netpuppy Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har aldri vært allergisk mot noe, aldri reagert på noe, men hvis jeg spiser nudler (sånne pakker med krydderposer til som du koker i ett par minutt) får jeg en skikkelig reaksjon. Jeg kjenner først at det begynner å kile og klø litt i halsen og fortsetter jeg å spise hovner jeg opp og får til slutt problemer med å puste. Skikkelig reaksjon altså. Men jeg aner ikke hva det er jeg reagerer på. Nå er det jo strengt tatt ikke noe problem, jeg syns ikke de nudlene er så fryktelig gode og det er jo bare å ikke spise det, men jeg er ganske nysgjerrig på hva som faktisk gir meg en sånn reaksjon. Kjæresten min spiser det med jevne mellomrom og en bit er nok for at halsen min begynner å klø. Det er ikke nudlene i seg selv (det kan jeg spise uten problem), men krydderet man tar på. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Chilli? Les på paken hva de inneholderAnonymous poster hash: f59b0...01d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Det kan jo være mye forskjellig. Du kan ta en blodprøve for å teste hva du er allergisk mot! Anonymous poster hash: fb6b3...953
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har aldri vært allergisk mot noe, aldri reagert på noe, men hvis jeg spiser nudler (sånne pakker med krydderposer til som du koker i ett par minutt) får jeg en skikkelig reaksjon. Jeg kjenner først at det begynner å kile og klø litt i halsen og fortsetter jeg å spise hovner jeg opp og får til slutt problemer med å puste. Skikkelig reaksjon altså. Men jeg aner ikke hva det er jeg reagerer på. Nå er det jo strengt tatt ikke noe problem, jeg syns ikke de nudlene er så fryktelig gode og det er jo bare å ikke spise det, men jeg er ganske nysgjerrig på hva som faktisk gir meg en sånn reaksjon. Kjæresten min spiser det med jevne mellomrom og en bit er nok for at halsen min begynner å klø. Det er ikke nudlene i seg selv (det kan jeg spise uten problem), men krydderet man tar på. Noen som vet? Du må nesten lese på pakken og finne ut hvilke krydder det er i krydderblandingen. Evt om det er noe i pakken med fett som bruker å følge med, som du reagerer på Anonymous poster hash: c3f39...da9 1
netpuppy Skrevet 15. juni 2014 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er ikke chilli. Jeg bruker chilli (både fersk, saus og krydder) med jevne mellomrom uten å reagere. Har heller ingen problem med å spise ganske sterk mat. Krydderet inneholder: Salt, smaksforsterker (E621, E627, E631), sukker, gjærekstrakt, pepper, vitløkspulver, kylling smaktilsetning, antiklumpemiddel (E551), ingefærpulver og chilli. Jeg aner ikke jeg altså, syns bare det er så rart
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er ikke chilli. Jeg bruker chilli (både fersk, saus og krydder) med jevne mellomrom uten å reagere. Har heller ingen problem med å spise ganske sterk mat. Krydderet inneholder: Salt, smaksforsterker (E621, E627, E631), sukker, gjærekstrakt, pepper, vitløkspulver, kylling smaktilsetning, antiklumpemiddel (E551), ingefærpulver og chilli. Jeg aner ikke jeg altså, syns bare det er så rart Er du allergisk mot nøtter eller soya? Har de evt brukt soya eller nøtteolje i pakken med fett som bruker å være med nudelpakningen? Evt er det flere forskjellige typer chili, og du evt reagerer på en av de? Anonymous poster hash: c3f39...da9 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er ikke chilli. Jeg bruker chilli (både fersk, saus og krydder) med jevne mellomrom uten å reagere. Har heller ingen problem med å spise ganske sterk mat. Krydderet inneholder: Salt, smaksforsterker (E621, E627, E631), sukker, gjærekstrakt, pepper, vitløkspulver, kylling smaktilsetning, antiklumpemiddel (E551), ingefærpulver og chilli. Jeg aner ikke jeg altså, syns bare det er så rart Reagerer du kun visse tider på året? Kan det være at noe av krydderet du reagerer på er pga kryssallergi med pollen el.l? Har hørt om andre som reagerer allergisk på visse ting kun visse deler av året, pga kryssallergi "Salt og pepper tåles av de fleste, men urter og krydderblandinger kan gi reaksjoner. Det er ikke uvanlig at mennesker med pollenallergi mot burot eller bjørk kan ha kryssreaksjoner på visse krydder og urter (for eksempel karri, koriander, paprika og muskat). Ved eksem kan plagene forverres av å spise sterkt krydret mat." http://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/krydder-og-aromastoffer-825.html Anonymous poster hash: c3f39...da9
netpuppy Skrevet 15. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2014 Er du allergisk mot nøtter eller soya? Har de evt brukt soya eller nøtteolje i pakken med fett som bruker å være med nudelpakningen? Evt er det flere forskjellige typer chili, og du evt reagerer på en av de? Anonymous poster hash: c3f39...da9 Jeg reagerer ikke på nøtter eller soyaolje (om det er det samme som soya). Det er så vidt jeg kan se ikke noen av de oljene i pakken. Det er palmeolje, men det har jeg ikke reagert på før selv om jeg prøver å unngå det. Det kan jo hende det er som du sier at jeg reagerer på en spesiell type chilli og at de bruker akkurat den. Jeg er dog glad i å spise både indisk og meksikansk ute og tror jo jeg har fått i meg ett godt utvalg av forskjellige chilli sorter uten å reagere.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Reagerer du kun visse tider på året? Kan det være at noe av krydderet du reagerer på er pga kryssallergi med pollen el.l? Har hørt om andre som reagerer allergisk på visse ting kun visse deler av året, pga kryssallergi "Salt og pepper tåles av de fleste, men urter og krydderblandinger kan gi reaksjoner. Det er ikke uvanlig at mennesker med pollenallergi mot burot eller bjørk kan ha kryssreaksjoner på visse krydder og urter (for eksempel karri, koriander, paprika og muskat). Ved eksem kan plagene forverres av å spise sterkt krydret mat." http://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/krydder-og-aromastoffer-825.html Anonymous poster hash: c3f39...da9 Dvs f.eks hvis du er allergisk mot katt, pollen etc, men har milde/ umerkelige reaksjoner, og du da spiser noe som er kryssallergisk med katt/ pollen akkurat mens du er utsatt for katt/ pollen, vil din allergiske reaksjon på katt/ pollen forverres pga det du spiste, ettersom jeg har forstått dette Anonymous poster hash: c3f39...da9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #10 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har aldri vært allergisk mot noe, aldri reagert på noe, men hvis jeg spiser nudler (sånne pakker med krydderposer til som du koker i ett par minutt) får jeg en skikkelig reaksjon. Jeg kjenner først at det begynner å kile og klø litt i halsen og fortsetter jeg å spise hovner jeg opp og får til slutt problemer med å puste. Skikkelig reaksjon altså. Men jeg aner ikke hva det er jeg reagerer på. Nå er det jo strengt tatt ikke noe problem, jeg syns ikke de nudlene er så fryktelig gode og det er jo bare å ikke spise det, men jeg er ganske nysgjerrig på hva som faktisk gir meg en sånn reaksjon. Kjæresten min spiser det med jevne mellomrom og en bit er nok for at halsen min begynner å klø. Det er ikke nudlene i seg selv (det kan jeg spise uten problem), men krydderet man tar på. Noen som vet? Jeg ville kontaktet fastlege for å få testet allergier og fått greie på kryssallergier. Dette høres alvorlig ut. Anonymous poster hash: c3f39...da9
netpuppy Skrevet 15. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2014 Dvs f.eks hvis du er allergisk mot katt, pollen etc, men har milde/ umerkelige reaksjoner, og du da spiser noe som er kryssallergisk med katt/ pollen akkurat mens du er utsatt for katt/ pollen, vil din allergiske reaksjon på katt/ pollen forverres pga det du spiste, ettersom jeg har forstått dette Anonymous poster hash: c3f39...da9 Går det an å være allergisk mot katt, pollen etc. uten å vite om det eller å kjenne noe da? I såfall må dette være den mest plausible forklaringen til nå. Eventuelt at jeg er bittelitt allergisk mot ett krydder eller olje e.l og så blir det forsterket av akkurat den blandingen?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #12 Skrevet 15. juni 2014 Går det an å være allergisk mot katt, pollen etc. uten å vite om det eller å kjenne noe da? I såfall må dette være den mest plausible forklaringen til nå. Eventuelt at jeg er bittelitt allergisk mot ett krydder eller olje e.l og så blir det forsterket av akkurat den blandingen? Mange har svært milde symptomer på forskjellige ting de er allergisk mot. Det som du skriver i siste setning er også en mulighet. Jeg råder deg absolutt til å få testet deg for allergi, da det i verste fall kan bli kritisk pga pusteproblemer, og også ha medisin tilgjengelig i tilfelle uhellet skulle være ute ved at du får i deg noe som gir sterk reaksjon Anonymous poster hash: c3f39...da9
netpuppy Skrevet 15. juni 2014 Forfatter #13 Skrevet 15. juni 2014 Jeg ville kontaktet fastlege for å få testet allergier og fått greie på kryssallergier. Dette høres alvorlig ut. Anonymous poster hash: c3f39...da9 Ja det virker jo alvorlig når jeg spiser det, men det er som sagt kun når jeg spiser akkurat de nudlene med den krydderblandingen at jeg får en reaksjon. Det har derfor ikke virket så presserende å dra til lege for. Men kanskje jeg skulle? Om ikke annet så for å stille min egen nysgjerrighet?
ashera Skrevet 15. juni 2014 #14 Skrevet 15. juni 2014 MSG/natriumglutamat er det som først slår meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå