Gå til innhold

Friteringsfrykt

Anbefalte innlegg

Gjest Uhumskheter
Skrevet

"Vil du stå for friterte løkringer?" sa han.

"ja" sa jeg.

"fuck" tenker jeg nå.

Skal da altså hjelpe vennegjengen til en venn av meg med noe av maten til utdrikningslaget hans. Jeg sa ja til å lage løkringer, for det var enten det, eller biff. Gutta er store biffelskere og jeg er biffødelegger.

Problemet er at jeg har varm oljeangst. Er virkelig redd for å fritere hjemme.

Da jeg var liten skulle bestemoren min lage smultringer og hele skiten tok fyr. Er traumatisert.

Så jeg trenger en guide for dummies her, og hva jeg skal gjøre om noe tar fyr. Bestemoren min skrek og veivet, det var ikke riktig metode.

Men er nok min instinktive metode også, så jeg må være litt proaktiv her.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ting trenger oksygen for å brenne, så om du slenger på et lokk på den brennende gryta vil brannen slukkes ganske raskt. (Går jeg ut fra - har aldri prøvd det på olje!)

Anonymous poster hash: 63d19...a21
  • Liker 1
Skrevet

Ja som AB skriver, lokk. Ha det klart ved siden av i tilfelle noe skulle skje. Hva enn du gjør.. aldri få vann oppi.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Ja som AB skriver, lokk. Ha det klart ved siden av i tilfelle noe skulle skje. Hva enn du gjør.. aldri få vann oppi.

føles som om jeg skal i gang med å lage en bombe.

Går det an å steke de i ovnen istedet eller blir det bare helt skivebom?

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir fryktelig offtopic, men jeg liker skrivestilen din. Jeg har lagt merke til de humoristiske formuleringene dine i andre innlegg du har skrevet også.

Anonymous poster hash: f18a8...4c4
  • Liker 1
Skrevet

føles som om jeg skal i gang med å lage en bombe.

Går det an å steke de i ovnen istedet eller blir det bare helt skivebom?

Haha ja det blir bombe om man har vann oppi. :bond: Har aldri lagt det i ovn? Du kan jo google litt, men vil tro at det ikke blir heeelt det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er disse løkringene? Du kan faktisk kjøpe dem fryst og steke dem i ovnen.

Anonymous poster hash: 1dbfe...e90
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Haha ja det blir bombe om man har vann oppi. :bond: Har aldri lagt det i ovn? Du kan jo google litt, men vil tro at det ikke blir heeelt det samme.

Jeg skal høre med huseieren om han har problemer med at jeg lager bombe på komfyren. Har han det så tror jeg jeg må traske av gårde og be om å få låne en frityrkoker.

De tar ikke fyr?

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Hvor viktig er disse løkringene? Du kan faktisk kjøpe dem fryst og steke dem i ovnen.

Anonymous poster hash: 1dbfe...e90

viktige og viktige. Kommer an på hvor fulle folka er når de skal spises.

Har sett etter ferdige løkringer på butikken, men her selges de bare i poser med pommes frittes. Og da blir det fort dyrt.

Skrevet (endret)

Jeg skal høre med huseieren om han har problemer med at jeg lager bombe på komfyren. Har han det så tror jeg jeg må traske av gårde og be om å få låne en frityrkoker.

De tar ikke fyr?

Jo, de tar også fyr, men mindre sjanse med de vil jeg tro.. Jeg frityrer alt hele tiden, å jeg er ikke en god kokk, men ingen branner startet helt til nå :P Jeg elsker frityrkokeren min!

Endret av Frk.K
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Jo, de tar også fyr, men mindre sjanse med de vil jeg tro.. Jeg frityrer alt hele tiden, å jeg er ikke en god kokk, men ingen branner startet helt til nå :P Jeg elsker frityrkokeren min!

Om noe kan ta fyr, så tar de fyr når jeg holder på med dem. Jeg er en vandrende kjøkkenkatastofe. Jeg burde ha en alarm som går av hver gang jeg nærmer meg et kjøkken, som gjorde at alle skap og skuffer låste seg og komfyren gikk inn i midlertidig shutdown.

Skrevet

Du kan ikke få noen andre til å gjøre det for deg da? Kanskje det er tryggest :laugh:

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Du kan ikke få noen andre til å gjøre det for deg da? Kanskje det er tryggest :laugh:

Det er sånn jeg liker å lage mat :laugh:

Skrevet

Om noe kan ta fyr, så tar de fyr når jeg holder på med dem. Jeg er en vandrende kjøkkenkatastofe. Jeg burde ha en alarm som går av hver gang jeg nærmer meg et kjøkken, som gjorde at alle skap og skuffer låste seg og komfyren gikk inn i midlertidig shutdown.

Hahahaha! :D Nei så gale kan det da ikke være, jeg er ikke langt i fra der jeg heller for å si det slik :P Men noe har jeg lært å lage.. Bacon, egg, pizza og alt som kan hives i frityren: karbonade, bacon, pomfri og løkringer! :P

Skrevet

Begynner det å brenne så få på et lokk. En annen ting som er viktig er å få flammer vekk fra viften en gjerne har over komfyren. Den er gjerne godt innfettet og med den ekstra oksygentilføselen viften hjelper til med så er det...vel...ikke bra.

Når det er sagt så har jeg, uten å være overdrevet forsiktig, aldri klart å få fyr på olje i en gryte.

Skrevet

Eller du skulle brukt den frityrkokeren som kun trenger et par dråper olje! Det bør da være sikkert nok :wink: tips til deg og Frk.K, så kan man nyte pomfritt med ekstra god samvittighet :danse:

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Begynner det å brenne så få på et lokk. En annen ting som er viktig er å få flammer vekk fra viften en gjerne har over komfyren. Den er gjerne godt innfettet og med den ekstra oksygentilføselen viften hjelper til med så er det...vel...ikke bra.

Når det er sagt så har jeg, uten å være overdrevet forsiktig, aldri klart å få fyr på olje i en gryte.

Ja, nei, jeg innser her og nå mine begrensninger. Frityrkoker lånes.

Kanskje jeg prøver en annen gang, på noen andres kjøkken.

Skrevet

Eller du skulle brukt den frityrkokeren som kun trenger et par dråper olje! Det bør da være sikkert nok :wink: tips til deg og Frk.K, så kan man nyte pomfritt med ekstra god samvittighet :danse:

Nyter alltid pomfri med god samvittighet jeg! :laugh: Men takk for tipset :P men blir ikke investert i noe ny frityrkoker enda, da den jeg har fungerer utmerket :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg friterer vårruller i åpen gryte minst 10 ganger i året, ingenting har tatt fyr enda. Bare stå klar med det lokket og følg godt med :)

Ikke ha for mye løkringer oppi i gangen, og ikke ha for mye olje oppi, da det kan koke over. Om det koker over så er det ikke noen krise, bare skru av plata og vent til det blir litt avkjølt så du får tørke opp eventuelt griseri :)

You can do iiiit! :heiajente:

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Har kjøpt inn ingredienser nå, tenkte jeg skulle prøve å steke de i ovnen først og se hvordan de blir, man vet jo aldri. Kanskje jeg er ekspert på ovnsbakte løkringer?

:laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...