Gå til innhold

"Lane splitting" med motorsykkel - lov i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I de russiske kræsjvideone ser man stadig motorsykler som kræsjer mens de kjører melloom to filer med stillestående biler. Såkalt "lane splitting" er forbudt i mange land, deriblant mange av USA sine delstater. Men er det lov i Norge?

Anonymous poster hash: fd1db...db8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener det ikke er noe forbud mot det her, nei.

Men man skal være veldig våken og å kjøre 80 km/t når resten av køen går i 20, er lite lurt. Plutselig finner en bilist ut at det kanskje går LITT fortere i et annet felt...

Skrevet

I de russiske kræsjvideone ser man stadig motorsykler som kræsjer mens de kjører melloom to filer med stillestående biler. Såkalt "lane splitting" er forbudt i mange land, deriblant mange av USA sine delstater. Men er det lov i Norge?

Anonymous poster hash: fd1db...db8

Har forstått det slik at de lærer å kjøre på den måten på kjøreskolene. Stemmer dette?

Skrevet

Det er lovlig så lenge det gjøres på en forsvarlig måte.

Skrevet

Lovlig eller ikke, det er dritskummelt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er lov, men skal gjøres forsvarlig og ikke til fare for andre trafikanter! Enkelt og greit! Tilogmed brodern som akkurat har fått lappen sier han føler for å ta de igjen og dytte de over enda når de holder på sånn for de lager et dårlig bilde av motorsyklister!

Lappen på sykkel altså ;)

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! Jeg er overrasket over at det er lov her i landet. Segway er liksom for skummelt, men å skyte innimellom biler med minimal klarering er jo ikke noe å satse på. Betingelsen om å gjøre det uten fare for andre trafikanter slår jo egentlig beina ut under fenomenet, for så sakte går det nesten ikke an å kjøre...

Anonymous poster hash: 88de4...f9c
  • Liker 2
Skrevet

Vel, alt man gjør i trafikken er underlagt den berømte paragraf 3, om at man skal ferdes aktpågivende, hensynsfullt og varsomt.

Durer man på i 80 km/t i en stillestående kø bryter man vel den så det synger etter, men gjør man det samme i 20-30 km/t er det noe annerledes.

Jeg lærte det IKKE på kjøreskolen den gang jeg tok MC-lappen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg dreit meg ut på det der på lett mc for 11 år siden...

Kjørte som en IDDDDIOOOOT....

Bil byttet fil, jeg fikk meg en flytur og 3uker på ahus og 2 mndr på sundås... Brudd i nakke og rygg (totalt 6 stk) knust hofte, brukket bekken, brukket tå med påfølgende amputasjon ++++ lov? Ja!

Skummelt om man ikke har hue på rett sted? JA.

Grei måte å komme seg frem på? Ja...

Kjør forsiktig!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har forstått det slik at de lærer å kjøre på den måten på kjøreskolene. Stemmer dette?

Ja, men det kommer ann på lærer.

Det er uregulert, ikke direkte lovlig.

Endret av Druid
Skrevet

Takk for gode svar! Jeg er overrasket over at det er lov her i landet. Segway er liksom for skummelt, men å skyte innimellom biler med minimal klarering er jo ikke noe å satse på. Betingelsen om å gjøre det uten fare for andre trafikanter slår jo egentlig beina ut under fenomenet, for så sakte går det nesten ikke an å kjøre...

Anonymous poster hash: 88de4...f9c

Segway er problematisk fordi den primært skal brukes sammen med gående. Og det er Segwayen som blir den "harde trafikant i forhold til de myke ofrene" istedet for at MC er den svake i forhold til biltrafikken forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...