Gå til innhold

Dritings i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Kva slags oppfattningar har folk når det gjeld alkohol-konsum i bryllup? Eg har alltid trudd at folk "styrte seg" litt når dei er i denslags selskap, men etter ein samtale med venninnene mine, skjønte eg fort at det ikkje var alle som meinte det... Det er greit at folk kosar seg, men. Nei, uff syns ikkje noko særleg om at mine venner skal rave fulle rundt blandt min heller prektige familie. :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Phair
Skrevet

Er nok en del som "tar litt av" ja. Særlig hvis det er åpen bar.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal kjøpe inn drikke sjølv, så kan jo regulere litt då.

Gjest Muslingen
Skrevet

Jeg har også tenkt en del på det der... Mange av de som kommer i bryllupet vårt er folk som er "glade i flaska" for å si det sånn... :ler: Vel, vi kjøper inn alt av drikke selv, og skal IKKE ha åpen bar. Så får bartenderen vår holde styr på hvem som begynner å få nok. :)

Skrevet

Kjenner noen som hadde alkoholfritt bryllup fordi de visste at et par av gjestene hadde vanskelig for å styre seg.

Skrevet

Folk er forskjellige, så hvordan de reagerer i deres bryllup kan ikke jeg svare for. Men jeg kan svare for vårt eget bryllyp. Og vi hadde en neve med gjester som virkelige er glade i flaska. Ikke for å bli dritings, men på grunn av innholdets smak - men dog veldig glade i flaska.

Det ble, selv med fri bar og selvforsyning, ikke noe problem i vårt bryllup. Så langt derifra.

Skrevet

Jeg tror at det har litt med hvilken type bryllup det er.

Har vært i et bryllup som var rimelig uformelt, i et lokale der de hadde ordnet alt selv (mat drikke osv). Etter maten skulle det være fest (og da mener jeg fest). Mange drakk seg gode og fulle den kvelden og det var det ingen som reagerte på.

Men om bryllupet er "stivt" og formelt, arrangert på et hotell eller i en restaurant, så hadde jeg sett annerledes på det.

Jeg synes at man kan si i fra, jeg. Kanskje allerede på invitasjonen, på en pen måte, at dette er ingen fyllefest. Dessuten er det jo greit å bruke jungeltelegrafen. Si i fra til foreldre, forlover og andre det passer seg å prate med at man ikke ønsker fyll i bryllupet. Sjansen er stor for at ryktet sprer seg ganske fort.

Gjest gjest1
Skrevet

Altså, det gjer i grunnen ikkje meg noko at folk drikk, og festen kjem til å bli ganske uformell, men eg trur liksom ikkje familien min (den litt fjernare enn den nære) kjem til å drikke så mykje, og eg er redd dei vil reagere på mine venners oppførsel. Dessutan kjem det jo til å vere ein del ungar der også då..

Skrevet

Har vært i et bryllup hvor det ikke var alkoholservering. Folk ble dritings likevel, de hadde gjemt "medbragt" i bilen, og tok en ekstra støyt når de alt var ute.

Hvis dere velger å ha alkoholservering, kan det være lurt å gjemme drikkevarene til barna har lagt seg, eller i allefall burde ha lagt seg.

Hvis jeg skal gifte meg, kunne jeg tenkt meg en selskapsvariant som er litt mer barnevennlig, f.eks. at selskapet slutter 20 el. 21. Det kommer nok til å vekke reaksjoner, men det er jo vi som skal gifte oss!! Jeg har vært borti et bryllup hvor de gjorde det på denne måten, og det fungerte utmerket. De hadde vennefest helga før.

Skrevet

Jeg synes det er en uting at folk blir fulle i bryllup. At man blir i godt humør er en ting, men et bryllup er også en familiefest. Og når det er barn tilstede synes jeg folk skal begrense alkoholinntaket betydelig.

Fyllefesten kan de ta ved andre anledninger.

Men hvordan man skal få sagt fra om slikt er en annen ting. Man kan eventuelt velge å servere lite alkohol til maten, slik at de som vil "feste" ikke egentlig får begynne å drikke før baren åpner. Og man kan åpne baren sent, og bruke som argument at man ikke vil ha åpen bar før etter brudevalsen slik at de yngste barna (og de eldste) har lagt seg.

Jeg synes det er greit å tenke at bryllupet skal bli mindre og mindre høytidelig ut over dagen. Det er mest høytidelig i starten av middagen. (med de viktige talene) Løsere taler blir gjemt til slutten av middagen eller kaffen. Når middagen er ferdig kommer eventuelle kaffegjester. Under kaffen er det mindre høytidelige taler, hilsener fra utdrikkingslaget o.s.v. Og kaffen "avsluttes" med brudevals som går over i dansing og den minst høytidelige delen av festen.

Hos oss gikk de fleste av de aller eldste og de yngste litt ut i dansen og da gikk de ikke glipp av noe viktig (brudevals, kakeskjæring o.s.v)

Skrevet

vi hadde fri bar i vårt bryllup, og det var ingen som ble fulle..... men det har litt med hvordan du legger opp kvelden også........tror jeg. Hvis du setter frem alkoholen tidlig, vil nok flere bli litt ustøe på bena utover kvelden, enn om man drøyer dette til etter kaffe og kaker feks. Men det har sikkert med hvordan mennesker du innviterer......MEN har vært i en del brylluper og det har aldri vært noe problem med fulle gjester.

Skrevet
Har vært i et bryllup hvor det ikke var alkoholservering. Folk ble dritings likevel' date=' de hadde gjemt "medbragt" i bilen, og tok en ekstra støyt når de alt var ute.[/quote']

Vi hadde for øvrig ikke alkoholservering i bryllupet.

(For oss var det naturlig ettersom både jeg og mannen min er avholds. Jeg tror faktisk ikke hverken venner eller familie forventet alkoholservering hos oss heller. :ler: )

Hadde noen begynt å drikke likevel hadde jeg opplevd det som veldig respektløst.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har vært i et bryllup som tok helt av. Det var det første bryllupet jeg var i, og jeg ble så overraska! :o

Festen begynte både stilig og formelt, men utover kvelden tok det hele en annen vending. Brudeparet var av de som var mest i farta, og vi fikk høre av bruden i etterkant at brudgommen spydde i bilen hjem...

Syns det blir litt drøyt jeg, da...Men det virket som om de nygifte var fornøyd, og det er jo det viktigste da!

Jeg håper ingen blir dritings i mitt bryllup...

K

Gjest Poirot
Skrevet

Kommer ann på hva slags bryllup det er.

I fjor sommer var jeg i 2 bryllup med fri bar. Det ene sluttet kl 07 om morgnen, det andre kl 01.

Vi festet hardt i det første (det var det også lagt opp til), og lite i det andre.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg diskuterte bryllup med en venninne hjemme, pga at jeg er invitert i bryllup til høsten og ikke har vært i ett på mange herrens år... Hun sa at bryllup=fyllefest.. Jeg ble helt paff...jeg trodde faktisk at bryllup ble sett på som noe av det motsatte av en fyllefest...

Clea

Skrevet

Kommer selvfølgelig ann på brudeparet og hva slags fest det er lagt opp til. Jeg for min del kommer til å bli grinete :evil: om folk raver rundt og spyr i krokene. Greit med folk i farta, men de trenger IKKE bli snydens i et bryllup... :-x

Skrevet

Om folk får blande selv er det mye større sjanse for at noen blander sterkere drinker og forsyner seg oftere, enn om man har en bartender som passer litt på. Tro det er en god løsning å få noen som har litt peiling til å ta seg av baren hele kvelden. Gjerne en utenfor familie og vennekrets, aller helst en profesjonell som har trening på å se når folk begynner å få litt mye, og kan blande svakere drinker om nødvendig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kommer til å få akkurat det samme problemet i mitt bryllup i juni til neste år, og jeg har ikke PEILING på hvordan jeg skal komme opp med noen gode løsninger :roll:

Svigersene er avholdsmennesker, og jeg har full forståelse når min kjære sier at han ikke vil ha en fyllafest i vårt bryllup. Forstår det så inderlig godt, er helt enig med han. Har veldig mange i slekta mi som hiver seg litt vel mye løs, og det får meg til å føle meg skikkelig nervøs.

Har en mulig bartender som har lyst til å hjelpe til, men har klarer ikke å forstå problemet vårt, han er og en kar som er glad i alkohol... Må vel ut å lete etter en ny en, tenker jeg........

Skrevet

Forøvrig MÅ man ikke ha åpen bar, og man må ikke servere sprit. En løsning er kaffe avec og ingenting etter det. En annen løsning er kaffe avec og deretter kun øl og vin i baren (betjent av bartender). Det viktigste er at brudeparet får den bryllupsfesten de ønsker

Skrevet

Vi har valgt å ikke ha åpen bar nettopp fordi vi ikke ønsker en fyllefest, og vi er ikke interesserte i å betale den unødvendige alkoholen til de som ikke greier å styre seg. Så etter middagen får alle 3 drikkebonger, og hvis de vil ha mer så må de betale for det selv.

Dessuten skal vi heller ikke ha brennevin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...