Gå til innhold

Nyfødte kaninunger, mor vil ikke ta de til seg, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger virkelig hjelp nå! Vi har en kanin som er 7 måneder gammel. Det er en utrolig sosial og kosete kanin, men for ca en måned siden merket vi at hun begyndte å bli urolig og de siste ukene har hun være litt sur i tillegg til at hun har vært utrolig urolig.

I dag når vi skulle rense buret hennes fant vi plutselig 4 små kanin babyer i buret. De var ikke der i går kveld, så dette har nok skjedd i løpet av natten/tidlig morgen. Vi hadde ingen anelse om at hun var drektig. Hun har vært sammen med én annen kanin, og vi fikk beskjed om at den var kastrert, men dette stemmer jo tydeligvis ikke.

Problemet nå er at kaninen virker totalt uinteressert i ungene. Det virker ikke en gang som at hun registrerer at de er der, noe som vises med at hun tråkker og løper over de. Jeg har nå skilt de fra hverandre fordi jeg er redd hun skal drepe de. Har snakket med dyrlegen og de sa jeg kunne prøve å fø opp ungene selv på morsmelk erstatning, men at jeg burde spørre på et forum om noen hadde noen gode råd, da hun desverre ikke hadde så mye erfaring med akkurat dette. Så nå spør jeg, er det noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*slett*

Endret av Howl
Skrevet

Takk for tips :)

Skrevet

Jeg ville ikke skilt mor fra ungene. Hun er ung til å være mor, men mest sannsynlig egnet. Kaniner er byttedyr og viser ikke ungene kontakt når det er andre til stede. De dier ungene mest på natten, når det er minst rovdyr!

Så lenge ungene ikke ser magre ut, så er det ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv på Den store kaninboka på Facebook

Anonymous poster hash: 1a36f...705

Skrevet

Kaniner dier gjerne ungene kun en gang daglig, da gjerne på natten. De er byttedyr, og vil ikke være i nærheten av ungene, rett og slett for å ikke avsløre hvor ungene er.

Ikke skill dem, men sørg for at mor får et stort bur, og bygg et lite rede av høy og pelsen hennes, som du legger ungene i.
Grunnen til at hun løper over dem er sansynligvis fordi hun er stresset, har for liten plass og er uerfaren.

La henne være mest mulig i fred, og gjerne sett buret et sted hvor det ikke er mye folk, dyr og ting som skjer.

Den store kaninboka er ikke egnet til dette, spør heller på Kaningruppa på facebook, der er det mange dyktige oppdrettere og kaninfolk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...