philippa starck Skrevet 19. juni 2004 #1 Del Skrevet 19. juni 2004 Jeg og Mannen har bestemt oss for å bli flinkere til å lage sunne og gode middager med mer grønnsaker og mindre Toro. ( :oops: ) Problemet er bare at jeg er så forferdelig dårlig til å lage mat! Kan dere gi meg noen gode tips til enkelt tilberedt, sunn og god mat? (og husk: jeg er nybegynner!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #2 Del Skrevet 19. juni 2004 Bruk ovnen! Det er så mye godt som kan bare stappes i en ovn og ligge og godgjøre seg mens du gjør andre ting (sitter på KG f.eks.). Skjær forskjellige grønnsaker i like biter og bland med krydder og hvitløk og olivenolje og ha i en ildfast form. Stek i ovn ca 200 grader i 30-40 minutter, avhengig av størrelse på grønnsakene. På slutten kan du legge på kyllingfileter (brun de gjerne først), fisk, pølsebiter eller annet du liker som får steke med. Server med ris/pasta/couscous eller det aller enkleste er jo å ha potetbiter blandt grønnsakene. Det er egentlig ingenting galt med Toro. Men pynt på gryterettene/suppene med ekstra grønnsaker og slik, så blir det mer mettende, sunnere og godt. Gryteretter er også veldig bra. Du kan lage digre porsjoner og fryse ned så du har til en lat dag, i tillegg blir maten saftig og god med minimalt med fet og ingen kaloririke sauser. Bruk kjøtt/fisk og grønnsaker som du liker. Ha i buljong og forskjellige krydder og la putre en times tid. Smak gjerne til med f.eks tomatpuré, worcestershiresaus, soyasaus, vin, en fløteskvett, rømme o.l. Gryteretter kan varieres i det uendelige. Og ta gjerne en titt på kokeboka mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 19. juni 2004 Takk for tips Arkana - du får det til å høres så lett ut du! Bare en titt i Kokeboka fikk meg til å få mindreverdighetskomplekser... Gryterett for meg = Toro, så når du sier lage gryterett selv, så blir jo jeg helt: :klø: Jeg har langt å gå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #4 Del Skrevet 19. juni 2004 Hehe, det er ganske lett (sikkert lett for meg å si da, men jeg har jo også begynt nederst). Det er bare å prøve seg fram, bruke det du synes høres godt ut. Det finnes mange gode kokebøker for nybegynnere også. Det er ikke vanskelig å lage gryteretter selv, f.eks. lager jeg en god hverdagskjøttdeiggryte, bruker ikke oppskrift. Jeg freser løk, hvitløk og chili i litt smør. Tar det ut og steker en pakke kjøttdeig. Har tilbake løken og tilsetter hakkede gulrøtter, selleri og sellerirot. Har i et par dl vanlig kjøttbuljong, noen spiseskjeer tomatpuré, litt worcestershiresaus, salt/pepper, laurbærblad, oregano og paprikapulver. Så legger jeg på lokk og lar koke ca 45 minutter. Har i en god håndfull frosne erter og lar koke 15 minutter til. Veldig godt med potetmos eller pasta. Bytt ut kjøttdeig med biffstrimler og ha i litt rødvin sammen med buljongen og du får en god søndagsgryte. Og du kan selvsagt bruke akkurat de grønnsakene du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 19. juni 2004 #5 Del Skrevet 19. juni 2004 Jeg har aldri tenkt på at det kan være så enkelt å lage slike ting. Posene fra toro er jo nesten vanskelige i forhold Nå er det nytt og bedre liv for meg også, så det blir sikkert en del kikking i kokeboka til Arkana. Arkana burde begynne å ta seg betalt for dette her, kunne tjent rått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #6 Del Skrevet 19. juni 2004 Arkana burde begynne å ta seg betalt for dette her, kunne tjent rått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2004 #7 Del Skrevet 21. juni 2004 Min supergode tomatsuppe Som er like enkel å lage som toro og smaker myyye mer. Til hverdags så bruker jeg hakkeboksen som fulgte med stavmikseren. Da er grønnsakene klare til å surres når kasserollen er varm. i tillegg til løk bruker jeg gjerne en liten gulrot og en stilk selleri som også kjøres i hakkeboksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 21. juni 2004 #8 Del Skrevet 21. juni 2004 Nå som det er sommer er jo grønnsakene såå gode! En perfekt tid å legge om stilen på. Vi lager ofte deilige salater med mye mat i på sommeren. Noen ting (velg det som passer best eller ser friskest ut i grønnsaksdisken) som kan blandes i en bolle eller legges vakkert opp på et fat: 2-3 typer salat og blader tomater og/eller cherrytomater i båter/halvdeler brune og grønne oliven paprika i strimler sukkererter, rå eller dampede gulrot i skiver eller staver asparges, dampet vårløk rødløk i tynne halvmåner mais bønneskudd kikerter agurk i skiver squash eller zucchini i skiver, stekt/grillet eller rått buketter av brokkoli eller blomkål, dampede eller rå ristede solsikkefrø eller pinjekjerner valnøtter kokte nypoteter i halvdeler/kvarte kokte egg i halvdeler/kvarte tunfisk sprøstekt bacon eller salami (stek på bakepapir i ovn for å redusere fett) parmesanost eller mozzarella Så rister du sammen en vinaigrette av 1 ts (Dijon)sennep 1 ss eddik (hvitvin-, urte-, eller balsamico) 4 ss olivenolje (xtra virgin) 1 klype salt 2-3 sveiver nymalt svart pepper 1 liten klype sukker ...og ringler over salaten rett før du serverer med godt brød! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 22. juni 2004 #9 Del Skrevet 22. juni 2004 Jeg var IKKE mye flink til å lage mat for noen få år siden. Pappa husker med skrekk hvordan jeg en gang i blant skulle være flink å lage noe mat. Han har faktisk ikke spist middag jeg har laget siden jeg bodde hjemme for 6 år siden, og var noe skeptisk da skulle spise hos oss for en stund siden. Han ble positivt overasket! Jeg har prøvd meg fram, lest masse kokebøker og må innrømme at har fått gode tips siden har jobbet sammen med mange kokker! Jo mer du prøver, jo bedre går det. Min samboer sier han aldri har spist så mye god mat som etter han traff meg! Hyggelig det, men vet godt at det kreves litt trening... Lykke til. Det er masse gode tips her på KG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 23. juni 2004 #10 Del Skrevet 23. juni 2004 Har i et par dl vanlig kjøttbuljong' date=' noen spiseskjeer tomatpuré...[/quote'] Et lite tips ang. tomatpuré: Fres ALLTID tomatpuré i pannen eller gryten. Gjerne sammen med kjøttet eller løken feks, men den må freses godt for å få ut råsmaken :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 24. juni 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 24. juni 2004 Jaja - prosjekt God Mat har vel ikke akkurat vært en ubetinget suksess til nå.... Jeg har faktisk lagd en fantastisk kyllingsalat - det ble en suksess. Men så er det ikke så vanskelig å svi noe der,da... Hvit saus derimot - veldig lett å svi. Det gjorde jeg nemlig i dag, og gryten står på kjøkkenet med en ekstra bunn, en helt svart bunn. :oops: Idag var det nypoteter, revet gulrot og fiskeboller i hvit saus som sto på menyen, og Mannen påstår at jeg er den eneste han vet om som klarer å ødelegge en så enkel rett. What can I say - I'm gooooood..... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 24. juni 2004 #12 Del Skrevet 24. juni 2004 det er fort gjort å svi sånne ting hvor man skal varme melk - jeg er like flink som deg der, om det er noen trøst. Men det gjelder å ikke gi seg da - du får garantert til masse god mat hvis du bare forsøker!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. juni 2004 #13 Del Skrevet 25. juni 2004 Hvit saus derimot - veldig lett å svi. Det gjorde jeg nemlig i dag' date=' og gryten står på kjøkkenet med en ekstra bunn, en helt svart bunn. :oops: [/quote'] Et lite tips: Teflonpanne er kjekt å ha når man skal lage hvit saus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2004 #14 Del Skrevet 25. juni 2004 i tillegg bruk god tid og la sausen koke opp på svak varme mens du rører. Eller bruk en aluminiumspanne, den sprer varmen på en annen måte enn stålpanner, som har trelagsbunn for å sende all varmen opp i maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 25. juni 2004 #15 Del Skrevet 25. juni 2004 Omelett er jo godt da. Kan varieres i det uendelige: med ost og skinke, du kan ha i sjampinjong, purre, løk, bacon, skalldyr, paprika, squash, ja det du har egentlig. Servers med godt brød til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. juni 2004 #16 Del Skrevet 25. juni 2004 Hvis jeg skal lage et enkelt, lett, godt og raskt middagsmåltid, så steker jeg ofte litt karbonadedeig og blander i et glass Uncle Ben's Sweet&sour-saus. Koker ris til, og noen ganger har jeg også en enkel salat. Kan godt hende du er ute etter enda mer "lagd fra bunnen av"-retter, men dette er i hvertfall veldig enkelt, ikke usunt og veldig godt etter min smak! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå