Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er mann i 30 årene som sliter litt i hverdagen. Jeg er ensom til tider, føler en tomhet i meg til enhver tid. Sliter med å finne på ting og ikke minst møte mennesker.

Jeg har lest en del på forumet her og ser at det er mennesker som har noe av de samme følelsene jeg sitter på men litt motsatt da jeg har en god jobb med økonomisk frihet. Det jeg har gjort er å ofre A4 livet i Norge for jobb og opplevelser i utlandet.

Jeg har de siste 10 årene jobbet mer eller mindre i utlandet, opplevd mye og fått fantastiske venner. Er nå tilbake i gamlelandet og sliter med å tilpasse meg. Det jeg sliter litt med her hjemme er å få venner og kjæreste. Jeg har mistet mye av vennekretsen pga. av utenlandsoppholdet, og er en ensom ulv når det gjelder jobb. Reiser mye rundt på prosjekt og har lite kontakt med folkene på hovedkontoret.

Det som overrumplet meg her hjemme var hvor vanskelig det var å oppnå kontakt med mennesker. Hvor man mer eller mindre blir satt i båser basert på alder, jobb osv. Ganske så homogent men med tydelig skiller. Jeg opplever hele tiden at folk er kun interessert i seg selv og «sine». Vanskelig å komme inn i enkeltes vennekrets osv.

I utlandet var dette litt annerledes da folk var genuint interessert i andre mennesker. Det gjorde det litt lettere for meg å være litt sosial og ikke minst få venner. Dette gjald også i jobbsammenheng, ble ofte invitert ut på middag, fest og diverse sosiale «events». Det skjer aldri i Norge.

Så var det dette med kjæreste! Jeg er en pen herremann men er ofte litt beskjeden, som ofte tolkes som det motsatte, overlegen/player osv. Så jeg opplever hele tiden å bli «kastrert» og satt i bås. Noen tips?

Må nevnes at kjæresten ble med meg til Norge da jeg flyttet tilbake til Norge. Dessverre taklet hun ikke å bo i Norge pga av mye av det jeg nettopp nevner.

Høres kanskje litt negativ ut men jeg trenger sårt hjelp til å finne mennesker?

Anonymous poster hash: 5a58a...113

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips til deg, men har vært akkurat i samme situasjon. Jeg taklet ikke å bo i Norge igjen og flyttet til utlandet igjen. Selv om jeg iblant savner norske arbeidsforhold blir jeg nok her.

I Norge er det kanskje en ide å prøve å bli kjent med noen gjennom hobbier, sport etc.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor leter du da?

Vi har truffet nye venner f.eks:

- på trening

- i barselgruppen

- blant naboer

- blant foreldrene i barnehagen

- på jobb

- på kurs (vinsmaking/matlagingskurs/dansekurs)

- via andre venner, som f.eks har tatt med seg et "ekstra" vennepar når de har kommet til oss på middag/for å grille

- når vi har lånt hytte ved sjøen og på sommeren og har truffet andre ferierende (spesielt småbarnsfamilier da)

Hva er du interessert i? Hva ønsker du å gjøre sammen med venner? Og hvor bor du? Kanskje det finnes klubber, turgrupper osv i nærheten du kan melde deg inn i?

Anonymous poster hash: 620a7...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips til deg, men har vært akkurat i samme situasjon. Jeg taklet ikke å bo i Norge igjen og flyttet til utlandet igjen. Selv om jeg iblant savner norske arbeidsforhold blir jeg nok her.

I Norge er det kanskje en ide å prøve å bli kjent med noen gjennom hobbier, sport etc.

Ser man det, ganske så drastisk å vende snusen. Men det er ett alternativ jeg har tenkt på. Har hus i Spania, men fungerer mer som feriested. Problemet er at det ikke finnes jobb til meg der.

Hvordan klarte du deg?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor leter du da?

- på trening

- i barselgruppen

- blant naboer

- på jobb

- via andre venner, som f.eks har tatt med seg et "ekstra" vennepar når de har kommet til oss på middag/for å grille

- når vi har lånt hytte ved sjøen og på sommeren og har truffet andre ferierende (spesielt småbarnsfamilier da)

Hva er du interessert i? Hva ønsker du å gjøre sammen med venner? Og hvor bor du? Kanskje det finnes klubber, turgrupper osv i nærheten du kan melde deg inn i?

Takk for svar,

Jeg er mye på farten, så mye av det du nevner faller litt bort. Jeg har bopel på vestlandet men som nevnt er jeg ofte utestasjonert.

Jeg er interessert i fotografering, sykling, fjell og daler og ikke minst

Skrevet

Hvor leter du da?

- på trening

- i barselgruppen

- blant naboer

- på jobb

Tror det er enklere å få nye kontakter om man er et par.

Er man singel så er det nok ikke så lett, tror jeg.

Særlig ikke om man har vært i "utlendighet"

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvis du skal klare å føre en samtale i Norge så må du snakke om leiligheten/huset ditt, siste oppussingsprosjekt, den nye bilen, alle storbyferiene du har vært og skal på og ikke minst hytta.

Det er dessverre slik at Norge har blitt et eldorado for overfladiskhet ot materialisme. Så, om du har det materielle på plass så må du flytte fokus fra deg som menneske og person over på det materielle. Først da vil folk være interessert i å ha lenger samtaler med deg.

• Liker 1
Skrevet

Det er også mye enklere å stifte nye bekjentskaper når en har barn. Det er jo ikke tilfellet her, hvertfall ikke enda.

Mitt beste tips er å aktivt oppsøke miljøer innenfor de interessene du har! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal klare å føre en samtale i Norge så må du snakke om leiligheten/huset ditt, siste oppussingsprosjekt, den nye bilen, alle storbyferiene du har vært og skal på og ikke minst hytta.

Det er dessverre slik at Norge har blitt et eldorado for overfladiskhet ot materialisme. Så, om du har det materielle på plass så må du flytte fokus fra deg som menneske og person over på det materielle. Først da vil folk være interessert i å ha lenger samtaler med deg.

Ok, takk for tips

Er ikke veldig opptatt å vise frem mine materialistiske goder. Føler det blir for dumt. Men hvis det er eneste måten å få kontakt med folk må en kanskje vurdere å forandre tonen. Men det er virkelig ikke disse mennesken jeg vil ha kontakt med. Finnes det ikke noen jordnære mennesker i dette landet?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ok, takk for tips

Er ikke veldig opptatt å vise frem mine materialistiske goder. Føler det blir for dumt. Men hvis det er eneste måten å få kontakt med folk må en kanskje vurdere å forandre tonen. Men det er virkelig ikke disse mennesken jeg vil ha kontakt med. Finnes det ikke noen jordnære mennesker i dette landet?

Joda, det finnes noen få jordnære mennesker igjen, men du vil neppe treffe dem gjennom jobben din. Prøv å lytt til dine kollegaer og hva de snakker om når de snakker sammen om andre ting enn jobb. De snakker aldri om seg selv, de snakker kun om ting og opplevelser som inneholder skryting av luksus. Norge er ødelagt av penger. Om du vil ha jordnære mennesker så tror jeg du skal henge her i et år eller to og involvere deg i de drøyeste diskusjonene rundt samliv, politikk og sex. Men da med nick. Du vil etter hvert bli godt kjent med mange spennende mennesker.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Ser man det, ganske så drastisk å vende snusen. Men det er ett alternativ jeg har tenkt på. Har hus i Spania, men fungerer mer som feriested. Problemet er at det ikke finnes jobb til meg der.

Hvordan klarte du deg?

Jeg bor i Tyskland, og her er det jobber å få. Jeg trives kjempebra og vil ikke tilbake. Spania blir vel vanskeligere ja..
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det hørtes da veldig negativt ut.

Selv om dette er din erfaring, betyr det ikke at det er slik overalt. Kommer nok VELDIG an på hva slags miljø du bor/oppholder deg i.

Har kun opplevd dette noen få ganger, og da med ukjente folk jeg ikke var interessert i å kjenne heller ;) Jeg er ikke opptatt av materielle ting, og ikke familien min/vennene mine/naboene mine heller.

Finn deg en hobby, eller bli med i en forening (politisk parti, frivillig arbeid etc).

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg bor i Tyskland, og her er det jobber å få. Jeg trives kjempebra og vil ikke tilbake. Spania blir vel vanskeligere ja..

Regner med at en må snakke og skrive nesten plettfritt tysk for å få jobb der nede? Er det noe sted i Tyskland du ville anbefalt fremfor andre?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det hørtes da veldig negativt ut.

Selv om dette er din erfaring, betyr det ikke at det er slik overalt. Kommer nok VELDIG an på hva slags miljø du bor/oppholder deg i.

Har kun opplevd dette noen få ganger, og da med ukjente folk jeg ikke var interessert i å kjenne heller ;) Jeg er ikke opptatt av materielle ting, og ikke familien min/vennene mine/naboene mine heller.

Finn deg en hobby, eller bli med i en forening (politisk parti, frivillig arbeid etc).

Det er veldig negativt når det er slik.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er veldig negativt når det er slik.

Ja, men det er veldig negativt å fremstille det som om dette gjelder alle i landet. Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt, så jeg synes det er greit å informere TS om at det du skrev ikke akkurat er noen allmenngyldig sannhet.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jordnære mennesker i Norge, men det er ikke alltid lett å komme tett nok på noen til å finne dem. Å finne venner kan være like vanskelig som å finne en potensiell partner, spesielt når man ikke er i miljøer der man treffer andre. I tillegg har mange sine egne vennekretser fra de var unge, og da skal det gjerne litt til for å få innpass. Ensomhet også fremdeles litt tabu, og noe man sjelden snakker om. Når du i tillegg fremstår vellykket, kan jeg tenke meg at mange antar at du allerede har nok med ditt. Da bli terskelen for å ta kontakt enda høyere.

Et råd er uansett å begynne å tenke konkret over hva du ønsker å bruke tid på sammen med vennene du har lyst til å treffe. Du sier at du liker fotografering, sykling, fjell og daler - men hvordan ønsker du å innkorporere venner i dette? Om du ser etter turvenner, kan du for eksempel forsøke å dra med deg noen kollegaer på en konkret tur, selv om du har lite med dem å gjøre til vanlig. Dersom det blir vellykket, er det stor sjanse for at de vil bli med igjen, og at andre vil henge seg på.

Dersom det er sosiale arrangementer på jobben bør du bli med på disse, selv om du kanskje ikke har lyst. Å treffe menneskene du jobber med utenom jobb, gjør at du blir kjent med dem på en annen måte.

Utenom det, kan du treffe mennesker ved å oppsøke steder hvor de finnes. Selv om du er begrenset av jobben, kan du likevel møte folk, for eksempel gjennom et turlag, i en sykkeklubb, på et treningssenter eller gjennom et fotoforum hvor du kan dele og diskutere bilder.

Det viktige er at du og dine potensielle venner har en felles plattform å gå ut fra, slik at dere har noe å gjøre når dere er sammen. Så kan de dypere vennskapene bygges derfra. Det er ikke enkelt, men det går an - så ikke gi opp, men se mulighetene og prøv å utnytte dem.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det finnes MANGE jordnære mennesker i Norge. Herrefred, bor alle som svarer her blant snobben på beste vestkant, eller?

• Liker 1
Gjest Idollet
Skrevet

Selv er jeg helt det motsatte, og aksepterer alle som prøve å oppnå kontakt med meg på en vennlig måte. Jeg forstår ikke helt dette her, jeg opplever litt det samme og har vanskelig med å få nye venner. Selv ønsker jeg å bli kjent med alle som ønsker å bli kjent med meg. Kanskje vi bare missforstår hverandre? Faktisk har jeg aldri opplevd noen si at de ikke ønsker en ny venn. Kanskje vi alle har et lite særnordisk preg av litt sosial nervøsitet?

Skrevet

Det finnes MANGE jordnære mennesker i Norge. Herrefred, bor alle som svarer her blant snobben på beste vestkant, eller?

Som deg tror jeg de fleste er jordnære og hyggelige. Alle bor heller ikke på beste vestkant, i alle fall ikke i Oslo, men kan påstå at jeg bor på beste vestkant ( av Norge :) ) og her er det ikke bysnobb, for å si det sånn :)

Selv er jeg helt det motsatte, og aksepterer alle som prøve å oppnå kontakt med meg på en vennlig måte. Jeg forstår ikke helt dette her, jeg opplever litt det samme og har vanskelig med å få nye venner. Selv ønsker jeg å bli kjent med alle som ønsker å bli kjent med meg. Kanskje vi bare missforstår hverandre? Faktisk har jeg aldri opplevd noen si at de ikke ønsker en ny venn. Kanskje vi alle har et lite særnordisk preg av litt sosial nervøsitet?

Jeg er også som deg, åpen for alle som møter meg med høflighet og respekt.

Syns det er så morsomt å bli kjent med nye mennesker. Har aldri møtt et menneske som ikke har hatt noe å lære meg!

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet: hvor i utlandet bor du? Flørter selv tanken med å flytte til utlandet for en liten periode. Trives helt greit i Norge, men har lyst til å oppleve noe nytt.

Anonymous poster hash: cef4d...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...