AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #221 Skrevet 15. juni 2014 Jobb eller sult er et kjempemotto. Det er det det til syvende og sist koker ned til. Jobber man ikke spiser man ikke. Ja, en slik mentalitet ville jo ført til et godt fungerende marked og arbeidsliv... Anonymous poster hash: 556dd...388 4
Djungelvrål Skrevet 15. juni 2014 #222 Skrevet 15. juni 2014 Ja, en slik mentalitet ville jo ført til et godt fungerende marked og arbeidsliv... Anonymous poster hash: 556dd...388 Du kan gjerne motsi meg men det er det koker ned til.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #223 Skrevet 15. juni 2014 Du kan gjerne motsi meg men det er det koker ned til. Du ser virkelig ikke forskjellen på å være en underbetalt offentlig slave til elendige betingelser sammenlignet med en ordinære jobb? Men hey, la oss bare drite i å jobbe alle sammen og heller rydde søppel for NAV, da blir det så fint i gatene atte. At det da ikke blir nok skattepenger til å finansiere maten på bordet bryr vi oss ikke noe om... Anonymous poster hash: 556dd...388 4
PeeWee Skrevet 15. juni 2014 #224 Skrevet 15. juni 2014 Jobb eller sult er et kjempemotto. Det er det det til syvende og sist koker ned til. Jobber man ikke spiser man ikke. Det er heller en ubegrunnet påstand. 3
Trollmor89 Skrevet 15. juni 2014 #225 Skrevet 15. juni 2014 Ja, en slik mentalitet ville jo ført til et godt fungerende marked og arbeidsliv... Anonymous poster hash: 556dd...388 Må bare si at en slik mentalitet har de fleste mennesker i andre land i verden hvor sosialhjelp finnes men tilsvarer kanskje 200-300kr/ måneden eller finnes ikke i det hele tatt...Og den motivasjon for å jobbe setter virkelig ræva i gir må jeg si...spesielt med tanke på at mange familier har barn og andre familie medlemmer å forsørge.. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #226 Skrevet 15. juni 2014 Må bare si at en slik mentalitet har de fleste mennesker i andre land i verden hvor sosialhjelp finnes men tilsvarer kanskje 200-300kr/ måneden eller finnes ikke i det hele tatt...Og den motivasjon for å jobbe setter virkelig ræva i gir må jeg si...spesielt med tanke på at mange familier har barn og andre familie medlemmer å forsørge.. Ja, men forskjellen er at de utfører arbeidet i kraft av ordinære jobber. Jeg sier ikke at folk ikke skal ha aktivitetsplikt, men formålet bør være å faktisk få folk ut i ordinær jobbf og da ansetter man ikke folk på offentlige "slavekontrakter". Anonymous poster hash: 556dd...388 2
PeeWee Skrevet 15. juni 2014 #227 Skrevet 15. juni 2014 Må bare si at en slik mentalitet har de fleste mennesker i andre land i verden hvor sosialhjelp finnes men tilsvarer kanskje 200-300kr/ måneden eller finnes ikke i det hele tatt...Og den motivasjon for å jobbe setter virkelig ræva i gir må jeg si...spesielt med tanke på at mange familier har barn og andre familie medlemmer å forsørge.. Nå er jo livet for fattige også rimelig elendig i fleste andre land i verden, så jeg ser ikke hvordan det skal vise at sosialtrygd er en uting? Dessuten, det er mange som i stedet for å jobbe i slike land, heller tyr til kriminalitet, melder seg inn i gerijlabevegelser og lignende. Flere land i verden inkludert Mexico og Irak er jo direkte truet av at veldig mange har tatt det valget... 3
Drizzt Skrevet 15. juni 2014 #228 Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er ikke "bla-bla". Når du ikke har noe bedre å komme med så får du heller lese tråden en gang til, jeg gidder ikke å forklare alt en gang til. Men i korte trekk. Betalt for det de gjør? Narr meg ikke til å le, det er en "lønn" som overhodet ikke matcher det man vanligvis tjener i slike jobber, selv om det heller ikke er all verden. Og der ligger også problemet med at man konkurrerer ut andre aktører som driver med slik virksomhet. Er man ikke villig til å betale lønn for å få utført en jobb, vel - så får man la være inntil man eventuelt finner ut at det er viktig nok. Slik fungerer arbeidslivet og det forstår faktisk de fleste. Anonymous poster hash: 556dd...388 Det finnes ingen motargumenter for obligatorisk aktivitet for sosialklienter som står utenfor arbeidslivet og er i full stand til å jobbe. De bla-bla unnskyldningene dere finner på er ikke motargumenter. Så enten kom med de, eller slutt å hevde at de finnes. Så enkelt er det.
Drizzt Skrevet 15. juni 2014 #229 Skrevet 15. juni 2014 Jeg synes ikke at det kan kalles frivillig når alternativet er å dø. Ingen kan leve uten penger. Anonymous poster hash: 2a0c5...18e De kan gå ut og finne seg en jobb istedet. Men det er jo neppe noe de vil når det er mye lettere å gjøre ingenting og få andres penger gratis? NAV-ing er en uting. Enten jobber du for trygden du får eller jobber du for lønnen du får. Eller så kan du selvfølgelig velge å sulte til du dør hvis du ikke vil jobbe - det er jo helt frivillig.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #230 Skrevet 15. juni 2014 Vel, jeg venter også på argumentasjon på hvorfor et slikt tiltak skulle virke uten at man bidrar til å konkurrere ut de som faktisk jobber med slikt gjennom ordinært arbeide. Det er først og fremst de som ønsker å gjennomføre et forslag som har ansvaret å argumentere for hvorfor det skulle hvirke og hvilke samfunnsøkomiske konsekvenser det potensielt vil ha (også utover sosialklientene isolert sett). Anonymous poster hash: 556dd...388 Nå var det jeg som spurte først. Har du ikke noen revolsjon å komme med, bør du heller ikke gi uttrykk for at du vet så meget bedre. Sosialklienter bør gjøre noe for pengene. End of story. Anonymous poster hash: 57501...1d9
yxnyx Skrevet 15. juni 2014 #231 Skrevet 15. juni 2014 Et ganske sentralt poeng der. Altså det og komme seg og og gjøre noe er godt for både selfølelse og psyke for all del. Men hvis man skal bidra til å løse dette må man samtidig fremme klientens personlige kompetanse og få de ut av hølet de er i. Altså bare den overskriften "Sosialklienter skal plukke søppel" bidrar jo til å båssette både sosialklienter og renovasjonsearbeidere over ei fjøl. Hadde man sagt at man skulle aktivisere dem i forskjellige tiltak etc.Jeg nevnte flere feks. og frivillig arbeid og jobbveiledning på NAV. Men "søppel- og epleplukking", ærlig talt, Det høres ut som noe man sier bare for at det skal høres ut som man gjør noe med saken. Ikke konstruktive tiltak til hvordan å hjelpe disse til å bli likeverdige og konstruktive medlemmer av samfunnet. Jeg får sosial støtte og har sosial angst. Har kommet med forslag og spurt mange mange ganger om det ikke finnes noe jeg kan gjøre slik at jeg kan være til nytte. Her er noe av det jeg har foreslått: Chat/mail kundeservice Oppdatering/sette inn info i databaser (og andre enkle kontor/datating hvem som helst greier) Hjelp til å få jobb til å gå med avisen (er avhenging av å låne bil på vinteren, men som sommerjobb hadde det jo vært perfekt) Hjelp til å få vaskejobb/vaktjobb natt (slik at det ikke er masse andre folk tilstede, avhenging av at det er i sykkelavstand eller hjelp til å skaffe bil) Prøve ut å være assistent på et lite eldre/sykehjem. Har også foreslått en rekke andre ting relatert til hobbier og interesser jeg har men velger å ikke skrive ned disse da jeg ikke vil bli gjenkjent. De er ikke interessert i å hjelpe, de har ingenting jeg kan gjøre, og om jeg vil ha jobb får jeg skaffe det selv gjennom nettverk og venner er beskjeden jeg har fått. Jeg har et 8 år langt hull på cv'n og veldig lite jobberfaring (kun ufaglært arbeid, og sommerjobber fra ungdomstiden, heller ikke fullført siste år på VGS) så å bli kalt inn til intervju når det er mange om beinet virker nærmest håpløst. Jeg sender ca 40 søknader i måneden, på jobber jeg er kvalifisert for - og har ikke fått noe intervju enda (om jeg skulle få det går det nok sikkert ikke så bra uansett pga angst ) Hadde vært fantastisk om de fikset et opplegg der vi kan få jobberfaring og noe å putte på cvn Anonymous poster hash: e1152...cfb Jeg har et inntrykk av at det er et ganske godt tilbud av praksisplasser? Vi har hatt folk på min jobb, folk jeg kjenner som driver eget firma har dem stadig vekk. Mitt møte med Nav var mens det fortsatt het Aetat. Som nyutdannet sto jeg på bar bakke, og dro for å melde meg arbeidsledig. Jeg fikk umiddelbart møte en konsulent som snakket entusiastisk om alle mulighetene de hadde for en med min bakgrunn, solskinnhistorier om folk i tilsvarende situasjon som meg etc. Mitt problem den gangen var at jeg hovedsaklig hadde levd på studielån, så trygden jeg ville fått å leve for i en praksisplass ville vært på sultenivå. Og siden Aetat og sosialen den gang var to forskjellige etater, ble det hele veldig komplisert. Heldigvis fikk jeg meg en vanlig (irrelevant for min utdanning) jobb kort etter. Ellers utføres det utrolig mye dugnadsarbeid over det ganske land, har lagt ned en del timer selv i år. Bla som søppelplukker.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #232 Skrevet 15. juni 2014 Nå var det jeg som spurte først. Har du ikke noen revolsjon å komme med, bør du heller ikke gi uttrykk for at du vet så meget bedre. Sosialklienter bør gjøre noe for pengene. End of story. Anonymous poster hash: 57501...1d9 Det spiller liten rolle, støtter man et gitt forslag er man selv ansvarlig for å argumentere for hvorfor og hvilke andre virkninger det har, også negative. Jeg har heller ikke gitt uttrykk for at jeg "vet alt" og ei heller at sosialklienter ikke skal gjøre noe for pengene. Men stråmenn er vel gode å ha. Men ja, end of story. Anonymous poster hash: 556dd...388
Trollmor89 Skrevet 15. juni 2014 #233 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Nå er jo livet for fattige også rimelig elendig i fleste andre land i verden, så jeg ser ikke hvordan det skal vise at sosialtrygd er en uting? Dessuten, det er mange som i stedet for å jobbe i slike land, heller tyr til kriminalitet, melder seg inn i gerijlabevegelser og lignende. Flere land i verden inkludert Mexico og Irak er jo direkte truet av at veldig mange har tatt det valget... Har da ikke sagt at sosialhjelp er en uting? Synes derimot at vi er heldig som har alle de tilbudene "i tilfelle". Motivasjon er det som mangler hos noen og da snakker jeg ikke om folk som er syk men om de som ikke gidder. Har møtt på en fyr igår i 50 årene, en kamerat av mannen til min venninne, og han har gått på sosialen i 15!!! år fordi han gidder ikke å søke noen jobber, han hadde det bra sånn som det er...så fortalte han at siden han skal på et møte med Nav neste uke så måtte han spare ut skjegg og fant frem de gamle klær han hadde...bare for å se mer "stakkarslig" ut... Må si at sånne folk provoserer meg mye. Endret 15. juni 2014 av Trollmor89
Djungelvrål Skrevet 15. juni 2014 #234 Skrevet 15. juni 2014 Vel folkens, jeg har vært slave. I 1 og et halvt år feiet jeg gater, slo plen på gravplassen, pellet hundedritt på lekeplasser, malte en hel ungdomskole innvendig, jobbet som anleggsgartner +++++. Jeg mottok ikke en krone ekstra men fikk dekket husleie, strøm og hadde 1500-2000 kr hver 14 dag å leve for. Helt greit. Tenkte vel at hvorfor skulle jeg IKKE jobbet for de pengene?? Jeg har høy arbeidsmoral. Dette er over 20 år siden. Det ble kalt et arbeidsledighetstiltak den gangen og jeg tror ikke jeg hadde noe valg på det daværende tidspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #235 Skrevet 15. juni 2014 Det er fint lite annet enn moralsk panikk uten noen som helst praktisk begrunnelse. Norge har en av verdens aller høyeste yrkesdeltagelse. Og sosialstønaden utgjør en forsvinnende liten andel av de offentlige trygdeutgifter. Dessuten sier det seg selv at det er sosial dumping, når sosialklienter tvangsutskrives til et renovasjonsarbeidsmarked hvor de i praksis er gratis og offentlig subsidiert arbeidskraft i konkurranse med renovasjonsarbeidere som jobber for lønn og utgjør en lønnskostnad. Så bra. Da frister det for meg å ikke jobbe med første. Jeg er trøtt. Anonymous poster hash: 99168...8f4
PeeWee Skrevet 15. juni 2014 #236 Skrevet 15. juni 2014 Har da ikke sagt at sosialhjelp er en uting? Synes derimot at vi er heldig som har alle de tilbudene "i tilfelle". Motivasjon er det som mangler hos noen og da snakker jeg ikke om folk som er syk men om de som ikke gidder. Har møtt på en fyr igår i 50 årene, en kamerat av mannen til min venninne, og han har gått på sosialen i 15!!! år fordi han gidder ikke å søke noen jobber, han hadde det bra sånn som det er...så fortalte han at siden han skal på et møte med Nav neste uke så måtte han spare ut skjegg og fant frem de gamle klær han hadde...bare for å se mer "stakkarslig" ut... Må si at sånne folk provoserer meg mye. Jeg synes det er artig hvordan så mange trygdeskeptikere kjenner slike evige sosialtilfeller, når det rent statistisk er svært få av dem. Andelen som går på sosialtrygd er vel under en prosent av befolkningen i arbeidsfør alder, og av dem som går på sosialen er det kunder halvparten som går der mer enn et halvt år. Dessuten, når man er i femtiårene er stort sett eneste måten å få jobb at noen du kjenner fikser deg en jobb. 5
Druid Skrevet 15. juni 2014 #237 Skrevet 15. juni 2014 Så du tror altså at "få etter behov / yte etter evne" er en sosialistisk oppfinnelse? Nope, men det er en av sosialismens viktigste kamprop, så å ignorere det blir litt morsomt. 2
Trollmor89 Skrevet 15. juni 2014 #238 Skrevet 15. juni 2014 Jeg synes det er artig hvordan så mange trygdeskeptikere kjenner slike evige sosialtilfeller, når det rent statistisk er svært få av dem. Andelen som går på sosialtrygd er vel under en prosent av befolkningen i arbeidsfør alder, og av dem som går på sosialen er det kunder halvparten som går der mer enn et halvt år. Dessuten, når man er i femtiårene er stort sett eneste måten å få jobb at noen du kjenner fikser deg Den statistikken du snakker om hadde jeg tatt med en klype salt. 1
Gjest Marsvinet Skrevet 15. juni 2014 #239 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Jeg håper at Stortinget vedtar dette. Uansett om vi ikke "tjener" noe på prosjektet, så tror jeg at det er sunt for syke mennesker å komme seg ut, ha en fast hverdag, og å møte "kollegaer" på en daglig basis. Dessuten vil det, som nevnt av flere her, bli mer attraktivt å jobbe. Jeg tror at det er svært psykisk usunt å ha "for mye" fritid. Å tenke for mye uten å føle at man får utrettet noe er svært ødeleggende og gjør folk deperimerte. Å stenge seg inne er også forverrende på mange typer angstlidelser. I tillegg er dette en flott måte å "tvinge" trygdede innvandrere til å bli integrert og å lære norsk. Narkomane får også noe bedre å gjøre enn å slå i hjel tida med rus. Alle tjener på denne ordningen! Endret 15. juni 2014 av Marsvinet
Mann 42 Skrevet 15. juni 2014 #240 Skrevet 15. juni 2014 Dette tror jeg ikke kan være lovlig. Hvis man skal gjøre det, da må man vel gi de en ordenlig lønn, ikke bare noen tusen?, ellers går det vel imot arbeidsmiljøloven? Og man må vel betale inn til pensjonen deres osv.? Anonymous poster hash: d63a6...7a5 Denne typen arbeidsoppgaver er i grenseland til å fungere som sosial dumping. Og hva med dem som var ansatt for å plukke søppel? Hva skal de gjøre når deres arbeidsoppgaver oveføres til nødsarbeid for sosialklienter? En annen sak er selvsagt at sosialklienter ikke er noen ensartet gruppe, og mange av dem har bare trang økonomi til tross for at de jobber. Skal de også plukke søppel, og skal det skje ved siden av eller i stedet for den ordinære jobben deres? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå