AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Hei godtfolk! Jeg har skrevet her inne et par ganger før, men er relativt ny her. (Tar denne som AB da det kan bli kjent igjen) Bare for å klargjøre er jeg 19, har fast jobb, han er nettopp 18, og lever på foreldrene. Jeg har en veldig god venn, som jeg har vokst opp med fra jeg var liten. Vi er også i slekt, og har alltid vært bestevenner. Nå var vi på festival, og jeg la ut for billetten hannes, da han ikke hadde noen penger akkurat da. Jeg la ut for det, da jeg vet jeg kan stole på at han gir meg det tilbake, selv om det kan ta litt tid, og jeg hadde nok til å låne vekk så mye penger akkurat da. Før dette året har min gode venn spurt om vi ikke kan dra på roadtrip, der strekningen tar rundt 7 timer en vei, men ingen av oss har egen bil, og det er bare jeg som har sertifikat(som jeg har betalt for selv). Jeg har god økonomi, men skal nå flytte sammen med kjæresten neste måned(og som dere sikkert vet er ikke leilighet billig), så det blir litt mindre pengebruk på meg fremover. Jeg ville i utgangspuntet syntes det var veldig kjekt med en slik tur, men kom til å tenkte på alle kostnadene, og ikke minst at vi måtte lånt min far sin bil. Uansett ville ikke jeg lagt ut på en så lang tur uten at begge av oss kunne kjøre. Han hadde lite forstålse for dette ibegynnelsen, og det virket som om han regnet med at dette ble en billig tur, og at det ikke gjorde noe at han ikke hadde råd. Likevel ga han seg etter en stund da jeg poengterte de faktiske utgiftene og kjøreforholdene. Uansett, tilbake til festivalbilletten. Vi er begge fan av en av artistene som skulle spille, og begge ville dette kjempemye. Jeg la ut, og jeg ble lovet å bli gitt tilbake penger. Han meg 700 kr tilbake, og det var helt greit(det var dette billetten kostet). Men så begynte han å ''klage'' på at han nå hadde brukt opp alle pengene sine på billetten, og ikke kunne kjøpe noe mat eller drikke denne dagen. Jeg tenkte så som så, at han heller kunne bruke 200 kr av de pengene idag til mat og drikke, for å heller gi tilbake senere, og at det ikke er et så stort beløp å skylde. Dette sa vi oss enig i. På denne festivalen er det en slik ordning med CashLess, altså man fyller på et kort med kort eller kontant, for så å kjøpe hva som er innenfor festivalområdet. Vi delte da på ett kort, da det var unødvendig at han skulle kjøpe et nytt et for 50 kr. Jeg fylte på mitt med 500 kr, og tenkte at dette var nok for hele kvelden. Han fylte på med 200 kr, altså de pengene han låner av meg. Da han hadde brukt opp sitt beløp, hadde jeg 300 kr igjen på kortet, altså vi hadde brukt ca like mye. Da fylte han på med 100 kr til.(så plutselig hadde han penger likevel?) Uansett, brukte vi siste restene på øl, og nøt konserten. Når vi var ferdig, skulle han absolutt påstå at jeg skyldte han penger, siden han fylte på med 100 kr til den kvelden. Jeg prøvde å forklare at dette ikke er tilfelle, at han fortsatt må gi tilbake de 200 kr som han lånte av meg i utgangspunktet(i tillegg til at jeg betalte mer av ølen). Da vi var ferdig, møtte vi flere venner på byn. Han hadde da ingen penger, og på den måten forventet at folk kjøpte til han, som de gjorde. Han unnskyldte seg med at han hadde brukt 700 kr på billetten. Jeg sa kanskje litt kvasst, at han hadde jo faktisk bare betalt 500 kr, da han fikk låne de 200 enda, og han kunne brukt de som han ville. Da ble han rett og slett sint, og ba meg om å ikke gni det inn at han skyldte meg penger, og at det var jeg som sa at han kunne kose seg med disse pengene idag. Dette kan jo være alkoholen spilte inn her, men jeg ble uansett satt litt ut, og følte at han ikke var særlig takknemlig. Hva synes dere om dette? Jeg ble rett og slett litt irritert, for han tok det litt som en selvfølge at jeg skulle betale ting for han inne på festivalen, siden han hadde så lite penger. I tillegg er det slik at han ikke virker ansvarlig i det hele tatt, det er også noe kjæresten min poengterer. For eksempel dette med bilturen, at han mente at jeg skulle kjøre så langt, slik at han kunne komme på roadtrip. Jeg har ikke hatt sertifikatet så alt for lenge, og vil ikke legge ut på en så lang tur, uten at en annen kan kjøre. Jeg har heller ikke kjørt den veien før, og det blir ekstra mye konsentrasjon. Det har skjedd flere slike episoder, at han blir irritert for noe(som jeg ser det i alle fall) er rettferdig. Jeg synes nesten han har litt manipulerendes tendenser, og han kan det å snakke for seg. Likevel er han en kjempegod venn av meg, som jeg har hatt mange fine øyeblikk med, og rett og slett vokst opp med. Hva synes dere? Var det urimelig av han å kreve penger tilbake av meg? Jeg synes nesten det var litt utakknemlig å be om penger jeg ikke skylder, når jeg la ut for en hel billett for han. Kom med synspunkter! Anonymous poster hash: 4a260...302
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Ingen? Anonymous poster hash: 4a260...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå