Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til det er rekken av totalt skakkjørte sosialistiske/kommunistiske diktaturer, med millioner av internerte, torturerte og drepte mennesker simpelthen for lang.

Da skulle det vel ikke være noe problem, for virkelighetsfjerne liberalister totalt blottet for sosial intelligens og kjennskap til psykososiale menneskenaturen, og begrunne sitt syn i form av motsvar til de argumentene som er fremsatt i denne tråden? Særlig du fremstår jo bare som en klovn av en tomtønne som bare fortsetter å repetere dine ubegrunnede og mange ganger tilbakeviste påstander totalt ute av stand til å ta tak i motargumentene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vrøvl.

Med stor V!!

Hvorfor svarer du ikke på hans påstand? Du har to to situasjoner, en hvor alternativet til å ta en jobb er sult og hjemløshet og en hvor alternativt til jobben er trygd. Mener du seriøst at det ikke har noen effekt for lønninger og arbeidsforhold for ufaglærte?

Skrevet

Da skulle det vel ikke være noe problem, for virkelighetsfjerne liberalister totalt blottet for sosial intelligens og kjennskap til psykososiale menneskenaturen, og begrunne sitt syn i form av motsvar til de argumentene som er fremsatt i denne tråden? Særlig du fremstår jo bare som en klovn av en tomtønne som bare fortsetter å repetere dine ubegrunnede og mange ganger tilbakeviste påstander totalt ute av stand til å ta tak i motargumentene.

Og du fremstår som en velskolert og veltalende propaganda-maskine, for en ideologi om hvilken man med 100% sikkerhet, basert på alle tidligere og nåværende eksperimenter med faenskapet, kan si at det IKKE FUNKER!!

Du har jo i denne tråden ikke argumentert med noe annet enn at du ikke liker ideen og at liberalister, særlig FRP-varianten, er roten til alt vondt.

Skrevet

Var din bestemor på ledighetstrygd som 70-åring?

Kjære winston, ledighetstrygd er en RETTIGHET, som du opparbeider deg gjennom lønnet arbeid som del av trygdesystemet. Den er ment til å sikre deg over en relativt kort tid mens du søker om ny jobb. Det er ingen mulighet til å pålegge oppmøteplikt eller aktivitetsplikt for dette.

Sosialstøtte er en velferdsytelse og gis etter behov. Det er typisk denne som misbrukes ved siden av urettmessig uføretrygd.

Og det er MANGE som trenger sosialstøtte, spesielt blandt eldre.

Mitt innspill går ikke på at det ikke finnes grupper som trenger aktivitetsplikt og oppgaveplikt, mitt problem er at man fremstiller det som om alle som mottar fra NAV (hvilket også innbefatter alderstrygd btw) som late snyltere, og at (som du så imponerende demonstrerte) så mange ikke vet forskjellen på trygder og ytelser.

• Liker 1
Skrevet

Og, å skylde alt dårlig på FRP er idiotisk.

Mens å skylde alt dårlig på SV/AP, sosialister eller kommunister som du gjør i alle dine tråder er intelligent?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor svarer du ikke på hans påstand? Du har to to situasjoner, en hvor alternativet til å ta en jobb er sult og hjemløshet og en hvor alternativt til jobben er trygd. Mener du seriøst at det ikke har noen effekt for lønninger og arbeidsforhold for ufaglærte?

Påstanden er en stråmann, som sådan ikke verdt å argumentere imot.

Tiltaket med å sette folk, som oppebærer ledighetstrygd i aktivitet, er ikke som erstatning for andre lavtlønnede jobber, det er i tillegg til.

Disse mennesker får ikke lønn, de får ledighetstrygd - nivået på denne er bestemt av stortinget.

Få nå inn i skolten at dette ikke skal presse noen ut av noe som helst, og da slettes ikke deres jobb, så idiotisk tror jo ikke engang du at regjeringen er.

Dersom det skulle vise seg at det var en sånn negativ effekt, så er det måter å motvirke dette på - men det vil etter all sannsynlighet ikke skje, da dette er tillegg til - ikke i stedet for.

Det er klart, når livsanskuelsen kommer ut av å studere Marx og Engels, ja så er muligheten for å få øye på mulighetene og fordelene i dette forslaget små.

Tror jeg at alle problemer innen arbeidsledighet og trygdesnylting blir løst med dette forslaget om å tvinge folk opp av sofaen?

Nei!

Mener jeg at det er et lite steg i rett, og ikke feil, retning?

Ja, så absolutt!!

Skrevet

Kjære winston, ledighetstrygd er en RETTIGHET, som du opparbeider deg gjennom lønnet arbeid som del av trygdesystemet. Den er ment til å sikre deg over en relativt kort tid mens du søker om ny jobb. Det er ingen mulighet til å pålegge oppmøteplikt eller aktivitetsplikt for dette.

Sosialstøtte er en velferdsytelse og gis etter behov. Det er typisk denne som misbrukes ved siden av urettmessig uføretrygd.

Og det er MANGE som trenger sosialstøtte, spesielt blandt eldre.

Mitt innspill går ikke på at det ikke finnes grupper som trenger aktivitetsplikt og oppgaveplikt, mitt problem er at man fremstiller det som om alle som mottar fra NAV (hvilket også innbefatter alderstrygd btw) som late snyltere, og at (som du så imponerende demonstrerte) så mange ikke vet forskjellen på trygder og ytelser.

Sorry - my bad, jeg ser jeg roter rundt i det.

Men, argumentet er det samme: Det er ikke feil å få folk opp av sofaen, altså de som kan, de som ikke har sykdom, uførhet og/eller alder som hindrer dette.

Skrevet

Mens å skylde alt dårlig på SV/AP, sosialister eller kommunister som du gjør i alle dine tråder er intelligent?

Nei, ikke intelligent - men korrekt.

Historien er mitt vitne.

Nevn gjerne et land, som har eksperimentert med sosialisme / kommunisme, som er bare en middels suksess??

Skrevet

Det er klart, når livsanskuelsen kommer ut av å studere Marx og Engels, ja så er muligheten for å få øye på mulighetene og fordelene i dette forslaget små.

Du er klar over at Marx mente at alle skulle jobbe? Marx var slettes ikke noen tilhenger av trygdeordninger etter at han hadde fått organisert sine tanker. Det kommunistiske manifest er jo ikke marxisme fordi marxismen enda ikke var utviklet når det ble skrevet. Bare greit at du viser at du egentlig er totalt uvitentende.

Dessuten, hva er poenget med å aktivisere folk på ledighetstrygd? Dette er jo en ordning som de aller fleste kun går på mellom tre og seks måneder.

• Liker 1
Skrevet

Nevn gjerne et land, som har eksperimentert med sosialisme / kommunisme, som er bare en middels suksess??

Hva med mesteparten av Vest Europa?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jo, det er i sannhet noe svært uanstendig ved det å jobbe for penger til livets opphold, i det som i alle praktiske henseender er for verdiløse tullejobber å regne, for svært mye mindre penger enn det som er normalinntekten i samfunnet. Da er det mye mer anstendighet i det å motta penger til livets opphold uten å jobbe for dem.

Når du ikke forstår det viser du deg jo bare som en virkelighetsfjern tullebukk totalt blottet for sosial intelligens og kjennskap til den menneskelige natur.

Fram til for ikke mange tiår siden jobbet folk døgnet rundt på småbrukene sine bare for å holde liv i seg selv. Det var da snakk om å jobbe eller dø. På den tiden, da som nå, før og etter, var det alltid noen som tjente mye og noen tjente mindre.

Om det er blitt så latterlig og kunstig i dette samfunnet at det skal være uanstendig å ta et tak når man får penger i hånda, sier en del om hvor skrudd folk er blitt.

Om jeg hadde gått på sosialen, hadde det vært samme pokker hva jeg ble satt til, bare jeg følte på en eller annen måte at jeg gjorde et eller annet for pengene. Det er da uten tvil mye mer uanstendig å bare sitte på ræva uten å gjøre noe?? Å hevde at det er anstendig å motta penger uten å jobbe litt eller noe for dem, sier alt om hvor til helvete dette landet går i ekspressfart.

Den mennesklige natur du snakker om er galskap utviklet de siste tiår i grådige og tanketomme idioters hode.

Anonymous poster hash: 57501...1d9

Endret av Stjernesol
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som skal plukke boss hadde ikke jobbet i 8 timer hver dag. Jeg har aldri gått på sosial så jeg aner ikke hva man får hver dag, men la oss si du får 170kr hver dag og jobber i 1-2 timer hver dag, hadde du hatt en ganske vanlig lønn for matbutikkjobber elns.. Og man får tid til å søke på en ordentlig jobb. Det er bare en nødløsning fordi folk utnytter det som utnyttes kan.

Det er ikke sosial dumping da. Det er en anstendig lønn for 1-2timer.

Frp prøver å gjøre noe med det, men alt blir for uetisk og nedverdigende og piiinlig og uverdig. Men frykt ikke, stortinget vedtar ikke noe, det er storinget som bestemmer, så vi kommer ingen vei. Norge kommer til å fortsette som det gjør, og at flere og flere utnytter sytemene kommer i verste fall til å bli ''løst'' med eenda høyere skatt.

Anonymous poster hash: 99168...8f4

Jepp. Dette er en god løsning. Få klienetene opp og ut, jobbe i en eller to timer for ca 180-250 kr. Da har de gjort NOE, og kan ikke klage over dårlig timelønn. Dette konkurerer heller ikke med noen arbeidstakere, men går på ren sysselsetting for å få opp sofagjengen.

Skrevet

Og du fremstår som en velskolert og veltalende propaganda-maskine, for en ideologi om hvilken man med 100% sikkerhet, basert på alle tidligere og nåværende eksperimenter med faenskapet, kan si at det IKKE FUNKER!!

Jeg takker deg for komplimentet, som åpenbart ville sjokkert deg dersom du visste hvor langt unna sannheten du er, rent bortsett fra det med veltalende selvfølgelig. Men du ARGUMENTERER FAKTISK MOT EN STRÅMANN!

Jeg er ikke sosialist eller kommunist i betydningen at jeg mener staten bør eie ALLE produksjonsmidlene. Ei heller har jeg gitt inntrykk av dette i noen av innleggene jeg har skrevet her på forumet (de er jo tross alt misogynistiske så godt som alle sammen).

Så hvorfor bruke sosialisme/kommunisme-beskyldninger som en så åpenbart dårlig debattaktikk og erstatning for faktisk å svare på de argumentene du har blitt møtt med i denne tråden, av både meg og andre? Det viser jo faktisk mer enn noe annet at du rett og slett ikke kan svare for deg.

• Liker 2
Skrevet

Lediggang er roten til alt ondt.

Slagord fremfor argumenter...

• Liker 3
Gjest Steamboat
Skrevet

Slagord fremfor argumenter...

Det er nok av argumenter i tråden for at sosialklienter bør jobbe, de eneste argumentene mot er arbeidsskyhet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker deg for komplimentet, som åpenbart ville sjokkert deg dersom du visste hvor langt unna sannheten du er, rent bortsett fra det med veltalende selvfølgelig. Men du ARGUMENTERER FAKTISK MOT EN STRÅMANN!

Jeg er ikke sosialist eller kommunist i betydningen at jeg mener staten bør eie ALLE produksjonsmidlene. Ei heller har jeg gitt inntrykk av dette i noen av innleggene jeg har skrevet her på forumet (de er jo tross alt misogynistiske så godt som alle sammen).

Så hvorfor bruke sosialisme/kommunisme-beskyldninger som en så åpenbart dårlig debattaktikk og erstatning for faktisk å svare på de argumentene du har blitt møtt med i denne tråden, av både meg og andre? Det viser jo faktisk mer enn noe annet at du rett og slett ikke kan svare for deg.

SIER DU DET? JAVEL! ER DET LETTERE Å LESE NÅR JEG SKRIVER MED STORE BOKSTAVER?

Skrevet

Jeg synes slike forslag vitner om mangelfull innsikt. Det betyr ikke at mennesker som fremsetter eller støtter slike forslag (nødvendigvis) er enkle, idiotiske eller onde, men de har ikke tenkt gjennom de negative aspektene grundig nok. Alle kan lese seg opp på symptomer på depresjon, og noen er flinke til å sette seg inn i hvor vondt det føles for den det gjelder, men for å vite hvordan det faktisk føles må du ha opplevd det - og selv da varierer opplevelsen fra person til person. Det samme gjelder når det er snakk om hvordan det er å være sosialklient.

Mange sitter tydeligvis med et inntrykk av at sosialkontoret er et sted late folk tar seg en tur innom for å hente lettvinte penger så de kan finansiere hobby og fritidsaktiviteter. Ikke umulig at det er slik for enkelte (ros for at de har funnet så rimelige hobbyer at de kan finansieres med minstesats i så fall), men sosialkontoret frekventeres også av mennesker som er så langt nede og så syke at de ikke har noe valg. Han som ble uføretrygdet pga. invalidiserende fibromyalgi og søvnapné - gjett hva - han mottok også støtte fra sosialkontoret i 10 år, fordi han ikke hadde fått fastslått diagnosen ennå. Han var like syk da som nå, men uten diagnosen var han en av de antatt friske som måtte "opp om morran og plukke søppel".

Hvem skal egentlig avgjøre hvem som er istand til hva her? Nav Sosial har i alle fall ikke kompetansen til å avgjøre dette. I tillegg går det ofte på trynefaktor der. Fastlege vet kanskje mer om hva pasienten er istand til, men uten diagnose (som avhenger av at man først finner ut hva som feiler en og etterhvert får bekreftelse fra spesialist) kan heller ikke h*n peke på noen spesiell grunn til fritak. Alle har faktisk ikke godt av å "komme seg opp om morran". Noen har mer enn nok med å komme seg gjennom dagen, og det står ikke nødvendigvis skrevet i panna på vedkommende.

Tiltak kan være supert, forutsatt at det er relevant for den det gjelder, og at det gir noe positivt, enten det er glede over å få brukt kropp/hjerne litt, noe sosialt for en som føler seg ensom, eller mestringsfølelse for en som føler at han egentlig ikke kan brukes til noe. Dette forutsetter selvsagt at man ser, og er istand til å samarbeide med, enkeltpersonene - noe "opp om morran (for syns skyld)" ikke signaliserer. "Opp om natta for å se om det kan fungere bedre med tanke på søvnforstyrrelsen og den sosiale angsten" kan faktisk bidra til å motivere og sikre arbeid for en enkeltbruker som ville gått rett i kjelleren ved tvungen morgensøppelplukking, hvis man bare våger å tenke litt utenfor boksen - se hver enkelt for hvem nettopp den personen er.

Istedenfor arbeidsplikt, kan man heller øke satsene for folk som deltar i tiltak (og da bør det være flere forskjellige ting å velge mellom) som motivasjon. Å kutte i utbetalingen til folk som allerede sliter nok med å klare seg på et absolutt minimum (som sosialhjelp jo faktisk er), blir som å sparke en som ligger nede. Det er snakk om mennesker med vidt forskjellige evner, innstillinger, utfordringer og sykdomsbilder, og det tas hensyn til om det skal komme noe godt ut av slike tiltak. Selv om det menes aldri så godt, må man huske på at det som beviselig gjør noen mennesker friskere og mer motiverte også beviselig kan gjøre andre syke og deprimerte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha, sir winston. Du er veldig på når du kaller folk for kommunister/sosialister i andre tråder, men det er litt gøy å se at du argumenterer for en slags "få etter behov, yte etter evne" når det gjelder sosialklienter i jobb. Vet du hvilken politisk gruppering det minner om Sir Winston?

Anonymous poster hash: 556dd...388
  • Liker 2
Skrevet

Ser opp til alle som jobber ærlig for pengene uansett hva det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...