Gå til innhold

Kan "alle" 4-åringer snakke flytende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3,5 som alltid har vært treig med språket. Det siste halve året har han derimot blitt veldig mye bedre, men fremdeles er uttalen på mange av ordene uklar. Det er typiske barnefeil som "ditt" for "sitt" og slikt. Han har et stort ordforråd og prater i lange setninger, selv om enkelte ord mangler som "ikke" og "og", altså slike sammenbindingsord (husker ikke navnet på de). Siden så mye har skjedd på bare et halvt år, så er jeg jo spent på hva som vil skje fram til jul når han blir 4.

Hvor godt snakker din 4-åring? Og er det noen her som har 4-åringer som ikke snakker helt rent? Føler gutten min henger så langt etter.. Blir en slags trøst i å høre at andre har det på samme viset.

Anonymous poster hash: 545df...287
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes 3 åringer som snakker veldig mye og 4 åringer som snakker veldig lite. Det er forskjellig, barn utvikler seg i forskjellig tempo. Det viktigste er uansett å fortsette å stimulere dem til å prate, så vil de stort sett komme etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt som straks fyller fire, snakker så og si perfekt. Men det er ei jente i bhg som er noen mnd eldre enn han, og som jeg nesten ikke skjønner hva sier. Snakket endel med henne i går, på sommerfest i bhg, og det meste var uforståelig. Ellers snakker de fleste barna på avdelingen ganske bra.

Det går seg til etterhvert TS, ikke bekymre deg :)

Anonymous poster hash: d5754...0c0

Skrevet

Det er helt vanlig å ikke snakke "flytende" når man er fire. Tenk f. eks på uttale av R. Maaaange som ikke har den på plass når de er fire

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn blir 4 denne måneden og snakker ikke rent. Barnehage er ikke bekymret da det hele tiden er forbedringer og det blir bedre og bedre for hver uke som går.

Det typiske er at første bokstav ikke blir sagt, mangler preposisjoner og slikt. Det kommer seg og vi øver daglig på dette. Er litt vel ivrig å skal fortelle at på kortest mulig tid.

Gjør seg veldig bra forstått og forstår veldig godt hva som blir sagt. Er ellers veldig god på bokstaver og tall, skriver begge deler. Snakker også en del engelsk

Anonymous poster hash: 70767...2cd
Skrevet

Inntrykket mitt er at de fleste barn enten snakker veldig mye og tidlig, men har gjerne ikke så flinke til forståelse og utnyttelse av språket. Andre igjen kan slite med ordene og setningsbruk, men ha større forståelse for innholdet når man snakker med de. Også har du de få som klarer alt fra tidlig alder.

Skrevet

Min på 4,5 har snakket rent/korrekt veldig lenge, så lenge jeg husker knapt han surret. Han sa riktig rulle-r og ren s og alle bokstavene da han gikk på småbarns, da han var 2. Det er likevel ganske vanlig i barnehagen at ungene på samme alder har små talefeil, som d istedet for s. Og en av ungene er helt komplett uforståelig for meg, ungen er 4.

AnonymBruker
Skrevet

Min fireåring snakker uforståelig for mange. Han sa nesten ikke et ord før han var tre. Ordforrådet hans er derimot veldig rikt. Og jeg synes uttalen blir bedre for hver dag som går.

Anonymous poster hash: 9756a...c82

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 4 1/2 har nettopp lært seg å si "ren" s. Det var siste finpuss, nå er språket og uttalen slik det skal være.

Men det er mange barn i samme alder i barnehagen som ennå har uren uttale, flere sier j i stedet for r, og de er nesten 5 år nå. Har inntrykk at det er rundt 4-5-års-alderen at det retter seg for de aller fleste, slik at barnespråket er borte når skolen starter.

Anonymous poster hash: 6624f...0da
Skrevet

Alle barn er forskjellige, tror ikke du trenger å bekymre deg:) det viktigste er jo tross alt at barnet klarer å formidle det han/hun vil. Selv snakket jeg rent allerede når jeg var to, mens broren min var veldig treg med pratingen, vi har klart oss fint begge to! Så lenge barnet utvikler seg normalt på andre områder så er dette helt normalt, men henger barnet langt etter med alt i utviklingen kan det kanskje være greit å få sjekket det ut. Som sagt tror jeg ikke du skal bekymre deg, vi er jo alle forskjellige og lærer i ulikt nivå. Eventuelt kan du lage aktivitet/lek som hjelper barnet å trene på de typiske feilene. Pass bare på at du legger vekt på det positive slik at barnet ønsker å lære, og ikke føler at hn ikke får til :)

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt snakket dårlig som 4-åring. Han snakket langt fra rent, og hadde heller ikke godt ordforråd. Vi var bekymret, og PPT/logoped var inne i bildet. Synes egentlig ikke dette hjalp noe særlig, men de mente han ville modnes og at det ville gå seg til.

Han er ferdig på ungdomsskolen i disse dager... Går ut med over 5 i snitt. Han hadde håpet å få en 6'er i norsk, men det holdt akkurat ikke. Nå skal han ta studiespesialisering på VGS, og har tenkt å studere når han er ferdig der. Så han trengte visst bare litt lengre tid på seg med å få språket på plass enn de fleste andre.

Anonymous poster hash: dd5af...917
Skrevet

Vi har en på 3,5 som også var veldig seint med snakkingen. Han forstod veldig tidlig det aller aller meste vi sa til han så vi skjønte ikke hvorfor han ikke pratet selv. Men han er typen som observerer og tar inn ting uten at han nødvendigvis gir utrykk for det og det merket vi jo når språket hans først kom rundt juletider. På under en uke kunne vi plutselig ha samtaler med han og han fortalte ut og bort med ord og uttrykk vi ikke visste han kunne en gang. Han er også over snittet interessert i bil og for en måned siden forklarte han plutselig farmoren sin om hydraulikken på lekebilen sin. Det var da jeg og sambo virkelig skjønte at vi må bli seriøst mye mer forsiktig med hva vi snakker om når han er med oss :ler: Så det at noen barn er seint ute med språket trenger ikke bety det grann. Men han har fremdeles litt igjen på å skjønne hva som er deg, meg og fortid omtales stort sett som i går.

Skrevet

En "tommelfingerregel" vi lærte på skolen, da jeg hadde om barn og språkvansker er at en fireåring skal snakke så folk som ikke kjenner ham forstår hva han sier. Man trenger altså ikke å ha alle lyder på plass, men dersom det er sånn at du må kjenne gutten godt for å skjønne hva han sier, da snakker en om en forsinket språkutvikling, og en må være obs på og muligens utrede barnet for språkvansker.

Samtidig finnes det store individuelle forskjeller på barn, og hos enkelte er det bare snakk om forsinket språk. Men dersom barnet faktisk har språkvansker er det bare bra om det blir tatt tak i tidlig, så ikke tenk noe negativt om barnehagen ønsker å utrede eller sette i gang språktrening. Språkvansker kan ha store konsekvenser for å lære å lese og skrive, noe som igjen er avgjørende for hvordan barnet klarer seg på skolen.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Språk og språkutvikling handler om veldig mye mer enn uttale. Ja, en 4-åring bør kunne snakke sånn at hvem som helst forstår innholdet i det som blir sagt, men det er ikke dermed sagt at alle lyder, grammatikk og setningsoppbygging skal være på plass. Veldig mange kan f.eks ikke si R før de begynner å bli ganske store, uten at det er noe bekymringsverdig.

Det man skal være obs på er hvis barnet har dårlig språkforståelse, altså fattig passivt ordforråd og ikke forstår innholdet i det som blir sagt. Det er også bekymringsverdig hvis det har dårlig språklig bevissthet og kaster om på stavelser. Da er det snakk om mer dyptgående språkvansker enn bare manglende lyder og dårlig uttale.

Det er også store variasjoner blant barn. En 4-åring kan snakke helt rent, ha fullt ordforråd og ha god språklig bevissthet, mens en annen kan ha forsinket språkutvikling. Hvis barnehagen mener at logoped er et nødvendig tiltak, er det så klart til barnets beste å godkjenne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...