Gå til innhold

Barnebidrag sum, og ferie mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har hovedomsorgen for barnet og barnefaren har h*n 6 netter i mnd, vi har en privat avtale men dette er jeg selv usikker om er riktig beregnet, har gått igjennom veiledningen til nav men barnefar nekter å oppgi personinntekt for riktig fastsettelse. Han har høyere inntekt enn meg, jeg ligger vel på det minste i årsinntekt. Barnet er nå 5 år.

Han betaler 2100 mnd og sier han ikke skal betale noe mer, og heller ikke i juli mnd for han har barnet 2 uker i sommer.

Er dette riktig? Evt andre råd og erfaringer dere kan gi?

Er takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: 0aa4f...559
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vi ikke vet hva han har i inntekt, vet vi ikke om 2.100 er riktig, det kommer ann på inntekten hans. Jeg ville vært litt skeptisk ettersom han ikke vil oppgi denne.

Dersom dere har ungen halve juli hver, altså to uker hver, så skal ikke han betale bidrag til deg, hvorfor skulle han det når omsorgen er delt likt? Da må jo også du betale han de to ukene ungen er med han da.

Men ta dere en tur til nav for sikkerhetsskyld, så er dere sikkre på at alt går rett for seg :)

Anonymous poster hash: 8c8ea...478
AnonymBruker
Skrevet

Feriene fordeles over hele året som samvær når NAV beregner bidraget. Via NAV vil bidraget bli krevd inn 12 mndr i året. Man har ikke "betalingsfri" i sommerferien selv om samværet da kanskje er høyere enn normalt.

Uten opplysninger om hans inntekt vil man ikke kunne beregne bidraget ved hjelp av bidragsveilederen på nav.no. Be om at NAV fastsetter og krever inn bidraget. Da unngår du dette og NAV vil hente opplysninger om inntekten hans hvis han ikke vil oppgi det til de heller.

Anonymous poster hash: 21247...63a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La beregning og innkreving gå gjennom NAV. På den måten blir det rett for dere alle, og ingen kan si noe.

AB #1 svarer jo helt i ørska. Barnebidrag betales alle 12 måneder i året, og samværafradrag beregnes utfra et snitt i løpet av ett eller to år.

Anonymous poster hash: 76d33...e05

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vi ikke vet hva han har i inntekt, vet vi ikke om 2.100 er riktig, det kommer ann på inntekten hans. Jeg ville vært litt skeptisk ettersom han ikke vil oppgi denne.

Dersom dere har ungen halve juli hver, altså to uker hver, så skal ikke han betale bidrag til deg, hvorfor skulle han det når omsorgen er delt likt? Da må jo også du betale han de to ukene ungen er med han da.

Men ta dere en tur til nav for sikkerhetsskyld, så er dere sikkre på at alt går rett for seg :)

Anonymous poster hash: 8c8ea...478

Jo, det skal han. Feriedagene far har blir fordelt på hele året og far får fratrekk hver måned for månedlig samvær + feriedagene

Anonymous poster hash: af5b1...c58

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for alle svar :)

Jeg har tenkt på å la det gå igjennom nav med utregning, men har vært samtaler mellom oss ang barnebidraget og samtalen ender gjerne opp med at barnefar blir illsint..

AnonymBruker
Skrevet

Vært der selv at alle samtaler om barnebidrag har endt med en illsint barnefar. De siste 11 årene er det NAV som har fått sinnet og tatt kampene. Her kommer bidraget dann og vann, alt ettersom han har jobb eller ei. Men jeg slipper å forholde meg til å snakke økonomi med fyren, og det har lettet hverdagen ekstremt :-)

TS her

Jeg har tenkt på å la det gå igjennom nav med utregning, men har vært samtaler mellom oss ang barnebidraget og samtalen ender gjerne opp med at barnefar blir illsint..

Skrevet

Jeg har samme erfaring. Har vært skilt i 12 år. Det første året hadde vi en privat avtale, men jeg forsto fort at dette måtte vi bort fra. Vi kranglet så utrolig mye om dette bidraget. Etter at vi har latt NAV stå for utregning og innkreving, har samarbeidet oss i mellom vært mye bedre. Krangler om at jeg mener jeg får for lite og han mener han betaler for mye, er borte med denne ordningen. Og til slutt, bidrag får du i 12 mnd. Bidragspliktiges samvær er regnet ut på årsbasis.

Skrevet

TS her

Det er vel sannsynligvis fordi han selv vet at han betaler alt for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...