AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Mammaen min solgte huset sitt , å tapte ganske mye penger på dette.Det har gått til inkasso ( for lenge siden ) å hun er gjennom NAV. går på arbeidsavklarings penger, Hun har en tante som nå er død, som hadde vist en del penger.Tanten har ingen barn selv.å mamma har mange søsken. Jeg har ingen anelse hvor mye penger dette gjelder. Hun er gjennom nav for å ordne gjeldssanering . Men det jeg lurer på er : Har hun krav på arven sin ? eller blir den tatt (iom at hun er skyldig masse penger) . Hun sa at dersom det var mulig , føre den over til meg, istede for at hun mister den. Noen som kan om dette ? og vil gjerne også ha paragrafer i arveloven. tusen takk for svar Anonymous poster hash: 58204...0d5 Anonymous poster hash: 58204...0d5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Hun kan vel takke ned til arv og da går den til den neste i arverekken, som blir hennes barn. Mener jeg å huske. Om hun velger å motta arven så vil det gå til å betale gjeld. Anonymous poster hash: f506c...325
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Det er lov å avslå arv, for å føre den nedover til sine barn. Desverre gjelder ikke dette når man har gjeldsordning. Da blir det regnet som uetisk og er ulovlig å avslå arv. Det hun kan håpe på er å beholde ca 35% selv av arven. Resten går til kreditorer. (Som seg egentlig hør og bør, vel...?) Anonymous poster hash: 7a28e...e7a 12
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Det er da virkelig rett og rimelig at hun bruker arven til å gjøre opp i hvert fall deler av gjelden sin. Hvorfor mener du at det skulle være greit at hun skulle snike unna penger? Anonymous poster hash: c2428...1bc 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 ts her hei tusen takk for svar. Hun har ikke gjeldsordning per dags dato. Hun leier og eier kun bare møblene i huset,Hun har heller ikke bil. Men kan hun "avstå" fra arven ? slik at den går til meg ? Blir det da til meg og mine søsken ? Eller kan hun spesifisere at hun vil at jeg skal arve mest? Jeg trur hun vil at jeg skal arve alt.Slik at jeg kan gi henne pengene igjen ? ( jeg vet ikke helt om jeg vil dette da...) Men er det en person hun kan kontakte med tanke på dette ? med arven mener jeg. At hun kan fraskrive seg og dele arven på oss barna.Hvem kan vi kontakte isåfall ? Anonymous poster hash: 58204...0d5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Det er da virkelig rett og rimelig at hun bruker arven til å gjøre opp i hvert fall deler av gjelden sin. Hvorfor mener du at det skulle være greit at hun skulle snike unna penger?Anonymous poster hash: c2428...1bc ts her . Har jeg sagt det ? Jeg bare prøver å finne ut av dette for henne.Men jeg må si at det havet hun har av gjeld så hjelper vell ikke dette så mye. Men uansett blir det det samme. Hun skal kjøpe seg bil for pengene.Nå er det snakk om at nav skal ordne en bil til henne.så om det går fra arven eller nav føler jeg blir egentlig er akkurat det samme. hva jeg mener om saken er revnende likegyldig føler jeg Anonymous poster hash: 58204...0d5
Gjest Eurodice Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 arv etter onkel/tante - ARV OG ARVEOPPGJØR
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 Det er lov å avslå arv, for å føre den nedover til sine barn. Desverre gjelder ikke dette når man har gjeldsordning. Da blir det regnet som uetisk og er ulovlig å avslå arv. Det hun kan håpe på er å beholde ca 35% selv av arven. Resten går til kreditorer. (Som seg egentlig hør og bør, vel...?) Anonymous poster hash: 7a28e...e7a vist hun hadde fått 35 % av arven er det egentlig mer enn hun håper på . og er forøvrig helt enig med deg at hun skal betale ned på gjelden sin Anonymous poster hash: 58204...0d5
Chloe- Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Det riktigste er å betale ned gjelden med pengene. Hun er uansett før deg i arverekken, så du har ikke krav på noe. 1
Testosteron Skrevet 15. juni 2014 #10 Skrevet 15. juni 2014 Men kan hun "avstå" fra arven ? slik at den går til meg ? Blir det da til meg og mine søsken ? Eller kan hun spesifisere at hun vil at jeg skal arve mest? Jeg trur hun vil at jeg skal arve alt.Slik at jeg kan gi henne pengene igjen ? ( jeg vet ikke helt om jeg vil dette da...) Men er det en person hun kan kontakte med tanke på dette ? med arven mener jeg. At hun kan fraskrive seg og dele arven på oss barna.Hvem kan vi kontakte isåfall ? Ja. Hun kan gi avkall på arven. Dette følger av arveloven § 74: "Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den." Når en arving gir avkall på falt arv, går den videre til arvingens barn. Det vil si likt til alle barna. Arvingen kan ikke bestemme at f.eks. bare en arving skal få arven hun gir avkall på. Den går videre til alle barna hennes. Dette følger av arveloven § 74 andre avsnitt: "Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving." (Livsarving er det samme som etterkommer.) På grunn av arveavgiften var det arveavgiftsmyndighetene arvinger skulle gi beskjed til når de gav avkall på arv. Nå er arveavgiften tatt bort, så da gir arvingen beskjed til den som står for skiftet. Er det offentlig skifte, har tingretten oppnevnt en advokat til såkalt bostyrer, så da gir man beskjed til ham. Tar arvingene seg av arveoppgjøret selv, gir man beskjed til den av arvingene som de andre arvingene har gitt fullmakt til å stå for arveoppgjøret på deres vegne. Hvis tingretten ikke har skrevet ut skifteattest til arvingene enda, kan man gi beskjed til tingretten, som da fører opp de nye arvingene i skifteattesten. Denne kan da legges fram for namsmannen som bevis på at man har gitt avkall på arven.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #11 Skrevet 15. juni 2014 Ja. Hun kan gi avkall på arven. Dette følger av arveloven § 74: "Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den." Når en arving gir avkall på falt arv, går den videre til arvingens barn. Det vil si likt til alle barna. Arvingen kan ikke bestemme at f.eks. bare en arving skal få arven hun gir avkall på. Den går videre til alle barna hennes. Dette følger av arveloven § 74 andre avsnitt: "Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving." (Livsarving er det samme som etterkommer.) På grunn av arveavgiften var det arveavgiftsmyndighetene arvinger skulle gi beskjed til når de gav avkall på arv. Nå er arveavgiften tatt bort, så da gir arvingen beskjed til den som står for skiftet. Er det offentlig skifte, har tingretten oppnevnt en advokat til såkalt bostyrer, så da gir man beskjed til ham. Tar arvingene seg av arveoppgjøret selv, gir man beskjed til den av arvingene som de andre arvingene har gitt fullmakt til å stå for arveoppgjøret på deres vegne. Hvis tingretten ikke har skrevet ut skifteattest til arvingene enda, kan man gi beskjed til tingretten, som da fører opp de nye arvingene i skifteattesten. Denne kan da legges fram for namsmannen som bevis på at man har gitt avkall på arven. Som da blir uetisk og ikke godtatt, om man har gjeldsordning. Får man tak i arven før en gjeldsordning blir søkt om, vil man få avslag umiddelbart. Anonymous poster hash: 7a28e...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #12 Skrevet 15. juni 2014 arv etter onkel/tante - ARV OG ARVEOPPGJØR Har ingenting med HI å gjøre i denne saken. Anonymous poster hash: 7a28e...e7a
Gjest Eurodice Skrevet 15. juni 2014 #13 Skrevet 15. juni 2014 ts her . Har jeg sagt det ? Jeg bare prøver å finne ut av dette for henne.Men jeg må si at det havet hun har av gjeld så hjelper vell ikke dette så mye. Men uansett blir det det samme. Hun skal kjøpe seg bil for pengene.Nå er det snakk om at nav skal ordne en bil til henne.så om det går fra arven eller nav føler jeg blir egentlig er akkurat det samme. hva jeg mener om saken er revnende likegyldig føler jeg Anonymous poster hash: 58204...0d5 Sitat fra ditt første innlegg: Hun har en tante som nå er død, som hadde vist en del penger.Tanten har ingen barn selv.å mamma har mange søsken. Jeg har ingen anelse hvor mye penger dette gjelder. Hvor mange søsken har din mor? Hun og hennes søsken arver prosentvis like mye.
Gjest Eurodice Skrevet 15. juni 2014 #14 Skrevet 15. juni 2014 Har ingenting med HI å gjøre i denne saken. Anonymous poster hash: 7a28e...e7a Det har det vel. Den avdøde er tanten til TS' mor.
Testosteron Skrevet 15. juni 2014 #15 Skrevet 15. juni 2014 Hun har en tante som nå er død, som hadde vist en del penger.Tanten har ingen barn selv.å mamma har mange søsken. Jeg har ingen anelse hvor mye penger dette gjelder. Hun er gjennom nav for å ordne gjeldssanering . Men det jeg lurer på er : Har hun krav på arven sin ? eller blir den tatt (iom at hun er skyldig masse penger) . Hun sa at dersom det var mulig , føre den over til meg, istede for at hun mister den. Hvis hun får gjeldsordning, så kan hun ikke gi avkall på arven sin. Det følger av en dom i Gulating lagmannsrett fra 2009, som er omtalt i Lensmannsbladet/Politilederen nr 1 2010 side 16: http://www.politilederen.no/dokumenter/Politilederen/Lensma%20nr.1-2010_Nett.pdf 2
Testosteron Skrevet 15. juni 2014 #16 Skrevet 15. juni 2014 Det er lov å avslå arv, for å føre den nedover til sine barn. Desverre gjelder ikke dette når man har gjeldsordning. Da blir det regnet som uetisk og er ulovlig å avslå arv. Det hun kan håpe på er å beholde ca 35% selv av arven. Resten går til kreditorer. hvor har du det fra at hun kan håpe på å beholde 35 % av arven?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #17 Skrevet 15. juni 2014 Jeg trur hun vil at jeg skal arve alt.Slik at jeg kan gi henne pengene igjen ? ( jeg vet ikke helt om jeg vil dette da...) Anonymous poster hash: 58204...0d5 Moren din vil åpenbart lure seg unna å betale gjelden, og du ville hjelpe henne med det så lenge du får alle pengene? Hyggelig familie. Anonymous poster hash: 6e734...8c0 3
Chevelle Skrevet 15. juni 2014 #18 Skrevet 15. juni 2014 Hvis hun får gjeldsordning, så kan hun ikke gi avkall på arven sin. Det følger av en dom i Gulating lagmannsrett fra 2009, som er omtalt i Lensmannsbladet/Politilederen nr 1 2010 side 16: http://www.politilederen.no/dokumenter/Politilederen/Lensma%20nr.1-2010_Nett.pdf denne linken virker ikke hos meg. er den korrekt?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #19 Skrevet 15. juni 2014 Hvis hun får gjeldsordning, så kan hun ikke gi avkall på arven sin. Det følger av en dom i Gulating lagmannsrett fra 2009, som er omtalt i Lensmannsbladet/Politilederen nr 1 2010 side 16: http://www.politilederen.no/dokumenter/Politilederen/Lensma%20nr.1-2010_Nett.pdf Den linken fungerer ikke. Anonymous poster hash: 6ac03...125
Testosteron Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 denne linken virker ikke hos meg. er den korrekt? Den funker ikke når jeg prøver heller. Dette er et problem jeg har hatt her på KG i det siste. Jeg vet ikke hva som er årsaken, men hvis du googler "gjeldsordning" og "avkall på arv", så får du den opp som det femte treffet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå