AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Hei. Jeg fikk påvist endometriose etter LAP i april og lurer nå på hva veien videre er. Gynekologen min er ikke særlig hjelpsom da hun vil jeg skal gå på hormonsprøyter for å stoppe mens og få mindre smerter. Det er ikke jeg interessert i før evt etter en graviditet. Vi har prøvd i 3 år og kjenner at nå må jeg snart bli ferdig og finne ut om vi må adoptere.. Må vi rett til IVF eller kan det være greit med pergo først? J24Anonymous poster hash: 4e8bf...201
Biloba Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Posten din gir ikke svar på om det er endometriose som er årsak eller en av årsakene til barnløsheten. Var egglederne åpne? Mye endo på eggstokkene? Mener gynekologen at du vil kunne bli lettere gravid etter at det er forsøkt å slå ned endometriosen, eller har hun personlige meninger om at det ikke haster for dere å få barn?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Gynekologen har ikke sagt at endo er den direkte årsaken til banløshet, men etter 3 år og ingen andre plager så er det vel det som er årsaken.. En litt trang eggleder. Mye ble brent bort under LAPen. Hun mener jeg skal gå på sprøytene pga smertelindring så jeg fungerer bedre i hverdagen fordi det er viktigere enn å få barn, så vi er kanskje ikke helt enige. Tror ikke det var særlig mye på eggstokkene. Eneste jeg fikk med meg var at jeg har endo på urinrøret. TSAnonymous poster hash: 4e8bf...201
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 Noen fler? TSAnonymous poster hash: 4e8bf...201
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Kontakt endometrioseforeninga på nettet og les litt der. Jeg har selv kraftig endo, påvist for over 20 år siden. Selv om man har endo trenger man ikke ha vanskelig med å få barn, kan være andre grunner og. Mange med endo får barn uten hjelp. Men siden dere har prøvd lenge og du har påvist det på lap hvor det sitter så er det jo greit. har selv blitt gravid med to tette eggledere men dessverre mista jeg noen ganger. De mener det ikke har med endo og gjør, kroppen min vil bare ikke akseptere et foster. http://endometriose.no Anonymous poster hash: 98f1b...fda
Frufly Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har endometriose og har nå en herlig sønn på snart 6 mnd så det går ann. Vi prøvde i ca. 2 år. Hvis ikke gyn hjelper deg så hadde jeg bytta gyn. Hadde lap i Mai 2012. Siden vi hadde prøvd en stund så fikk jeg beskjed at vi skulle prøve 3 mnd og hvis det ikke gikk ble vi henvist til prøverør. Siden ingenting skjedde tok vi kontakt med gyn og ble henviste videre til fertilitetsklinikken. Ventetiden var ca. 6mnd. Starta på hormoner i Mars 2013 og i Slutten av April testa jeg positiv. Desember ble vi foreldre til lille A Bare ta kontakt om du lurer på noe
Biloba Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Gynekologen har ikke sagt at endo er den direkte årsaken til banløshet, men etter 3 år og ingen andre plager så er det vel det som er årsaken.. En litt trang eggleder. Mye ble brent bort under LAPen. Hun mener jeg skal gå på sprøytene pga smertelindring så jeg fungerer bedre i hverdagen fordi det er viktigere enn å få barn, så vi er kanskje ikke helt enige. Tror ikke det var særlig mye på eggstokkene. Eneste jeg fikk med meg var at jeg har endo på urinrøret. TSAnonymous poster hash: 4e8bf...201 Så frekt! Det er hennes jobb å tilrettelegge medisinsk for at du skal ha de beste sjanser til å bli mor, når det er det du vil. Hun har ikke noe med å forsøke å ta slike valg for deg, og det bør du si henne. Evt få utskrift av journalen din og få deg ny gynekolog.
stfu Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Så frekt! Det er hennes jobb å tilrettelegge medisinsk for at du skal ha de beste sjanser til å bli mor, når det er det du vil. Hun har ikke noe med å forsøke å ta slike valg for deg, og det bør du si henne. Evt få utskrift av journalen din og få deg ny gynekolog. Jeg byttet gyn rett før lap da hun forrige virkelig ikke var noe hyggelig med meg. Jeg bor i en liten by og det er ikke flere gynekologer her. Hun forrige mente jeg var for umoden og uansvarlig for å få barn fordi jeg spurte om hun kunne henvise oss til offentlig prøverør istedet for å ta det privat. "Hvis du ikke har råd til å betale 30k for å bli gravid så er du ikke nok ansvarlig til å få et barn. Kom tilbake om 5 år" Heh.... TS
Biloba Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Jeg byttet gyn rett før lap da hun forrige virkelig ikke var noe hyggelig med meg. Jeg bor i en liten by og det er ikke flere gynekologer her. Hun forrige mente jeg var for umoden og uansvarlig for å få barn fordi jeg spurte om hun kunne henvise oss til offentlig prøverør istedet for å ta det privat. "Hvis du ikke har råd til å betale 30k for å bli gravid så er du ikke nok ansvarlig til å få et barn. Kom tilbake om 5 år" Heh.... TS Såpass. Det er en sak for Fylkeslegen, men det er vel heller ikke aktuelt for deg når det ikke er andre tilgjengelige leger som kan hjelpe deg. Vi er i det private, og foreløpig kostnad ved oppstart ivf er over 65000 Det er med 3 for 2 pakke, medisiner opp til egenandel 15000, og første konsultasjon. I tillegg gjorde vi et inseminasjonsforsøk med hormonstimulering, og jeg måtte ha en spesialundersøkelse, til sammen 15000 ekstra. Da jeg var 25 var jeg student og totalpris var vel årsbudsjettet mitt ca. Alvorlig endometriose kan forkrøple systemet ditt mer over tid. Du kan få en privat gynekolog til å henvise dere (utredningstimen vår kostet 1900 på privat fertilitetsklinikk), bare få kopi av alle papirer og operasjonsbeskrivelsen og ta det når du er i en større by. Endret 22. juni 2014 av Biloba
stfu Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 Gynekologen har henvist meg til Haugesund for IVF, men jeg håper vi får det til før. UL på timen i slutten av juni viste at jeg hadde EL hvert øyeblikk og vi har vært nøye på samleie i riktig tid. Kanskje etter utallige prøveperioder (jeg har faktisk kommet ut av tellingen, men det er over 30 prøveperioder) så kan det klaffe for oss. IKM 14. Krysser fingrene TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå