Gå til innhold

Deig som ikke vil heve seg - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noe flink på kjøkkenet, men har noen ting som jeg får til. Gjærbakst er en ting jeg ikke får til, jeg får bare ikke ting til å heve :murvegg: Jeg syns jeg gjør alt som står i oppskriften, setter deigen lunt osv., men de få gangene jeg prøver meg er omtrent 70 % mislykket :(

Nå har jeg begitt meg ut på å prøve å lage grove horn som jeg hadde tenkt å fylle med ost og skinke og ha til familiebursdag i morgen. Men deigen vil IKKE heve, den har ikke rørt seg en millimeter på en time... Litt oppgitt, ja! All den jobben. Må jeg bare kaste den?

Er det noen som har råd, pliiis?!

Anonymous poster hash: fb68c...caa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passer du på at blandingen mellom melk og smeltet smør er ca 37 grader før du har i gjær?

AnonymBruker
Skrevet

Den deigen jeg har laget nå er til horn, og den er med tørrgjær. Lager bare ting med tørrgjær :) Men det kan godt tenkes at det var litt varmere enn 37 grader (det sto at den skulle være varmere). Er det derfor den ikke hever? Må jeg bare kaste den?

Skrevet

Du må kna det MYE, deigen skal være fin og elastisk, og ikke hard, heller bittelitt klissete (men ikke mye).

Det mange gjør feil er at de bruker alt for mye mel når de skal kna det, og for mye mel gjør ofte deigen litt stein-aktig.

Både sukker og salt hjelper til med å få gjæret til å fungere som det skal, det jo være et tips til neste gang. Du trenger ikke mye i det hele tatt. En halv teskje bør være nok.

Det er ikke alltid forhevingen har så mye for seg, så det jeg pleier å gjøre når jeg skal bake f.eks. boller, er å etterheve de i stekeovnen på ca 45C i 30 minutter. Det funker HVER gang!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, neste gang skal jeg spørre om råd før jeg begir meg ut på et så stort prosjekt (jeg har jo selvfølgelig satt dobbel deig... :overrasket: ).

Jeg tror jeg prøver å bake ut noen av dem og etterheve i ovnen. Tror ikke det er noe som kan få deigen til å heve nå... den er ganske tung, enda jeg hadde den i maskinen i fem minutter og så eltet i fem minutter.

Tusen takk for råd! :)

*sukk*

Skrevet

Lykke til! Håper det blir bra :)

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Jeg slår et slag for langtidsheving. Da bruker du bare bittelitt gjær (gjerne tørrgjær), og lar deigen heve lenge. For eksempel i åtte timer. Da er det ingen fare for feil temperatur på væsken heller. Jeg bruker ca en teskje med tørrgjær til en brøddeig.

Endret av Violetta
AnonymBruker
Skrevet

Den deigen jeg har laget nå er til horn, og den er med tørrgjær. Lager bare ting med tørrgjær :) Men det kan godt tenkes at det var litt varmere enn 37 grader (det sto at den skulle være varmere). Er det derfor den ikke hever? Må jeg bare kaste den?

Hvor varmt hadde du vannet da? Gjæren dør om du har for varmt vann..

Anonymous poster hash: c21e0...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Håper det blir bra :)

Tusen takk! Det ble ikke det. Jeg tok en liten del av deigen, nok til seks horn, og knadde i vel fem minutter før jeg satte dem i ovnen på forheving. De rørte seg ikke en millimeter... Jeg prøvde allikevel å steke dem, just in case, men det gikk ikke. Så nå har jeg kastet hele skiten og er relativt oppgitt og lei :( :(

Jeg slår et slag for langtidsheving. Da bruker du bare bittelitt gjær (gjerne tørrgjær), og lar deigen heve lenge. For eksempel i åtte timer. Da er det ingen fare for feil temperatur på væsken heller. Jeg bruker ca en teskje med tørrgjær til en brøddeig.

Det kunne jeg tenke meg å prøve. Det er bare det at jeg må ha oppskrift med alt beskrevet ned til minste detalj, det er ingenting som er naturlig for meg...

AnonymBruker
Skrevet

Hvor varmt hadde du vannet da? Gjæren dør om du har for varmt vann..

Det er nok mulig at det er dette som har ødelagt for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Melken skal ikke være varmere enn når du dupper lillefingeren i, så har melken samme temperatur som fingeren, alså 37,5 grader.

Anonymous poster hash: b6f8c...bea
Skrevet

Hadde du oppi bare grovt mel kan deigen bli for "tung". Da hever den dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Grovt mel hever dårligere enn fint mel. I tillegg er det viktig at væsken har riktig temperatur, er væsken for kald trenger gjæren mye lengre tid på å heve og er væsken for varm dør gjæren og deigen hever ikke.

Anonymous poster hash: 92bd2...761
AnonymBruker
Skrevet

- Pass på at temperaturen er riktig.
- Bytt ut hornsalt i steden for salt. Deigen blir utrolig luftig av det!

Anonymous poster hash: 626f5...1d1
AnonymBruker
Skrevet

Melken skal ikke være varmere enn når du dupper lillefingeren i, så har melken samme temperatur som fingeren, alså 37,5 grader.

Anonymous poster hash: b6f8c...bea

Når man bruker tørrgjær så skal det være varmere enn 37 grader.

Anonymous poster hash: 9ff28...c49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Bytt ut hornsalt i steden for salt. Deigen blir utrolig luftig av det!

Forvirrende setning. Mener du "Bytt ut vanlig salt med hornsalt" eller "bruk hornsalt i stedet for salt"? Bytte bort hornsalt i stedet for å bytte bort salt, sier du, men hva bytter man da med?

Anonymous poster hash: facc1...76b

AnonymBruker
Skrevet

Når man bruker tørrgjær så skal det være varmere enn 37 grader.

Anonymous poster hash: 9ff28...c49

Jeg har alltid fingervarmt væske når jeg bruker tørrgjær hever alltid uansett. Har ikke hatt problem med kun grovt mel heller.

AnonymBruker
Skrevet

Tørrgjær tåler varmere væske enn fersk gjær, men det betyr ikke at væsken MÅ være varmere av den grunn. Opp til ca 40 grader går fint med tørrgjær.

Husk også på at ikke alle har temperatur på 37,5 grader, jeg har lav kroppstemperatur og har alltid væsken litt varmere enn fingervarm, fordi min fingervarme blir for kald.

Anonymous poster hash: 92bd2...761
AnonymBruker
Skrevet

Forvirrende setning. Mener du "Bytt ut vanlig salt med hornsalt" eller "bruk hornsalt i stedet for salt"? Bytte bort hornsalt i stedet for å bytte bort salt, sier du, men hva bytter man da med?

Anonymous poster hash: facc1...76b

Oi jeg kan se at den setningen så litt rotete ut. :P Jeg mener; Bruk hornsalt i steden for vanlig salt. :)

Anonymous poster hash: 626f5...1d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...