Gjest Wei Wei Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 I det siste begynte jeg å drømme om å ha ei hytte, gjerne ved sjøen eller vannet for å kunne fiske litt. Eller drive med et annet gratis aktivitet. Jeg ser for meg flere alternativer: 1. Kjøpe en rivings- / oppussingsobjekt og gjøre hytta sånt som jeg vil ha det. 2. Kjøpe en eldre hytte og pusse opp, bygge på. Så kommer jeg til spørsmålene. Kan man ta boliglån for å kjøpe ei hytte? Kan man bruke BSU pengene uten å betaletilbake skattefradraget? Er det noen vits i eie ei hytta fra 50-60tallet? Er det kanskje bedre å rive og bygge noe nytt? I så fall må grunflate være den samme som på den gamle hytta? Hvor ofte bruker dere hytta? Jeg har lest at hytta er egentlig dyr i døgnpris, men hvis jeg kjøper noe til 400 000 - 600 000 uten lån, og bruker den i feriene og helgene, så blir det kanskje ikke like dyrt... Det dukker sikkert opp flere spørsmål underveis...
.Askepott. Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Jeg vet egentlig ikke svaret på alle spørsmålene dine, men ble nysgjerrige på dem selv. Det eneste jeg har hørt er at det å eie en hytte koster fra minimum kr 20.000 i året. Dette er da for strøm, vann, avgifter m.m.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Den økonomiske måten å ha hytteliv på er å leie ved behov. Dersom man vil kjøpe, må det være ut i fra et ønske om å komme tilbake til den samme hytta gang etter gang og tilbringe feriene med vedlikehold ol. Vil du bruke den de fleste helger, vil det jo bli et annet regnestykke. Da blir det mer som en ekstra bolig, dersom du f.eks har veldig liten plass der du bor i uka. Vi har valgt å ikke ha hytte fordi vi liker å dra nye steder. Og vi bruker mye mindre penger på hotell pr år enn det koster å eie en hytte.. Hyttekostnader: renter forsikring kommunale avgifter strøm vedlikehold kostnader til vei og vedlikehold av denne (ofte privat vei til hytter). Anonymous poster hash: 04601...d9e 1
Gjest Wei Wei Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 Jeg har nå sett på mulighet til å bygge ei ny hytte på ca 60-70 Kvam med innlagt vann og strøm. Skal kjøpe med broren min, så det blir ca 600 000 fra hver av oss. Årlige kostnadene blir da også delt. Vil kunne reise et sted med foreldre, nisser/nevner, venner o.l. Så håper å bruke den mye siden standard skal ikke være den enkleste. Jeg liker camping og fjell og reiser en del med telt. Samtidig vil jeg ha et sted som jeg vet er mitt og kan senere gå i arv.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Jeg mener det er et personlig valg. Noen liker å ha et fast sted å vende tilbake til, andre liker å reise. Begge deler er like ok. Vi har hytte og vi liker å reise. Vi har en økonomi som tillater oss en kombinasjon, men det blir klart mer turer til hytta enn ut i den store vide verden. Vi kjøpte hytte for 7 år siden til 700.000. Denne leier vi ut i påsken og deler av sommeren og så bruker vi den selv resten av tiden. Årlige kostnader er: Forsikring 3000,- Kommunale avgifter: 1000,- Strøm: 7000,- Biovac (minirenseanlegg): 6000,- I tillegg til vedlikehold som varierer fra 1000 til 5.000 alt ettersom. Det vi har igjen av lånet dekkes av utleieinntektene. Anonymous poster hash: 14451...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå