AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Har bodd i Oslo i alle år men flyttet på landet så problemstillingen har aldri presentert seg før. Jeg dreper INGEN dyr. Jeg fant nettopp en bille på soverommet. Den hadde ikke vinger, så jeg turte ikke å kaste den ut vinduet men gikk ned og satte den på plenen. Dette er nok ikke siste gang det skjer, så om noen vet noe om noe så obskurt, please do tell. Det er noe kronglete å bære en bille ut, ikke en big deal, men om den bare tas av vinden og lander i hekken eller på gresset, så slipper jeg en tur ut. Med det samme kan jeg jo spørre om små edderkopper. Dør de hvis jeg kaster dem ut vinduet? Anonymous poster hash: 71f79...96c 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har forstått det sånn at små edderkopper flyr ved å spinne en tråd og la vinden føre tråden dit den måtte lede. Så jeg tror neppe det gjør noen skade å kaste en edderkopp ut av vinduet. Når det gjelder biller, vil jeg mene at luftmotstanden og billens lave vekt gjør at den kan falle fra store høyder uten å ta skade. Anonymous poster hash: 1ddfe...758 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Trodde jeg var alene om å bry meg om slike ting. Vil tro at insekter er så lette at de ikke dør av fallet, så lenge det er myk underlag som en hekk eller høyt gress. Anonymous poster hash: ff839...0d9 4
Gjest Uhumskheter Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Nei, men den kan jo bli hjerneskadet. Da ender den opp med å bare ligge og sikle under vinduet ditt uten å kunne gjøre rede for seg selv. Og der blir den liggende til du tråkker på den fordi du ikke ser den, eller du bestemmer deg for å klippe gress. Bare kast de ut vinduet, de er superlette. De dør ikke, lider ingen nød.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Biller faller ned fra trær o.l uten problemer vil jeg tro Anonymous poster hash: 0c0cc...5d2 2
Gjest brutal_mann Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 Trodde alle biller hadde vinger .klo: Men, er den liten så vil den aldri nå en fart, på grunn av luftmotstand, som er høy nok til å drepe den. Men, kan hende en fugl spiser den. 1
Hoppetaujenta Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 Det syns jeg var veldig omtenksomt gjort av deg, ts. Dyrekjære mennesker liker jeg, selv om det "bare gjelder en bille". Den hadde helt sikkert en familie et sted som den skulle hjem til, etter å forgjeves ha forsøkt å kjøpe en søndagsavis et sted hvor det ikke var hånlatter og billenekt. 19
Gjest Eurodice Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Har bodd i Oslo i alle år men flyttet på landet så problemstillingen har aldri presentert seg før. Jeg dreper INGEN dyr. Jeg fant nettopp en bille på soverommet. Den hadde ikke vinger, så jeg turte ikke å kaste den ut vinduet men gikk ned og satte den på plenen. Dette er nok ikke siste gang det skjer, så om noen vet noe om noe så obskurt, please do tell. Det er noe kronglete å bære en bille ut, ikke en big deal, men om den bare tas av vinden og lander i hekken eller på gresset, så slipper jeg en tur ut. Med det samme kan jeg jo spørre om små edderkopper. Dør de hvis jeg kaster dem ut vinduet? Anonymous poster hash: 71f79...96c Spør du om dette i ramme alvor? 4
Maximillian Cohen Skrevet 15. juni 2014 #10 Skrevet 15. juni 2014 De fleste biller har 2 par vinger. Det ytterste/fremste paret er harde og tjukke og kan ikke brukes til å fly med, men fungerer i stedet for som beskyttelse. Det andre paret ligger under disse dekkvingene og kan brukes til å fly med. Det finnes imidlertid biller hvor disse to parene har vokst sammen, og billene kan da ikke fly. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #11 Skrevet 15. juni 2014 Jeg vet ikke, men i likhet med de andre vil jeg tro at de er så lette at de ikke klarer å oppnå tilstrekkelig fart til å bli skadet i fallet. Anonymous poster hash: a70de...51f 1
lowercasecaps Skrevet 15. juni 2014 #12 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Nei. Det er noe som heter Square-cube regelen, Generelt sier den at; ettersom en form øker i størrelse, vil volumet øker raskere enn arealet. Denne regelen gjør seg også gjeldene for en organismers indre/ytre. Muskel- og ben-styrke øker med kvadratet til organismens størrelse, mens masse og volum øker med kubikket(kubikkroten?). Dette får dobbeltvirkende kraft når små organismer faller i kraft av at a) lemmene deres er proporasjonalt sterkere, og b) økt overflate areal/vekt fører til lavere terminal hastighet. Hvorfor tror du det er så mange små flyvende insekter, sammenlignet med få dyr på størrelse med elefanter? Når organismer når en vis minimumsstørrelse må de faktisk utvikle en særegen anatomi bare for å holde seg på bakken i litt vind. :-) Endret 15. juni 2014 av lowercasecaps 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #13 Skrevet 15. juni 2014 Spør du om dette i ramme alvor? Ja, og hvorfor ikke? Jeg var litt engstelig før jeg skrev for at jeg skulle bli latterliggjort, jeg vet jeg er "ekstrem" i min omsorg for dyr og min samvittighet for å aldri bevisst ta ett liv, samme hvor lite og ubetydelig dyret er i andres øyne. Men, det skjedde jo ikke som jeg fryktet, så tusen takk til alle positive og konstruktive svar. I mitt hode og verden kan jeg ikke se noen grunn til å måtte ta ett liv og jeg vil/kan ikke ha på min samvittighet at jeg, bare for enkelthetens skyld, skal drepe ett lite liv. Hvis jeg skulle finne på det blir min samvittghet helt svart og jeg går bare og tenker på hva jeg har tatt og at det var ikke min rett. Det er ikke billens skyld at den havnet inn på soverommet mitt og jeg ser ingen grunn til at den skal måtte bøte med livet for det. Så "godt" å se at det ikke bare er meg som tenker på dette. Javistt kan den bli spist av en fugl, slik fungerer naturen og artenes overlevelse. At jeg også uforvarende kan komme til å tråkke på ett dyr uten å se det er uproblematisk, jeg mente det ikke, det var overhode ikke overlagt. Anonymous poster hash: 71f79...96c 16
Gjest Gaea Skrevet 15. juni 2014 #14 Skrevet 15. juni 2014 Ja, og hvorfor ikke? Jeg var litt engstelig før jeg skrev for at jeg skulle bli latterliggjort, jeg vet jeg er "ekstrem" i min omsorg for dyr og min samvittighet for å aldri bevisst ta ett liv, samme hvor lite og ubetydelig dyret er i andres øyne. Men, det skjedde jo ikke som jeg fryktet, så tusen takk til alle positive og konstruktive svar. Anonymous poster hash: 71f79...96c Det er ikke så uvanlig blant veganere i alle fall, har lest mange innlegg på facebook som f.eks. ''hjelp, det er masse maur i huset mitt - hvordan få de vekk uten å drepe noen?''. Så bra at du bryr deg!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #15 Skrevet 15. juni 2014 Tusen takk for alle logiske svar. Den kom nok allerede flyvende inn vinduet mitt, men jeg ble usikker allievel, og litt stresset, for den lå på ryggen og strevet for å komme seg på "rett kjøl" igjen, men det blir umulig på linoleum. Så nå håper jeg den sitter i hekken og leser Dyrenes Daglad og planlegger fremtiden Til andre "fanatikere" vil jeg også si. Ikke la drikke stå ute uten noe som stenger for at dyr faller for fristelsen/faller nedi. Drikke med sukker og alkohol er selvforklarelig. Vann i ett glass tar også små liv. De blir tunge og våte og kommer seg ikke over kanten. Dessuten, så kaster de fleste drikken/drinken fordi de synes det er ekkelt at det har kommet ett insekt i drikken. En litt mer kontroversiell og mindre sannsynlig er fugler som spiser tyggegummi du kaster fra deg. Jeg har den høyeste respekt for Hr. Tjomlid som har tatt for seg saken; Drepes fugl av tyggegummi? Og uansett om det skulle skje eller ikke, så er det stygt med tyggegummi som klistres på asfalt eller shortsen din når du setter deg i parken, så uansett om du bryr deg eller ikke, ta deg turen til nærmeste søplekasse. Anonymous poster hash: 71f79...96c 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #16 Skrevet 15. juni 2014 Eller svelg tyggisenAnonymous poster hash: 5c98a...414 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #17 Skrevet 15. juni 2014 Eller svelg tyggisenAnonymous poster hash: 5c98a...414 En selvfølgelig mulighet jeg hadde glemt. Anonymous poster hash: 71f79...96c
Cerx Skrevet 15. juni 2014 #18 Skrevet 15. juni 2014 Haha, så søtt at du gikk og satte den på plenen! 1
Nebel86 Skrevet 15. juni 2014 #19 Skrevet 15. juni 2014 Hehe, får alltid kommentarer. Herregud, kvinne, smack til den myggen som sitter å suger blod av deg da! Går også alltid ut med insekter, flue, edderkopp, eller biller. Trodde jeg bare var meget sær. Men, hei! God karma. (Veier nok opp for alle kjøttstykker jeg spiser ellers ) 3
Gjest Belle âme Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 Hahah eg syns denne tråden var så søt, og det kom fra ein som terroriserer edderkopper til døde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå