AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Kjæresten min har lånt en stor sum penger, det er snakk om mer en 50 000kr. Han har sagt at jeg vil få pengene tilbake, men det vil ta litt tid. Det er greit nok. Vi har ingen skriftelig avtale, noe som gjør at jeg er usikker. Alt kan skje! Det kan være et stygt brudd, eller i værste fall dødsulykke.. Hva skal jeg gjøre da? Jeg vil jo ikke ha den skriftelige avtalen fordi jeg ikke stoler på han og vet det kommer til å bli slutt, men følelser, hendelser kan endre tankene til et menneske på rappen. Penger har vært et sårt tema for oss, hvertfall for meg. Jeg klarer ikke å forklare hva jeg føler ved å "miste" så mye penger, jeg føler meg kanskje fattig? Jeg vet ikke. Uansett så har krangler om penger ført til ord som har blitt sagt og det har ført til mer usikkerhet og mindre tillit. Akkurat nå så sitter jeg å prøver å tenke at jeg får de pengene, jeg vil ikke sitte å tenke på om hva om jeg ikke får dem, hva om noe skjer... Alle rundt meg, min familie osv. fortalte meg at jeg MÅ ha skriftelig avtale ellers så er jeg dum. ...Jeg håper jeg ikke sitter igjen og føler meg dum. Anonymous poster hash: 89e39...528
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 TS: men om jeg får de pengene tilbake skal jeg aldri tvile på han mer. Anonymous poster hash: 89e39...528
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Du bør skrive gjeldsbrev. Dette et juridisk bindende dokument som gjør at du kan gå til rettslig skritt for å inndrive pengene dersom nødvendig. Du har vært snill som har lånt ham pengene. Ikke vær dumsnill og ikke sikre deg selv. Det har ingenting med å ikke stole på hverandre.Anonymous poster hash: 0c11f...35d 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Du bør skrive gjeldsbrev. Dette et juridisk bindende dokument som gjør at du kan gå til rettslig skritt for å inndrive pengene dersom nødvendig. Du har vært snill som har lånt ham pengene. Ikke vær dumsnill og ikke sikre deg selv. Det har ingenting med å ikke stole på hverandre.Anonymous poster hash: 0c11f...35d Pengene er allerede overført, for han så betyr gjeldsbrev misstillit, han ba ikke meg underskrive på noenting da jeg flyttet til han heller... også har han lånt penger av meg før også, de pengene fikk jeg tilbake, såå egentlig har jeg ingen grunn til å ikke stole på at jeg får pengene tilbake Anonymous poster hash: 89e39...528
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 En ting er å stole på å få pengene tilbake, en annen er hva som skjer ved et brudd. Brudd kan bli stygge stygge, da risikerer du å miste dem uten skriflige avtaler. Jeg skal flytte sammen med kjæresten nå, vi tror ikke det blir slutt akkuratt, men vi skal ha skriflig alle pengene jeg legger inn i møbler osv og ha avtaler på dette. Men forstår hvordan du tenker for all del, er ikke det kjekkeste i verden, det et jo kjæresten det er snakk om Anonymous poster hash: 568bf...d59
cocoon Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Pengene er allerede overført, for han så betyr gjeldsbrev misstillit, han ba ikke meg underskrive på noenting da jeg flyttet til han heller... også har han lånt penger av meg før også, de pengene fikk jeg tilbake, såå egentlig har jeg ingen grunn til å ikke stole på at jeg får pengene tilbake Anonymous poster hash: 89e39...528 Men 50 000 er jo ganske mye penger.... synes det blir urimelig av han å ikke godta å ha et gjeldsbrev.
Gjest Coolaid Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Pengene er allerede overført, for han så betyr gjeldsbrev misstillit, han ba ikke meg underskrive på noenting da jeg flyttet til han heller... også har han lånt penger av meg før også, de pengene fikk jeg tilbake, såå egentlig har jeg ingen grunn til å ikke stole på at jeg får pengene tilbake Anonymous poster hash: 89e39...528 Så du lar en annen person bestemme hva et gjeldsbrev skal bety. For oss normale mennesker så er gjeldsbrev et dokument kun av juridisk bindende. Syns det er merkverdig at sambo ikke ønsker dette. Hva forteller det om ham ? Og ja, du er faktisk dum om du ikke lager en avtale på lånet. Det handler ikke om mangel på tillit. Dersom han er glad i deg så vil han vel at du skal få pengene tilbake dersom noe skulle skje ham ? For eksempel at han faller fra ? Hvor gamme er dere ? Dere virker veldig umoden når det kommer til penger.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Så du lar en annen person bestemme hva et gjeldsbrev skal bety. For oss normale mennesker så er gjeldsbrev et dokument kun av juridisk bindende. Syns det er merkverdig at sambo ikke ønsker dette. Hva forteller det om ham ? Og ja, du er faktisk dum om du ikke lager en avtale på lånet. Det handler ikke om mangel på tillit. Dersom han er glad i deg så vil han vel at du skal få pengene tilbake dersom noe skulle skje ham ? For eksempel at han faller fra ? Hvor gamme er dere ? Dere virker veldig umoden når det kommer til penger. vi er unge begge to, jeg vet jeg har vært dum...men vil ikke ha valget mellom penger og kjæreste. Vi er ikke bare kjærester men samboere og forlovet... Anonymous poster hash: 89e39...528
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #9 Skrevet 13. juni 2014 Når skal dere gifte dere? Hva slags ekteskapskontrakt skal dere ha? Og hva er årsaken til at han har lånt pengene/hva er hans finansielle situasjon? Anonymous poster hash: 241e8...14d
Gjest Heartbeat Skrevet 13. juni 2014 #10 Skrevet 13. juni 2014 For å si det slik så stolte jeg på en eks og lånte han 60 tusen. De må jeg nå selv betale ned på etter at det ble slutt, pga da gadd han ikke! Så skriv gjeldsbrev!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #11 Skrevet 13. juni 2014 Jeg mener at man alltid skal ha gjeldsbrev/skriftlig avtale dersom man låner bort mer penger enn man er villig til å ikke få tilbake. Jeg låner glatt bort en hundrings uten noe skriftlig, men hadde insistert på å skrive en avtale hvis det gjaldt 10 000 f.eks. Ellers er det en god regel å aldri låne bort penger du ikke har råd til å tape.Anonymous poster hash: 95e2f...c36
Leehyori Skrevet 13. juni 2014 #12 Skrevet 13. juni 2014 (endret) Når skal dere gifte dere? Hva slags ekteskapskontrakt skal dere ha? Og hva er årsaken til at han har lånt pengene/hva er hans finansielle situasjon? Anonymous poster hash: 241e8...14d Endret 13. juni 2014 av Leehyori
Commander Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Du ville høre folks mening: Mulig jeg er mann og tenker annerledes her. Men ærlig talt 50.000.- er en ubetydelig sum i det lange løp. Kjipt OM det går til skjæring men alikevel. Det er 1 år verditap på en ny bil f,eks. Gjennomsnittinntekten i Norge nærmer seg 500.000.- dvs at en husholdning med 2 inntekter har 1000.000.- Pr.år Om dere er sammen de neste 4 år ?? vil dere som en snittfamilie tjent 4.000.000 brutto og den sammenhengen blir 50.000 lite. Som sagt så er det mulig at jeg er mann og tenker annerledes. Er vokst opp i en tradisjonell famile hvor far tjente mest og forsørget familien. Og har nok ubevisst fått tankesettet at jeg skal vokse opp å bli forsørger og ikke forsørget. Har lest at i forhold hvor kvinner tjener mest er det normalt med "dine og mine" penger. Det forteller meg at kvinners penger er hennes, men de blir med å spleiser type tankegang. Kvinner forsørger tydeligvis ikke menn. Noe skillsmissestatistikken kanskje vitner om siden den øker hvis kvinner overgår mannen i lønn. Hvilket forhold ville det blitt om mannen skulle løpt etter dama med gjeldsbrev på at han kjøpte bilen hun bruker eller tannlegeregningen fra ifjor ble litt for høy for hennes økonomi. Dere er at par, par samarbeider og støtter hverandre som en enhet. Løper ikke etter hverandre med regnskap og gjeldsbrev.
Leehyori Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 (endret) Du ville høre folks mening: Mulig jeg er mann og tenker annerledes her. Men ærlig talt 50.000.- er en ubetydelig sum i det lange løp. Kjipt OM det går til skjæring men alikevel. Det er 1 år verditap på en ny bil f,eks. Gjennomsnittinntekten i Norge nærmer seg 500.000.- dvs at en husholdning med 2 inntekter har 1000.000.- Pr.år Om dere er sammen de neste 4 år ?? vil dere som en snittfamilie tjent 4.000.000 brutto og den sammenhengen blir 50.000 lite. Som sagt så er det mulig at jeg er mann og tenker annerledes. Er vokst opp i en tradisjonell famile hvor far tjente mest og forsørget familien. Og har nok ubevisst fått tankesettet at jeg skal vokse opp å bli forsørger og ikke forsørget. Har lest at i forhold hvor kvinner tjener mest er det normalt med "dine og mine" penger. Det forteller meg at kvinners penger er hennes, men de blir med å spleiser type tankegang. Kvinner forsørger tydeligvis ikke menn. Noe skillsmissestatistikken kanskje vitner om siden den øker hvis kvinner overgår mannen i lønn. Hvilket forhold ville det blitt om mannen skulle løpt etter dama med gjeldsbrev på at han kjøpte bilen hun bruker eller tannlegeregningen fra ifjor ble litt for høy for hennes økonomi. Dere er at par, par samarbeider og støtter hverandre som en enhet. Løper ikke etter hverandre med regnskap og gjeldsbrev. Endret 13. juni 2014 av Leehyori
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 Du ville høre folks mening: Mulig jeg er mann og tenker annerledes her. Men ærlig talt 50.000.- er en ubetydelig sum i det lange løp. Kjipt OM det går til skjæring men alikevel. Det er 1 år verditap på en ny bil f,eks. Gjennomsnittinntekten i Norge nærmer seg 500.000.- dvs at en husholdning med 2 inntekter har 1000.000.- Pr.år Om dere er sammen de neste 4 år ?? vil dere som en snittfamilie tjent 4.000.000 brutto og den sammenhengen blir 50.000 lite. Som sagt så er det mulig at jeg er mann og tenker annerledes. Er vokst opp i en tradisjonell famile hvor far tjente mest og forsørget familien. Og har nok ubevisst fått tankesettet at jeg skal vokse opp å bli forsørger og ikke forsørget. Har lest at i forhold hvor kvinner tjener mest er det normalt med "dine og mine" penger. Det forteller meg at kvinners penger er hennes, men de blir med å spleiser type tankegang. Kvinner forsørger tydeligvis ikke menn. Noe skillsmissestatistikken kanskje vitner om siden den øker hvis kvinner overgår mannen i lønn. Hvilket forhold ville det blitt om mannen skulle løpt etter dama med gjeldsbrev på at han kjøpte bilen hun bruker eller tannlegeregningen fra ifjor ble litt for høy for hennes økonomi. Dere er at par, par samarbeider og støtter hverandre som en enhet. Løper ikke etter hverandre med regnskap og gjeldsbrev. Tusen takk, dette var et godt svar! Min samboer tenker på lik måte som deg, han har aldri bedt meg om noen penger eller underskrive gjeldbrev. Han tenker på meg og ikke penger, dette må jeg også lære. Jeg liker måten du tenker på, og det er det jeg ønsker. Altså at vi støtter hverandre uansett hva. Anonymous poster hash: 89e39...528
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #16 Skrevet 13. juni 2014 Min samboer tenker på lik måte som deg, han har aldri bedt meg om noen penger eller underskrive gjeldbrev. Han tenker på meg og ikke penger, dette må jeg også lære. Anonymous poster hash: 89e39...528 Det er da den letteste tingen i verden å ikke tenke på penger når man ikke er den sårbare i situasjonen! Det er jo du som har lånt bort, ikke ham. Det er ren manipulasjon å anklage deg for å stresse eller suge ut romantikken av forholdet når du stiller spm. ved dette. Jeg synes faktisk det mest bekymringsverdige her ikke er pengene i seg selv, men det faktum at han ikke engang vil snakke skikkelig om det. Ja dere er forlovet og bor sammen og du kan snu dette rundt og si at det egentlig er det letteste i verden å skriftlig forsikre deg om at du får disse tilbake. Det naturlige responsen er "vi er et team og jeg ville aldri snylte på deg men jeg forstår at du vil ha en forsikring på at dette ordner seg og jeg vil ikke at du skal stresse, så selvsagt kan jeg kan skrive dette ned". Det er en ren hersketeknikk å anklage noen for gjerrighet når de stiller legitime spm. Du skal ikke trenge å "lope etter ham med regnskap og gjeldsbrev" fordi situasjonen burde lose seg selv ganske greit ved at han tar initiativ enten til å betale deg tilbake eller infelle deg i det han har invester - hva enn det er. Og ikke la dette bli en feminisme-diskusjon om hva kvinner eller menn generelt gjor feil i sine forhold. Om andre kvinner er urimelige ift. okonomi har ingenting med din situasjon å gjore. Jeg ser at du applauderer svar som ber deg la det hele ligge, antakelig fordi du synes dette er ubehagelig og er noe konfliktsky. Selv om jeg selv mener at "mitt er ditt" innen et ekteskap så er dere ikke gift. Og som sagt - hans reaksjon her er bekymringsverdig. Jeg lurer også på slags situasjon som har ledet til at han har måttet låne penger av deg opptil flere ganger i forholdet, selv om han har klart å betale tilbake. (Dette har ingenting med at han er mann og du er kvinne å gjore - fornuftige kvinner låner heller ikke av sine samboere over lengre tid og setter seg på bakbena når konfrontert). TS, du må ta litt tak her. Du sier ingenting om hva pengene er gått til, om dere eier felles bolig o.l. Det er også relevant. Anonymous poster hash: 241e8...14d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå