AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #141 Skrevet 14. juni 2014 Og jeg har forklart at det ikke blir en sovepute, da det ikke er et tiltak i stedet for, men i tillegg til. Og så har jeg forklart at det ikke er noen som blir skviset ut, da de oppgaver, som folk på tiltak skal ta seg av, er de som ikke blir gjort likevel. Alle oppgaver som "ikke blir gjort" er det potensielt et marked for, slik at det betales for når behovet synliggjøres. Urealisert potensiale er svært viktig i en fungerende markedsøkonomi. Hva tror du f. eks enkelte vikarbyråer lever av? Det er massevis av deres oppdrag som går ut på små ryddejobber, vaskejobber etc. Dette kan det nå bli mindre av hvis forslaget går igjennom. Anonymous poster hash: 556dd...388
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #142 Skrevet 14. juni 2014 Dette er ikke en kortsiktig løsning på noe som helst, dette skal ikke løse et søppelproblem, det skal aktivisere folk, langsiktig. Da er det mye bedre å aktivisere dem ved å hjelpe dem inn i ordinær jobb og lønne dem som vanlige ansatte i den grad de settes direkte inn i ryddejobber av NAV. Anonymous poster hash: 556dd...388 1
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #143 Skrevet 14. juni 2014 (endret) Jo, det er i sannhet noe svært uanstendig ved det å jobbe for penger til livets opphold, i det som i alle praktiske henseender er for verdiløse tullejobber å regne, for svært mye mindre penger enn det som er normalinntekten i samfunnet. Da er det mye mer anstendighet i det å motta penger til livets opphold uten å jobbe for dem. Bare fordi du ikke kunne tenke deg å jobbe på den måten, eller fordi det ikke betales full tariff-lønn så er det ikke tullejobber. Det som er tull, og degenererende og nedverdigende, er å si til folk: Samfunnet har ikke bruk for deg, og ikke lyst til å se trynet ditt - gå hjem og legg deg på sofaen. Endret 16. juni 2014 av Stjernesol 1
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #144 Skrevet 14. juni 2014 Alle oppgaver som "ikke blir gjort" er det potensielt et marked for, slik at det betales for når behovet synliggjøres. Urealisert potensiale er svært viktig i en fungerende markedsøkonomi. Hva tror du f. eks enkelte vikarbyråer lever av? Det er massevis av deres oppdrag som går ut på små ryddejobber, vaskejobber etc. Dette kan det nå bli mindre av hvis forslaget går igjennom. Anonymous poster hash: 556dd...388 Det er fullt mulig å tenke seg jobber som er vanskelige å utføre, fordi tilretteleging og organisering av jobben er for krevende, økonomisk. Da kan selve nytteverdien godt være til stede, hvis jobben blir gjort likevel.
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #145 Skrevet 14. juni 2014 Da er det mye bedre å aktivisere dem ved å hjelpe dem inn i ordinær jobb og lønne dem som vanlige ansatte i den grad de settes direkte inn i ryddejobber av NAV. Anonymous poster hash: 556dd...388 Ja, og det gjøres også i den utstrekning det kan la seg gjøre. Det er en enorm stråmann å legge til grunn at dette tiltaket skal erstatte alle andre tiltak, all annen hjelp til ledige - det er det jo slett ikke tale om. Vil du forresten nekte for at en del, som mottaker ledighetstrygd, er av en kategori som ikke kan finnes jobb til, fordi de ikke vil ha jobb? Hvordan får vi disse ut i arbeidslivet?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #146 Skrevet 14. juni 2014 Det er fullt mulig å tenke seg jobber som er vanskelige å utføre, fordi tilretteleging og organisering av jobben er for krevende, økonomisk. Da kan selve nytteverdien godt være til stede, hvis jobben blir gjort likevel. Vel, om behovet er sterkt nok så vil bedriften/organisasjonen finne en løsning. Om aktiviteten anses som viktig nok så blir det betalt for til syvende og sist. Anonymous poster hash: 556dd...388
Drizzt Skrevet 14. juni 2014 #147 Skrevet 14. juni 2014 Veldig enig med dere to. Idiotisk forslag som ikke bør vedtas. Det blir helt feil å straffe alle som ufrivillig har kommet inn i systemet, bare fordi et mindretall misbruker systemet. Synes forøvrig at de som kan skulle være nødt til å jobbe med noe, men da noe som gangner dem, ved å få dem i arbeid. F.eks utdanning, eller arbeidstrening, eller praksisplass. Å nei og nei, for en forferdelig straff å kreve AKTIVITET fra folk som får andres penger GRATIS! Nei, herregud, så fæle vi er som krever at man jobber for pengene man får! Nei, herregud ... Hvor mange av dere som er imot forslaget føler dere personlig truffet og truet av ordningen? Jeg vil tro en ganske god del Dette er nok ikke annet enn "moralsk panikk" fra sin side. Det er slettes ikke noe problem at arbeidsføre går lenge på offentlige støtteordninger i Norge. Er det noe som er et problem i Norge, så er det heller at folk på 45 år og over veldig ofte går ut av arbeidslivet gjennom uføretrygd. Det er jo ingen hemmelighet at en ganske god del av de som går på uføretrygd og ikke jobber KAN faktisk jobbe (kanskje deltid), men gidder ikke for det er lettere å sitte hjemme og gjøre ingenting. Ja jøss. Det er kjempesmart å risikere å konkurranseutsette ordinære offentlige (eller private for den saks skyld) renholdsarbeidere. Det blir vel løsningen på alle økonomiske problemer i kommunene heretter. Hey, vi kan jo bare spørre NAV om de har noen sosialklienter om de kan gjøre jobbene de ikke gidder å bruke penger på. Nei, om behovet er der for at det skal plukkes søppel så får man heller ansette dem i ordinære stillinger, fremfor å ha dem som offentlige slaver. Poenget er jo like full å få flere ut i betalt arbeid. Anonymous poster hash: 556dd...388 Oi oi oi, konkurranseutsette hva? Du tror altså at aktivitetskravet skal gå utover de som jobber allerede slik at de ikke har noe jobb? Det er MER enn nok behov å rydde, særlig i Oslo og omegn, enn det er renholdere å se gjøre jobben! Det trenger ikke være bare søppelplukking, det kan være andre ting som kan gjøres uten at noen gjør det i dag. Det er ingen slaveri så lenge de får penger for aktiviteten sin. Det er neppe snakk om 100% stilling uansett, men kan fint være 2-3 timer hver dag. Hvor mange av dere her som er imot forslaget er sosialklienter som risikerer å bli satt ut i aktivitet mot sin vilje? 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #148 Skrevet 14. juni 2014 Ja, og det gjøres også i den utstrekning det kan la seg gjøre. Det er en enorm stråmann å legge til grunn at dette tiltaket skal erstatte alle andre tiltak, all annen hjelp til ledige - det er det jo slett ikke tale om. Vil du forresten nekte for at en del, som mottaker ledighetstrygd, er av en kategori som ikke kan finnes jobb til, fordi de ikke vil ha jobb? Hvordan får vi disse ut i arbeidslivet? Det er ingen stråmann, det er en reell bekymring forankret i at man ganske enkelt markedsøkonomisk vil søke å få gjort jobben til best mulig betingelser, og at realiteten i dag gjerne er kriging på pris slik at sosialklienter som regel vil gå av med seieren når det gjelder lavest mulig betingelser. Jeg nekter ikke for at det er noen som rett og slett ikke vil jobbe, men aktivitetsplikt i form av det som fremstår som en regulær jobb vil ikke hjelpe for disse. Dette er folk som er "eksperter" på å sno seg unna og vet hvilke knapper de skal trykke på. Mange av disse gjør mer eller mindre bevisst en elendig jobb og påfører sine kolleger merarbeide. Jeg har jobbet sammen en del av disse opp gjennom årene og visa er den samme hver gang, mange av dem spekulerer rett og slett i å gjøre en slett jobb slik at tiltaket blir avsluttet og de kan gå til NAV og si at de "fikk sparken". Men sosialstøtte vil de jo fortsatt ha krav på. Anonymous poster hash: 556dd...388 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #149 Skrevet 14. juni 2014 herreguud! Det er ikke snakk om 8 timer hver dag til å plukke boss. tror jeg.. Vet ikke hvor mye man får hver dag, men viss man får sånn 150hver dag, så ville jeg tro man må plukke boss i 1 time eller 2. Guud, nei så pinlig. For verdighet og alt slik er jo så viktig. Heller føle seg som en uteligger/narkoman eller hva enn du måtte føle, enn at flere tusen ikke gidder å finne en jobb. Det er ikke sånn at de ikke har tid til å søke ordentlige jobber i tillegg, og å stille på jobbinterview. Anonymous poster hash: 99168...8f4
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #150 Skrevet 14. juni 2014 Vel, om behovet er sterkt nok så vil bedriften/organisasjonen finne en løsning. Om aktiviteten anses som viktig nok så blir det betalt for til syvende og sist. Anonymous poster hash: 556dd...388 Ja, og dersom den er bare litt mindre viktig, men viktig enda, så kan man la folk på tiltak gjøre den!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #151 Skrevet 14. juni 2014 Oi oi oi, konkurranseutsette hva? Du tror altså at aktivitetskravet skal gå utover de som jobber allerede slik at de ikke har noe jobb? Det er MER enn nok behov å rydde, særlig i Oslo og omegn, enn det er renholdere å se gjøre jobben! Det trenger ikke være bare søppelplukking, det kan være andre ting som kan gjøres uten at noen gjør det i dag. Det er ingen slaveri så lenge de får penger for aktiviteten sin. Det er neppe snakk om 100% stilling uansett, men kan fint være 2-3 timer hver dag. Hvor mange av dere her som er imot forslaget er sosialklienter som risikerer å bli satt ut i aktivitet mot sin vilje? Plukk opp en bok i markedsteori så ser du kanskje hva jeg mener. Om det er mer enn nok behov for å rydde så representerer dette potensiale for f. eks private små bedrifter. At det ennå ikke er realisert betyr ikke at det ikke vil skje, jeg kjenner personlig en liten håndfull av folk som selger nettopp renholdstjenester. Små firmaer selv i norsk sammenheng, men småbedriftene i Norge utgjøre ca HALVPARTEN av arbeidslivet i Norge. Timetallet isolert sett er underordnet, ser man på det samlede behovet for tjenester så ligger det en betydelig mulighet for små bedrifter og tilhørende skatteinngang. men slikt vil man jo ikke ha noe av i sosialistlandet Norge. Anonymous poster hash: 556dd...388 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #152 Skrevet 14. juni 2014 Men stortinger vedtar jo aldri noe sånt, så ser for meg at om et par år har Norge ikke råd til å ta imot alle vondt i vilje-folkene da det ikke er nok som gidder å jobbe/finner en ''verdig'' nok jobb etters dere standard. Ikke klag på alle naverene og slikt når man ikke får lov til å gjøre noe med det siden det er ekkelt å plukke boss. En så liten ting hadde gjort en SÅÅ stor forskjell. Det hadde fått flere ut i jobb! Og så er det de med sosial bossangst, de kan gjøre noe annet på dataen elns. Men seriøst, ingen gidder å bo i Norge lengre dersom de må betale enda mere skatt fordi alle er diagnosert med litt vondt i viljen kodet som depresjon og annet psykisk man bare kan føye på seg siden man aldri kan bevise det med en blodprøve. Anonymous poster hash: 99168...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #153 Skrevet 14. juni 2014 Ja, og dersom den er bare litt mindre viktig, men viktig enda, så kan man la folk på tiltak gjøre den! Det er prinsipp jeg ikke blir enig i. Enten så får man som bedrift la være å gjøre det eller så får man hyre inn folk og bidra til at markedsøkonomien fungerer. Noe annet er rett og slett sosialistisk vissvass. Anonymous poster hash: 556dd...388 1
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #154 Skrevet 14. juni 2014 Det er ingen stråmann, det er en reell bekymring forankret i at man ganske enkelt markedsøkonomisk vil søke å få gjort jobben til best mulig betingelser, og at realiteten i dag gjerne er kriging på pris slik at sosialklienter som regel vil gå av med seieren når det gjelder lavest mulig betingelser. Jeg nekter ikke for at det er noen som rett og slett ikke vil jobbe, men aktivitetsplikt i form av det som fremstår som en regulær jobb vil ikke hjelpe for disse. Dette er folk som er "eksperter" på å sno seg unna og vet hvilke knapper de skal trykke på. Mange av disse gjør mer eller mindre bevisst en elendig jobb og påfører sine kolleger merarbeide. Jeg har jobbet sammen en del av disse opp gjennom årene og visa er den samme hver gang, mange av dem spekulerer rett og slett i å gjøre en slett jobb slik at tiltaket blir avsluttet og de kan gå til NAV og si at de "fikk sparken". Men sosialstøtte vil de jo fortsatt ha krav på. Anonymous poster hash: 556dd...388 Som sagt snart mange ganger, så er det ikke alle jobber innen kommunesektoren som trenger å behandles markedsøkonomisk. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. De som har funnet seg til rette på sofaen, men som kan jobbe, vil sikkert kunne motiveres, dersom de må ut av fjerene hver dag likevel.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #155 Skrevet 14. juni 2014 Men stortinger vedtar jo aldri noe sånt, så ser for meg at om et par år har Norge ikke råd til å ta imot alle vondt i vilje-folkene da det ikke er nok som gidder å jobbe/finner en ''verdig'' nok jobb etters dere standard. Ikke klag på alle naverene og slikt når man ikke får lov til å gjøre noe med det siden det er ekkelt å plukke boss. En så liten ting hadde gjort en SÅÅ stor forskjell. Det hadde fått flere ut i jobb! Og så er det de med sosial bossangst, de kan gjøre noe annet på dataen elns. Men seriøst, ingen gidder å bo i Norge lengre dersom de må betale enda mere skatt fordi alle er diagnosert med litt vondt i viljen kodet som depresjon og annet psykisk man bare kan føye på seg siden man aldri kan bevise det med en blodprøve. Anonymous poster hash: 99168...8f4 Vel, man kan fint innføre aktivitetsplikt som ikke fremstår som rent arbeid som vanligvis besettes av ordinære ansatte. Hjelp til å søke jobber, arbeidsmesser, kurs o.l. er alle tiltak for å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 556dd...388 6
Sir Winston Skrevet 14. juni 2014 #156 Skrevet 14. juni 2014 Det er prinsipp jeg ikke blir enig i. Enten så får man som bedrift la være å gjøre det eller så får man hyre inn folk og bidra til at markedsøkonomien fungerer. Noe annet er rett og slett sosialistisk vissvass. Anonymous poster hash: 556dd...388 Ja, som bedrift -sikkert. Men ikke nødvendigvis som samfunn.
Gjest Chlorophyll Skrevet 14. juni 2014 #157 Skrevet 14. juni 2014 (endret) Er enig i at de bør aktiviseres, men ikke i meningsløse tulletiltak, som ikke bidrar til å få dem ut i jobb. Kan aldri tro at majoriteten av sosialklientene er der etter eget ønske. Derfor blir det helt feil å straffe alle med å plassere dem ut i tullestillinger, til spott og spe for allmennheten. Endret 14. juni 2014 av Chlorophyll 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #158 Skrevet 14. juni 2014 Som sagt snart mange ganger, så er det ikke alle jobber innen kommunesektoren som trenger å behandles markedsøkonomisk. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. De som har funnet seg til rette på sofaen, men som kan jobbe, vil sikkert kunne motiveres, dersom de må ut av fjerene hver dag likevel. Jeg er for så vidt enig i at det ideelle hadde vært om man ikke hadde behandlet det innen et markedsøkonomisk rammeverk, men det er nå engang slik samfunnet har blitt. For det første på grunn av at bunnlinjen teller ganske hardt også innen det offentlige, for det andre fordi det må ses i sammenheng med de tjenestene som kan tilbys av det private. Og det er på grunn av disse markedsmekanismene at sosialklienter naturlig nok vil være attraktive for enklere arbeid, rett og slett fordi de representerer det billigste alternativet. Man snakker om en større stukturendring før noe slikt blir mulig uten å ødelegge for andre aktører og det tror jeg nok ikke det er realistisk å forvente de kommende årene med tanke på sittende regjering. Anonymous poster hash: 556dd...388
Drizzt Skrevet 14. juni 2014 #159 Skrevet 14. juni 2014 Plukk opp en bok i markedsteori så ser du kanskje hva jeg mener. Om det er mer enn nok behov for å rydde så representerer dette potensiale for f. eks private små bedrifter. At det ennå ikke er realisert betyr ikke at det ikke vil skje, jeg kjenner personlig en liten håndfull av folk som selger nettopp renholdstjenester. Små firmaer selv i norsk sammenheng, men småbedriftene i Norge utgjøre ca HALVPARTEN av arbeidslivet i Norge. Timetallet isolert sett er underordnet, ser man på det samlede behovet for tjenester så ligger det en betydelig mulighet for små bedrifter og tilhørende skatteinngang. men slikt vil man jo ikke ha noe av i sosialistlandet Norge. Anonymous poster hash: 556dd...388 Så man skal sitte og vente på private å etablere små bedrifter for å rydde og i mellomtiden kose seg med å leve blant søppel, mens man vener? Trenger ikke lese bøker om markedsteori for å se at det er galt. Jeg vet ikke om bøkene dine sier noe om dette, men det er ingen grunn å gi penger til folk utenfor arbeidslivet uten at de gjør noe nyttig for samfunnet. Her ekskluderes de som absolutt ikke er i stand til å gjøre noe som helst - de som kan stå og gå kan fint gjøre NOE nyttig et par timer daglig. Jeg gir dette ofte som eksempel, men jeg ble virkelig imponert over en mann med bare 1 arm som jobbet alene i en kiosk og gjorde alt som skulle gjøres med bare 1 arm og hånd. Hvis han kan jobbe, så kan også de late friske navere.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #160 Skrevet 14. juni 2014 Ja, som bedrift -sikkert. Men ikke nødvendigvis som samfunn. Samfunnet - representert gjennom stat og kommune - er en sterk konsument av ulike tjenester og stiller sågar likt som de private når det gjelder kjøp av tjenester. Anonymous poster hash: 556dd...388
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå