AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg begynte på p-pillen loette for 3 måneder siden, men sluttet på dem etter to måneder på grunn av at jeg følte mer konstant irritert, sur, deprimert osv.. Så jeg spurte legen min om en resept på diane, og fikk tatt ut zyrona på apoteket(de sa det var det samme). Jeg har gått på den pillen i litt over en måned nå, og jeg har fått helt enormt med blålilla, svære strekkmerker på innsiden av lårene, hoftene, rumpa, puppene og leggene(!!!) - og jeg har nesten ikke lagt på meg en gang! Jeg er fortsatt tynn og slank, så det er ganske rart.. Jeg er bare 17 år, men jeg tør ikke gå i shorts eller kortbukse nå, fordi jeg ser faktisk ikke ut. Det må jo være hormonene i pillene som lurer huden eller noe. Er det flere som har opplevd dette? Matlysten min har også økt noe sinnsykt, og jeg føler meg konstant sulten. Til og med rett etter jeg har spist middag, så blir jeg småsulten og bare MÅÅÅ ha noe godt. (Men igjen, jeg har ennå ikke lagt på meg noe særlig, så det er ikke derfor jeg har fått strekkmerker). Bør jeg slutte på pillen, eller er det noe jeg kan gjøre? Vær så snill og hjelp meg, jeg er desperat! Anonymous poster hash: af8a2...0ea Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Del Skrevet 15. juni 2014 Bytt til prevensjon som ikke er hormonbasert. Jeg også koko av alle prevensjonsmidler som fucker opp hormonbalansen. Anonymous poster hash: 2465a...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg begynte på p-pillen loette for 3 måneder siden, men sluttet på dem etter to måneder på grunn av at jeg følte mer konstant irritert, sur, deprimert osv.. Så jeg spurte legen min om en resept på diane, og fikk tatt ut zyrona på apoteket(de sa det var det samme). Jeg har gått på den pillen i litt over en måned nå, og jeg har fått helt enormt med blålilla, svære strekkmerker på innsiden av lårene, hoftene, rumpa, puppene og leggene(!!!) - og jeg har nesten ikke lagt på meg en gang! Jeg er fortsatt tynn og slank, så det er ganske rart.. Jeg er bare 17 år, men jeg tør ikke gå i shorts eller kortbukse nå, fordi jeg ser faktisk ikke ut. Det må jo være hormonene i pillene som lurer huden eller noe. Er det flere som har opplevd dette? Matlysten min har også økt noe sinnsykt, og jeg føler meg konstant sulten. Til og med rett etter jeg har spist middag, så blir jeg småsulten og bare MÅÅÅ ha noe godt. (Men igjen, jeg har ennå ikke lagt på meg noe særlig, så det er ikke derfor jeg har fått strekkmerker). Bør jeg slutte på pillen, eller er det noe jeg kan gjøre? Vær så snill og hjelp meg, jeg er desperat! Anonymous poster hash: af8a2...0ea Anonymous poster hash: 87715...568 Det er helt normalt å få strekkmerker i den alderen der. Anonymous poster hash: 7c535...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #4 Del Skrevet 15. juni 2014 Aldri hørt om å få strekkmerker av p-piller, men det er helt sikkert mulig, da strekkmerker er hormonelt betinget (derfor man gjerne får det i puberteten eller under graviditet) og egentlig ikke har så mye med strekking av huden å gjøre. Du bør absolutt ta en prat med legen din om dette, kanskje mener han/hun at du bør slutte og begynne på et annet merke. Diane er jo ofte brukt mot uren hud i tillegg til å være prevensjon, det er en "sterk" p-pille, og det er ikke vanlig å sette kvinner på den uten at hun har problemer med huden. Man skal heller ikke bruke Diane over lengre tid, siden det er en høydose-pille (i alle fall i forhold til de fleste andre p-piller) og dermed har større fare for bl.a blodpropp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #5 Del Skrevet 15. juni 2014 Det er helt normalt å få strekkmerker i den alderen der. Anonymous poster hash: 7c535...e7d Det er sant, godt mulig at strekkmerkene ikke har noe med p-pillene å gjøre, evt at pillene fremskyndet noe som ville kommet uansett. Noen har hud som lett får strekkmerker, andre ikke. Hormoner kan som sagt gi strekkmerker, men bare dersom man har en slik type hud fra før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Del Skrevet 15. juni 2014 Bytt til prevensjon som ikke er hormonbasert. Jeg også koko av alle prevensjonsmidler som fucker opp hormonbalansen. Anonymous poster hash: 2465a...5dd Hvilke typer prevensjon er ikke hormonbasert da? Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #7 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvilke typer prevensjon er ikke hormonbasert da? Anonymous poster hash: 87715...568 Kondom eller pessar. I tillegg kommer selvsagt kobberspiral, men det er neppe aktuelt for en 17-åring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #8 Del Skrevet 15. juni 2014 Men hvis jeg slutter på pillen nå med en gang, vil strekkmerkene blekne fortere da? Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #9 Del Skrevet 15. juni 2014 Men hvis jeg slutter på pillen nå med en gang, vil strekkmerkene blekne fortere da? Anonymous poster hash: 87715...568 Ta hele brettet ferdig, ellers kan du få tullete syklus i lang tid fremover... Strekkmerker vil alltid blekne. Men som sagt kan det godt hende disse ville kommet uansett og at det ikke er pga pillene. Hvorfor fikk du Diane i utgangspunktet? Det er ikke en vanlig p-pille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #10 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg fikk også mye strekkmerker da jeg gikk på ppiller. Kjempe røde og utstående (kunne kjenne de). Nå er de hvite og syns ikke så godt, plager meg iallefall ikke. Man må ikke legge på seg for å få strekkmerker, som oftest får man det pga hormoner. Hvis du tåler hormonprevensjon dårlig og ikke klarer å leve med bivirkningene så burde du bytte til prevensjon som ikke påvirker kroppen din. Jeg bruker temperaturmåling (babycomp) og er veldig fornøyd med det Anonymous poster hash: 96bc6...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #11 Del Skrevet 15. juni 2014 Temperaturmåling er IKKE noe for en 17-åring, altså. En 17-åring har ofte ikke fått regelmessig syklus ennå, og er ofte litt mer surrete/distré enn hva voksne er. Dessuten er metoden betydelig mindre sikker enn andre prevensjonsmetoder, og burde derfor bare brukes av personer i fast forhold hvor det ikke er full krise om man skulle bli gravid. Dette passer altså svært dårlig for en 17-åring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #12 Del Skrevet 15. juni 2014 Ta hele brettet ferdig, ellers kan du få tullete syklus i lang tid fremover... Strekkmerker vil alltid blekne. Men som sagt kan det godt hende disse ville kommet uansett og at det ikke er pga pillene. Hvorfor fikk du Diane i utgangspunktet? Det er ikke en vanlig p-pille. Jeg fikk diane fordi jeg spurte om akkurat den pillen. Jeg bare sa at jeg hadde hørt mye bra om den(er mange som har sakt at de ikke merket noe forskjell på humøret osv med den). Så sa legen at vi skulle teste den i 3 måneder, og hvis jeg var fornøyd så skulle vi skifte igjen.. Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blablaa Skrevet 15. juni 2014 #13 Del Skrevet 15. juni 2014 Har du prøvd mercilon? Har gått på den nå på det 4 året, og har egentlig ikke merket noe med humøret med det merket. Men det gjelder jo bare meg, har jo også hørt masse negativt om den, men slik er det vel med alle ppiller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #14 Del Skrevet 15. juni 2014 Har du prøvd mercilon? Har gått på den nå på det 4 året, og har egentlig ikke merket noe med humøret med det merket. Men det gjelder jo bare meg, har jo også hørt masse negativt om den, men slik er det vel med alle ppiller. Jeg har ikke prøvd den nei.. Men jeg har fått skikkelige traumer nå etter disse to