Gå til innhold

Enslig bryllupsgjest, hvor mye i gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen gikk fra hverandre for snart to år siden. I sommer skal jeg i et bryllp (min eksmann er ikke invitert, noe som egentlig er helt naturlig) og jeg har ikke funnet meg noen ny partner så jeg reiser i bryllupet alene. Det er en god venn jeg kjenner fra vi gikk på skole sammen og vi har stått hverandre veldig nær i perioder, også har det vært perioder med mindre kontakt, spesielt etter at han møtte damen han nå skal gifte seg med, men vi har uansett alltid hatt noe sporadisk kontakt.

Paret ønsker seg penger så jeg skal gi pengegave, men hvor mye er vanlig å gi for en enslig person? Hvis ca. 1000 er vanlig pr. par blir 500 vanlig for en person? Eller blir det litt lite?

Jeg har helt vanlig økonomi, ikke noe å rope hurra for men jeg sliter heller ikke.

Anonymous poster hash: fd668...e8d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes 500,- er OK.

Anonymous poster hash: 3bf65...c03
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes 500,- er OK.

Anonymous poster hash: 3bf65...c03

Enig :)

Anonymous poster hash: dac90...ed3

Skrevet

500 er absolutt ok.

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen og takker for svar.

Jeg lurer bare på: om jeg "bare" gir 500, er det da litt rart å komme i kjole til over 1000, samt ganske ordnet på håret og slikt? Er det smålig av meg å gi "så lite" da? Skal nevnes at bryllupet er nesten en og en halv times kjøretur fra her jeg bor da..så i "kostnad" blir det jo mye mer enn 500 for meg å delta, men det paret tjener på å ha meg der blir ikke mye :-/

Skrevet

Jeg gav tante og onkel kakeservice med bryllupsdatoen deres inngravert. Dessverre var denne datoen 22 Juli, 2011 så det var litt tragisk.. Det kosta uansett 1000

Gjest Ciegus
Skrevet

500 er mer enn nok, uavhengig av hva du har på deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på: om jeg "bare" gir 500, er det da litt rart å komme i kjole til over 1000, samt ganske ordnet på håret og slikt? Er det smålig av meg å gi "så lite" da? Skal nevnes at bryllupet er nesten en og en halv times kjøretur fra her jeg bor da..så i "kostnad" blir det jo mye mer enn 500 for meg å delta, men det paret tjener på å ha meg der blir ikke mye :-/

Selv om det virker som om er en tanke bak enkelte brudepars ønskelister (og klaging i ettertid), så skal gjestene være ønsket i bryllupet for den de er, ikke hvor mye de tjener på å ha de på besøk.

Anonymous poster hash: b2bd4...596

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan se det for meg i vårt bryllup, jeg skal sammenligne gaver og antrekk, og selvfølgelig rynke på nesen hvis det ser ut som kjolen kostet mer enn gaven. Og selvfølgelig nevne det i takkekortet: "Hyggelig at det var igjen LITT til gave etter at du hadde kjøpt antrekk og fikset håret." :glare:

Selvfølgelig trenger du ikke bruke mer penger på gave selv om du kjøper deg en ny kjole og til og med tar en tur til frisøren.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvor god økonomi du har. 300 ville jeg gitt. Det koster jo også med kjole og frisør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gav tante og onkel kakeservice med bryllupsdatoen deres inngravert. Dessverre var denne datoen 22 Juli, 2011 så det var litt tragisk.. Det kosta uansett 1000

Men her var det faktisk snakk om pengegave ikke hva du kjøpte til din tante eller onkel og prisen du ga :opplyser:

Det er faktisk forskjell på pengegave og gavegave. Det blir liksom mer synlig når en gir pengegaver hva en gir.

Anonymous poster hash: 1e6b7...03c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen gikk fra hverandre for snart to år siden. I sommer skal jeg i et bryllp (min eksmann er ikke invitert, noe som egentlig er helt naturlig) og jeg har ikke funnet meg noen ny partner så jeg reiser i bryllupet alene. Det er en god venn jeg kjenner fra vi gikk på skole sammen og vi har stått hverandre veldig nær i perioder, også har det vært perioder med mindre kontakt, spesielt etter at han møtte damen han nå skal gifte seg med, men vi har uansett alltid hatt noe sporadisk kontakt.

Paret ønsker seg penger så jeg skal gi pengegave, men hvor mye er vanlig å gi for en enslig person? Hvis ca. 1000 er vanlig pr. par blir 500 vanlig for en person? Eller blir det litt lite?

Jeg har helt vanlig økonomi, ikke noe å rope hurra for men jeg sliter heller ikke.

Jeg er litt i samme situasjon, må reise til en annen landsdel og bo på hotell. Det kommer til å koste, men ikke søren om jeg vil være foruten den store dagen deres. Så får de heller bli avspist med en 500 lapp. :laugh:

Skrevet

Men her var det faktisk snakk om pengegave ikke hva du kjøpte til din tante eller onkel og prisen du ga :opplyser:

Det er faktisk forskjell på pengegave og gavegave. Det blir liksom mer synlig når en gir pengegaver hva en gir.

Hvis jeg ville fortelle om min gave så gjør jeg det

Gjest Ciegus
Skrevet

Som kommende brud syns jeg faktisk 500 er mye fra en enslig gjest, langt over det jeg "forventer".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor god økonomi du har. 300 ville jeg gitt. Det koster jo også med kjole og frisør.

Jeg syns at 300 er lite til bryllup. Det er ca den summen jeg bruker på bursdagsgave/julegave til gode venner. Til bryllup syns jeg man godt kan gi 2-3 ganger det man ville gitt vedkomne til en bursdag. Kjole og frisør er helt valgfritt, de aller fleste har en kjole i skapet de kan bruke :)

Fra 500 syns jeg høres greit ut ts :)

Anonymous poster hash: f461c...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på: om jeg "bare" gir 500, er det da litt rart å komme i kjole til over 1000, samt ganske ordnet på håret og slikt? Er det smålig av meg å gi "så lite" da?

Absolutt ikke smålig, så lenge du ikke har tenkt å gå med prislapp på kjolen.

Anonymous poster hash: 8d712...21d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir det det er forventet å gi pluss litt til. Jeg har ALDRI angret på penger jeg har gitt folk i gave. Derfor gir jeg heller litt for mye enn litt for lite. Jeg gidder ikke knusle med gave. Jeg ville gitt 700 kroner.

Anonymous poster hash: 6b40c...e74
Gjest Evans
Skrevet

Når jeg har vært i brylupp alene har jeg kjøpt gave til ca 500 kr, bare en gang tror jeg at jeg har gitt pengegave (de ønska seg det). Det gav jeg også 500 kr. Syns det er må være greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...