Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå i 7 mnd bodd i noe som er så ille, at jeg klarer ikke å fortelle det til noen. Det er helt forferdelig for meg, men jeg skal lufte det her..

Jeg er sammen med en (og bor med) som ikke kan noe som helst angående vasking, rydding - også hygiene, vil jeg si - utfra hvordan det ser ut her.

i 7 mnd har jeg gitt han sjansen til å forbedre seg. Jeg flyttet inn hos han, fordi jeg trengte å flytte hjemmefra av forskjellige årsaker, og jeg kjenner jeg begynner å bli syk av det.

Jeg skal prøve å gjøre det kortest mulig;
- Det ligger tallerkener på gulvet, med matrester, dette er mat han har spist å satt fra seg på gulv, sofaen, stuebord osv. og kan stå slik i dager, uker om jeg ikke gjør noe med det.
- Det klør når man sitter i sofaen, den er så skitten at den sikkert er full av gud-vet-hva, så når jeg skal sitte der må jeg først legge et teppe over.
- Søppel. Han har satt opp 3 vaskebøtter i huset, hvor han har bestemt seg for at der skal søpla gå. Ikke legger han pose oppi bøttene heler, og søpla blir stående og det lukter dritt i hele leiligheten, så flere ganger har jeg kommet hjem å kjent stanken av råtten mat / søppel.
- Pc bordet hans - Det ligger tobakk strød over alt, tomme brusflasker, en råtten smoothie, gamle pizza esker ++++
- Kjøkkenet: Komfyren er full av fett, tomatsaus flekker å mer. Fordi han ikke kan / ikke orker å vaske bort dette.
- Hvis han søler feks. cola/øl å lignende på gulvet: Har jeg da flere ganger sett at det bare blir liggende, å størkner inn i gulvet. Det blir bare en seig flekk som ligger der, å fjernes ikke før jeg prøver så godt jeg kan å vaske over..
Soverommet: luftes aldri. Han mener han ikke liker tanken på at insekter, edderkopper å lignende kan komme oppi senga.. Så du kan jo tenke deg hvilken ekkel, kvalm, innestengt luft og lukt det blir der inne nå på sommeren!

Jeg lurer på om han har en slags diagnose eller noe, dette er ikke normalt! latskap er en ting, men når du til slutt forsøpler hjemmet ditt på denne måten.. jeg har virkelig ikke ord. Og jeg føler meg kvalm og nesten syk nå fordi jeg har holdt ut dette i over et halvt år...!

- Hva gjør jeg ? Jeg klarer ikke mer. Jeg vet man skal ofre mye for kjærligheten, og jeg er jo veldig glad i han, men det tar virkelig på alt å bo slik på denne måten, og tro meg, jeg har prøvd alt, og hvis du tror jeg ikke har ryddet opp etter fyren, tro igjen, jeg har ryddet å ryddet - men det hjelper ikke, se for deg at du rydder en søppelhaug, det hjelper ikke når det bare "fosser inn" med nytt søppel, så du rekker aldri å holde det ryddig, eller rent...!

Anonymous poster hash: 67f9e...531
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Hvis han ikke forbedrer seg ville jeg flyttet ut, det der høres jævlig ekkelt ut.

Skrevet

Se for meg et helt liv sånn? Hadde aldri orket!

• Liker 3
Skrevet

Helt ærlig hadde jeg ikke orket. Det har gått 7 mnd., og når du sier du har prøvd alt, regner jeg også med at dette innebærer å snakke om dette som to (i alle fall ett – altså deg) voksne mennesker. Jeg ville nok flyttet ut (men først gitt han et ultimatum; skjerp deg, eller jeg flytter), og også vurdert å avslutte forholdet dersom han ikke skjerpet seg.

• Liker 5
Skrevet

Nei, det der er absolutt ikke normalt! Fysj, så ekkelt. Enten må han rydde, ellers må du flytte ut. Regner med du har tatt det opp med han flere ganger? Du kan jo også prøve å rydde og vaske sammen med han, så han lærer hvordan han skal gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig hadde jeg ikke orket. Det har gått 7 mnd., og når du sier du har prøvd alt, regner jeg også med at dette innebærer å snakke om dette som to (i alle fall ett – altså deg) voksne mennesker. Jeg ville nok flyttet ut (men først gitt han et ultimatum; skjerp deg, eller jeg flytter), og også vurdert å avslutte forholdet dersom han ikke skjerpet seg.

TS her.

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger det har både blitt diskusjon å kranling om dette.

For eksempel, etter vi har kranglet, kan han se at jeg både blir oppgitt å trist, fordi jeg vil jo bo fint med han, hvem vil vel bo slik?... Da sier han noe som "Jeg skal rydde å vaske hele leiligheten her til du kommer hjem senere". Hva gjør han....? Jeg kommer hjem, den eneste forskjellen er at han har samlet alle tomflaskene i et hjørne.

Og det er et eksempel.

Nei uff, det er veldig vanskelig kjenner jeg nå å skulle gi han enda flere sjanser, jeg vil gjerne flytte ut for meg selv, så jeg kan ha venninner på besøk, få sove om natta å feks ikke våkne av at jeg syns det lukter råttent....!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det der er absolutt ikke normalt! Fysj, så ekkelt. Enten må han rydde, ellers må du flytte ut. Regner med du har tatt det opp med han flere ganger? Du kan jo også prøve å rydde og vaske sammen med han, så han lærer hvordan han skal gjøre det.

TS her

Godt andre enn meg kan si at dette ikke er normalt !

Jeg har flere ganger prøvd å få han med på å rydde med meg, det virker ikke. Det gjør alt verre, han ser at jeg rydder - å da setter han seg heler bare ned foran pcen / tven eller går ut :(

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg har jobbet i miljøtjeneste her i kommunen og vært i sånne leiligheter som du beskriver. De som bor der har en eller annen form for diagnose, alt fra psykisk utviklingshemming til alvorlige psykiske lidelser, og trenger da hjelp til helt basale ting, som matlaging, rydding, vasking og personlig hygiene. Faller han inn under noe av dette? Jeg mener, er han syk på noen måte?

Jeg hadde uansett ikke orket å bodd sånn. Jeg slet med å oppholde meg i enkelte av boligene jeg var på jobb i, for ikke å snakke om å ta på ting der eller sette meg ned. Grusomt at noen orker å bo sånn.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å melde han inn til tv2 hjelper deg eller noe lignende program? Kanskje de kan invitere de to vaskedamene eller lage et lignende program?

Jeg hadde aldri orket å bo slik og hadde aldri valgt frivillig å flytte inn med en person som ikke vil innse at han må ta et ansvar selv.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare en ting å gjøre: FLYTT!!

Leiligheten deres er rett og slett helsefarlig slik som tilstanden er nå.

Anonymous poster hash: cfdfe...0fa
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i miljøtjeneste her i kommunen og vært i sånne leiligheter som du beskriver. De som bor der har en eller annen form for diagnose, alt fra psykisk utviklingshemming til alvorlige psykiske lidelser, og trenger da hjelp til helt basale ting, som matlaging, rydding, vasking og personlig hygiene. Faller han inn under noe av dette? Jeg mener, er han syk på noen måte?

Jeg hadde uansett ikke orket å bodd sånn. Jeg slet med å oppholde meg i enkelte av boligene jeg var på jobb i, for ikke å snakke om å ta på ting der eller sette meg ned. Grusomt at noen orker å bo sånn.

Tusen takk for svar!

Som du sier der: Jeg sliter fortsatt i dag med å komme hjem fra jobb å skulle lage meg mat her, sette meg ned osv. Jeg føler meg skitten! Drit skitten, faktisk. Jeg har vokst opp med en mor som er veldig opptatt av interiør, hvordan det ser ut hjemme å slik, så det for meg å bo på denne måten er veldig vanskelig. En gang skulle venninnen min bli med meg hit, fordi jeg skulle hente noe, og hun ble med inn - det eneste hun fikk sagt var "Hadde jeg bodd her, hadde jeg til slutt fått et slags epilepsianfall."

Han sliter med sinnet å er en kranglefant, veldig sta.... Men aldri hørt han si noe om at han har psykiske lidelser osv

Klarer mennesker som min samboer å forandre seg på dette? Eller bør jeg bare se etter en utvei her?

TS

Skrevet

TS her.

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger det har både blitt diskusjon å kranling om dette.

For eksempel, etter vi har kranglet, kan han se at jeg både blir oppgitt å trist, fordi jeg vil jo bo fint med han, hvem vil vel bo slik?... Da sier han noe som "Jeg skal rydde å vaske hele leiligheten her til du kommer hjem senere". Hva gjør han....? Jeg kommer hjem, den eneste forskjellen er at han har samlet alle tomflaskene i et hjørne.

Og det er et eksempel.

Nei uff, det er veldig vanskelig kjenner jeg nå å skulle gi han enda flere sjanser, jeg vil gjerne flytte ut for meg selv, så jeg kan ha venninner på besøk, få sove om natta å feks ikke våkne av at jeg syns det lukter råttent....!

Da er det bare en ting å gjøre. Klem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gitt han klar beskjed at dette ikke går an! Fortell at han leiligheten ser ut som et jævla svinehus, og at at du nekter å bo sånn. En voksen person kan ikke ha sånn hygiene! Ikke rydd etter han, men sett deg ned å fortell at om han ikke starter å rydde eller gjøre noe for å forbedre det, så gidder du ikke mer.

Dette er langt ifra normalt! Rart han ikke forstår at dette ikke går an.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Tusen takk for svar!

Som du sier der: Jeg sliter fortsatt i dag med å komme hjem fra jobb å skulle lage meg mat her, sette meg ned osv. Jeg føler meg skitten! Drit skitten, faktisk. Jeg har vokst opp med en mor som er veldig opptatt av interiør, hvordan det ser ut hjemme å slik, så det for meg å bo på denne måten er veldig vanskelig. En gang skulle venninnen min bli med meg hit, fordi jeg skulle hente noe, og hun ble med inn - det eneste hun fikk sagt var "Hadde jeg bodd her, hadde jeg til slutt fått et slags epilepsianfall."

Han sliter med sinnet å er en kranglefant, veldig sta.... Men aldri hørt han si noe om at han har psykiske lidelser osv

Klarer mennesker som min samboer å forandre seg på dette? Eller bør jeg bare se etter en utvei her?

TS

Fatter virkelig ikke at du orker å oppholde deg der!

Nei, han kommer sannsynligvis ikke til å forandre seg på dette, dessverre. Har du sex med dette mennesket? Har han normal hygiene?

Gjest Snuttepi
Skrevet

Her har du to valg. Det ene er å flytte. Det andre er å være vaskehjelp/mamma for denne umodne guttungen.

Jeg vet hva jeg hadde valgt.

Btw - jeg var sammen med en sånn en da jeg var 18. Helt forferdelig. Det kravlet mark i bunnen på bøtter med søppel. I dag bor jeg i et helt normalt rent hjem, mens han nettopp ble singel (igjen) og bor i en ungkarsbolig med søppelbøttene sine. Sånne folk forandrer seg ikke!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er rett og slett bare nødt til å flytte ut. Fortell at levende vesener ikke kan bo i sånn skitt, at dersom det hadde vært kjæledyr i hus hadde Mattilsynet tvangsomplassert dem av helsemessige årsaker, og at du begynner å lete etter ny bolig umiddelbart. Hvis han ønsker at du skal bli, så får han opprettholde et minimum av normal hygiene. Og så gjennomfører du, leter etter leilighet, og flytter så snart du finner noe annet som overhodet er mulig for deg å bo i.

Eier han egen leilighet, eller er det noen andre sin bolig han ødelegger? Hvis han eier, så raser verdien på boligen når han behandler den sånn, og hvis han leier, risikerer han å få et enormt erstatningskrav etter seg den dagen han flytter (eller hvis huseier ber om å få komme innom av en eller annen grunn...).

Anonymous poster hash: f9f3d...482
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fatter virkelig ikke at du orker å oppholde deg der!

Nei, han kommer sannsynligvis ikke til å forandre seg på dette, dessverre. Har du sex med dette mennesket? Har han normal hygiene?

Fatter ikke selv at jeg klarer, eller har holdt ut... Som oftest når jeg har kommet på jobb er jeg så kvalm de første 3-4 timene på dagen at jeg ikke klarer å få i meg mat, noe som skyldes at jeg da føler meg så uvel...

Ja, har sex med han, men det er veldig sjeldent... han har bare hygiene på å vaske hendene etter han har vært på do (Heldigvis!!!!!) Men ellers enn det vil jeg si han har dårlig hygiene.. Æsj, blir til å med dårlig av å skrive alt dette, går mer å mer opp for meg hva det er jeg har holdt ut med såpass lenge..

TS

Skrevet

Har du prøvd å kommentere underveis? Feks når han bare legger fatet på gulvet, så sier du; "Hallo? Hvorfor legger du det der? Det skal i oppvaskemaskina", eller når han lukker soveromsvinduet; "Ikke ta det igjen, det skal luftes!"

eller når han søler og ikke tørker opp; Hvorfor tørker du det ikke opp?

Ser han bare dumt på deg, så hadde jeg sagt noe ala; Hva faen? Hvorfor rydder du ikke?

Du må reagere og spørre hva i helvete han holder på med.

• Liker 2
Skrevet

Dette må jo begrense livet ditt/deres til de grader? Har/tørr dere få besøk f.eks når det ser slik ut?

Jeg ville vurdert en tur til legen for å undersøke om alt er som det skal med deg. Du puster nok inn en del mugg i et slikt miljø, og det kan være farlig.

Skrevet

KOM DEG VEKK

Du vil vel ikke leve slik? Nå har du holdt ut i 7 måneder, skal du holde ut 7 til? Hva med 7 år... 15 år? RESTEN AV LIVET DITT?

Veldig kjedelig hvis dette er en du er veldig glad i, men tenk deg godt om nå.
Du kommer til å få et helvete, og slite deg ut med å desperat prøve å holde det litt ryddig når du faktisk bor med en gris.

Gjør alt du kan for å få deg et annet bosted :hug:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...