pillene, og jeg vet ikke om jeg tørr å prøve flere merker hvis jeg skal bli så påvirket av hormonene Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #15 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg fikk diane fordi jeg spurte om akkurat den pillen. Jeg bare sa at jeg hadde hørt mye bra om den(er mange som har sakt at de ikke merket noe forskjell på humøret osv med den). Så sa legen at vi skulle teste den i 3 måneder, og hvis jeg var fornøyd så skulle vi skifte igjen.. Anonymous poster hash: 87715...568 Hvorfor bad du om akkurat den, da? Diane skal normalt ikke brukes over lengre tid fordi den har høyere konsentrasjon av hormoner enn de andre p-pillene, og derfor er faren for blodpropp en del større (men selvsagt fortsatt liten, for all del) på Diane enn på de andre p-pillene. Synes det er rart at legen har gitt deg den bare fordi du bad om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #16 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvorfor bad du om akkurat den, da? Diane skal normalt ikke brukes over lengre tid fordi den har høyere konsentrasjon av hormoner enn de andre p-pillene, og derfor er faren for blodpropp en del større (men selvsagt fortsatt liten, for all del) på Diane enn på de andre p-pillene. Synes det er rart at legen har gitt deg den bare fordi du bad om det. Ja jeg har ikke peiling :s Jeg har ingen erfaring om prevensjon fra før, så jeg tok egentlig bare råd fra vennene mine, og nettet selvfølgelig. Jeg hørte så lite negativt og så mye bra om diane at jeg bare gikk for den og satset på det beste. Legen var i allefall ikke vanskelig å overtale, jeg bare spurte og han gikk med på det. Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #17 Del Skrevet 15. juni 2014 Ja jeg har ikke peiling :s Jeg har ingen erfaring om prevensjon fra før, så jeg tok egentlig bare råd fra vennene mine, og nettet selvfølgelig. Jeg hørte så lite negativt og så mye bra om diane at jeg bare gikk for den og satset på det beste. Legen var i allefall ikke vanskelig å overtale, jeg bare spurte og han gikk med på det. Anonymous poster hash: 87715...568 Her er informasjon fra Felleskatalogen (det meste står vel i pakningsvedlegget ditt): http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-diane-bayer-pharma-ag-547927 Som du ser er Diane hovedsakelig til behandling av akne (kviser), og faren for blodpropp er større enn ved andre p-piller. Synes det er dårlig av legen din å gi deg Diane uten noen som helst info om dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #18 Del Skrevet 15. juni 2014 Her er informasjon fra Felleskatalogen (det meste står vel i pakningsvedlegget ditt): http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-diane-bayer-pharma-ag-547927 Som du ser er Diane hovedsakelig til behandling av akne (kviser), og faren for blodpropp er større enn ved andre p-piller. Synes det er dårlig av legen din å gi deg Diane uten noen som helst info om dette! Tuuusen takk for at du gidder å hjelpe meg! Så nå kan jeg altså bare slutte med pillen så fort jeg er ferdig med brettet, og være pillefri en stund? (Jeg har ikke kjæreste nå så jeg trenger ikke prevensjon for tiden). Anonymous poster hash: 87715...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 15. juni 2014 #19 Del Skrevet 15. juni 2014 Tuuusen takk for at du gidder å hjelpe meg! Så nå kan jeg altså bare slutte med pillen så fort jeg er ferdig med brettet, og være pillefri en stund? (Jeg har ikke kjæreste nå så jeg trenger ikke prevensjon for tiden). Anonymous poster hash: 87715...568 Ja, det kan du. Neste gang du evt vil ha p-piller, sjekk skikkelig hvilken type det er. Og bruker du andre medisiner i tillegg, må du snakke med lege, noen medisiner reduserer effektet av p-piller. Kanskje gå til en annen lege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå