Diva Skrevet 20. juni 2004 #61 Skrevet 20. juni 2004 Jeg vet ikke om det er så merkelig for dere, men det er veldig mange som ikke skjønner hva jeg mener når jeg sier: fua.... som er det samme som rumpe.. :-) (sørlandet) tusjen Hehe, vi sier fue / fua noen plasser på mitt hjemsted og. Er fra Telemark som ikke er så fryktelig langt fra det søde sørland Synes uttrykket er ganske morsomt jeg Flere ord hjemmefra : Gummipælær = gummistøvler (også mye brukt uttrykk i Østfold, hvis jeg ikke tar feil) Om ei beite = om en liten stund Koe = tyggegummi Fævlær = fugler Noen sier også "fævlane!", og mener = pokker å! (eller noe sånt ) (ikke så mye med fævlær ellers å gjøre da) Pratas! = vi snakkes! Skævven = skogen Kommer ikke på fler :-?
trøll Skrevet 20. juni 2004 #62 Skrevet 20. juni 2004 kveks=veps fata ti=ta fyr kute/flyge=løpe håkinn=hvem husse=huske kroppen=menneske (f.eks "hvem er den kroppen der?")
Milly:) Skrevet 20. juni 2004 #63 Skrevet 20. juni 2004 Clea, ikke glem "travel" Når jeg sier det til folk som kommer fra andre steder tror de jeg mener en person som har det travelt. Det kan selvsagt bety det, men vanligvis bruker vi det om en slitsom/irriterende person.
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2004 #64 Skrevet 20. juni 2004 Clea, ikke glem "travel" Når jeg sier det til folk som kommer fra andre steder tror de jeg mener en person som har det travelt. Det kan selvsagt bety det, men vanligvis bruker vi det om en slitsom/irriterende person. Stemmer det! Og kjekk! Når jeg snakker om en kjekk person mener jeg ikke at vedkommende er pen, men hyggelig! Clea
Milly:) Skrevet 20. juni 2004 #65 Skrevet 20. juni 2004 Ja, har hatt en del misforståelser med det ordet der Bruk det aldri i Oslo-området!
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #66 Skrevet 21. juni 2004 I Bergen sier vi: hovve= hodet hue=lue
Susie C Skrevet 21. juni 2004 #67 Skrevet 21. juni 2004 Ord jeg reagerte på da jeg kom til Bergen: tjommi - kompis undik - underbukse også ser jeg for meg evige misforståelser med sønnen min på snart 2 når det gjelder hue/lue problematikken som nevnt over her. Men han har allerede begynt å skjønne at mamma snakker litt rart: Vil han protestere på noe sier han "ikkje!" flere ganger, før han ser på meg og sier "ikke..." :-) Det er noen rare ord på ganske sentrale østlandsstrøk (romerike) også: brettu - kresen hæle (tjukk l) - orke, samt at man sier "jeg hæla" hvis man dukker helt under når man er ute og bader. åkle (tjukk l igjen) - ankel, gjerne brukt i "åkle over" som betyr å vrikke foten
liv Skrevet 21. juni 2004 #69 Skrevet 21. juni 2004 Ellers så har vi den fine fredrisktad dialekta da, Tælle - gå Pælær - Gummistøvler Kæll - Mann Tællekæll - Walkman Matapaka - matpakke Endræne - Endene Vollæne - Byvollene Båtær, bilær og bussær....
Ottine Skrevet 21. juni 2004 #70 Skrevet 21. juni 2004 Hmmm- vi har vel noen egenartede uttrykk på hedmarken og... frakt= moro, kan og bety forferdelig kaku=brød kønn=korn hault=glatt Og så sier vi "ått a far" og "ått`n mor"... Litt spesielt,ja
Midnattsol Skrevet 21. juni 2004 #71 Skrevet 21. juni 2004 og vi kan telle litt også: ølløv (oppi nord ett sted) = ellve =) Øllev - ellve. Men sies jo selvfølgelig på dialekt så vanskelig å skrive. Får en liten "schvung" på det som er vanskelig å få fram her. Noe med l-lyden.
Gjest Trulselinemor Skrevet 21. juni 2004 #72 Skrevet 21. juni 2004 Hakke= Har ikke Huggu=Hode/Hue Kommer ikke på flere nå, men stikker innom hvis jeg kommer på flere.
Pbrina Skrevet 21. juni 2004 #73 Skrevet 21. juni 2004 sny=snø høue=hode hua=lue mellabær=når f.eks. det er naken hud mellom genseren og buksa (og man ikke vil være det), så er man "mellabær" bein=rett (som i rett strekning) balle på deg=pakk deg godt inn (i dyna eller med et pledd) katti klåkka=ved hvilket tidspunkt/når pia=jenta tøtta=jenta og når man omtaler noen ved (for)navn, setter man alltid ho eller han foran: ho Mari/han Petter Kommer vel på flere etterhvert...
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #74 Skrevet 21. juni 2004 på Karmøy sier vi nøkjel-nøkkel setlabok-lommebok hollarhus-penalhus tråskådel-dørstokk Dette er vell helst gammal vea dialekt...
Rapitap Skrevet 21. juni 2004 #75 Skrevet 21. juni 2004 undik - underbukse Ja, den er jeg nesten med på. Vi sier mer undikk.
Susie C Skrevet 22. juni 2004 #76 Skrevet 22. juni 2004 Ja, den er jeg nesten med på. Vi sier mer undikk. Ja, det kan vel stemme. Å tyte er også et ord jeg reagerte på i starten. Betyr å mase. Jeg fikk forresten ei hel bok i gave en gang om bergensuttrykk, så jeg skulle skjønne hva de sier her. Kanskje jeg burde lese litt mer i den :-)
Gjest Felicity Skrevet 22. juni 2004 #77 Skrevet 22. juni 2004 Noen Stavanger/Sandnes ord: Foddle i garp - full av faen/spillopper Ønnikk - underbukse Øveferå - omgangssyke Hoga - kåt Til slutt: Fli meg flåde - Send meg fettet.
Suzy Skrevet 22. juni 2004 #79 Skrevet 22. juni 2004 hæle = orke (jfr hæssen hæler du å gå tell slik = hvordan orker du å gå kledd slik) grælet = grått og fuktig ufeng = utrivelig/små-ekkel gra = kåt kute = løpe kaku = brød (kakuskive = brødskive) lell = likevel
Sommerfugl83 Skrevet 22. juni 2004 #80 Skrevet 22. juni 2004 Prater bokmål, men ikke av den "pene" sorten Der jeg kommer fra trekkes mange ord sammen som feks : hakke- har ikke skakke -skal ikke vikke -vil ikke kanke -kan ikke tøkke -tør ikke Dessuten sier vi "fævell" for fugl En annen litt morsom regle som vi sier hjemme er : Trudderuderantan- trodde du det rant av den Må innrømme at jeg har lagt av meg mange av disse ordene etter jeg ble sammen med en skikkelig vestkant gutt. :oops: Han sier forresten jenten og kuen... Husker en episode da jeg var på fjelltur i trøndelag. Vi gikk langt og lenge og var kjempeslitene da vi stoppet opp for en pause. Rett etter vi har satt oss ned spør en av trønderene om vi er klar. Jeg svarer sliten og surt at vi har jo nettopp satt oss og om han vil gå allerede får han gå alene! Oops.... ble litt flau da han forklarte den trønderske betydningen av det ordet.... :oops: Nemlig om jeg var sliten....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå