Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...dersom det blir vedtatt i Stortinget, ja...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Og når en går og plukker søppel, så vil alle se på en som sosialklient. Litt ufrivillig uthenging synes jeg. Hadde ikke følt meg veldig høy i hatten hvis det var meg som gikk der og samlet søppel, og følte at alle stirret på meg og visste at den personen sannsynligvis er en sosialklient. Bra at de kommer seg ut, men synes NAV burde brukt ressursene på å gi de tilgang til ressurspersoner som kunne fått de ut i arbeid.

Istedetfor at NAV faktisk skal få ræva i gir og være litt løsningorientert, så sender vi de ut så det ser ut som de tar litt tak.

Hva med at NAV faktisk satte opp åpne kontorrom med faste og kompetente rådgivere som var tigjengelig hele dagen. Og at de hadde oppmøteplikt på rommet, men tilgang til ressurser og kontakt med arbeidsmiljøer etc. Og igjen at arbeidsmiljøene hadde kontakt med dette "kontoret". Også kunne man jo gjort litt frivillig arbeid iblant. Frivillighetssentralen etc. Skal de jobbe med kommunearbeid, så bør de få lønn i det minste og få status arbeidstaker. Rett og slett for å føle litt verdighet.

Just my two cents.....

Endret av Cordelia
  • Liker 31
Skrevet

Og når en går og plukker søppel, så vil alle se på en som sosialklient. Litt ufrivillig uthenging synes jeg. Hadde ikke følt meg veldig høy i hatten hvis det var meg som gikk der og samlet søppel, og følte at alle stirret på meg og visste at den personen sannsynligvis er en sosialklient. Bra at de kommer seg ut, men synes NAV burde brukt ressursene på å gi de tilgang til ressurspersoner som kunne fått de ut i arbeid.

Istedetfor at NAV faktisk skal få ræva i gir og være litt løsningorientert, så sender vi de ut så det ser ut som de tar litt tak.

Hva med at NAV faktisk satte opp åpne kontorrom med faste og kompetente rådgivere som var tigjengelig hele dagen. Og at de hadde oppmøteplikt på rommet, men tilgang til ressurser og kontakt med arbeidsmiljøer etc. Og igjen at arbeidsmiljøene hadde kontakt med dette "kontoret". Også kunne man jo gjort litt frivillig arbeid iblant. Frivillighetssentralen etc. Skal de jobbe med kommunerarbeid, så bør de få lønn i det minste og få status arbeidstaker. Rett og slett for å føle litt verdighet.

Just my two cents.....

Så, de som jobber i teknisk etat i kommunene, som plukker søppel, de ser du på som sosialklienter?

De som blir jobber med kommunearbeid på denne måten får lønn, det kalle ledighetstrygd

• Liker 9
Skrevet

Så, de som jobber i teknisk etat i kommunene, som plukker søppel, de ser du på som sosialklienter?

De som blir jobber med kommunearbeid på denne måten får lønn, det kalle ledighetstrygd

Slutt å gjør deg vrang. Hva jeg mener står der svart på hvitt.

• Liker 9
Skrevet

Slutt å gjør deg vrang. Hva jeg mener står der svart på hvitt.

Så vær vennlig og forklare hvordan du ser forskjell på de, som er ansatt i kommunen og de som er på ledighetstrygd, mens de begge plukker søppel?

Og hvordan er lønn forskjellig fra ledighetstrydg, som betaling for søppelplukking?

Mener du at de bør bli ansatt i kommunen?

• Liker 3
Skrevet

Så vær vennlig og forklare hvordan du ser forskjell på de, som er ansatt i kommunen og de som er på ledighetstrygd, mens de begge plukker søppel?

Og hvordan er lønn forskjellig fra ledighetstrydg, som betaling for søppelplukking?

Mener du at de bør bli ansatt i kommunen?

Jeg har svart det jeg har svart. Jeg gidder ikke gå sirkeldiskusjon med kverulanter. Så får du like det eller ikke. Ferdig.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er drøyt at det kreves at man må komme seg ut om morran og gjøre noe nyttig for å få penger. Vi har tross alt råd til å la være.

Anonymous poster hash: a1781...d16
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er drøyt at det kreves at man må komme seg ut om morran og gjøre noe nyttig for å få penger. Vi har tross alt råd til å la være.

Poenget er vel at det kan finnes bedre måter å gjøre det på.

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke følt meg veldig høy i hatten hvis det var meg som gikk der og samlet søppel, og følte at alle stirret på meg og visste at den personen sannsynligvis er en sosialklient.

Nei, ikkesant? Kanskje du hadde vurdert å skaffe deg en skikkelig jobb istedenfor.

• Liker 8
Skrevet

Synes godt de kunne jobbe for pengene ja. Og at de ikke får penger om de ikke møter opp! Det er mange jobber man kan gjøre som ufaglært, så lenge man har en klar arbeidsinstruks, og gjerne også arbeidsledere som veileder.

Man kan for eksempel jobbe på kjøkken i barnehage og eldrehjem. Man kan hogge skog langs norske veier (det gror jo igjen overalt). Man kan jobbe med å utbedre fellesområder, med beplantning, luking, klippe gress, plukke søppel osv. Man kan besøke eldrehjem og prate med de eldre. Man kan være ekstra person ved utflukter på skole, barnehage, bofellesskap osv.

Veldig mange av de som går på sosialen er arbeidssky og klarer ikke å holde på en jobb fordi de skulker mye, har lav arbeidsmoral eller de gidder ikke søke på "kjedelige" jobber. De må få seg en realitetssjekk, og lære at penger kommer ikke gratis.

Mener selvsagt ikke de som får uføretrygd, fordi de er syke. De har en sykdom som gjør at de ikke kan jobbe.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke kan være lovlig. Hvis man skal gjøre det, da må man vel gi de en ordenlig lønn, ikke bare noen tusen?, ellers går det vel imot arbeidsmiljøloven? Og man må vel betale inn til pensjonen deres osv.?

Anonymous poster hash: d63a6...7a5
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at det kan finnes bedre måter å gjøre det på.

Javel, hvordan?

..og hvem tar regninga?

• Liker 3
Skrevet

Javel, hvordan?

..og hvem tar regninga?

De pengene man sparer samfunnet når flere av disse kommer seg ut i jobb dvs. tilbakebetaling i form av skatt. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Synes godt de kunne jobbe for pengene ja. Og at de ikke får penger om de ikke møter opp!

Mener selvsagt ikke de som får uføretrygd, fordi de er syke. De har en sykdom som gjør at de ikke kan jobbe.

Hva med de som får sosialstønad i vente på annen søknad? Jeg fikk det selv i vente på AAP, hvis det hadde vært slik at man kun får betalt de dagene man møter opp og kan jobbe hadde jeg vært rimelig blakk (og ute på gata...).

AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe for 4.600 i mnd kan ikke kalles annet enn sosial dumping. Kommunen vil jo spare penger her da, fordi de slipper å bruke penger på lønn til renovasjonsarbeidere, når sosialklienter kan gjøre jobben for en brøkdel, og uten å opparbeide seg rettigheter i form av trygd og dagpenger.

Svært mange som går på sosialen har også diagnoser som fritar dem fra arbeidsplikt, men faller utenfor systemet så de ikke har krav på andre stønader. Og hva med de som går på sosialen og er aktive arbeidssøkere? Når skal de ha tid til å søke arbeid, når de må bruke dagene på å plukke søppel for penger en polakk ikke hadde giddet på jobbe for?

Anonymous poster hash: cba6a...670

• Liker 22
Skrevet

Jeg har svart det jeg har svart. Jeg gidder ikke gå sirkeldiskusjon med kverulanter. Så får du like det eller ikke. Ferdig.

Ja, man får jo da bare undre seg hva du gjør på et debatt-forum :blomst:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe for 4.600 i mnd kan ikke kalles annet enn sosial dumping. Kommunen vil jo spare penger her da, fordi de slipper å bruke penger på lønn til renovasjonsarbeidere, når sosialklienter kan gjøre jobben for en brøkdel, og uten å opparbeide seg rettigheter i form av trygd og dagpenger.

Svært mange som går på sosialen har også diagnoser som fritar dem fra arbeidsplikt, men faller utenfor systemet så de ikke har krav på andre stønader. Og hva med de som går på sosialen og er aktive arbeidssøkere? Når skal de ha tid til å søke arbeid, når de må bruke dagene på å plukke søppel for penger en polakk ikke hadde giddet på jobbe for?

De skal ikke akkurat jobbe fulltid, om du frykter at Oslo skal ha renovatører på heltid til luselønn nå. Det er forøvrig innført aktivitetsplikt for sosialklienter andre steder før, og det er helt vanvittig hvor mange flere som kom i arbeid da de måtte opp og morgenen og gjøre noe mer enn å sende søknader. Tungt i begynnelsen, men på sikt veldig nyttig og for en betydelig andel det som til slutt hjelper dem tilbake i arbeid. Dette er sannsynligvis vinn-vinn, det pleier i hvert fall å være det. Noen hyler alltid opp om at det er umenneskelig, men resultatet er som regel veldig bra.

Enig i at man skal passe på at dette ikke utvikler seg til billig arbeidskraft for kommunen, men det er neppe noen umiddelbar fare for det. Det positive mer enn veier opp for det negative her.

Anonymous poster hash: 706a6...0cd

• Liker 9
Skrevet

Jeg er da helt sikker på at det kan arrangsjeres sånn så søppelplukkingen koordineres med jobbsøkningen osv.

Jeg lurer på hvorfor det er så viktig at ledighetstrygd gir rett til å ligge på sofaen?

Og, hvorfor ser man ikke de positive i at folk kommer i en form for jobbtrening, bare det å stå opp og komme seg ut ser jo ut til å være et problem for mange.

Kommunene blir sikkert pålagt å ha systemer sånn så søppelplukkingen ikke blir en salderingspost på dudsjettet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

De skal ikke akkurat jobbe fulltid, om du frykter at Oslo skal ha renovatører på heltid til luselønn nå. Det er forøvrig innført aktivitetsplikt for sosialklienter andre steder før, og det er helt vanvittig hvor mange flere som kom i arbeid da de måtte opp og morgenen og gjøre noe mer enn å sende søknader. Tungt i begynnelsen, men på sikt veldig nyttig og for en betydelig andel det som til slutt hjelper dem tilbake i arbeid. Dette er sannsynligvis vinn-vinn, det pleier i hvert fall å være det. Noen hyler alltid opp om at det er umenneskelig, men resultatet er som regel veldig bra.

Enig i at man skal passe på at dette ikke utvikler seg til billig arbeidskraft for kommunen, men det er neppe noen umiddelbar fare for det. Det positive mer enn veier opp for det negative her.

Anonymous poster hash: 706a6...0cd

Det er bra å komme seg ut, men det bør samtidig være et framtidsaspekt her. Man har jo plikt til å feks. ta de jobbene NAV måtte tilby, men disse innebærer lønn og muligheter til å stå på egne bein i fremtiden.

Endret av Cordelia
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...