Gjest Blomst83 Skrevet 13. juni 2014 #41 Skrevet 13. juni 2014 Takk for godt svar. Ja, jeg prøver å ikke la det trykke meg ned, jo mere jeg leser om dommer i såkalte sovevoldtekter, jo mer fortvilet blir jeg. Jeg er rimelig samfunnsengasjert, så det er vanskelig å la være. Det at han er en unggutt (18 år) - ja han er voksen og skal ta konsekvensene av sine handlinger, mente bare å si at dersom en 40 åring hadde gjort dette, syns jeg personlig det hadde vært verre. Skal sørge for at han får samtaleterapi framover. Det er mange ofre i denne saken, skulle ønske jeg kunne snakket med moren til jenta, sånn mamma til mamma, men vet jo at det er umulig. Anonymous poster hash: a1658...f36 Nå skal ikke jeg ta stilling til om din sønn er skydlig eller ikke.Det er ikke mitt bord,men hvis han har gjort det så er det ikke noe mindre ille bare fordi han er 18 og ikke 40. Voldtekt er voldtekt uansett alder på overgriper.
Rskre Skrevet 13. juni 2014 #42 Skrevet 13. juni 2014 Tja, pannelappen er enno ikkje ferdigutvikla hjå 18-åringar.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #43 Skrevet 13. juni 2014 Nå skal ikke jeg ta stilling til om din sønn er skydlig eller ikke.Det er ikke mitt bord,men hvis han har gjort det så er det ikke noe mindre ille bare fordi han er 18 og ikke 40. Voldtekt er voldtekt uansett alder på overgriper. TS her. Jeg mente bare å si at i dette tilfellet er begge 18. Dersom mannen hadde vært 40 og hun 18, syns jeg det hadde vært annerledes. Med tanke på at en 40 åring bør vite veldig godt hvor grensene går/ utnytte en ungjente Gjorde selv dumme ting i fylla som 18 åring uten å tenke på konsekvenser/strekke grenser. Og til dere som mener at han eventuelt lyver - alle ungdom lyver til sine foreldre i større eller mindre grad. I dette tilfellet vet jeg rimelig godt at han er bunn ærlig. Vi har et veldig godt forhold, og han vet at mora er såpass smart at en løgn ville hun gjennomskuet glatt. Han satt i 8 timer og skrev et sammendrag til advokaten. Det jævligste han hadde gjort, men han var glad for å få nedskrevet. Men igjen, det er hans versjon, ikke hennes. Time will show. Realiteten er den samme - han står ovenfor 4 år i fengsel. Anonymous poster hash: a1658...f36 2
Gjest Blomst83 Skrevet 13. juni 2014 #44 Skrevet 13. juni 2014 TS her. Jeg mente bare å si at i dette tilfellet er begge 18. Dersom mannen hadde vært 40 og hun 18, syns jeg det hadde vært annerledes. Med tanke på at en 40 åring bør vite veldig godt hvor grensene går/ utnytte en ungjente Gjorde selv dumme ting i fylla som 18 åring uten å tenke på konsekvenser/strekke grenser. Og til dere som mener at han eventuelt lyver - alle ungdom lyver til sine foreldre i større eller mindre grad. I dette tilfellet vet jeg rimelig godt at han er bunn ærlig. Vi har et veldig godt forhold, og han vet at mora er såpass smart at en løgn ville hun gjennomskuet glatt. Han satt i 8 timer og skrev et sammendrag til advokaten. Det jævligste han hadde gjort, men han var glad for å få nedskrevet. Men igjen, det er hans versjon, ikke hennes. Time will show. Realiteten er den samme - han står ovenfor 4 år i fengsel. Anonymous poster hash: a1658...f36 Hvis han har gjort det her så blir det helt feil å si at vi alle gjorde dumme ting i fylle når vi var 18.Alle 18 åringer vet at voldtekt ikke er tillat på lik linke som en 40 åring.Og hvis det stemmer så spiller nok ikke alderen på overgirperen noen rolle for jenta heller. Jeg har selv blitt utsatt for voldtekt av en som var eldre og en som var jevnaldrende,og følelsene jeg ble sittende igjen med etter på var akkurat de samme. Men igjen jeg skal ikke ta stilling til noe skyldspørsmål,men jeg synes ikke ting skal bagetelliserers pga alder.
Teeden Skrevet 13. juni 2014 #45 Skrevet 13. juni 2014 Forstår absolutt din fortvilelse. Uavhengig av hvorvidt han er skyldig eller ei - hvilket du strengt tatt ikke kan vite - er det smertefullt. Anonymous poster hash: 8a52f...d0e Selvfølgelig vet hun at han ikker skyldig. Det er da vel ingen fyr som frasier seg retten til advokat hvis han er skyldig og faktisk trenger en. Direkte kvalmt å lese en del av holdningene her inne fra kvinner som innbiller seg at han er skyld i noe tross at det som er beskrevet taler i hans favør, samt at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Du kan takke feminister og kvinnelig offermentalitet for dette ts. Man har innbilt kvinner at voldtekt er så vanlig at normale menn uten sosiopati mistenkes for å være i stand til å gjennomføre dette, når voldtekter egentlig er sjeldne og at de straffedømte som regel blir dømt på ganske grunnløse påstander. Du er også en del av problemet som tydelig sympatiserer veldig med påståtte voldtektsoffere når flertallet av dem kun prøver å skjule sine egne utroskap og dumme avgjørelser, for flertallet av anmeldte voldtekter som ikke er overfallsvoldtekter er falske. Direkte kvalmende lesning denne tråden. Strafferammene for falske voldteksanglager skulle vært på et minimum av det sønnen din risikerer å sone, og du får bare være støttende og behjelpelig med sønnen din. Han er helt sikkert uskyldig, men en sånn anklage vil aldri slippe helt taket fordi man aldri stiller anklagerne ut i den offentlige gapestokken de skulle stått i. Håper det går bra med deg og familien din. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #46 Skrevet 13. juni 2014 Hvis han har gjort det her så blir det helt feil å si at vi alle gjorde dumme ting i fylle når vi var 18.Alle 18 åringer vet at voldtekt ikke er tillat på lik linke som en 40 åring.Og hvis det stemmer så spiller nok ikke alderen på overgirperen noen rolle for jenta heller. Jeg har selv blitt utsatt for voldtekt av en som var eldre og en som var jevnaldrende,og følelsene jeg ble sittende igjen med etter på var akkurat de samme. Men igjen jeg skal ikke ta stilling til noe skyldspørsmål,men jeg synes ikke ting skal bagetelliserers pga alder. Mener ikke at det skal bagatelliseres, jfr tidl. svar. Er vel mer opptatt av hva som er strafferammen her. Jeg klarer bare ikke å se for meg 4 års fengsel. Jeg er mamma. ja - og det å måtte i det hele tatt ta stilling til en slik sak er helt absurd. Det er kjempevanskelig, og selvfølgelig dumt å tenke "worst case scenario". Men jeg blir fortvilet over alle de dommene som har falt i det siste. Og jo mer jeg leser, jo mer fortvilet blir jeg. Dere andre mødre der ute - hva ville dere ha gjort/ stilt dere til saken? Anonymous poster hash: a1658...f36
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #47 Skrevet 13. juni 2014 Alder har ingenting å si, voldtekt er voldtekt uansett, at du mener noe annet...vel det sier i grunnen sitt. Du har kun din sønns versjon, og ingen vil vel tro at deres sønn/bror/mann/venn er voldtektsmann, så det er naturlig å forsøke å forsvare han og å tro på det han forteller. Jeg har derimot opplevd det fra andre siden, å bli voldtatt uten å bli trodd, fordi han som gjorde det var "så snill og grei gutt, godt likt og med gode karakterer", og med beskjed "du var sikkert med på det selv". Han ble så klart aldri dømt, saken kom ikke en gang opp i retten. Har dessverre kjennskap til flere slike saker, der jenta ikke blir trodd. Det har påvirket mitt syn på egen kropp og seksualitet i 15 år, så jeg syns 4 år er lite for å ødelegge en annens liv, for det er faktisk det som skjer. Det du kaller et minutts kåtskap og dumhet kan være fullstendig ruinerende for et annet menneske. Han hadde vel neppe kommet hjem og fortalt deg at at hadde voldtatt henne om det var sant? Ingen innrømmer skyld, de forsøker å slippe unna. Du kan trøste deg med at de færreste blir dømt, selv om de er skyldige, så din sønn slipper helt sikkert unna. Anonymous poster hash: 3297b...566 11
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #48 Skrevet 13. juni 2014 TS her. Jeg mente bare å si at i dette tilfellet er begge 18. Dersom mannen hadde vært 40 og hun 18, syns jeg det hadde vært annerledes. Med tanke på at en 40 åring bør vite veldig godt hvor grensene går/ utnytte en ungjente Gjorde selv dumme ting i fylla som 18 åring uten å tenke på konsekvenser/strekke grenser. Og til dere som mener at han eventuelt lyver - alle ungdom lyver til sine foreldre i større eller mindre grad. I dette tilfellet vet jeg rimelig godt at han er bunn ærlig. Vi har et veldig godt forhold, og han vet at mora er såpass smart at en løgn ville hun gjennomskuet glatt. Han satt i 8 timer og skrev et sammendrag til advokaten. Det jævligste han hadde gjort, men han var glad for å få nedskrevet. Men igjen, det er hans versjon, ikke hennes. Time will show. Realiteten er den samme - han står ovenfor 4 år i fengsel. Anonymous poster hash: a1658...f36 Jeg håper du innser at dette handler ikke bare om å "lyve overfor foreldre". Folk viser noen fantastiske skuespillerprestasjoner når de vil - enten det er overfor foreldre, advokater eller dommere. Det finnes innsatte som har fastholdt ved sin uskyld frem til sin dodsstraff som senere er bevist skyldige samt mange livstidsinsatte. Det er den naturlige respons for en som står overfor en livsendrende straff. Iblant kan vi overbevise oss selv til en slik grad at vi tror det selv. Dermed blir det å overbevise familie og venner ganske lett. Den letteste måten å lyve på er å begynne med å lyve for seg selv. Så snart en har overbevist seg selv om at sexen var frivillig er resten ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg mener ikke å konsekvent ta hennes parti her, mer å fungere som en motvekt pga. det faktum at du ganske åpenlyst (og noe naivt) tar din egen sonns perspektiv uten tvil. Anonymous poster hash: 8a52f...d0e 4
Teeden Skrevet 13. juni 2014 #49 Skrevet 13. juni 2014 Forstår absolutt hva du tenker. Det ekstremt vanskelige med slike saker er at det er alltid et offer. Et offer som lider etter en ugjerning. Og uansett hvem man ender opp med å straffe, er det en sjanse for at overgriperen (voldtektsmannen eller den falske anklageren) er på motsatt side. Jeg har litt erfaring fra begge sider. En venn av meg ble utsatt for en falsk anklage som ung. Han hadde betydelig bevis på at det var et romantisk forhold dem imellom - hun hadde ingenting på sin side. Han er idag en fremragende advokat som representerer menn anklaget for voldtekt (han er amerikansk, så ingen hjelp i Norge dessverre). Han har respresentert flere som har stått overfor lange dommer men blitt frikjent ved bevis (et par ganger videoklipp) på at samleiet var frivillig. Under dom hadde de fått flere år i amerikansk fengsel (der se sannsynligvis hadde blitt voldtatt av medfanger - ikke at noen bryr seg om det). Han anslår personlig at omtrent 40% av voldteksanklager han får opp er falske. Feminister hevder det er under 10%. Hva er realiteten? Ingen vet. Det forbannede vanskelige er å ivareta rettigheten til de som er voldtatt samtidig som man behandler anmeldelsene med en sunn skepsis. Det er ekstremt vanskelig å nå dette målet. På den annen side jobbet jeg i avdelingen for psykiatri og lovbrudd ved et amerikansk college. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har observert en ung mann bli anklaget for voldtekt eller ha fått et rykte på seg for å misbruke jenter uten at han har fortjent det. På godt og vondt, disse tingene forekommer sjelden av ren sjalusi eller vond vilje, men som et resultat av amoralsk oppforsel på en eller annen måte. Det hersker ingen tvil om at det er stor forskjell mellom en bruk-og-kast mentalitet overfor det motsatte kjonn, dårlig moral og voldtekt. Forstnevnte er ikke bra, men lovlig. Sistnevnte er ulovlig. Uansett tror jeg du må innstille deg på at han ikke er den godgutten han trodde du var. Om hun ikke strittet imot, har han uansett beveget seg i et moralsk grålig farvann. Lykke til uansett. Du kan ikke annet enn å prate med ham og vise din stotte. Vis toleranse og åpenhet uansett - og at han ikke trenger å legge imellom når han forteller deg historien. Jeg vet personlig at selv om foreldre tror man har et åpent forhold er det ofte langt fra sannheten - de fleste bryr seg om sine foreldres mening og vil heller lyve for alle andre enn dem. Håper det ender godt for den som har lidd her, uavhengig av resultat. Anonymous poster hash: 8a52f...d0e Hva du personlig mener om de som har blitt anmeldt for voldtekt er helt irrelevant, ditt nek. Jeg fikk også voldtektsanklager her inne av en eller annen patetisk AB fordi jeg engasjerer meg sånn i disse sakene, og det høstet flere plusser uten at moderator giddet å gjøre noe med det. Selvfølgelig ikke like alvorlig som det sønnen til ts går gjennom, men det viser hvor lett folk har for å tro på voldteksanklager og hvor lett det er å stigmatisere en fyr, selv hvor grunnløst det er. Voldteksanklager er som regel et uttrykk for seksuell vold og undertrykkelse fra kvinner mot menn og som regel er det ikke hold i dem. Denne jenta prøver å dekke over at hun er utro, det er temmelig åpenbart, og hun burde risikere flere års fengsel og offentliggjøring av navn slik at det blir enklere for offeret å frikjenne seg fra en sånn ondskapsfull og ødeleggende anklage. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. juni 2014 #50 Skrevet 13. juni 2014 Uskyldig, inntil det motsatte er bevist. Dette gjelder også i voldtektsaker.
Timza Skrevet 13. juni 2014 #51 Skrevet 13. juni 2014 Av alle saker der falsk anklagelese blir tatt ut, så er voldtekt den absolutt største saken. Jenter ødelegger for seg selv og andre jenter som virkelig har blitt voldtatt når de bruker det for å unnskylde sin egen tåpelighet. Det er tydeligvis mye enklere å si til typen at man sov, var full, når man var utro enn å si unnskyld, og dermed i samme slengen ødelegge noens liv pga man ikke klarer å stå for, eller forstå at man klarte å være utro. 5
Teeden Skrevet 13. juni 2014 #52 Skrevet 13. juni 2014 Alder har ingenting å si, voldtekt er voldtekt uansett, at du mener noe annet...vel det sier i grunnen sitt. Du har kun din sønns versjon, og ingen vil vel tro at deres sønn/bror/mann/venn er voldtektsmann, så det er naturlig å forsøke å forsvare han og å tro på det han forteller. Jeg har derimot opplevd det fra andre siden, å bli voldtatt uten å bli trodd, fordi han som gjorde det var "så snill og grei gutt, godt likt og med gode karakterer", og med beskjed "du var sikkert med på det selv". Han ble så klart aldri dømt, saken kom ikke en gang opp i retten. Har dessverre kjennskap til flere slike saker, der jenta ikke blir trodd. Det har påvirket mitt syn på egen kropp og seksualitet i 15 år, så jeg syns 4 år er lite for å ødelegge en annens liv, for det er faktisk det som skjer. Det du kaller et minutts kåtskap og dumhet kan være fullstendig ruinerende for et annet menneske. Han hadde vel neppe kommet hjem og fortalt deg at at hadde voldtatt henne om det var sant? Ingen innrømmer skyld, de forsøker å slippe unna. Du kan trøste deg med at de færreste blir dømt, selv om de er skyldige, så din sønn slipper helt sikkert unna. Anonymous poster hash: 3297b...566 Tror du han kun soner 4 år når han blir utsatt for justismord? Tror du man automatisk unngår traumer og mentale arr etter en voldtektsanklage? Du syns 4 år er lite å betale for at kvinner ikke kommer over en voldtekt? Tror du ikke disse mennene må lide resten av livet for å ha mistet 4 år av livet sitt på falske anklager? 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #53 Skrevet 13. juni 2014 Ingen her som synes å legge vekt på at sønnen til ts og den jenta som hevder seg voldtatt går til sengs sammen nakne? En større invitasjon til sex kan du neppe finne. Om han blir dømt, er vel Norge det eneste landet i verden hvor slikt er mulig. Anonymous poster hash: 02472...61c 3
Teeden Skrevet 13. juni 2014 #54 Skrevet 13. juni 2014 (endret) Av alle saker der falsk anklagelese blir tatt ut, så er voldtekt den absolutt største saken. Jenter ødelegger for seg selv og andre jenter som virkelig har blitt voldtatt når de bruker det for å unnskylde sin egen tåpelighet. Det er tydeligvis mye enklere å si til typen at man sov, var full, når man var utro enn å si unnskyld, og dermed i samme slengen ødelegge noens liv pga man ikke klarer å stå for, eller forstå at man klarte å være utro. Jeg er ikke uenig med deg annet enn fokuset på hvordan dette ødelegger for kvinner. Hva med de involverte mennene? Er det ikke på tide at en falsk voldtekstanklagelse er et like stort overgrep som en voldtekt selv og at dette ødelegger det aktuelle offeret i minst like stor grad som et voldtektsoffer? Det handler om å respektere at menn også har en ukrenkelig integritet, noe som stadig overses fordi alltid må overbevise kvinner om å tenke seg om ved å referere til hvordan det skader dem selv kollektivt. Nei, hva med å lære kvinner å faktisk ta hensyn til hvordan de skader menn for en gang skyld? Slik menn tvinges til å repetere sin sympati og empati mot kvinner livet gjennom burde kanskje kvinner LÆRES til å ha litt empati og sympati for menn? For når alt kommer til alt så er det kvinner som ikke tar fem øre for å ødelegge menn rundt seg, og at men ni langt høyere grad trenger beskyttelse fra kvinner enn omvendt. Endret 13. juni 2014 av Teeden 3
XuL Skrevet 13. juni 2014 #55 Skrevet 13. juni 2014 Be sønnen din anmelde henne for falsk anmeldelse. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #56 Skrevet 13. juni 2014 Tror du han kun soner 4 år når han blir utsatt for justismord? Tror du man automatisk unngår traumer og mentale arr etter en voldtektsanklage? Du syns 4 år er lite å betale for at kvinner ikke kommer over en voldtekt? Tror du ikke disse mennene må lide resten av livet for å ha mistet 4 år av livet sitt på falske anklager? Du antar automatisk, basert på ts fortelling, at anklagene er falske. Jeg antar at de kan være sanne, fordi vi har altfor lite info til egentlig å kunne ta et standpunkt, samt at vi kun har hørt ts sin versjon. Kommer representanter for jenta på banen her blir nok historien en helt annen. Faktum er at de som utsettes for voldtekt straffes i mye mer enn 4 år, i praksis straffes mange av dem hele livet. Hvorfor skal det være enklere for den som voldtar? Dersom det er justismord er saken en annen, men som sagt så har vi kun hørt den ene siden av saken, gjenfortalt fra en annenperson. Du legger tydligvis til grunn at de fleste som er dømt for voldtekt er utsatt for justismord, det gjør ikke jeg. Og jeg står ved at han neppe hadde løpt hjem til mor og innrømt at han voldtok en jente på fest og nå var i deep shit. Ingen voldtektsmenn gjør det, til tross for både bilde og dna bevis i enkelte saker. De færreste blir dog dømt uansett hvor skyldige de er, så sannsynligheten er stor for at ts sin sønn slipper unna uansett om han er skyldig eller ikke. Anonymous poster hash: 3297b...566 7
Silfen Skrevet 13. juni 2014 #57 Skrevet 13. juni 2014 Har hørt om lignende saker hvor gutter blir anmeldt for voldtekt pga jenta er syk i hodet. Senere blir alt avvist og anklagende droppet, gutten blir frikjent. Likevel ble gutten i dette tilfellet dømt til å betale erstatning, selv om han ble frikjent.. Tro det den som vil... Håper det går bra med deg og sønnen din, synd at det skal ødelegge så mye selv om jeg tror han blir frikjent. Ønsker dere alt godt Samme skjedde et familiemedlem av meg. Gutt + jente i fylla. Jenten hadde venner som var guttens livslange mobbere. Får jente til å anmelde. Gutt blir frikjent, men dømt til å betale erstatning. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #58 Skrevet 13. juni 2014 Av alle saker der falsk anklagelese blir tatt ut, så er voldtekt den absolutt største saken. Jenter ødelegger for seg selv og andre jenter som virkelig har blitt voldtatt når de bruker det for å unnskylde sin egen tåpelighet. Det er tydeligvis mye enklere å si til typen at man sov, var full, når man var utro enn å si unnskyld, og dermed i samme slengen ødelegge noens liv pga man ikke klarer å stå for, eller forstå at man klarte å være utro. Takk for svar. Også litt av det jeg ønsker å belyse her. Hun HADDE kjæreste, og skulle i utgangspunktet aldri ha lagt seg i senga, eller kledd av seg til sønnen min. Hadde aldri trodd jeg skulle skrive dette, men skyldsspørsmålet her føler jeg er såpass delt. Moralsk ansvar? De var begge fulle. Og 18 år. Anonymous poster hash: a1658...f36
Timza Skrevet 13. juni 2014 #59 Skrevet 13. juni 2014 Jeg er ikke uenig med deg annet enn fokuset på hvordan dette ødelegger for kvinner. Hva med de involverte mennene? Er det ikke på tide at en falsk voldtekstanklagelse er et like stort overgrep som en voldtekt selv og at dette ødelegger det aktuelle offeret i minst like stor grad som et voldtektsoffer? Det handler om å respektere at menn også har en ukrenkelig integritet, noe som stadig overses fordi alltid må overbevise kvinner om å tenke seg om ved å referere til hvordan det skader dem selv kollektivt. Nei, hva med å lære kvinner å faktisk ta hensyn til hvordan de skader menn for en gang skyld? Slik menn tvinges til å repetere sin sympati og empati mot kvinner livet gjennom burde kanskje kvinner LÆRES til å ha litt empati og sympati for menn? For når alt kommer til alt så er det kvinner som ikke tar fem øre for å ødelegge menn rundt seg, og at men ni langt høyere grad trenger beskyttelse fra kvinner enn omvendt. Hvis du leser det jeg har skrevet godt nok så vil du se at jeg tar for meg kvinner som ødelegger for andre kvinner som virkelig trenger å bli trudd, samt uskyldige menn. Altså kvinner som bruker dette for å unnskylde seg fra det å være utro ødelegger for begge parter. Sitt eget skjønn, samt menn som er uskyldige. 3
Timza Skrevet 13. juni 2014 #60 Skrevet 13. juni 2014 Takk for svar. Også litt av det jeg ønsker å belyse her. Hun HADDE kjæreste, og skulle i utgangspunktet aldri ha lagt seg i senga, eller kledd av seg til sønnen min. Hadde aldri trodd jeg skulle skrive dette, men skyldsspørsmålet her føler jeg er såpass delt. Moralsk ansvar? De var begge fulle. Og 18 år. Anonymous poster hash: a1658...f36 Det jeg ikke forstår er hvorfor din sønn ikke har anmeldt henne for falsk anmeldelse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå