Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg og samboer har flyttet litt usentralt og ønsket om et kjøretøy er stort. Vi skal få bil etterhvert, men jeg tenker litt på å kjøpe noe rimeligere som funker greit nok frem til den tid. Bare for å komme seg lettere til butikk, togstasjon og nærmeste senter i blant.

Tenker litt på ATV fremfor moped, hvis det er bedre på dårlig føre?

Det er bare et par ting jeg lurer på.

Det første er størrelsen. Har sett en mann selge en annen mann en som er 90cc på nettet, men når jeg leser i annonser står det ofte ''passer godt til barn/ungdom''. Jeg er liten selv og kunne sikkert kjørt en slik, men vil det være alt for lite til en mann som er 1.80-1.85 høy? Hvor stor må den i så fall være for å passe greit?

Og det er slik at de kan brukes på offentlig vei, bare ikke motorvei? Ble litt forvirret da det lå ute en annonse for en ATV og en spurte om den kunne kjøres på vei, og eieren sa at den ikke kunne det lovlig. Men da mente han kanskje at den ikke kunne det akkurat nå, siden den ikke var registrert og har hvite skilter? Det eneste jeg har greid å finne av info er at ATVer som ikke kan kjøre over 6 km/t og veier under 50 kilo regnes som leketøy og ikke kjøretøy, den det er snakk om kan kjøre 50 km/t.



Anonymous poster hash: 0490c...c83
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?



Anonymous poster hash: 0490c...c83
Gjest Funky Punk
Skrevet

Er den traktorregistrert så er vel maksfarten 40km/t

Er den ikke registrert for vei, så har du ikke lov å kjøre på vei. Da er det snakk om kjøring på baner og egen mark osv. Det koster ganske mye å registrere den en atv for vei (tror det ligger på mellom 20 og 30 tusen)

Skal du ha en atv som tåler litt kjøring, så blir jo det også ganske dyrt. Min atv kostet ca 110.000 kr

Hadde en tidligere som kostet 40.000kr, men den ble det stadig mye feil med og måtte ofte innom verkstedet.

Ikke gidder jeg å kjøre atv når det er kaldt, regner osv heller. Velger mye heller bilen. Atv er greit å bruke på en fin sommerdag. Ellers blir den bare brukt som et leketøy/offroadkjøring.

Skal du handle litt mer som får plass i en sekk så må du kjøpe bokser, men da må du likevel passe på å ikke kjøpe ting som kanskje ikke får plass i boksene.

Så om du likevel skal ha deg bil, så ville jeg heller gått for det

Skrevet

Regelverket for ATV er ganske komplisert.

Myndighetene (les AP og gjengen) ville ikke ha dem og det var forbudt i mange år. Men etterhvert som verden gikk videre og noen traktorer ble veldig små og flere og flere kjøretøy dukket opp ble det umulig å forby. Men det lagde derimot et regelverk som gjør dem eie.

Mulig jeg ikke husker alt dette korrekt så alt må dobbelsjekkes.

Moped ATV , max 45 km/t 50ccm og inntill 150 kg. "Moped" bil er for tung til å kjøres med mopedlappen.

Traktor ATV, max 45 km/t fritt ccm og fri vekt.

Så har vi ATV som kan kjøres på bil lappen. Det kan ha inntil 21 HK (15 KW) . Typisk kina 250 ccm på 15 KW. Men man betaler motorsykkel avgifter og høy vektavgift = kostbart. Dette er de typiske 2 seter 3 hjulingene man leier i syden med scooter bakhjul og to framhjul. Eller billig kina ATV med toppfart på omtrent 80 km/t.

Så har vi ATV på mer en 21 hk som man må ha MC lappen på . Da får vi hk avgiften + vektavgiften og da bikker prisen som regel 100.000 for en OK størrelse/kvalitet. Type suzuki DR 400, yamaha raptor 660, polaris 500 mm.

Det er mye "kina" søppel kjøpt for å ha som leketøy på hytta . De bør unngåes om man vil ha driftsikker ATV til vanlig kjøring.

Etter å ha sjekket priser / tilbud og tilgjengelighet kommer du ikke til å kjøpe ATV men heller kjøpe en billigbil. Det er å tråd med myndighetenes ønsker. Det er en grunn til at du ikke møter de ofte langs vegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...