Gå til innhold

4 * 7,5 studiepoeng = 3 * 10 studiepoeng = 30 studiepoeng?

Anbefalte innlegg

Gjest Leo Nardo
Skrevet

4 * 7,5 studiepoeng skal summere seg til samme arbeidsmengde som 3 * 10 studiepoeng. Stemmer dette i praksis?

Forrige semester tok jeg 5 fag (det ene var riktig nok kun 2,5 studiepoeng) hvor de ulike fagene alle var meget ulike.

Dette semesteret har jeg tatt 4 fag, hvor særlig 2 har hatt en del fellestrekk, men også det 3. er mye likt. Logisk, formelt, regelbasert, osv. Dette har gjort det enklere. Kun det 4. faget skilte seg vesentlig ut fra de andre. Et samfunnsvitenskapelig fag som var mer eller mindre ubrukelig forresten.

Jeg er for lat til å bla opp lenken nå, men jeg leste et intervju med masterstudenter på NTNU som hadde gått fra en bachelor på UiO. På NTNU er det 4 * 7,5, mens på UiO er det 3 * 10.

De mente at det ikke var noen forskjell på arbeidsmengden mellom 7,5 studiepoengs fag og 10 studiepoengs fag og at de i praksis tok 1 ekstra fag per semester på NTNU.

Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Steamboat
Skrevet

Forskjellen ligger ikke i om man tar 4*7,5 eller 3*10, men at 1 studiepoeng ikke er 1 studiepoeng. Det kommer an på faget og personen som studerer.

• Liker 2
Gjest Leo Nardo
Skrevet

Forskjellen ligger ikke i om man tar 4*7,5 eller 3*10, men at 1 studiepoeng ikke er 1 studiepoeng. Det kommer an på faget og personen som studerer.

Har du erfaring med begge deler?

Person tror jeg du kan fjerne som variabel fra ligningen din, men det er selvsagt stor forskjell på arbeidsmengde fra fag til fag selv om antall studiepoeng er likt. Og sikkert også generelt fra skole til skole.

Jeg tenker i hvert fall at med 4 * 7,5 studiepoeng, så får du uansett ett ekstra fag å konsentrere deg om. Om det er helt ulikt de andre fagene du studerer, så har jeg en tanke om at det vil være mer krevende å konsentrere seg om 4 fag, enn å fordype seg litt ekstra i ett man alt jobber med?

Gjest Steamboat
Skrevet

Har du erfaring med begge deler?

ja

Person tror jeg du kan fjerne som variabel fra ligningen din, men det er selvsagt stor forskjell på arbeidsmengde fra fag til fag selv om antall studiepoeng er likt. Og sikkert også generelt fra skole til skole.

nei, man kan ikke fjerne person som variabel, noen tar matte lett, mens de bruker mye tid på å lære seg språk.

Jeg tenker i hvert fall at med 4 * 7,5 studiepoeng, så får du uansett ett ekstra fag å konsentrere deg om. Om det er helt ulikt de andre fagene du studerer, så har jeg en tanke om at det vil være mer krevende å konsentrere seg om 4 fag, enn å fordype seg litt ekstra i ett man alt jobber med?

hvem har sagt at pensum trenger å være forskjellig?

Gjest Leo Nardo
Skrevet

Slik du fremstiller det blir spørsmålet om noen studier eller emner er vanskeligere enn andre, både i absolutt og relativ forstand, enn andre.

Og det er jo ikke akkurat det jeg spør om.

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer an på hvem som har fagene.

Har kjørt 3*10 stp gjennom hele studiet mitt, og har noen ganger opplevd fag på 10 stp som hadde arbeidsmengden til noe som kunne tilsvart 15-20, minst.

Så har jeg igjen også hatt 10 stp fag som godt kunne ha vært kutta ned til 5.

Min erfaring er at om personen som har faget er veldig engasjert i det (f. eks aktiv forsker på området, eller bare brenner for det) så blir det mye arbeid, enn om det bare er en som føler seg tvunget til å undervise i det (og gjerne videredelegerer alt av arbeid til stud. ass)

Anonymous poster hash: 0b1d0...0e4
Gjest Leo Nardo
Skrevet

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg til høsten sannsynligvis går over til et studium med 3 * 10 studiepoeng og vurderer om jeg kan greie 4 * 10 studiepoeng uten at det går utover karakterene.

Da kan jeg kanskje ta en bachelorgrad på litt over 2 år og spare inn litt tid. Kanskje. Tenker å legge til ex. phil. første semester og se hvordan det går.

AnonymBruker
Skrevet

Har studert ved både UiO og ntnu og synes at det kommer an på hvilke fag du skal ha. Virker for meg som om 7,5poeng på ntnu er ganske lik 10poeng på UiO for fag som er ganske like.

Ang. å ta ett ekstra fag, går det ikke hvis du har mange laboratorietimer men teoretiske fag går muligens greit. Ser ikke hvilken linje du går i.

Anonymous poster hash: 49aa0...8b6

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Jeg synes det krever like mye jobb å øve til en eksamen på 15 poeng i forhold til 10 og 7,5 poeng dersom man vil ha en god karakter.

Jeg har tatt 5 fag to semestre på rad nå og det er ganske slitsomt. Det går fint karaktermessig for meg så lenge jeg har et greit eksamensløp. Fikk et snitt på B, med 45 studiepoeng forrige semester.

Så lenge man unngår å ha 3 eksamener samme uken for eksempel og at det er grei tid mellom hver eksamen går det fint. Jeg hadde to eksamener med to dagers mellomrom dette semesteret og jeg løste det med å være ferdig øvet til den ene faget en måned før eksamen. Jeg jobbet mye med det andre faget, mens jeg repeterte litt av det andre samtidig fram mot begge eksamene. Så lenge man jobber jevnt og mye går det greit.

Endret av .-L-.
Skrevet

Jeg har hatt ett år med 3*10 (altså tilsammen 60stp) og ett år med 2*15 (altså tilsammen 60stp). Jeg synes sistnevnte var greiest – det er lettere å fokusere på kun to emner, synes jeg.

Gjest Leo Nardo
Skrevet (endret)

Jeg synes det krever like mye jobb å øve til en eksamen på 15 poeng i forhold til 10 og 7,5 poeng dersom man vil ha en god karakter.

Jeg har tatt 5 fag to semestre på rad nå og det er ganske slitsomt. Det går fint karaktermessig for meg så lenge jeg har et greit eksamensløp. Fikk et snitt på B, med 45 studiepoeng forrige semester.

Så lenge man unngår å ha 3 eksamener samme uken for eksempel og at det er grei tid mellom hver eksamen går det fint. Jeg hadde to eksamener med to dagers mellomrom dette semesteret og jeg løste det med å være ferdig øvet til den ene faget en måned før eksamen. Jeg jobbet mye med det andre faget, mens jeg repeterte litt av det andre samtidig fram mot begge eksamene. Så lenge man jobber jevnt og mye går det greit.

Ikke verst, L! Det er ganske bra gjort.

Noen spesiell grunn til at du tar så mange fag annet enn å bli raskere ferdig?

Jeg har lyst til å skrelle av i hvert fall et semester og det burde gå fint. 2 semester hadde vært nydelig, men tror det blir vanskelig uten karakterras. Satser på ex. phil. til høsten i hvert fall. Neste sommer kan jeg lese om sommerferien. Men det er tunge fag, så det kan bli vanskelig.

Jeg har hatt ett år med 3*10 (altså tilsammen 60stp) og ett år med 2*15 (altså tilsammen 60stp). Jeg synes sistnevnte var greiest – det er lettere å fokusere på kun to emner, synes jeg.

Ja, jeg tenker det samme. I to av de 10 studiepoengsfagene jeg mest trolig tar til neste år er det til og med samme lærebok.

Føler at det blir vanskeligere når man har flere og gjerne ulike fag man skal forholde seg til.

Endret av Leo Nardo
Skrevet

4 * 7,5 studiepoeng skal summere seg til samme arbeidsmengde som 3 * 10 studiepoeng. Stemmer dette i praksis?

Forrige semester tok jeg 5 fag (det ene var riktig nok kun 2,5 studiepoeng) hvor de ulike fagene alle var meget ulike.

Dette semesteret har jeg tatt 4 fag, hvor særlig 2 har hatt en del fellestrekk, men også det 3. er mye likt. Logisk, formelt, regelbasert, osv. Dette har gjort det enklere. Kun det 4. faget skilte seg vesentlig ut fra de andre. Et samfunnsvitenskapelig fag som var mer eller mindre ubrukelig forresten.

Jeg er for lat til å bla opp lenken nå, men jeg leste et intervju med masterstudenter på NTNU som hadde gått fra en bachelor på UiO. På NTNU er det 4 * 7,5, mens på UiO er det 3 * 10.

De mente at det ikke var noen forskjell på arbeidsmengden mellom 7,5 studiepoengs fag og 10 studiepoengs fag og at de i praksis tok 1 ekstra fag per semester på NTNU.

Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Nå har ikke jeg førstehåndserfaring, men ei klassevenninne tok årsstudium i matematikk på universitet før hun begynte på NTNU. Ifølge henne var pensumet nøyaktig det samme (dog vanskeligere eksamen på NTNU) i 10-poengsfagene fra universitet og 7,5 poengsfagene på NTNU. Så tror det stemmer ganske bra:) Likevel, har du tenkt å ta et ekstra fag ila. hvert semester ville jeg hvertfall sørget for at det var et enkelt fag. Type exphil bør gå fint og andre fag som havner litt på siden av hva studiet egentlig dreier seg om:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...