diddi Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Jeg opplevde på fredag en av de ting jeg ikke unner noen. Midt i rusch-tiden (ca 16.15) gikk jeg med barnevogn gjennom t-banestasjonen på Helsfyr, fra Fyrstikktorget mot Etterstad. På vei ned til østgående perrong stoppet jeg opp og fomlet med regntrekket på vogna (dypvogn med en 6 mnd gammel baby). Da grep en person tak i den venstre armen min bakfra. Jeg så opp på ham, og registrerte at øynene hans var blanke og blodskutte. Skjønte at han var rusa, men så ellers meget pen ut (velfrisert hestehale, godt solbrun, ikke "slitne" klær). Han holdt frem sin venstre hånd lett bøyd, og sa: "Do you see what I have here?". Jeg kikket ned og så en sprøyte. Jeg så ca 4 cm av kammeret, hvor alt var fyllt av blod, og jeg så spissen. Da slapp han armen min og grep tak i vogna (baggen). Han lente seg mot hullet i regntrekket, mot barnets hode. Jeg skjønte ikke noenting før dette. Da var jeg overbevist om at han skulle kjøre sprøyta inn i veslejenta mi. Jeg brølte "Nei, nei, nei" gjentatte ganger, grep tak i høyrearmen hans, og forsøkte å dra han vekk fra vogna. I øyekroken registrerte jeg at en person stoppet opp. Jeg så at det var en mamma fra barnehagen som så undrende på meg. (Hun hadde kommet gående bak meg, og skulle ta meg igjen da hun så mannen komme opp fra perrongen, passere meg og deretter tversnu og gripe tak i meg. Hun sa at vogna ble dratt på skeive. Så hun kikket rart på hva som foregikk (Men hun hadde ikke sett spøyta).) Jeg ropte "Ta ungen", og grep ta i begge overarmene på mannen. Jeg skrek og skrek. Da rygget han etterhvert bakover og gikk opp mot utgangen. Vi skyndet oss ned mot perrongen. Da kom reaksjonen. Jeg skalv og gråt. Der så folk undrende på meg. Det var masse mennesker, men ingen andre enn denne moren stoppet opp. Akustikken i nedgangen gjør jo at ALLE på perrongen må ha hørt skrikene mine. For ikke å snakke om at det må ha passert folk da jeg sto og kjempet mot denne fyren. Vi ringte politiet som kom etter ca ti min. Da var jo mannen forduftet for lenge siden. Om kvelden satt jeg i to og en halv time på politistasjonen for å levere anmeldelse. Da jeg kom hjem fant jeg lommeboka liggende i vogna. Antagelig var det denne han var ute etter, og som jeg muligens hadde lagt nedi vogna når han passerte. Men det husket jeg ikke på da. Han sa jo ingenting om penger. Og det at han gikk mot hullet i regntrekket der hodet til barnet ligger, fikk meg til å tro at han var ute etter henne. Jeg var så redd så redd. Jeg kjenner ennå sjokket/støkket inni meg. Jeg tar veldig lett til tårene. Dette har vært en forferdelig oplevelse, på et sted jeg følte meg trygg. Går der ofte, også midt i ruschtiden da. Håper at jeg skremte han såpass at han aldri forsøker seg på småbarnsmødre med vogn mer. For reaksjonen min var han nok ikke forberedt på. Men etterreaksjonen er helt forfærdelig.
Gjest Phair Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 Herrgud så grusomt! Jeg hadde reagert akkurat likt som deg. Fullstendig panikk. Uff, jeg ser det for meg som en film. For en forferdelig opplevelse, og selvom det var lommeboka han skulle ha visste du ikke det da. Føler med deg.
-Fisken- Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 Uff, så forferdelig! Får skikkelig vondt av å lese dette, det må ha vært helt forferdelig. Du er en god mor da, så går sånn i forsvarsposisjon Tøff dame er du! For ikke lenge siden, da jeg stod og ventet på mamma utenfor t-banestasjonen på Helsfyr, kom en fyr bort til meg. Jeg merket med en gang at det luktet gammel fyll av han. Han tok tak i meg, begynte å riste meg. Ville høre "hvor ung jeg var" osv. Så begynte han å bable om kreft, at ja, det var ikke sikkert jeg ville leve lenge selv om jeg var ung. Og masse bullshit. Han drev å rev meg i håret, dyttet meg frem og tilbake.. Jeg prøvde hele tiden å være hyggelig, tenkte det var det lureste. Visste jo ikke hva denne fyren var ute etter. Det gikk masse folk forbi, men det virket ikke som om noen brydde seg. Heldigvis kom mamma, jeg så hade! og løp min vei. Sånne ting er ikke koselige.. Selv om dette ikke akkurat kan sammenlignes mot det grusomme du oppelvde, kom jeg på dette da du skrev innlegget, ettersom begge hendelsene skjedde på Helsfyr.
magnhild Skrevet 20. juni 2004 #4 Skrevet 20. juni 2004 Så utrolig skremmende! Det er utrolig skummelt altså. Jeg skjønner godt at du reagerte som du gjorde! Håper du klarer å takle etterreaksjonen også!
LilleSol Skrevet 20. juni 2004 #5 Skrevet 20. juni 2004 :o Noe så grusomt! Du var tøff som reagerte som du gjorde. Gir deg en jeg.
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #6 Skrevet 20. juni 2004 Ja, fyren må jo være passe dum og desperat. Det er en kjensgjerning at det er ingen som kan overgå en mor som kjemper for å beskytte sitt barn! You rock girl! =)
:-) anna Skrevet 20. juni 2004 #7 Skrevet 20. juni 2004 Så grusomt!!!! Blir helt kald inne i meg ved tanken!!!
diddi Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2004 Ja, jeg får være glad for det. Hadde jeg forstått at det var pengene han var ute etter, så hadde jeg kanskje reagert annerledes. Men jeg trodde det var ungen. :cry: Men at ingen andre enn denne mammaen reagerte var jo helt utrolig. (Jeg har aldri skreket så fælt annet enn når i de siste sekundene av fødslene mine! Jeg var helt sår i halsen etterpå. Det må ha vært grusomt å høre. Og likevel reagerte ingen andre! :o ) Jeg tenker nå at man nesten skulle gått til avisen. Ikke med den hensikt å sette fokus på hvordan kriminaliteten har spredd seg etter at politiet brøt opp miljøet på Plata, men for å sette fokus på hvor lite den "vanlige mann i gata" bryr seg.
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #10 Skrevet 20. juni 2004 ... å sette fokus på hvor lite den "vanlige mann i gata" bryr seg. Er hjertens enig. Det er direkte skremmende å se at folk skyr unna...ingen bryr seg nok...
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2004 #11 Skrevet 20. juni 2004 Jeg fikk frysninger på ryggen av å lese dette.... :o Clea
Gjest Naiv eller? Skrevet 20. juni 2004 #12 Skrevet 20. juni 2004 Det lønner seg ikke å bo på østkanten, for der er det så mange slike som denne sprøytemannen som selvfølgelig ville ha penger! Når man ser slike, kan en ikke vente med at rabagasten selv skal spørre pent om hva han er ute etter! Nei...det må du jammen forstå da... En annen ting til dere mødre med vogner: stopp aldri med vogna inne på et togområde med menneske-mengder. Det er liksom første bud.. Finnes ikek storbyer i Norge, men jungellov nr. 1 er: vent med å stoppe opp inntil du kommer til en mer rolig plass. Neste gang du bli tatt i albuen bakfra må du ha en refleks i hodet ditt som sier "kjør albuen inn i mannen hardt".
Gjest Turi Skrevet 20. juni 2004 #13 Skrevet 20. juni 2004 Så bra at det gikk bra med deg og babyen! Jeg hadde også fått panikk - har en jente på et halvt år selv, og håper jeg hadde reagert som du gjorde. Må også si jeg er glad jeg ikke bor i Oslo lenger - det er skremmende hvor få mennesker som TØR å blande seg når slikt skjer. For det er det det dreier seg om tror jeg - å tørre å sette seg selv i fare for andre mennesker - ikke at man ikke bryr seg i det hele tatt. Opplevde selv en episode da jeg bodde i Oslo, der en mann falt om på Egertorget. Det tok mot til å gå bort, jeg ventet lenge og håpet noen andre skulle gjøre det. Til slutt var vi to som reagerte samtidig, det var lettere... Gå til avisen du. Kanskje det hjelper med bearbeidingen å få sagt fra hvor redd du ble av at ingen faktisk hjalp deg - her dreide det seg tross alt om et barn også. Klem til deg
Gjest 1111 Skrevet 20. juni 2004 #14 Skrevet 20. juni 2004 For en grusom opplevelse!! Jeg forstår godt at du reagerte som du gjorde.. Men det viktigste er at det går bra med deg og babyen
Fredslilja Skrevet 20. juni 2004 #15 Skrevet 20. juni 2004 Huff, så forferdelig det må ha vært.. Glad det gikk så bra. Plei vel om degselv, det er naturlig å få reaksjon etter å ha opplevd slik en frykt på kroppen.
Gjest tusjen Skrevet 20. juni 2004 #16 Skrevet 20. juni 2004 Stakkars deg.. det må ha vært helt grusomt, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert.. tusjen
Gjest MrsL Skrevet 20. juni 2004 #17 Skrevet 20. juni 2004 Huff, vemmelig lesning og vemmelig opplevelse :-(
Saeria Skrevet 20. juni 2004 #18 Skrevet 20. juni 2004 For en grusom opplevelse. Synes du var tøff som taklet han sånn som du gjorde. Men at bare en person reagerte, og kom for å hjelpe er forkastelig. Jammen er samfunnet blitt kaldt.
Gjest Poirot Skrevet 20. juni 2004 #19 Skrevet 20. juni 2004 Jeg tenker nå at man nesten skulle gått til avisen. Ikke med den hensikt å sette fokus på hvordan kriminaliteten har spredd seg etter at politiet brøt opp miljøet på Plata, men for å sette fokus på hvor lite den "vanlige mann i gata" bryr seg. Reagerte litt på dette. Hvordan tror du det var nede på Plata for vanlige som var nødt til å gå der daglig med enda flere ustabile folk? Forøvrig en helt grusom opplevelse jeg ikke unner noen. Godt at du gikk til politiet. At folk ikke reagerer overrasker meg ikke. Fikk jo mange svar på min tråd for en stund siden der jeg så en bli banket opp. Mange sa de ikke ville ringt politiet. Forøvrig kan nok denne situasjonen ha vart lenge for deg, men kort tid for de som stod rundt. Det tar tid før man rekker å tenke (og deretter handle) at man skal reagere.
Ella Skrevet 20. juni 2004 #20 Skrevet 20. juni 2004 Uff... Forstår av du reagerte som du gjorde, ja. Tror jeg hadde kunnet skadet vedkommende kraftig dersom noe sånt hadde skjedd meg. Bor langt fra Oslo, men har vært på den stasjonen selv, og likte meg ikke. Håper virkelig at du får utreagert skikkelig, og får episoden ut av systemet. Stor klem fra Ella
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå