Gå til innhold

Hva gjør man om man finner nakenbilder på barnets mobil/nettbrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva gjør man...?

Altså, først og fremst for å presisere: Barnet har ikke eget nettbrett, men vi har en vi deler på. H*n bruker det til å se på film og spille på.

Jeg oppdaga nettopp at barnet mitt har tatt bilder nedentil av seg selv. På dette tidspunket har h*n vært alene, jeg har mest sannsynlig vært i dusjen akkurat da (tidspunktet på bildene var satt til tidlig på morgenen. Jeg bruker å dusje hver morgen mens h*n ser på tv/film).

Barnet går i 1.klasse.

Jeg er alene med barnet, er bare vi som bor sammen. så kan ikke ha vært noen andre her på den datoen det står at bildet ble tatt.

Men en fra familien kom på besøk dagen etter datoen som står på bildene.

Jeg fikk en vond klump i magen av dette og ble skikkelig kvalm. :(

Hjelp?

Nei, dette er ikke noe trolletråd. så vær så snill og spar dere for sånt tull.

Heller hjelp en bekymret mamma her som ikke helt vet hva hun skal tro eller gjøre nå. :/ :(

Anonymous poster hash: 92792...55e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med et så lite barn er det vel bare nysgjerrighet? Bare forklar at sånt tar man ikke bilde av :)

Anonymous poster hash: 3b350...883

Skrevet

Når barnet er så ungt kan jeg tenke meg han eller hun er nysgjerrig og jeg tror ikke du skal ta det så ille, så lenge det ikke er sendt til andre. Jeg ville satt meg ned og pratet med han eller henne og forklart at slikt gjør man gjerne ikke og at man ikke må sende det til andre. At det er helt ok å være nysgjerrig på kjønnsorganet sitt, men at man gjerne ikke trenger å lagre bilder av det :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mest sansynlig er det bare barnet som har hatt det morsomt med å ta bilder :) De kan finne på å ta bilder av de merkeligste ting..

Anonymous poster hash: 89d34...7d4
AnonymBruker
Skrevet

Åisann, bare i førsteklassen ja.. Jeg har ikke så store barn, men det er vel naturlig at de er nyskjerrige.

Jeg ville pratet med hn om det, absolutt. Si at du har oppdaget det og at det er greit å være nyskjerrig, men det er ikke lurt å ta bilder siden andre kan se det. Eller noe sånt..? Det er jo ikke greit å ta bilder og på ipaden, det kan jo havne i gale hender. Så på en eller annen måte burde du få sagt det til hn.

Anonymous poster hash: bba66...2e6
Gjest Jørild
Skrevet

Da hadde jeg spurt på en åpen og nysgjerrig måte om bildet. Viktig å ikke være anklagende, men åpne for dialog. Forhåpentligvis klarer du å lure ut noen svar.

Skrevet (endret)

Okay. Det enkle er det beste.

Sett deg ned og vis at du har sett bildene og spør om hvorfor h?n har gjort det.

Det viktige er at du har roet deg ned, og at du ikke virker hysterisk. Barnet skal ha tillit til at h?n ikke er i fare, at dette er noe som er uproblematisk å snakke med deg om.

herfra blir det mer komplisert, for nå kan dette handle om utrolig mye rart, men poenget er å få igang en samtale med barnet der du får forklart at det ikke er OK å ta sånne bilder, fordi det ikke er akseptert å gjøre det, og andre detaljer som at det ikke er ok at andre tar bilder heller.

Det er nok uskyldig, men problemet er oppståt og må løses med kommunikasjon.

Endret av Druid
Skrevet

Barnet har bare lekt med fotografering og brukt kroppen sin. Er helt naturlig!

Jeg syntes du bør slette bildene fordi et barn som ikke er stø i å lese engelsk kanskje kan trykke 'share' eller noe ved et uhell og bildene kan havne på nettet.

Eller noen kan tro det er dine bilder og du kan havne i trøbbel for det.

• Liker 1
Skrevet

Det jeg hadde bekymret meg mest for, er at det ikke er noen chatfunksjon e.l i for eksempel spill, der noen har bedt h*n sende bilde....:spy:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Snakket med barnet. H*n sier det bare var for moro skyld.

Jeg sa til h*n at man ikke tar bilder av sånt.

Det jeg hadde bekymret meg mest for, er at det ikke er noen chatfunksjon e.l i for eksempel spill, der noen har bedt h*n sende bilde.... :spy:

Vi har ikke trådløst internett hjemme for tiden, så det er jeg ikke bekymra for.

Ungen får ikke bruke nettbrettet uten oppsyn dersom det er mulig å koble til internett på den.

Anonymous poster hash: 92792...55e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Temmelig normalt. Begge mine barn har tatt bilder av seg selv med DS ene sine. Avhhverandre og. Nakenhet er ikke farlig, så lenge det er privat.

Anonymous poster hash: 57dde...e49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok jeg ville tatt en prat med barnet om at slikt ikke er lov å ta bilde av, men at det heller er bedre med et speil? :)

Første jeg tenkte var at barnet lurte på hvordan det egentlig så ut nedi der.

Anonymous poster hash: 843f1...f1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...