Gå til innhold

For mye håndbagasje.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du opplevd å gå ombord på et fly, hvorpå du er i ferd med å legge på plass håndbagasjen din i hyllen over deg, og hvor det viser seg den er så overfylt at du må lete etter plass et annet sted? Langt vekk fra din seteplass?

Alt fordi et ex antall harrytasser har altfor mye håndbagasje og dilldall. Fordi de kjipingene vil spare noen usle kroner ved å ikke sjekke inn overvekt eller fordi de har gått berserk i tax-free butikken?

Hva synes du om disse? Burde flyselskapene vært mer strenge og evt nektet harrypassasjerene å ta med seg inn overvekten i kabinen?

For mitt vedkommende har det ført til at jeg oftere må passe på å stille meg i køen tidligere i boardingen. Går jeg sist inn i flyet kan du banne på jeg må lete rundt i flyet etter plass for bagasjen min. Jeg må også være forsiktig med ta med meg noe jeg er redd for skal bli knust, da de etter meg kan bruke makt og presse inn sin bagasje for å få plass..

Anonymous poster hash: 6126b...2cb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så enig. Hater å stå og være usikker på om jeg får plass til håndbagasjen min, særskilt ettersom jeg har opplevd skikkelig sure flyvertinner på dette også - de er ikke sure på de som har stuvet full bagasjehylla, neida, det er den stakkaren som kommer sist og som ikke finner plass som får nebbete svar.

En av de få tingene jeg liker med Ryanair er at de er virkelig strenge med størrelsen på håndbagasjen (ihvertfall når man skal tilbake til Norge igjen). Hvorfor kan ikke de andre flyselskapene overholde størrelseskravet like strengt!? De som absolutt vil ta med mer må betale ekstra!

Anonymous poster hash: d5102...a40
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Noen av oss har kun håndbagajse når vi skal overnatte en eller to netter og rekke et tidlig møte uten å måtte vente i syv lange og syv breie på bagasjen. Spesielt greit å ha kun håndbagajse når en har opplevd - på en -1- natts overnattingstur at bagasje mellom Bergen og Oslo blir borte og en må klare seg uten tannkost og klesskift når en skal i møte.

Ellers er det jo smart å gå om bord tidlig, da blir boardingen ferdig tidligere. Forøvrig forstår jeg ikke helt hvorfor du har knusbare gjenstander i håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av oss har kun håndbagajse når vi skal overnatte en eller to netter og rekke et tidlig møte uten å måtte vente i syv lange og syv breie på bagasjen. Spesielt greit å ha kun håndbagajse når en har opplevd - på en -1- natts overnattingstur at bagasje mellom Bergen og Oslo blir borte og en må klare seg uten tannkost og klesskift når en skal i møte.

Du får fint plass til tannkost, klesskift og PC i 1 stk håndbagasje. Skjønner ikke problemet.

Anonymous poster hash: d5102...a40

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du får fint plass til tannkost, klesskift og PC i 1 stk håndbagasje. Skjønner ikke problemet. Anonymous poster hash: d5102...a40

Jada, det gjør man. Og det gjør jeg nå vanligvis på korte turer etter den erfaringen. Men det forklarer også trådstarter hvorfor folk har litt håndbagasje. Noe vedkommende trenger å få forklart siden det later til å være vanskelig å forstå hvorfor folk har håndbasje større enn en håndveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg oppfatter at TS reagerer på er ikke de som forholder seg tilbegrensningen på håndbagasje, men de som strekker strikken veldig langt ved at de i tillegg har med seg stor skulderveske, flerfoldige handleposer og det ene med det andre utover trillekoffetten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er ved innsjekking at det er begrensning på håndbagasje. Alle flyplasser ønsker å tillate taxfreehandling og må derfor tillate at man tar med disse varene i flyet. Det er ikke å tøye strikken langt når flyselskapet tillater 10 kg håndbagasje på utenlandsturer. Taxfree kommer faktisk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså.. Så lenge alle har med tillatt volum og vekt håndbagasje så er det jo ikke noe problem. Da får man plass uten problemer. Problemet er disse harrytassene som kommer med altfor mye håndbagasje og forventer at medpassasjerer skal godta at man ikke engang kan legge bagasjen sin over sin nummererte plass.

Jeg føler dessuten jeg ikke kan ha full kontroll på håndbagasjen min om jeg må presse den inn et sted langt unna plassen min. Faktisk er det ubehagelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Skal innrømme at jeg har vært skyldig i dette selv. Men da skulle jeg ha med meg masse elektronikk og skjøre gjenstander. Heldigvis var flyet bare halvfullt. For øvrig mener jeg at harrytass-betegnelsen ikke er passende her. Fullt "classy" folk som gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal innrømme at jeg har vært skyldig i dette selv. Men da skulle jeg ha med meg masse elektronikk og skjøre gjenstander. Heldigvis var flyet bare halvfullt. For øvrig mener jeg at harrytass-betegnelsen ikke er passende her. Fullt "classy" folk som gjør det samme.

Da har for meg såkalte "classy" folk redusert seg selv til harrytasser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ved innsjekking at det er begrensning på håndbagasje. Alle flyplasser ønsker å tillate taxfreehandling og må derfor tillate at man tar med disse varene i flyet. Det er ikke å tøye strikken langt når flyselskapet tillater 10 kg håndbagasje på utenlandsturer. Taxfree kommer faktisk i tillegg.

Dette er faktisk feil. Du har klare regler for hvor stort volum, vekt og kolli du kan ta med inn på flyet. Er det slik du kjøper mye taxfree må du beregne deretter. For dette skal du få plass inne i håndbagasjen din.

1 stk håndbagasje med et gitt volum/vekt + mange tilllater en liten håndveske eller veske til laptop.

Med din logikk kunne man handlet inn 10 kilo sjokolade og halve hyllen i souvenirbutikken i taxfreeèn..og unnskyld seg med at man kan handle så mye tax free man vil inn på flyet.

Det er en grunn til at man har grenser for hvor mye du kan ta inn på flyet.

Men tydeligvis ikke alle harrytasser som skjønner dette..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er vel en kombinasjon av ting. På en del distanser er det veldig vanlig at man kun har med håndbagasje, f.eks. på strekningen Oslo-Bergen, fordi mye vil være korte turer der man ikke trenger innsjekket bagasje. Jeg har selv vært med på at det er fullt i bagasjehyllene på slike turer, selv om folk har med normale mengder håndbagasje, fordi flyene ikke ser ut til å ha nok plass når alle passasjerer tar med seg den håndbagasje opp til grensen.

Anonymous poster hash: fd72c...ada
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er faktisk feil. Du har klare regler for hvor stort volum, vekt og kolli du kan ta med inn på flyet. Er det slik du kjøper mye taxfree må du beregne deretter. For dette skal du få plass inne i håndbagasjen din.1 stk håndbagasje med et gitt volum/vekt + mange tilllater en liten håndveske eller veske til laptop.Med din logikk kunne man handlet inn 10 kilo sjokolade og halve hyllen i souvenirbutikken i taxfreeèn..og unnskyld seg med at man kan handle så mye tax free man vil inn på flyet.Det er en grunn til at man har grenser for hvor mye du kan ta inn på flyet.Men tydeligvis ikke alle harrytasser som skjønner dette.. Anonymous poster hash: 6126b...2cb

Dette er helt beviselig feil. Det har jeg observert med selvsyn på hver eneste utenlandsflyg jeg har reist med i alle år.

Forøvrig handler jeg knapt nok taxfree og det går stort sett inn i håndbagasjen min siden det oftest er kosmetikk og hudpleie jeg handler.

Forøvrig kan du jo forklare dette for meg: når man reiser med f.eks. Ving kan man forhåndsbestille tax free som står klart i setet når en kommer på flyet. Disse som gjør dette har allerede en full håndbagasje kvote år familiemedlem med seg og dette kommer altså i tillegg. Rettnok er begrensningen på håndbagasjen hos Ving 5 kg men hattehyllene er fylt til randen både på utreise og innreise. Håndbagasjen blir veid ved innsjekking - ikke ved ombordstigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Flyselskapene må håndheve håndbagasjelimiten strengere. Så ikke harrytassene tar seg til rette med alle sine bæreposer, dilldall og kinaserviset fra Hong Kong.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er helt beviselig feil. Det har jeg observert med selvsyn på hver eneste utenlandsflyg jeg har reist med i alle år.

Forøvrig handler jeg knapt nok taxfree og det går stort sett inn i håndbagasjen min siden det oftest er kosmetikk og hudpleie jeg handler.

Forøvrig kan du jo forklare dette for meg: når man reiser med f.eks. Ving kan man forhåndsbestille tax free som står klart i setet når en kommer på flyet. Disse som gjør dette har allerede en full håndbagasje kvote år familiemedlem med seg og dette kommer altså i tillegg. Rettnok er begrensningen på håndbagasjen hos Ving 5 kg men hattehyllene er fylt til randen både på utreise og innreise. Håndbagasjen blir veid ved innsjekking - ikke ved ombordstigning.

Med charter blir det annerledes. Dessuten som du sier, så har de som regel 5 kilo grense. Heldigvis reiser jeg ikke ofte på charter. Er vel helst der man ser de verste eksempler på harrytasser som skal ha med seg alt juggelet inn på flyet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begriper ikke problemet, jeg har alltid håndbagasjen min under setet foran. Der er det nødvendigvis aldri fullt. Og jeg kan ikke tenke meg at det er plass til alle sin håndbagasje i hattehyllene selv om ingen har med for mye.

Anonymous poster hash: f6533...007

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, TS, det har jeg opplevd et par ganger. Men så har jeg selv en ryggsekk med datamaskin og en veske i tillegg, altså godt innenfor det som er lov som håndbagasje siden håndvesken telles ikke som håndbagasje (ble jeg fortalt på flyplassen). Setter bare ryggsekken oppe. Det som irriterer meg utrolig mye er hvordan folk ikke tenker best utnyttelse av plassen - de bare slenger ting fra seg og ofte er det plass til mer bagasje hadde de bare brukt et par sekunder på å tenke plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjedde med å plassere håndbaggasjen under stolen? Hvorfor må alt på død og liv opp i hylla. Jeg ser virkelig ikke problemet, og ta må være en harrytass uten folkeskikk som tror at alle får plass til håndbaggasjen oppi hylla om de bare holder seg innen for begrensningene. Det blir ikke plass uansett, og da må du velge. Enten ha det under stolen eller litt langt unna. Eller har du så mye med deg at det kanskje er fullt under stolen?

Anonymous poster hash: 7f870...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk feil. Du har klare regler for hvor stort volum, vekt og kolli du kan ta med inn på flyet. Er det slik du kjøper mye taxfree må du beregne deretter. For dette skal du få plass inne i håndbagasjen din.

1 stk håndbagasje med et gitt volum/vekt + mange tilllater en liten håndveske eller veske til laptop.

Med din logikk kunne man handlet inn 10 kilo sjokolade og halve hyllen i souvenirbutikken i taxfreeèn..og unnskyld seg med at man kan handle så mye tax free man vil inn på flyet.

Det er en grunn til at man har grenser for hvor mye du kan ta inn på flyet.

Men tydeligvis ikke alle harrytasser som skjønner dette..

Reglene er faktisk en håndbaggasje under maksvekt og maksmål pluss en taxfree pose.

http://m.dinside.no/895898/forbudt-aa-ta-ekstra-betalt-for-taxfree-varer

Endret av superdupermeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...