Lenemora Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Jeg trenger litt tips og råd for hvordan jeg skal løse en fremtidig utfordring. Jeg er halvveis i mitt første svangerskap og venter barn i november. Jeg har en samboer som er borte annenhver uke på jobb og dermed er jeg alene annenhver uke. Vi har også en hannhund på 2 år. Jeg er veldig innstilt på mestre hverdagen alene med hund og barn. Vi bor i Oslo og har lite familie rundt oss, men en del helger regner jeg med jeg får besøk av familien og dermed kan få hjelp til dette. Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal få til kveldsturene med hunden. Babyen kan jo fint bli med i vogna i starten, men når hun må legge seg tidlig så føler jeg at det blir for tidlig for hunden å gå kveldstur (kl 18 ca). Ser fra andre tråder at de lufter hunden i noen få min utenfor huset med babycallen med seg, er dette forsvarlig? Hva hvis det begynner å brenne? Jeg hadde først sett for meg en slik løsning, men da jeg fortalte dette til noen med barn var de ikke enige i at man kan forlate huset, selv om man beveger seg kun 50-100 meter unna. Da kommer igjen et nytt spm; hvordan kan man trene en hannhund på å tisse "mer" for hver gang og ikke bare småskvette 30 ganger i løpet av en tur? Han må liksom gå 15 min minst for å tømme seg, litt slitsomt. Vi har hage som hunden liker å være i, men han er vakthund og kan dermed bjeffe en del. Litt dumt dersom han står og uler kl 21-22 på hverdager i et nabolag. Ønsker kun tilbakemeldinger fra dere som har erfaring eller som har noen gode råd og tips til meg. Tilbakemeld om å omplassere hunden trenger jeg ikke, for det har jeg i bakhodet fra før hele tiden. Men ingen omplassering før jeg har forsøkt alt! Det skal også sies at vi har en kennel som han kan være på innimellom, men jeg vil ikke at han skal være der annenhver uke, kanskje bare en helg i ny og ne for avlastning.
Kong Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Kanskje det kunne vært mulig å laget en avtale med en annen familie, der de har hunden boende hos seg de dagene det er nødvendig? F.eks mandag-fredag annenhver uke. Vi (pappa) hadde en slik ordning da han ikke var hjemme de ukene vi ikke bodde hos han, og hunden elsket det. Pappa sto for alle utgifter, men denne familien fikk ha hund i perioder. Alle var veldig fornøyde . Mye bedre enn omplassering hvertfall.
The Kitten Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Er det noen tenåringer/studenter i nabolaget som trenger en ekstra inntekt? En idé kan jo være at dere betaler noen for å lufte hunden de kveldene mannen er vekke. Dere kan jo f. eks betale 100 kr for 1 times luftetur, eller 500 kr per uke hvis dere syns 100 kr timen blir litt mye. Husk at dette er penger som går rett i lommen på hundelufteren. Mange er veldig glad i hunder, men har ikke mulighet til å eie en selv. Heng opp lapper i nabolaget og nærområdet.
Hundejente Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Vi gjør det sånn at om en av oss er alene med hund og barn, så tar vi med babycallen ut og lufter bare i hagen. Eller kanskje dere kan finne en pålitelig tenåring i nabolaget som kan gå en liten kveldstur med ham? Det er et problem det med at de ikke tømmer seg. Vi fôrer med VOM våtfôr, da får hun mye væske gjennom maten og drikker ikke like mye, hun kan holde seg veldig lenge uten problemer og uten at det første hun gjør når hun kommer ut, er å tisse. Litt "drastisk" tiltak kanskje, men det er et tips. Eller har dere noen gode naboer som kan være i huset mens du går kveldstur? Flott at dere prøver å unngå å omplassere, jeg har veldig lite til overs for dem som bare kasserer bikkja uten å blunke så fort det kommer unger i hus. 1
Gjest Heartbeat Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Gå frem og tilbake i gaten rett utfor huset Helt til hunden må gjøre ifra seg. Da har dere øye på huset hele tiden. Her har jeg lært inn en kommando som gjør at han skal tisse
Howl Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Da hunden min var ung så sa jeg alltid "tisse" i det den satte seg for å tisse, og roste mye etterpå. Det har ført til at hun nå tisser på kommando.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ville være mer bekymret over om hunden får lange nok turer i høyt nok tempo i løpet av resten av dagen. Får den det, så holder det jo med tisseturer i hagen på kvelden. Anonymous poster hash: c57ae...4dc
Gjest Timber Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Gå med den før leggetid til barnet. Og luft den i hagen med babycallen på kvelden. Sjansen for at huset ditt starter å brenne mens du er i hagen er mikroskopiske så sant du ikke har planer om å lage bål på styrgulvet, eller sette opp garanterte brannfeller. Om ting blir litt mye, så kan du jo evt ha hundelufter på dagtid den uka mannen din jobber. Mange firmaer i Oslo som tilbyr det. Få deg forresten vogn nå. Og start å gå litt tur med hund og vogn før barnet kommer. Noen mødre blir veldig hysterisk på at hunden kan velte vogna på tur også.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Om du allerede nå begynne å gå turer der du ikke lar han stoppe for å småtisse hele tiden, men stopper opp halvveis på turen og lar han få snuse litt og tisse før du går hjem igjen uten å la han få tisse mer og han må holde seg til neste tur senere på dagen (krever 2-3 turer om dagen på 10-15 minutter i begynnelsen) så vil han etter kort tid skjønne at det ikke lønner seg å holde igjen når han først skal tisse. Det blir også lettere å gå tur med hund og vogn om han ikke stopper opp og virrer fram og tilbake for å småtisse hele tiden. I tillegg burde du begynne å vende han til å gå tur med vogn. Anonymous poster hash: 7c0f1...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå