Gå til innhold

Legge utefliser ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å få altanen min (16kvm) dekket av fine utefliser. Er det noen som vet hva slikt koster fra proffe folk? Vet at murere kan ta 4-500 kroner timen, men det er for å flislegge badet. Men hva med utefliser? Noen med erfaringer eller tips?

Skrevet

Det viktige er hva som er unner verandaen. Er det bare jord under slik at det ikke trenger å være totalt vanntett kan du trygt gjøre jobben selv. trenger det å være vannett fordi det er et utbygg eller en del av huset under må du ha en membran som er tett, og da må du i alle fall ha en håndtverker til å gjøre dette for deg. Om du ikke vil gjøre dette selv kan du selvfølgelig få noen til å legge flsene for deg. Siden dette er samme jobben som å legge fliser inne (er forarbeidet som eventuelt er forskjellig) så er nok ikke prisen forskjellig. Men det er jo ikke store jobben å fliselegge 16 kvadrat, så det blir nok ikke avskrekkende dyrt. Hva selve flisene koster vet jeg ikke, har ikke fått sjekka enda. Jeg har blitt advart om at utendørs fliser blir svært glatte når de blir våte eller får sne på seg. Jeg vurderer litt, og tenker å sjekke om dette gjelder alle typer utendørsfliser. Vil veldig gjerne ha fliser, så jeg håper å finne noe som ikke gir oss problemer.

Skrevet
Takker for gode råd. Jeg har betong ...

Men fant denne linken.

=)

Ah...bra link :)

Spørsmålet er hva det er under betongen din. En garasje? En del av huset? Jord? Luft? I de to siste tilfellene er det ikke veldig nøye om det kommer litt vann ned.

• 4 år senere...
Gjest Ingegjerd
Skrevet

Det er viktig med underlag når du legger utefliser enten det er på balkong, garasjetak eller rett på bakken. I de to første tilfellene er det fordi det ikke må lekke ned vann til anlegg under, men i det siste så er det fordi uten riktig drenering av underlaget så vil telen og vårens telehiv brekke flisene dine istykker og gjøre dem ujevne slik at de glir fra hverandre, på samme måte som asfalterte veier får sprekker og hull etter en kld vinter. Er derfor dine 16 m2 fliser på naturlig underlag så må det dreneres og støpes en såkalt såle oppå dreneringen før du kan legge selve flisene.

Anleggsgartnere vet alt om dette. Søk på det og på fliselegging så finner du proffe svar istedenfor en masse uproff synsing og gjetting. Det gjorde jeg.

Skrevet

Hei vil ikke annbefale å legge fliser ute selv.

de løsner nesten altid pga at arbeidet ikke er skikkelig gjort og det blir små luft lommer under flisene som fylles med vann og når frosten kommer sprenger den flisa løs.

du trenger membran uansett, flisene er ikke vanntett betongen blit våt og tørker når vannet tørker ut drar det med seg salt og alkalier opp som setter seg i overflaten på flisene utrolig stygt og vannskelig å få bort.

om du i tillegg er nødt til å ha 100% vanntetting pga det er noe under som ikke tåler vann. vil ikke en vanlig sementbasert membran være god nokk. sjangsen er stor for små lekasjer. da må du til med assfaltpapp for å være sikkret.

Dette er en type jobb som har får mange reklamasjoner i ettertid velg derfor en god håndtverker du stoler på. annbefaler å bruke et firma for garantien sin skyld om du ikke kjenner noen som du vet gjør godt arbeid.

minimumskrav fall 1/50, sementbasertmembran, 100%limdekkning frostsikker flis(faktisk frostsikker, klassifiseringen er etter en europeisk standar som er mye mildere enn, en norsk vinter. erfaring fra leverandør på at flisen faktisk holder.)

pris kanskje det dobbelt av flislegging på vatrominnendørs riskoen mye høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...