netpuppy Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 Som overskriften sier, kan man gå fra å være en skikkelig rotekopp til å med enkelthet holde det ryddig og rent hjemme? Eller en gang en rotekopp, alltid en rotekopp?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 Bare å legge ting på plass når du har brukt det. Anonymous poster hash: 78280...30f 1
KaDust Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Jeg var helt FORFERDELIG rotete før. Er mye bedre nå, det går hvis du trener på å holde det ryddig. 3
Gjest Evel Skrevet 14. juni 2014 #5 Skrevet 14. juni 2014 Skikkelige rotekopper trenger en skikkelig vekkelse som regel.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Tjææææææ. Ja. Det går an. Hvis du slutter å rote. Og begynner å rydde. Gjør rydding til en lek! 1
Cordelia Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 Uff, jeg var så flink en periode. Men fikk visst tilbakefall igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Selvsagt går det an. Jeg var en skikkelig rotekopp før, og er vel kanskje litt rotekopp enda Men jeg har blitt mye flinkere de siste årene. Anonymous poster hash: 2dd5f...b90
Pottepalme Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 Er det du som er TS i "Leiligheten er en søppelfylling"?
Gjest energibånd Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Jeg forstår ikke rotekopper, er selv det motsatte av en rotekopp, har støv på hjernen og trives ikke når det er rotete. Må ha orden og system i sakene mine før jeg kan slappe av, kan være ganske slitsomt det, altså. En mellomting hadde vel vært det beste.
Cata Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 En gang rotekopp, alltid rotekopp. Jeg bruker skippertaksmetoden og det går en stund, men så glir det ut igjen. Trøsten er at hovedrommene som kjøkken, stue og bad klarer jeg holde rimelig ryddige, men gjesterom og gang er et sorgens kapittel. Soverommet er sånn noenlunde. En stol inneholder stort sett en passende samling halvbrukte klær, mens resten av rommet er greit nok. Litt kan jeg skylde på manglende innendørsbod. Det gjør at enkelte ting må stå mer framme enn om jeg hadde hatt en grei bod, men i tillegg er jeg naturlig rotete av meg. Trøster meg med at jeg i allfall ikke gror ned, og at jeg holder det rimelig rent rundt meg.
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #12 Skrevet 14. juni 2014 Det samme lurer jeg på. Og så vil jeg ha "oppskriften" på hvordan gå fra rotekopp til ryddig hjem, skritt for skritt. Tror rett og slett jeg er for vant til rot, så standarden for hva som er bra nok er lavere enn jeg egentlig ønsker.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #13 Skrevet 14. juni 2014 Det samme lurer jeg på. Og så vil jeg ha "oppskriften" på hvordan gå fra rotekopp til ryddig hjem, skritt for skritt. Tror rett og slett jeg er for vant til rot, så standarden for hva som er bra nok er lavere enn jeg egentlig ønsker. Her så hjalp det at kjæresten klaget flere ganger i uka, og hele tiden hintet til at folk ofte skilte seg pågrunn av rot. Jeg tok hintet for å si det sånn Anonymous poster hash: 2dd5f...b90
Cata Skrevet 14. juni 2014 #14 Skrevet 14. juni 2014 Jeg har en plan. Vet det er sånn "søppeltaxi" her i byen så får jeg bare tid så skal jeg bestille en sånn en og få kastet mye rot som har samlet seg opp. Det vil hjelpe veldig på gjesterom og gang. (Har en del større ting i boden, så det er de som krever "taxi". Har en ganske liten bil så skulle jeg kjørt selv ville det blitt en del vendinger fram og tilbake. ) Tror jeg kan klare å holde det noenlunde greit en stund hvis jeg bare får vekk en del av det som tar opp unødig plass.
netpuppy Skrevet 14. juni 2014 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2014 Er det du som er TS i "Leiligheten er en søppelfylling"? Hehe, nei så gale er det ikke Jeg bor ikke i en svinesti altså, bruker å drage i gang et skippertak omtrent en gang i uken for å få det fint og reint og spesielt der jeg lager mat må jeg ha det reint. Men jeg føler at uansett hvor fint jeg har ryddet, går det noen dager så er det plutselig rotete igjen. Sånn "uææh, hva skjedde her, liksom?". Noen virker jo som om de bare har en innebygd ryddighet - svisj, svosj, huset er shina. Så jeg bare lurte på om det var noe man vokste på seg? Eller kunne lære? Det hadde vært så greit!
KaDust Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Hehe, nei så gale er det ikke Jeg bor ikke i en svinesti altså, bruker å drage i gang et skippertak omtrent en gang i uken for å få det fint og reint og spesielt der jeg lager mat må jeg ha det reint. Men jeg føler at uansett hvor fint jeg har ryddet, går det noen dager så er det plutselig rotete igjen. Sånn "uææh, hva skjedde her, liksom?". Noen virker jo som om de bare har en innebygd ryddighet - svisj, svosj, huset er shina. Så jeg bare lurte på om det var noe man vokste på seg? Eller kunne lære? Det hadde vært så greit! Som sagt kan du trene deg opp til å bli ryddig. Altså lære deg det. Jeg har gjort det
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #17 Skrevet 14. juni 2014 Bare ikke begynn som meg og samboer, her er det omtrent en maktkamp i det å ikke rydde fordi den andre ikke gjør det. Hvis en ikke holder ut lenger og må rydde litt så har den " tapt" liksom. Anonymous poster hash: eae3f...366
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #18 Skrevet 15. juni 2014 Jeg var kjent som vaskenazi i vennekretzen før, men så fant jeg en avslappet samboer, kjøpte altfor stort hus med naust, verksted og garasje, og fikk to unger. Nå er det rot overalt. Det verste er, jeg bryr meg ikke noe særlig om det. Inntil jeg leter etter noe og halve dagen går på å finne det. Det er vanvittig irriterende, og noe som jeg måtte lære meg å takle.Anonymous poster hash: 0583b...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #19 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har alltid vært en rotekopp, og mannen veldig ryddig av seg. Jeg kikket selv på skilsmissegrunner osv og en av dem var husarbeid osv. Da tenkte jeg at faen heller om jeg skal miste mannen min pga av noe slikt. I fremtiden kommer vi sikkert til å bruke hushjelp 1 gang i uka, for vi vil ikke at all vår fritid går til å rydde, vaske, stryke etc..Men så lenge jeg opprettholder standarden i huset ønsker jeg jo nå selv å ha det ryddig og rent. Jeg merker jo at jeg synes det er bedre når det ser bra ut hjemme.. Anonymous poster hash: 037f4...334
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 Her er noen tips som pleier å fungere, men som ofte tar tid før man virkelig bruker dem regelmessig: Sett deg delmål. Enten deler du den i tid, i arealer eller oppgaver. Eks: Rydd på 15 minutter alt du kan en gang per dag, på et jevnt tidspunkt Ta et rom av gangen hvis ud har små rom og ikke så mye å rydde eller dele til og med rommene i flere deler. Disse delene kan være igjen arealer, eller ta alt som skal kastes en gang, alt som skal oppvaskes gangen etter, alt som skal settes på plass den tredej gang. Du kan også rydde etter funksjoner: alt som burde være på soverommet først osv. Bruk "arealteknikken" som "hovedmål" istedenfor delmål for rydding etter rom. Alle disse teknikkene kan brukes alene eller kombinert, og det er greit å belønne seg etter å ha gjort det. Også kan du øke gradvis innsatsen. For eksempel hvis det er i minutter: 10 min første gang, så 15, så 20 osv. Når alt er gjort, hold deg til 10 minutter to ganger per dag. -Skriv gjerne delmålene dine på en kalendarbok. -Fokuser kun på det du har å gjøre, ikke se på andr rom, andre typer ting som er rotet eller det du skal gjøre dagen etter for at det forblir oversiktlig og holdbart. Lykke til H\Je ghar hjulpet en venninne og vi kom frem til disse små teknikkene, og de fungerte godt. Anonymous poster hash: f4a34...690 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå