Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bruker de gamle titlene siden jeg ønsker at også de med erfaring skal se dette.

Jeg utdanner meg nå som barnehagelærer (førskolelærer), og har tidligere tatt fagbrev som helsefagarbeider (hjelpepleier/omsorgsarbeider). Etter bachelor som bhg.lærer ønsker jeg å videreutdanne meg som spesialpedagog (ett år videreutd.), og muligens ta master (ett år til) i spesialpedagogikk.

Er det noen her som vet noe om/har erfaring med hvordan det blir med lønn og stilling, med (evt.) master i spesialpedagogikk samt fagbrev som helsefagarbeider? Dersom jeg jobber i barnehage/kommune som spesialpedagog med barn som har spesielle behov, kan jeg da kreve å få mer betalt med bakgrunn i fagbrevet?

Hva kan jeg jobbe som med denne karrieren - innenfor barnehage, kommune, evt skole eller noe annet? Er det slik at man blir overkvalifisert til å jobbe i barnehage dersom man har master?

Jeg vil jo gjerne ha så høy lønn som mulig selvfølgelig, og da gjerne få brukt fagbrevet mitt til noe relevant innenfor karrieren - dermed spesialpedagogikk. Håper noen som vet noe om dette kan komme med gode råd og tips! :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tingelinling
Skrevet

Du får neppe høyere lønn enn assistent i barnehage, selv om du har en helsefagarbeiderutdanning. I barnehage er det barne og ungdomsarbeider som gir tittelen fagarbeider.

I det du har en bachelorgrad får du ingen uttelling for en fagarbeiderutdanning noen steder som helst, da du ligger en lønnskategori over fagarbeidere.

Det er mulig spesped er lønnet noe høyere enn førskolelærer, men ikke mye. Førskolelærere har vel lav lønn i forhold til andre yrker som jobber i det offentlige?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sikkert noe ansinitet for det du har jobbet som helsefagarbeider og med det litt høyere lønn. Men du kan ikke kreve mer betalt for fagbrevet.

Anonymous poster hash: 95945...aac
Skrevet

Det jeg tenker på er å jobbe i barnehager etc. som spesialiserer seg på multihandikappede barn mm. Derfor tenkte jeg at fagbrevet kunne være relevant, noe jeg også er blitt fortalt

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker på er å jobbe i barnehager etc. som spesialiserer seg på multihandikappede barn mm. Derfor tenkte jeg at fagbrevet kunne være relevant, noe jeg også er blitt fortalt

Det at der er relevant betyr ikke at det gir lønnsutslag. Et fagbrev vil ikke ha noen betydning for lønn etter fullført BA eller MA.

Anonymous poster hash: 7edf0...2e1

• Liker 5
Skrevet

Du får neppe høyere lønn enn assistent i barnehage, selv om du har en helsefagarbeiderutdanning. I barnehage er det barne og ungdomsarbeider som gir tittelen fagarbeider.

I det du har en bachelorgrad får du ingen uttelling for en fagarbeiderutdanning noen steder som helst, da du ligger en lønnskategori over fagarbeidere.

Det er mulig spesped er lønnet noe høyere enn førskolelærer, men ikke mye. Førskolelærere har vel lav lønn i forhold til andre yrker som jobber i det offentlige?

Ser man på tariffavtalen så ser man at man øker med 30 000 i året når man har spesialutdannelse i tillegg til bachelor. Har man master, øker man med 70 000 fra det man ville få av en bachelor. Jeg vil jo si at det er å stige en del :)

Om man tjener dårligere enn andre som jobber i det offentlige kan vel variere, men jeg tror det er på linje med sykepleiere etc.? Lærere i grunnskole osv har jo mer. Men med en lønn som nærmer seg 500 000 med spesialutdannelse, om ikke mer, ved nyere tariffavtale så synes jeg det er veldig bra.

Skrevet

Det at der er relevant betyr ikke at det gir lønnsutslag. Et fagbrev vil ikke ha noen betydning for lønn etter fullført BA eller MA.

Anonymous poster hash: 7edf0...2e1

Okei, da har de jeg har snakket med (som er orienterte adjunkter og lektorer) tatt feil. Men det vil iallefall ha noe å si på CV-en vil jeg tro, når jeg søker som spesialpedagog for å jobbe med barn med spesielle behov.

Skrevet

Hmm.... Noen her inne som HAR master eller som har et positivt forhold til noen som har master / er spesialpedagoger? Jeg er nemlig ikke ute etter å få høre at førskolelærere er lavt lønnet, tro meg det er noe jeg har hørt før. Det er ikke derfor jeg tar utdannelse, og ikke derfor jeg tar master i dette - ikke på grunnlag av status.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei, du tar det pga av pengene?? jobbet i bhg i 10 år, har spesialpedagoger inne, de blir lønnet av kommunen ( ped fagsenter ), det kommer helt an på hvor du jobber.

Anonymous poster hash: 4b477...5b1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei, da har de jeg har snakket med (som er orienterte adjunkter og lektorer) tatt feil. Men det vil iallefall ha noe å si på CV-en vil jeg tro, når jeg søker som spesialpedagog for å jobbe med barn med spesielle behov.

Du får ikke over en halv million i lønn for å jobbe som støttepedagog i en barnehage..

• Liker 3
Skrevet

nei, du tar det pga av pengene?? jobbet i bhg i 10 år, har spesialpedagoger inne, de blir lønnet av kommunen ( ped fagsenter ), det kommer helt an på hvor du jobber.

Jeg tar jo selvfølgelig master for å få bedre lønn, men det er ikke sånn at jeg skal oppnå mest mulig status med det, er det jeg mener. Da siktet jeg til tingeling over her som påpekte at førskolelærere er lavt lønnet i forhold til andre offentlige ansatte. Og det er nemlig ikke det jeg er opptatt av :)

Altså jeg har hørt om tilfeller hvor førskolelærere er tilbudt årslønn på 450 000 i Oslo for eksempel, og det med kun bachelor. Da mener jeg at man med master skal kunne komme opp i ganske fin årslønn.

Skrevet (endret)

Du får ikke over en halv million i lønn for å jobbe som støttepedagog i en barnehage..

Kan du være så snill å lese hele tråden før du kommenterer. Det er ikke å tjene over en halv mill i året som er målet mitt, bare å finne ut hvordan jeg kan tjene best med den utdannelsen jeg har og får.

Edit: Btw master i spesialpedagogikk gjør en ikke til støttepedagog som du så fint kaller det.

Endret av pluttipott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være så snill å lese hele tråden før du kommenterer. Det er ikke å tjene over en halv mill i året som er målet mitt, bare å finne ut hvordan jeg kan tjene best med den utdannelsen jeg har og får.

Edit: Btw master i spesialpedagogikk gjør en ikke til støttepedagog som du så fint kaller det.

Med de holdningene du viser regner jeg ikke med du kommer noe langt uansett, skal du jobbe med barn med spesielle behov og pårørende skal du ikke være hovmodig, men mer ydmyk.

Og JO, jobber som ped leder på 10 år, jeg har mennesker med master innen spesped og logopedi på min avdeling.

De fungerer som støttepedagoger innen sitt fagfelt på barn med spesielle behov ( diagnoser ) De er lønnet av ped fagsenter, og har ikke en lønn over en halv million;)

• Liker 3
Skrevet

Du får ikke ekstra betalt for fagbrevet.

Det kan hende at det blir vanskeligere å få jobb med master, rett og slett fordi du koster mer en uten master. På en annen side er det et kjempebehov for pedagoger i barnehager.

Ønsker du å arbeide i skolen, bør du ta lærerutdanning. Mange barneskoler har nok av førskolelærere, og presiserer det ofte i stillingsannonser. En del barneskoler ansetter ikke lektorer fordi de koster med enn adjunkter. Det er synd at budsjettene bestemmer alt...

• Liker 4
Skrevet (endret)

Med de holdningene du viser regner jeg ikke med du kommer noe langt uansett, skal du jobbe med barn med spesielle behov og pårørende skal du ikke være hovmodig, men mer ydmyk.

Og JO, jobber som ped leder på 10 år, jeg har mennesker med master innen spesped og logopedi på min avdeling.

De fungerer som støttepedagoger innen sitt fagfelt på barn med spesielle behov ( diagnoser ) De er lønnet av ped fagsenter, og har ikke en lønn over en halv million;)

Dårlige holdninger og hovmodig? Haha :fnise: Jeg svarte på innlegget ditt som jeg ikke syntes svarte på det jeg spurte om i startinlegget. Å analysere meg etter det blir jo latterlig, men la gå.

Ordet støttepedagog har jeg aldri hørt om før, og oppfattet det som nedlatende ord mot en masterutdannelse. Men da tok jeg kanskje feil.

Edit: Og jeg gjentar - det er ikke å tjene over en halv million som er målet mitt! Vennligst les alt før du skriver :)

Endret av pluttipott
  • Liker 1
Skrevet

Du får ikke ekstra betalt for fagbrevet.

Det kan hende at det blir vanskeligere å få jobb med master, rett og slett fordi du koster mer en uten master. På en annen side er det et kjempebehov for pedagoger i barnehager.

Ønsker du å arbeide i skolen, bør du ta lærerutdanning. Mange barneskoler har nok av førskolelærere, og presiserer det ofte i stillingsannonser. En del barneskoler ansetter ikke lektorer fordi de koster med enn adjunkter. Det er synd at budsjettene bestemmer alt...

TUSEN TAKK for et relevant og godt svar :) Dette skal jeg tenke litt på.

AnonymBruker
Skrevet

Dårlige holdninger og hovmodig? Haha :fnise: Jeg svarte på innlegget ditt som jeg ikke syntes svarte på det jeg spurte om i startinlegget. Å analysere meg etter det blir jo latterlig, men la gå.

Ordet støttepedagog har jeg aldri hørt om før, og oppfattet det som nedlatende ord mot en masterutdannelse. Men da tok jeg kanskje feil.

Nedlatenede ord mot en som har en masterutdannelse? hva er problemet ditt egentlig? det er haugevis av mennesker med en master i spes ped, det gir ingen alene rett til å være bedre enn andre mennesker.

Tipper du skal slite der ute med arbeidsmarkedet med nesa i sky fordi du har en MASTER.. Det er ikke det det handler om, mennesket gjør, få deg litt mer livserfaring.

• Liker 7
Skrevet

Nedlatenede ord mot en som har en masterutdannelse? hva er problemet ditt egentlig? det er haugevis av mennesker med en master i spes ped, det gir ingen alene rett til å være bedre enn andre mennesker.

Tipper du skal slite der ute med arbeidsmarkedet med nesa i sky fordi du har en MASTER.. Det er ikke det det handler om, mennesket gjør, få deg litt mer livserfaring.

Hæ? Dette var jo rett og slett uhyggelig lesning... Jeg vil gjerne ha råd og tips i denne tråden. Jeg skrev at jeg trodde det var et nedlatende ord, men at jeg kanskje tok feil. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om at jeg tror jeg er bedre enn andre mennesker når jeg har master, snarere tvert imot!

Lurer på hva du mente med hovmodig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Dette var jo rett og slett uhyggelig lesning... Jeg vil gjerne ha råd og tips i denne tråden. Jeg skrev at jeg trodde det var et nedlatende ord, men at jeg kanskje tok feil. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om at jeg tror jeg er bedre enn andre mennesker når jeg har master, snarere tvert imot!

Lurer på hva du mente med hovmodig...

Sitat: støttepedagog som nedlatene ord mot en som har masterutdanning

"gjesp", hva skal jeg si? som har høysk utdannelse, leder og jobber med folk direkte hentert fra nav fordi de ikke får annet….

• Liker 2
Skrevet

Sitat: støttepedagog som nedlatene ord mot en som har masterutdanning

"gjesp", hva skal jeg si? som har høysk utdannelse, leder og jobber med folk direkte hentert fra nav fordi de ikke får annet….

Dette blir for useriøst, svarer herved kun de som vil, som sagt, komme med gode råd og tips til det jeg ber om i startinnlegget. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...