Gå til innhold

Besøkshjem og fosterforeldre!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Vi er et ungt par og vi ønsker så gjerne å hjelpe barn som trenger det. Det jeg lurer på er hvor gammel man må være for å være besøkshjem? Siden vi vet vi er alt for unge til å bli fosterforeldre enda, så tenkte vi det var et greit sted å starte.

Vi eier egen leilighet, og har planer om å skaffe oss bil snart. Samboeren min er i jobb, mens jeg går på skole. Vi har helt grei økonomi (vi mangler ingenting, men har ikke overflod av penger heller) og har igjen gjeld. Regner jo ikke med at de har satt en aldersgrense, men når kan vi regne med å bli godkjent som besøkshjem? Hvis noen av dere har vært besøkshjem vil jeg gjerne høre deres erfaringer!

Blir takknemlig for svar

Anonymous poster hash: 6502b...67a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en kjapp telefon til barnevernet og hør. Kanskje går det mye glattere enn dere tror, i forhold til aldersgrenser etc.

Anonymous poster hash: 40794...490
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli støttekontakt? Hør med kommunen

Anonymous poster hash: e77f1...c64
Gjest Kvinneline
Skrevet

Dere må ha fylt 18 år.

Hører derimot sjeldent om at 18åringer blir godkjent som besøkshjem av barnevernet da. De kommer og 'intervjuer' dere, og ser mest på boplass, samt hvilke ressurser dere har som par.

Det er jo flott at dere ønsker å hjelpe, så jeg ser ingen grunn til at dere ikke burde gi det et forsøk :) Det værste som kan skje er jo at dere ikke blir godkjent på grunnlag av enten alder, modenhet, ressurser og/eller boforhold. Det viktigste er jo at dere virkelig går inn i det med åpent sinn, og selv føler at dere er klare for og hjelpe ulike barn :)

AnonymBruker
Skrevet

Meld dere på PRIDE-kurs og ta det derfra (om dere blir godkjent etter endt kurs)

Anonymous poster hash: 43141...c6b
Gjest Kvinneline
Skrevet

Meld dere på PRIDE-kurs og ta det derfra (om dere blir godkjent etter endt kurs)

Anonymous poster hash: 43141...c6b

PRIDE-kurs er jo først og fremst lagt opp for de som ønsker å bli fosterhjem. Et besøkshjem krever vesentlig mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Jeg vil bare si at dere må vite hva dere går til. Å f.eks være besøkshjem for et lite barn kan se ut som en jobb som bare er kos, men det er en grunn til at foreldrene til barnet har fått innvilget avlastning. I noen tilfeller er det aleneforeldre som trenger litt pusterom, men i de fleste tilfellene er det barn som krever enormt mye og ofte blir ikke de som skal være avlaster godt nok informert og det ender med at barnet må bytte besøkshjem ofte.

Har selv et barn med spesielle behov og han ser helt vanlig ut. De fleste ville nok fått en stor overraskelse etter å ha hatt ansvaret for han noen dager fordi det er veldig krevende selvom det ikke synes ved første øyekast. Han er selvfølgelig en herlig liten gutt, men det er ingen dans på roser heller.

Samme når det gjelder fosterbarn, de har ofte med seg mye bagasje og krever mye oppfølgning.

Anonymous poster hash: d84c5...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...