Gå til innhold

Liten hund, samt katt til allergiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pollenallergi, og muligens kryssallergi til husdyr.

Jeg tåler både katt og hund greit, men noen ganger kjenner jeg det når en røytende katt eller visse hunder er i nærheten.

Jeg vil gjerne inneha både en liten hund og (en liten) katt. Noen som kan anbefale "allergivennlige" og relativt små hunderaser, og/eller katteraser?

Jeg er ikke så altfor aktiv av meg, så det passer fint med en hund som ikke krever lange turer daglig og som samtidig kan betegnes som allergivennlig. Familiehund kanskje, en rase med rolig lynne.

Alle tips tas imot med takk :)

Er klar over at hvor mye man reagerer på slike allergivennlige hunder og katter varierer en del fra person til person, men tips er alltid fint å få - så kan man jo prøve. :pasha::catmilk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet (endret)

Spørs hva du regner som lange turer, men gjerne Bichon frisé, Bichon Havanais eller Cotton de Tulear kunne være noe? De to siste krever en del pelsstell da :)

Endret av Vevila
Skrevet

Sibirkatten er det få som reagerer så mye på med tanke på allergi, men igjen det er jo veldig individuelt.

Går du gjennom en oppdretter eller DB så kan det være de går med på en "prøverunde" for å finne ut om du reagerer på katten eller ikke. Skader iallefall ikke å høre med dem.

Hunder vet jeg dessverre lite om.

Skrevet

Bichon frise og puddel. Devon rex og cornish rex, evnt sphynx. Uansett hvem hunde/katterase ville jeg anbefalt deg å dra på besøk til oppdretter for en "sniffetest" for å se reaksjonen din. Merk også at en del reagerer på kattunger men ikke voksne.

• Liker 1
Skrevet

Finnes ikke katter som er allergi vennlige. Hunder noen raser..men enkelte reagerer på de og. Om du er allergisk bør du virkelig teste ut allergien din før du permanent skaffer deg hund og katt. Vær gjerne fosterhjem for katt en periode. Da vil du fort se om du og din allergi klarer å leve med katt i hus eller ikke.

Skrevet

Finnes ikke katter som er allergi vennlige. Hunder noen raser..men enkelte reagerer på de og. Om du er allergisk bør du virkelig teste ut allergien din før du permanent skaffer deg hund og katt. Vær gjerne fosterhjem for katt en periode. Da vil du fort se om du og din allergi klarer å leve med katt i hus eller ikke.

Jeg har vokst opp med katt, og bor hos foreldrene mine i feriene og også nå i sommerferien... Så jeg tåler katt generelt greit, som sagt :)

AnonymBruker
Skrevet

toy puddel? puli tror jeg også er allergifri.

Anonymous poster hash: 32631...651
Skrevet

toy puddel? puli tror jeg også er allergifri.

Anonymous poster hash: 32631...651

Hehe puli ja, en slik "vaskefille" :fnise::rodmer:

Skrevet

Vil bare nevne at selv om puddel er regnet som allergivennlige er det mulig de krever mer fysisk, og kanskje spesielt mental mosjon enn du skisserer. Jeg anbefaler deg å se på selskapshund-rasene og kryssjekker de med allergivennlige. :)

• Liker 2
Skrevet

Vil bare nevne at selv om puddel er regnet som allergivennlige er det mulig de krever mer fysisk, og kanskje spesielt mental mosjon enn du skisserer. Jeg anbefaler deg å se på selskapshund-rasene og kryssjekker de med allergivennlige. :)

Ok, takk :)

Skrevet

Jeg ville forsøkt å dra på besøk hos oppdrettere for å se hvordan du reagerer på hundene. Enkelte reagerer voldsomt på allergivennlige raser, men reagerer ikke på raser som ikke er kjent for å være spesielt allergivennlige :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du regner som lange turer, men gjerne Bichon frisé, Bichon Havanais eller Cotton de Tulear kunne være noe? De to siste krever en del pelsstell da :)

Har en Bichon Havanais. Det står kanskje på diverse nettsteder at disse hundene bare trenger korte gåturer og lite mosjon, men det stemmer ikke, etter min erfaring. Både mi tispe og flere jeg kjenner som har samme rase, både tisper og hanner, trenger mye mosjon. De har mye energi, og vil helst være med på langturer, ikke bare 20-25 min rundt i nabolaget, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 2716f...403

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville forsøkt å dra på besøk hos oppdrettere for å se hvordan du reagerer på hundene. Enkelte reagerer voldsomt på allergivennlige raser, men reagerer ikke på raser som ikke er kjent for å være spesielt allergivennlige :)

Det skal jeg gjøre. Tenker å høre om det er mulig å låne en hund noen dager av den rasen jeg først ønsker meg, for å se om jeg tåler den greit.

Skrevet

Har en Bichon Havanais. Det står kanskje på diverse nettsteder at disse hundene bare trenger korte gåturer og lite mosjon, men det stemmer ikke, etter min erfaring. Både mi tispe og flere jeg kjenner som har samme rase, både tisper og hanner, trenger mye mosjon. De har mye energi, og vil helst være med på langturer, ikke bare 20-25 min rundt i nabolaget, for å si det sånn.

Har hørt dette om de fleste raser, at selv om de kan virke rolige og bedagelige så trenger de også godt med mosjon. Jeg har fått et lite hjerte for tibber (tibetansk spaniel), disse er veldig familiehunder, men tror de også trenger en del mosjon selv om de ikke er fuglehunder akkurat.

Skrevet

Det skal jeg gjøre. Tenker å høre om det er mulig å låne en hund noen dager av den rasen jeg først ønsker meg, for å se om jeg tåler den greit.

Det kan være veldig lurt :)

Er du medlem på f. eks hundeforum? Regner med at en del kan gi deg noen tips der, kan godt sende link til et godt hundeforum på pm, om du vil :)

Skrevet

Det kan være veldig lurt :)

Er du medlem på f. eks hundeforum? Regner med at en del kan gi deg noen tips der, kan godt sende link til et godt hundeforum på pm, om du vil :)

Ja, tusen takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt dette om de fleste raser, at selv om de kan virke rolige og bedagelige så trenger de også godt med mosjon. Jeg har fått et lite hjerte for tibber (tibetansk spaniel), disse er veldig familiehunder, men tror de også trenger en del mosjon selv om de ikke er fuglehunder akkurat.

Det jeg tror folk ikke alltid forstår, er at å gå tur er ikke bare mosjon for hunden som ellers sløver og sover veldig mye av tiden, men det er også hundens måte å oppdage og utforske verden på! Hunden trenger å lukte, utforske og se nye områder og steder akkurat som mennesker. Ikke på samme måten selvfølgelig, men likevel.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg tror folk ikke alltid forstår, er at å gå tur er ikke bare mosjon for hunden som ellers sløver og sover veldig mye av tiden, men det er også hundens måte å oppdage og utforske verden på! Hunden trenger å lukte, utforske og se nye områder og steder akkurat som mennesker. Ikke på samme måten selvfølgelig, men likevel.

Det har du nok helt rett i :)

Gjest Vevila
Skrevet

Har en Bichon Havanais. Det står kanskje på diverse nettsteder at disse hundene bare trenger korte gåturer og lite mosjon, men det stemmer ikke, etter min erfaring. Både mi tispe og flere jeg kjenner som har samme rase, både tisper og hanner, trenger mye mosjon. De har mye energi, og vil helst være med på langturer, ikke bare 20-25 min rundt i nabolaget, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 2716f...403

Regnte med Ts mente noe mer enn 20-25 min i nabolaget. Ingen hunder er fornøyd med så lite mosjon. Har selv hatt Bichon Havanais og han trivdes godt med rett under en times tur, pluss tisseturer og en del mental trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...