AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har et boliglån på 244.000. De neste tolv månedene vil jeg ha betalt kr 7.377 i renter (ca 3,6%). Av disse får en 28% skattefradrag, det vil si at jeg i realiteten kun betaler 5.312 i renter. På høyrentekonto har jeg også kr 244.000. Renten jeg får her i løpet av de neste tolv månedene er på kr 7.808 (3,2%). Vil dette si at jeg ikke bør innfri lånet, eller er det noe jeg ikke har tenkt på i denne sammenhengen? Er det skattefradraget og det at jeg har tilsvarende summ i banken som gjør at det evt. lønner seg for meg å ha lån? Anonymous poster hash: 372ca...b47
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Det er ulønnsomt i ditt tilfelle. Du får 27% skattefradrag på lånet, men må betale 27% skatt på renteinntektene. Du taper 976kr årlig på å ha pengene i banken i stedet for å nedbetale lånet. PS: Nordax tilbyr 3,95% rente på bankinnskudd. Du vil da tjene 854kr årlig på å ha boliglånet. Anonymous poster hash: f2034...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Ja, sant det, jeg glemte at man må skatte av renteinntektene. Ettersom renta kan forandre seg både på høyrente konto og på lånet, så er det vel egentlig litt usikkert om det vil bli lønnsomt? Evt dreie seg om marginale forskjeller. Nordax høres så tungvinnt ut med tanke på at n må til banken fysisk osv for å ta ut penger. Kanskje jeg bare bør innfri lånet da? Anonymous poster hash: 372ca...b47
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Ja, men når renten endrer seg får du varsel fra banken, og kan innfri lånet når det blir ulønnsomt. For å ta ut penger fra Nordax må man bruke et uttaksskjema og sende i posten. Det tar kun noen dager før det er gjennomført. Du bør ha nok penger på forbruk/regningskontoen slik at det ikke er aktuelt med uttak med det første. Det er mest økonomisk å ikke innfri lånet, men flytte sparepengene til Nordax. Du tjener 854kr hvert år - risikofritt. Det er mange som føler seg bedre når de er gjeldsfrie, og for mennesker med lav selvdisiplin fjerner/reduserer det mulighet til å bruke opp pengene på forbruk. Lykke til med valget! Anonymous poster hash: f2034...cbe
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Å ha lånnet koster noe. En gitt summ. Anonymous poster hash: 51d99...754
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Ja, men når renten endrer seg får du varsel fra banken, og kan innfri lånet når det blir ulønnsomt. For å ta ut penger fra Nordax må man bruke et uttaksskjema og sende i posten. Det tar kun noen dager før det er gjennomført. Du bør ha nok penger på forbruk/regningskontoen slik at det ikke er aktuelt med uttak med det første. Det er mest økonomisk å ikke innfri lånet, men flytte sparepengene til Nordax. Du tjener 854kr hvert år - risikofritt. Det er mange som føler seg bedre når de er gjeldsfrie, og for mennesker med lav selvdisiplin fjerner/reduserer det mulighet til å bruke opp pengene på forbruk. Lykke til med valget! Anonymous poster hash: f2034...cbe Takk for hjelpen, tror jeg drøyer litt med å nedbetale lånet, må ha over 100.000 på den høyrentekontoen jeg har for å få god rente, så taper uansett på å innfri lånet nå. Skal vurdere Nordax også ettersom jeg etterhvert kommer til å ha penger å sette på en konto for langsiktig sparing Anonymous poster hash: 372ca...b47
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 I mellomtiden legger jeg meg på verandaen og jobber litt med brunfargen Anonymous poster hash: 372ca...b47
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 I mellomtiden legger jeg meg på verandaen og jobber litt med brunfargen Anonymous poster hash: 372ca...b47 I mellomtiden mellom hva? Anonymous poster hash: 51d99...754
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Mellom å ha pengene på konto og nedbetalingen av lån Anonymous poster hash: 372ca...b47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå