AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Hei, jeg er fast ansatt i staten og ønsker å halvere stillingsprosenten min fra 100 % til 50 % og lurer på om hvordan bør jeg gå fram for å få dette gjennomført? Jeg skal begynne å studere og er utbrent av å arbeide konstant i flere år, og føler ikke at jeg har motivasjon til å jobbe mer enn 50 %... Bør jeg henvende meg til legen, og hva sier loven om dette for statlige ansatte? Ser frem til konstruktivt tilbakemelding. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 240e2...69b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Du går til sjefen og sier du ønsker å begynne å jobbe 50 %. Anonymous poster hash: f1495...85b 3
Thorn Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Enig med AB, den samtalen tar du med sjefen. Vet ikke om du ser for deg 50% midlertidig mens du studerer, eller om planen er å slutte og finne ny jobb etter studiene, men hvis du vil fortsette i full jobb senere kan du kanskje søke om 50% permisjon? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Enig med AB, den samtalen tar du med sjefen. Vet ikke om du ser for deg 50% midlertidig mens du studerer, eller om planen er å slutte og finne ny jobb etter studiene, men hvis du vil fortsette i full jobb senere kan du kanskje søke om 50% permisjon? Enig i dette. Og husk at du ikke har krav på å få minket stillingsprosenten din. Legen har ingenting med dette å gjøre. Han kan jo naturligvis delvis sykemelde deg, men da vil du fort få problemer med arbeidsplass dersom de får med seg at du bruker sykemeldingsprosenten til å studere. Anonymous poster hash: b2523...961 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Enig i dette. Og husk at du ikke har krav på å få minket stillingsprosenten din. Legen har ingenting med dette å gjøre. Han kan jo naturligvis delvis sykemelde deg, men da vil du fort få problemer med arbeidsplass dersom de får med seg at du bruker sykemeldingsprosenten til å studere.Anonymous poster hash: b2523...961 Dette er tull. Les deg opp på arbeidsmiljøloven ts, for iflg paragraf 12-11 har du på visse vilkår rett på studiepermisjon i inntil 3 år.Anonymous poster hash: 8d8fe...03c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Dette er tull. Les deg opp på arbeidsmiljøloven ts, for iflg paragraf 12-11 har du på visse vilkår rett på studiepermisjon i inntil 3 år.Anonymous poster hash: 8d8fe...03c Men da må studiet være relatert til jobben og det må ikke påføre bedriften betydelige ulemper, tror jeg Anonymous poster hash: 88590...aae 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Men da må studiet være relatert til jobben og det må ikke påføre bedriften betydelige ulemper, tror jeg Anonymous poster hash: 88590...aae Nettopp. Anonymous poster hash: b2523...961
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Jeg ønsker ikke å sykemelde meg 50 %, men få min arbeid halvert til 50 %. For jeg orker ikke å arbeide i en 100 % stilling. Føler det er på tide at jeg tar et valg, men hva sier loven rundt dette? Kan en lege hjelpe meg med å halvere stillingen? Hvis jeg sier at jeg er utbrent og ikke orker å arbeide 100 %... Anonymous poster hash: 240e2...69b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Jeg ønsker ikke å sykemelde meg 50 %, men få min arbeid halvert til 50 %. For jeg orker ikke å arbeide i en 100 % stilling. Føler det er på tide at jeg tar et valg, men hva sier loven rundt dette? Kan en lege hjelpe meg med å halvere stillingen? Hvis jeg sier at jeg er utbrent og ikke orker å arbeide 100 %... Anonymous poster hash: 240e2...69b Du kan jo ikke argumentere med utbrenthet når du skal begynne å studere i tillegg til jobb... Anonymous poster hash: f1d95...85a 5
LilleLilla Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Har du snakket med sjefen din om dette? Isåfall er nok dette første steg om du ønsker å ha 50% stilling permanent. 1
Gjest Naria Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Legen har ingenting med dette å gjøre. Du har to valg: 1. søke om 50% ulønnet permisjon. 2. Si opp jobben og finne en ny 50% stilling. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Lurer på om det er noe lov som gir deg mulighet til å halvere stillingen i en lang periode? Jeg var hos en lege engang, og han sa at det er mulig å halvere stillingen, og at han kunne hjelpe meg med det. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 240e2...69b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 Lurer på om det er noe lov som gir deg mulighet til å halvere stillingen i en lang periode? Jeg var hos en lege engang, og han sa at det er mulig å halvere stillingen, og at han kunne hjelpe meg med det. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 240e2...69b Nei, det finnes ikke. Du kan søke om det, men dersom det ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for bedriften har du ikke krav på nedsatt arbeidstid. Nedsatt stillingsprosent er for veldig mange bedrifter en stor ulempe, da det er vanskelig å få tak i noen som kan jobbe kun deltid. Fra AML: 4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her. (Uthevet av meg). Anonymous poster hash: b2523...961
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Og fra Statens Personalhåndbok 2014: 3.3.3 Redusert arbeidstid Arbeidstakere som av helsemessige, sosiale eller andre viktige velferdsmessige grunner har behov for det, f.eks. i forbindelse med omsorg for små barn har rett til å få sin arbeidstid redusert, jf. aml. § 10-2. Dette gjelder imidlertid bare dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Arbeidstaker som ønsker redusert arbeidstid, må gi arbeidsgiver skriftlig varsel om dette snarest mulig og senest 4 uker i forveien. Det kan maksimalt søkes om redusert arbeidstid for inntil 2 år av gangen. Retten til arbeidstidsreduksjon skal drøftes før arbeidsgiver treffer sin avgjørelse. Arbeidstaker kan velge om han/hun vil la seg bistå med en tillitsvalgt e.l. under disse drøftingene. Arbeidstaker har krav på å gå tilbake til tidligere arbeidstid etter utløpet av en avtalt periode. http://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2014/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Anonymous poster hash: b2523...961
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Jeg ønsker en 50 % stilling permanent. Lurer på om hvis jeg går til en lege og ber vedkommende hjelpe meg med attest eller noe slikt, hvordan er da muligheter for reduksjon av stillingsprosenten....det er teit å søke på nytt etter hvert 2 år...jeg vil ha en permanent løsning så lenge jeg ønsker. Anonymous poster hash: 240e2...69b
Thorn Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Jeg ønsker en 50 % stilling permanent. Lurer på om hvis jeg går til en lege og ber vedkommende hjelpe meg med attest eller noe slikt, hvordan er da muligheter for reduksjon av stillingsprosenten....det er teit å søke på nytt etter hvert 2 år...jeg vil ha en permanent løsning så lenge jeg ønsker. Anonymous poster hash: 240e2...69b Føler det er litt hakk i plata med dette legepratet. Har du i hele tatt forhørt deg med sjefen din om mulighetene for å gå ned i stilling eller søke permisjon, som mange av oss har tipset deg om? 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 Jeg ønsker en 50 % stilling permanent. Lurer på om hvis jeg går til en lege og ber vedkommende hjelpe meg med attest eller noe slikt, hvordan er da muligheter for reduksjon av stillingsprosenten....det er teit å søke på nytt etter hvert 2 år...jeg vil ha en permanent løsning så lenge jeg ønsker. Anonymous poster hash: 240e2...69b Da er eneste mulighet å si opp jobben du har nå og søke deg til en fast 50% stilling. Da kan fu jobbe 50% permanent. Inntil firmaet du jobber for evt gjør endringer selvsagt... så evig og alltid kan være vanskelig å garantere. Men da får du søke deg til ny fast 50% stilling et annet sted. Selv om du sykemelder deg 50% følger det også plikter med, og sykemeldingen varer ikke evig. Så en lege kan ikke hjelpe deg med det annet enn for en kort periode så du får hentet deg inn igjen, dersom han er enig i at du faktisk er utbrent. Om ikke vil han vel råde deg til å bytte jobb til noe som gir deg mer motivasjon enn dagens yrke. Anonymous poster hash: 2797c...d53 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Mener du at du kun skal gå 50, men ha lønn for 100, fordi en lege skal hjelpe deg? Har du råd til å miste halve lønna?? Anonymous poster hash: 5282c...7bb
Amarinda Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 Undersøk om du kan si opp halve stillingsprosenten din. Det er mulig der jeg jobber hvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 Hva mener dere om redusert stilling? En kan søke om det via legeattest? Anonymous poster hash: 240e2...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå