AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 Litt misvisende overskrift, men jeg har leid ut til noen som ikke har hverken vasket eller ryddet etter seg, i tillegg til å ha ødelagt endel (revet ut badekar blant annet). Alt dette (utkast av store mengder søppel, nedvask, nytt badekar + andre repreasjoner), koster mye mer enn depsoitumet på 12000 (3 md husleie). Må jeg vise til kvitteringer for nytt badekar, kasting av søppel, og nedvask etc? Eller kan jeg bare kreve depositumet på grunnlag av alt dette? Har selvfølgelig tatt masse bilder av hvordan det nå ser ut. Jeg har kontaktet rengjøringsbyrå og også ISS men ingen gidder å påta seg en sånn jobb ser det ut til. Dette er et lite sted og ikke så mange muligheter, så det ser ut til at jeg må (dessverre) gjøre alt selv. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 Litt på siden kanskje, men var det et brukt badekar som leietakerne kastet ut kan du ikke kreve at de skal betale for et helt nytt badekar. Du kan kun kreve de for hva et tilsvarende brukt badekar koster. Forøvrig er det mange som gir bort pent brukte badekar, slik at du ikke behøver å bruke mye penger på dette.Anonymous poster hash: c9851...f25 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Litt på siden kanskje, men var det et brukt badekar som leietakerne kastet ut kan du ikke kreve at de skal betale for et helt nytt badekar. Du kan kun kreve de for hva et tilsvarende brukt badekar koster. Forøvrig er det mange som gir bort pent brukte badekar, slik at du ikke behøver å bruke mye penger på dette.Anonymous poster hash: c9851...f25 Badekaret var relativt nytt. Nå ligger det i flere deler på verandaen og flisene på gulvet er ødelagte etter at karet ble revet opp og ut. I tillegg til knust speil og toalettskål. Herverk rett og slett. Så badekaret er nok ikke den dyreste utgiften her. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 Krev depositumet i sin helhet men sett opp en liste over anslåtte utgifter så du har noe å vise til om de skulle sette seg imot. Anonymous poster hash: bd271...af0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #5 Skrevet 14. juni 2014 Du må kunne redevise for utgiftene dine. Dvs kvitteringer på ting du kjøper, samt anslag på dine egne arbeidstimer :-) Og i tillegg til depositumet bør du faktisk kreve de kostnadene du har utover det også. Har noen som har gjort slikt hærverk betalt husleie? Anonymous poster hash: ead44...861
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Er pengene satt inn på en egen depositumskonto? Da kan du ikke uten videre bruke dem, enten må dette avtales med leietaker, eller du må gå til søksmål. (Denne regelen gjelder i utgangspunktet også når depositumet er satt inn på en vanlig konto, men da har ikke banken noe grunnlag for å nekte å utbetale pengene.) Og selvfølgelig kan (og bør) du kreve erstatning også for kostnader som overstiger depositumet, men det er kanskje tvilsomt om de har noe å betale med? 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 Er pengene satt inn på en egen depositumskonto? Da kan du ikke uten videre bruke dem, enten må dette avtales med leietaker, eller du må gå til søksmål. (Denne regelen gjelder i utgangspunktet også når depositumet er satt inn på en vanlig konto, men da har ikke banken noe grunnlag for å nekte å utbetale pengene.) Og selvfølgelig kan (og bør) du kreve erstatning også for kostnader som overstiger depositumet, men det er kanskje tvilsomt om de har noe å betale med? Ja selvfølgelig vet jeg det. Det er jo også derfor jeg spør hva som er "gyldig" når jeg skal kreve depositumet. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Du må kunne redevise for utgiftene dine. Dvs kvitteringer på ting du kjøper, samt anslag på dine egne arbeidstimer :-) Og i tillegg til depositumet bør du faktisk kreve de kostnadene du har utover det også. Har noen som har gjort slikt hærverk betalt husleie?Anonymous poster hash: ead44...861 Selvfølgelig skal jeg kreve alle kostnadene, men om jeg får det er en annen sak. Det er jo en annen prosess enn å få utbetalt depositumet også. Ja han har betalt husleien til han ble kastet ut. TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 Litt på siden kanskje, men var det et brukt badekar som leietakerne kastet ut kan du ikke kreve at de skal betale for et helt nytt badekar. Du kan kun kreve de for hva et tilsvarende brukt badekar koster. Forøvrig er det mange som gir bort pent brukte badekar, slik at du ikke behøver å bruke mye penger på dette.Anonymous poster hash: c9851...f25 Tull. TS har rett på et tilsvarende badekar i tilsvarende god stand. Anonymous poster hash: fc2cd...972
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Litt misvisende overskrift, men jeg har leid ut til noen som ikke har hverken vasket eller ryddet etter seg, i tillegg til å ha ødelagt endel (revet ut badekar blant annet). Alt dette (utkast av store mengder søppel, nedvask, nytt badekar + andre repreasjoner), koster mye mer enn depsoitumet på 12000 (3 md husleie). Må jeg vise til kvitteringer for nytt badekar, kasting av søppel, og nedvask etc? Eller kan jeg bare kreve depositumet på grunnlag av alt dette? Har selvfølgelig tatt masse bilder av hvordan det nå ser ut. Jeg har kontaktet rengjøringsbyrå og også ISS men ingen gidder å påta seg en sånn jobb ser det ut til. Dette er et lite sted og ikke så mange muligheter, så det ser ut til at jeg må (dessverre) gjøre alt selv. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Vet at andre husverter har vasket ut selv og sendt regning på 2-3000 kroner for små leiligheter pga dette. Kasting av søppel osv vil normalt sett gå inn under dette. Om det er ekstremt kan regningen bli en god del høyere. Nytt badekar kjøper du, trekker fra depositumet. Samme med andre reparasjoner, og husk at leietaker kan være erstatningspliktig langt ut over verdien av depositumet. Anonymous poster hash: fc2cd...972 1
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 Ja selvfølgelig vet jeg det. Det er jo også derfor jeg spør hva som er "gyldig" når jeg skal kreve depositumet. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Hvis leietaker er enig (og du har det skriftlig) kan du få depositumet utbetalt. Hvis leietaker ikke er enig kan du ikke kreve depositumet utbetalt, du trenger da først en rettskraftig dom el. Husleieloven §3-5: § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt. Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse. Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet. Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her. Det som står her er du enten må ha leietakers skriftlige samtykke eller en rettskraftig dom (eller voldgiftsdom) for å få utbetalt depositumet. Leietaker kan få depositumet utbetalt uten ditt samtykke, i så fall skal banken underrette deg og du har fem uker på å dokumentere at du har reist erstatningssak mot leietaker. For å vinne frem i en erstatningssak må du kunne dokumentere skadene (bilder) og utgiftene du har hatt (kvitteringer). Jeg antar du og leietaker gikk gjennom leiligheten for h*n overtok, og dere førte opp eventuelle feil, og at leietaker skrev under på dette? Den rapporten sammenholdt med bilder/ev. ting som kom frem under felles gjennomgang etter leieforholdets opphør viser skadeomfanget, og at det skjedde i leieperioden.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #12 Skrevet 14. juni 2014 Hvis leietaker er enig (og du har det skriftlig) kan du få depositumet utbetalt. Hvis leietaker ikke er enig kan du ikke kreve depositumet utbetalt, du trenger da først en rettskraftig dom el. Husleieloven §3-5: § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt. Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse. Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet. Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her. Det som står her er du enten må ha leietakers skriftlige samtykke eller en rettskraftig dom (eller voldgiftsdom) for å få utbetalt depositumet. Leietaker kan få depositumet utbetalt uten ditt samtykke, i så fall skal banken underrette deg og du har fem uker på å dokumentere at du har reist erstatningssak mot leietaker. For å vinne frem i en erstatningssak må du kunne dokumentere skadene (bilder) og utgiftene du har hatt (kvitteringer). Jeg antar du og leietaker gikk gjennom leiligheten for h*n overtok, og dere førte opp eventuelle feil, og at leietaker skrev under på dette? Den rapporten sammenholdt med bilder/ev. ting som kom frem under felles gjennomgang etter leieforholdets opphør viser skadeomfanget, og at det skjedde i leieperioden. Jo tusen takk, jeg kjenner til reglene omkring dette, men er/var usikker på om det kreves kvitteringer på alt, eller om man kan gjøre ting selv. Som jeg i dette tilfellet ser ut til å bli nødt til å gjøre siden ingen byråer i nærheten her vil ta det. Det er igrunn ingen uenighet om hvordan tilstanden er nå og da han flyttet inn. Og både politi og namsmann kan bekrefte dette etter befaring ved utkastelse. Jeg har ingen problemer med å dokumentere noe som helst. Det er søppel til oppunder taket i hele boligen, bilvrak på utsiden, badekar som ligger i flere deler på verandaen osv. Det var dette med hvilke krav til dokumentasjon på selve kostnadene jeg var ute etter. Og da spesielt arbeid som blir utført. Kvitteringer for ting som er kjøpt inn, kvittering på kostnaden med bortkjøring og kasting av søppel osv. er greit nok. Det er mulig alt dette er etter såkalt skjønn, og at en må bli enig med leietaker angående kostnadene, men det er ikke så enkelt i dette tilfellet. Det er derfor jeg lurte. Om man skal sette opp antall arbeidstimer man selv bruker så vet jeg ikke hva slags timepris det skal opereres med for eksempel. TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #13 Skrevet 14. juni 2014 Jo tusen takk, jeg kjenner til reglene omkring dette, men er/var usikker på om det kreves kvitteringer på alt, eller om man kan gjøre ting selv. Som jeg i dette tilfellet ser ut til å bli nødt til å gjøre siden ingen byråer i nærheten her vil ta det. Det er igrunn ingen uenighet om hvordan tilstanden er nå og da han flyttet inn. Og både politi og namsmann kan bekrefte dette etter befaring ved utkastelse. Jeg har ingen problemer med å dokumentere noe som helst. Det er søppel til oppunder taket i hele boligen, bilvrak på utsiden, badekar som ligger i flere deler på verandaen osv. Det var dette med hvilke krav til dokumentasjon på selve kostnadene jeg var ute etter. Og da spesielt arbeid som blir utført. Kvitteringer for ting som er kjøpt inn, kvittering på kostnaden med bortkjøring og kasting av søppel osv. er greit nok. Det er mulig alt dette er etter såkalt skjønn, og at en må bli enig med leietaker angående kostnadene, men det er ikke så enkelt i dette tilfellet. Det er derfor jeg lurte. Om man skal sette opp antall arbeidstimer man selv bruker så vet jeg ikke hva slags timepris det skal opereres med for eksempel. TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Ok, nå skjønner jeg mer hva du spør om. Skal prøve å svare så godt jeg kan. Til syvende og sist blir det en skjønnsmessig vurdering, som dere enten må bli enige om eller avgjøres av domstolen. Et naturlig utgangspunkt er timeprisen et rengjøringsbyrå tar, uten moms (du betaler jo ikke moms av din egen innsats). Så ille som du beskriver at det er, og når det er så ille at rengjøringsbyråer ikke vil ta på seg oppgaven, synes jeg også det er naturlig å legge for eksempel 25% til timeprisen. (Det kan være en fordel, men absolutt ikke nødvendig, å få det skriftlig fra rengjøringsbyråene at de ikke vil ta oppdraget og hvorfor.) Så ganger du timeprisen med antall timer du bruker. Et lite tips til slutt; har du prøvd å legge det ut på finn oppdrag? Der har vi fått god hjelp til "håpløse" oppgaver. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #14 Skrevet 14. juni 2014 Ok, nå skjønner jeg mer hva du spør om. Skal prøve å svare så godt jeg kan. Til syvende og sist blir det en skjønnsmessig vurdering, som dere enten må bli enige om eller avgjøres av domstolen. Et naturlig utgangspunkt er timeprisen et rengjøringsbyrå tar, uten moms (du betaler jo ikke moms av din egen innsats). Så ille som du beskriver at det er, og når det er så ille at rengjøringsbyråer ikke vil ta på seg oppgaven, synes jeg også det er naturlig å legge for eksempel 25% til timeprisen. (Det kan være en fordel, men absolutt ikke nødvendig, å få det skriftlig fra rengjøringsbyråene at de ikke vil ta oppdraget og hvorfor.) Så ganger du timeprisen med antall timer du bruker. Et lite tips til slutt; har du prøvd å legge det ut på finn oppdrag? Der har vi fått god hjelp til "håpløse" oppgaver. Lykke til. Takk for konstruktivt svar. Ja jeg har lagt det ut på finn og på andre anbudstorg. Som sagt er dette på et lite sted med et par timers kjøring til nærmeste by, så det er ikke mye å velge i. Kan jeg bare få spørre om du har noen bakgrunn og/eller innen dette siden du svarer så overbevist? . TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #15 Skrevet 14. juni 2014 Takk for konstruktivt svar. Ja jeg har lagt det ut på finn og på andre anbudstorg. Som sagt er dette på et lite sted med et par timers kjøring til nærmeste by, så det er ikke mye å velge i. Kan jeg bare få spørre om du har noen bakgrunn og/eller innen dette siden du svarer så overbevist? . TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Jeg er jurist. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Jeg er jurist. Takk, det hjelper. Beklager at jeg fremstår som litt skeptisk men jeg liker å ha en viss idè om hvem som råder meg til hva. (og ja - jeg er klar over at det er et anonymt forum osv). Takk for hjelpen :-). TS Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juni 2014 #17 Skrevet 15. juni 2014 Ta og ring direkte til et par rengjøringsbyrå og spør etter timeprisen. Avfallet ville jeg tatt som containerleie - her spør du et lokalt firma om pris for leie av container og bortkjørkng av denne full i avfallet. Få prisene skriftlig Disse prisene kan du da bruke som grunnlag for beregning av kostnad for å inndra depositumet. Har du forresten prøvd å få leietaker til å signere fra seg depositumet? Det kan jo være du slipper all dokumentasjonen fordi vedkommende godtar kravet ditt.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #18 Skrevet 15. juni 2014 Ta og ring direkte til et par rengjøringsbyrå og spør etter timeprisen. Avfallet ville jeg tatt som containerleie - her spør du et lokalt firma om pris for leie av container og bortkjørkng av denne full i avfallet. Få prisene skriftlig Disse prisene kan du da bruke som grunnlag for beregning av kostnad for å inndra depositumet. Har du forresten prøvd å få leietaker til å signere fra seg depositumet? Det kan jo være du slipper all dokumentasjonen fordi vedkommende godtar kravet ditt. Hadde leietaker signert fra seg depositumet hadde jeg ikke laget denne tråden. Hvordan jeg forøvrig ordner det praktiske med bortkjøring, innhenting av priser osv., er jeg også fullt inneforstått med. Det var ikke det det jeg lurte på. Men takk for at du tok deg tid til å svare . TS. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #19 Skrevet 15. juni 2014 Hadde leietaker signert fra seg depositumet hadde jeg ikke laget denne tråden. Hvordan jeg forøvrig ordner det praktiske med bortkjøring, innhenting av priser osv., er jeg også fullt inneforstått med. Det var ikke det det jeg lurte på. Men takk for at du tok deg tid til å svare . TS.Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Les innlegget en gang til, Blondie svarer på det du lurer på Anonymous poster hash: b16b7...76e
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 Hadde leietaker signert fra seg depositumet hadde jeg ikke laget denne tråden. Hvordan jeg forøvrig ordner det praktiske med bortkjøring, innhenting av priser osv., er jeg også fullt inneforstått med. Det var ikke det det jeg lurte på. Men takk for at du tok deg tid til å svare . TS. Anonymous poster hash: bb8ce...7ca Jeg mente du kunne få tak i priser fra disse. Hvordan du fysisk gjør det blir jo, som du sier, opp til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå