg med deg uansett hva de gjør. Jeg kunne aldri vært sammen med en så tafatt mann.. (beklager å si det på den måten, men det er ikke negativt ment mot deg! Jeg blir bare så oppgitt. Synes du gjør en strålende jobb jeg som i det hele tatt orker familien hans!)
Charly Skrevet 21. juni 2002 #16 Skrevet 21. juni 2002 Hei Pludre. Uff, det er leit når noen sårer en. Jeg har ikke fått den i fleisen selv, men jeg opplevde at mamma prioriterte å se prinsesse bryllupet på TV i stedet for å bli med meg i brudesalongen og prøve kjolen som måtte sys inn. Jeg har opplevd at pappa sa; hvis jeg må - da jeg spurte om han kunne være med dagen før bryllupet og ordne ting og tang. Og jeg opplever stadig at svigermor sier i en avgjørende tone, f eks. Suppe er man gått bort fra ved bryllup - det kan dere ikke ha. I forhold til dine svigerforeldre, som er så opptatt av at man ikke skal bli snakket om (sånn er mine foreldre også) Dere fikk jo barn før dere ble gift, hvordan tok de det? Respekterte de det, får de *hæren fløtte meg* godta at dere velger koldtbord. Si det som det er - dere har ikke råd. Ønsker deg lykke til!
Pludre Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #17 Skrevet 21. juni 2002 Hei igjen Tid for en liten oppdatering. Sambo har snakket med mora si og han sa at vi ikke har råd til å ha full middag til 60 gjester, og hun skjønte da det, om enn litt motvillig. Men hun hadde ikke snakka med svigerfar om dette med maten ennå, vi vil jo merke hvordan det går Så vi kjører vårt løp, jeg gir meg IKKE !!! De skal ikke få denne triumfen også. Det er alltid vi som må gi oss, uansett sak. Ser at en av dere beundrer min forståelse, jeg skal si dere en ting, det har ikke alltid det har vært like enkelt Jeg biter det i meg, men det har vært tider da jeg har hatt mest lyst til å gi dem klar melding om hva jeg egentlig mener. Og jeg har strukket meg langt for å beholde husfreden :x :x Uansett så blir det bryllup, det skal ikke utsettes enda en gang, det ble utsatt i fjor pga. at jeg ble gravid. Så nå må vi bare finne ut hva vi skal ha på dette koldtbordet Jeg gir meg aldri, og i hvertfall ikke på tap Skal gi dere oppdatering hvis tingene skulle forandre seg til det verre !! Og tusen takk for all støtten dere har gitt meg/oss, jeg er dere evig takknemlig :D :D Stoor klem fra PLudre :D
Gjest thrist Skrevet 24. juni 2002 #18 Skrevet 24. juni 2002 Gi bare beskjed om at det blir slik dere har bestemt. KOmmer de ikke av den grunn, så får de bare være hjemme. Det samme skjedde oss, og jeg ga klar beskjed om at " vi bestemmer selv" - og de kom, og skrøyt forferdelig av hvor brra vi hadde fått til alt sammen, og hvor stolte de var....jeg er nok "den vanskelige kjærringa til sønnen" men samtidig har jeg fått mye mer respekt fordi jeg satte foten ned....når blander de seg ikke mer;)
gleder meg! Skrevet 24. juni 2002 #19 Skrevet 24. juni 2002 Det skal visst aldri være lett å ha svigerforeldre!!! Stå på er deres bryllup!!! Ikke la de overkjøre dere, blir bra med koldtbord!!! Og selvsagt går det ann i ett bryllup!!! :evil: Jeg er og sint på dine vegne :evil: men, lykke til for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå