AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Dette er egentlig veldig sårt tema for meg. Den eldste hunden min får "aggresjons anfall" ca. en gang i måneden. Det er kun når det er godbiter eller mat til stede. Først stjeler hunden ved ett uhell så ser jeg det og tar vekk maten og da klikker hunden med å knurre og glefse og å bite meg i armen sånn at jeg blør. Jeg må ta rundt munnen hennes for å føre henne til buret og lukker døra sånn at hun roer seg ned igjen. Dette er skikkelig ekkelt. Dette skjer ofte og det har skjedd regelmessig i ett år. Dette er den første hunden min og hun var to år da det begynte. Jeg fikk en ny valp da hunden var to år og etter dette har det bare blitt værre med tiden. Den eldste hunden skal ha godbitene for seg selv selv om hun stjeler. Hvis den eldste hunden min hadde vært en stor hund feks. rottweiler måtte hun nok avlives. Hun er en liten hund og gjør ikke så mye skade men jeg vet jo aldri hva som kommer til å skje. Hva om vi går tur og hunden ser ett lite barn som feks. spiser is og hunden stjeler isen og barnet tar isen og hunden glefser og biter barnet. Det er dette jeg er redd for kommer til å skje. Derfor vurderer jeg om å avlive den eldste hunden selv om det gjør fryktelig vondt. Hunden er veldig glad i mat og den er frekk og stjæler. Jeg sliter mye med hukommelsen og jeg glemmer ting lett. Hvis det feks. ligger en pose med pølser etter grilltur ute og hunden merker dette og stjeler den og når jeg skal ta den så glefser henne og knurrer og viser tenner og biter sint. Hun ser helt vill ut i blikket når jeg tar fra henne mat. Hunden har også glefsa etter den andre hunden. Hund nummer to er ett englebarn av en hund med ett herlig gemytt. Hvis denne hunden bare blir værre aggresjon så må hun evt. ta farvell men hva bør jeg si til folk rundt meg. Folk har gjerne denne holdninga: Hunden blir som eieren. ol. Er det noe galt med hunden så er det med en gang kun eieren sin feil. osv. Jeg vil ikke at folk skal vite den riktige sannheten men jeg må si at hun døde av feks. kreft, livmorbetennelse, huggorm, hjerteproblemer, noe galt med nyra osv. til alle rundt meg. Kun jeg som vet sannheten. Vet at dette er å lyve og at det ikke er riktig av meg men jeg vil ikke ha ett "stempel" som dårlig hundeeier av andre. Hvis dere skjønner. Jeg aner ikke hvorfor hunden er blitt sånn, vet ikke hva jeg har gjort galt i oppdragelsen. Jeg ønsker å ha hundene mine og jeg vil jo ha de begge to. Men jeg er redd dette aggresjons anfallet skjer mot andre voksne eller barn. Det har hittel bare skjedd med meg. Aner ikke om det har skjedd noe på den andre hunden. Den har hatt sår men vet ikke hvorfor den fikk. Jeg er rådvill. Jeg vil ha denne hunden men samtidig er jeg redd hvis den angriper og gjør stor skade på andre. Hvilken sykdom er det lettest å si at en hund døde av? Kun fysiske sykdom, men hva passer best?Anonymous poster hash: 64d8b...1b4
netpuppy Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Vil du ha hjelp til å fikse problemet her, eller vil du ha hjelp til å finne ut hvilken løgn du skal si til folk etter at du har avlivet bikkja di? Om det er det første hadde jeg lest meg opp på ressursforsvar hos hund om jeg var deg. Det virker som at det er det det er og, dessverre ut ifra det du har skrevet, at du har gjort det meste feil i forhold til å få bukt med problemet. Det er greit, det er uvitenhet, les deg opp på emnet og se hva du kan gjøre. 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 oo wow, du burde virkelig ta deg kurs i Canis hundeskole eller noen andre oppdaterte hundeskoler som virkelig trener positivs, dette problemet du snakker om har du skapt selv! men fortvil ikke det kan ganske lett løses! med fks bytteleken, og bygge opp tillit mellom deg og hunden på ny. og som over her les om ressursforsvar: http://www.canis.no/gensider.php?gid=108 Anonymous poster hash: 5cd98...415 5
MissPierce Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Jeg klarte desverre å gi den lille hunden jeg hadde før ressursforvar ovenfor bein og andre tyggesaker. Han klarte å sette en Dentastix fast i munnen, og jeg måtte inn med hendene og bryte den ut. La ut probleme mitt på forumet til Canis, og der var det en klok dame som sa disse tingene til meg: Hunder er av den oppfatningen av at de de har fått/ tatt er deres, og at den som prøver å ta i fra dem det. Er dødelig frekke. Men de færreste hunder vil reagere aggresivt. Mange er av den oppfatningen at man bør lære en hund fra den er valp av, at man skal ta i fra den maten. For å lære den at det er greit. Det vil også for de fleste hunder gå bra, da de i hode sitt tenker: Din dust!! Men ikke vil gjøre noe ut av det. Mens har du en hund som har ressursforvar anlegg, kan og vil mest sannsynlig dette være det dummeste man gjør. For da vil hunden tro at den må vokte maten sin, for når som helst kommer det ett idiotisk menneske å tar maten fra meg. Det som derimot er veldig lurt er å la hunden få ha maten sin i fred, da vil den ikke ha noen grunn til å vokte maten. For den er vant til at det jeg har fått, det får jeg beholde. En annnen smart ting, er å gå bort å slippe noe ekstra godt oppi maten til hunden innimellom. Da vil den oppfatte det positivt at det kommer noen bort til den da den har mat eller noe annet godt. For det kan jo fort komme noe enda bedre eller mer godt. Du kan bruke noe av det samme på hunden din, men da med å bytte det hun ikke får ha mot noe som er enda bedre. Når hunden din har stjålet noe den ikke får ha, så finner du noe som du vet hunden din er ekstremt glad i. Du holder opp det hunden liker, og da vil den mest sannsynlig slippe det den har for å få det du har. Det eieren holder i hånden er som regel mer interesant enn det hunden har selv. Du kan legge inn ett bytte ord her, so f.eks takk i det hunden slipper det den har. Utrolig slitsomt problem å ha, men det kan heldigvis i de fleste tilfeller jobbes med. Å med stor suksess. Hunden min endte opp med å komme å legge tygge sakene sine i fange mitt for at jeg skulle holde det, så det ble lettere å tygge på 5
Skorstein Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Det er ikke alltid mennesket sitt feil. Noen hunder er klikk i hodet, medfødte lidelser som med mennesker. Også kan det være tispemora. Men er man lat, ansvarsløs og uviten. Behandler de som barn blir de aggressive. Spesielt de med et vanskeligere temperament og rase.
tørkestativ Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Ikke rart hunden klikker hvis den er vant med at du tar fra den det den spiser...hvis samboeren min hadde tatt fra meg sjokoladen jeg spiste hundre ganger så hadde jeg blitt jævlig forbanna. Som noen over her har sagt, så må du bytte med den. Altså at du tar det hunden har, men han får noe enda bedre. Noen jeg kjenner fikk seg valp. Di dreiv å tok fra han beinet ørten ganger til dagen for at hunden skulle lære å godta det...hunden ble gal og absolutt ingen fikk komme i nærheten av beinet/maten hans 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå